MTB Route Schaarsbergen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ah, dat moet wel lukken. Komt die splitsing al snel?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Snelle schatting: na zo'n 9km ongeveer.

Je pakt vanaf het museum eerst Schaarsbergen op. Op een gegeven moment moet je een brede asfaltweg over en heb je na wat singeltracks twee lange rechte stukken die je pakt. Dan zit je dichtbij de snelweg (dat hoor je wel) en tijdens een tijdje singletracks en heen en weer sturen gaat Schaarsbergen met een haakse bocht rechtsaf. De route van Arnhem gaat hier rechtdoor.

Dit is op een breed wandelpad wat je tussen de singletracks opeens oversteekt. Je kan het missen, dat is mij de eerste keer ook gelukt :winkie:

Wel inderdaad eerst Arnhem rijden, die is een stuk minder spannend dan Schaarsbergen maar wel heel fijn voor de kilometers.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Beide routes zijn uitstekend aangegeven. Bordjes missen is bijna onmogelijk. Als je ze achter elkaar rijdt, dan heb je wel wat overlap.De routes lopen alleen tussen camping Ooststappen en het Maasbergse Bos gelijk op.

Als je begint bij het Mountainbikemuseum, dan rijd je een groot stuk van de route Schaarsbergen dubbel om daarna op route Arnhem uit te kunnen komen. Dat hoeft niet erg te zijn, want het is wel een mooi stuk met voornamelijk single tracks.

Als je niet teveel dubbel wilt rijden, dan kun je beter starten bij camping Ooststappen (Kemperbergerweg 771, Arnhem). Vanaf daar volg je eerst de route Schaarsbergen (blauwe bordjes). Als je na het rondje Schaarsbergen weer terug bent bij camping Ooststappen, dan volg je de paarse bordjes om door te gaan op Arnhem. Het enige wat je dan dubbel rijdt, is de weg langs de camping plus een stukje van het Maasbergse Bos.
Laatst gewijzigd door FreedomRanger op vr 6 januari 2023, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Giant-E schreef: do 5 januari 2023, 23:10 Binnenkort wil ik een keer deze route gaan rijden, en dan icm de Arnhem route. Beiden voor de 1e keer, waar kan ik ‘t beste starten?
En is de bewegwijzering duidelijk genoeg, of is een gpx aan te raden? Ben hier niet bekend, en wil niet te vaak fout rijden.
Als je een gids nodig hebt doe maar een pb. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

hanjovdberg schreef: vr 6 januari 2023, 15:41 Als je een gids nodig hebt doe maar een pb. :winkie:
Hou ik in gedachten. Thanks. :-q
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Eigenlijk is het nog beter om de routes te starten vanaf het Van der Valk restaurant bij Papendal. Voldoende parkeerplek en de paarse Arnhem route kun je pal tegenover de parkeerplaats oprijden. Dan rijd je eerst de route Arnhem (die toch wel wat saaier is dan Schaarsbergen) en ga je later bij camping Ooststappen over op de blauwe route Schaarsbergen. Als je na het rondje Schaarsbergen weer bij camping Ooststappen aankomt, kun je de paarse route Arnhem afmaken om uiteindelijk weer bij Papendal aan te komen.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik kom van de A12 af (Utrecht), dan zou dit wel ideaal zijn qua startplek.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Arnhem is wel leuker geworden dan toen het nog het noordelijke deel van Oosterbeek/Renkum was maar ik denk dat ik liever 2x Schaarsbergen zou rijden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is omdat je de route al eens gereden hebt. Arnhem is inmiddels best wel een leuke route. Plak evt het kinderrondje er nog aan vast en je hebt gewoon best wat leuke klimmetjes en afdalingen.

Arnhem heeft o.a. het leuke deel achter wegstation Planken Wambuis, nieuwe deel achter Papendal en het landschap rond Mariëndaal en Warnsborn is gewoon erg mooi.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Een andere plus van route Arnhem is, dat deze zo lekker te combineren is met route Ede. Ik woon tegen Mariëndaal aan in Arnhem-West. Ik mag vanaf huis graag een combi rijden waarbij ik start in Mariëndaal op de route Arnhem. Bij camping Ooststappen schakel ik over op route Schaarsbergen, die ik helemaal rond rij. Als ik dan weer bij Ooststappen kom, ga ik weer door op de route Arnhem. Bij Lange Hut het tunneltje door, om een lusje van de route Ede mee te pakken. Dan weer terug door de tunnel om Arnhem af te maken en via Mariëndaal weer naar huis te rijden.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

FreedomRanger schreef: za 7 januari 2023, 18:36 Een andere plus van route Arnhem is, dat deze zo lekker te combineren is met route Ede. Ik woon tegen Mariëndaal aan in Arnhem-West. Ik mag vanaf huis graag een combi rijden waarbij ik start in Mariëndaal op de route Arnhem. Bij camping Ooststappen schakel ik over op route Schaarsbergen, die ik helemaal rond rij. Als ik dan weer bij Ooststappen kom, ga ik weer door op de route Arnhem. Bij Lange Hut het tunneltje door, om een lusje van de route Ede mee te pakken. Dan weer terug door de tunnel om Arnhem af te maken en via Mariëndaal weer naar huis te rijden.
Dan heb je denk wel ruim 60km te pakken? Mooi rondje!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

MarkMeisner schreef: za 7 januari 2023, 19:06
FreedomRanger schreef: za 7 januari 2023, 18:36 Een andere plus van route Arnhem is, dat deze zo lekker te combineren is met route Ede. Ik woon tegen Mariëndaal aan in Arnhem-West. Ik mag vanaf huis graag een combi rijden waarbij ik start in Mariëndaal op de route Arnhem. Bij camping Ooststappen schakel ik over op route Schaarsbergen, die ik helemaal rond rij. Als ik dan weer bij Ooststappen kom, ga ik weer door op de route Arnhem. Bij Lange Hut het tunneltje door, om een lusje van de route Ede mee te pakken. Dan weer terug door de tunnel om Arnhem af te maken en via Mariëndaal weer naar huis te rijden.
Dan heb je denk wel ruim 60km te pakken? Mooi rondje!
Ik zou Strava erop moeten naslaan om te zien hoeveel het precies is, maar het is zeker een goede 60+ km. Als ik het lusje van Ede meepak, dan steek ik meestal bij de parkeerplaats aan de Heidebloemallee de Verlengde Arnhemseweg over. Daar pak ik de route weer op om terug te rijden richting het tunneltje bij Lange Hut.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Het is 65,7 km, om precies te zijn.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Vanmorgen de route gereden, het was stervensdruk, het ging in complete colonnes over de trails. De route ligt er goed bij, de grond is lekker stevig. petje af voor de bouwers.
Bij de Kemperbergerweg lag er een onfortuinlijke biker naast de trail met verwondingen aan het gezicht, dat was geen fijne aanblik. Andere bikers zich al over hem ontfermd, dus ik ben doorgereden. Weet iemand hier hoe het hem verder is vergaan?
modder zuigt!
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Vandaag weer eens lekker een keer een ander rondje wezen rijden dan normaal, op deze route (vanaf de carpoolplaats Arnhem Noord): wat een genot: de paden liggen er prima, lekker snel, bij en de meeste stukken hebben een heerlijke flow.

Er werd zelfs nog onderhoud gepleegd bij/aan een van de weinige modderplassen die we onderweg tegenkwamen; chapeau!
Plaats reactie