MTB Route Schaarsbergen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Mark-xt schreef: zo 8 januari 2023, 23:49 Vanmorgen de route gereden, het was stervensdruk, het ging in complete colonnes over de trails. De route ligt er goed bij, de grond is lekker stevig. petje af voor de bouwers.
Bij de Kemperbergerweg lag er een onfortuinlijke biker naast de trail met verwondingen aan het gezicht, dat was geen fijne aanblik. Andere bikers zich al over hem ontfermd, dus ik ben doorgereden. Weet iemand hier hoe het hem verder is vergaan?
Ook gezien,
bah. Dat was geen fijn gezicht.
Ik had dezelfde gedachte, genoeg mensen erbij, dus dooorrr
Heb er in mijn kennissenkring ook niets over gehoord, dus hoe het is gebeurd/afgelopen weet ik ook niet.
beter scheef erin dan recht ernaast
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Vanmorgen even lekker een rondje gereden. De tracks liggen er top bij en met name de nieuwe kombocht op ST09 ziet er fantastisch uit. Complimenten aan de crew! :-q

Het was niet druk. Ik denk dat ik zo'n 10 mensen heb gezien.
Het viel me wel op dat er steeds meer bikers op een Solex rijden. :~
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Campos
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 17 juni 2021, 20:02

FreedomRanger schreef: zo 29 januari 2023, 12:35 Vanmorgen even lekker een rondje gereden. De tracks liggen er top bij en met name de nieuwe kombocht op ST09 ziet er fantastisch uit. Complimenten aan de crew! :-q

Het was niet druk. Ik denk dat ik zo'n 10 mensen heb gezien.
Het viel me wel op dat er steeds meer bikers op een Solex rijden. :~
Ik ben wel benieuwd waar jij een nieuwe kombocht hebt gezien op 9? Er ligt wel een nieuwe op 14 :-D

En een Solex? Een e-MTB..?
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Campos schreef: zo 29 januari 2023, 15:00
FreedomRanger schreef: zo 29 januari 2023, 12:35 Vanmorgen even lekker een rondje gereden. De tracks liggen er top bij en met name de nieuwe kombocht op ST09 ziet er fantastisch uit. Complimenten aan de crew! :-q

Het was niet druk. Ik denk dat ik zo'n 10 mensen heb gezien.
Het viel me wel op dat er steeds meer bikers op een Solex rijden. :~
Ik ben wel benieuwd waar jij een nieuwe kombocht hebt gezien op 9? Er ligt wel een nieuwe op 14 :-D
Het stukje van de Kemperbergerweg naar camping Oostappen. Op Strava staat dat aangemerkt als 'MTB Schaarsbergen 09 - ST'.
Gek genoeg staat dat stukje op Strava wel precies vermeld tussen ST13.5 en ST15, zie ik nu :lol: Zal dus inderdaad St14 zijn. :-q
Campos schreef: zo 29 januari 2023, 15:00En een Solex? Een e-MTB..?
Ja, zo'n fiets met hulpmotor. Heb er 4 gezien vandaag. Dat vind ik best veel op een totaal van de 10 mensen die ik tegen ben gekomen.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Campos
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 17 juni 2021, 20:02

Ja dat had ik ook gezien, dat heeft iemand buiten MTB Zuid Veluwe toegevoegd, beetje onhandig :(
Laatst gewijzigd door Campos op ma 30 januari 2023, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

FreedomRanger schreef: zo 29 januari 2023, 16:59 ....

Ja, zo'n fiets met hulpmotor. Heb er 4 gezien vandaag. Dat vind ik best veel op een totaal van de 10 mensen die ik tegen ben gekomen.
Dan heb je een groep van 11 gemist die geen hulpmotor hadden :~
Denk dat tijd en tempo een behoorlijk verschil maken, het was tussen 10:30 en 12:00 best gezellig en zeker meer dan 10 mensen met fietsen langs zien komen, geen één met hulpmotor.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ook Peter schreef: zo 29 januari 2023, 17:41
FreedomRanger schreef: zo 29 januari 2023, 16:59 ....

Ja, zo'n fiets met hulpmotor. Heb er 4 gezien vandaag. Dat vind ik best veel op een totaal van de 10 mensen die ik tegen ben gekomen.
Dan heb je een groep van 11 gemist die geen hulpmotor hadden :~
Denk dat tijd en tempo een behoorlijk verschil maken, het was tussen 10:30 en 12:00 best gezellig en zeker meer dan 10 mensen met fietsen langs zien komen, geen één met hulpmotor.
Ik zat vanmorgen om iets over 9u op de fiets en was rond 10.45u weer thuis.

Mark-xt schreef twee weken geleden nog dat het die zondagochtend stervensdruk was en dat het in complete colonnes over de trails ging. Ik herken dat beeld eigenlijk niet van Schaarsbergen. Moet daarbij wel zeggen dat ik meestal op zaterdagochtend rijd en niet op zondagochtend, zoals vandaag.

De hoeveelheid mensen die je tegenkomt, is natuurlijk inderdaad afhankelijk van het tijdstip en het tempo van jezelf en van anderen. Als iedereen even hard rijdt, zul je elkaar nooit tegenkomen. Ik vermoed dat ik een redelijk gemiddeld tempo rijd. Rijd de route meestal zo rond de 1:18, afhankelijk van het weer, de staat van de route, of ik de moeite heb genomen mijn banden op de juiste spanning te brengen, de hoeveelheid alcohol de avond ervoor, wekelijks opgebouwde hoeveelheid werkstress, mijn eigen instelling, stand van de planeet Jupiter etc. :bier:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

FreedomRanger schreef: zo 29 januari 2023, 19:23
Ook Peter schreef: zo 29 januari 2023, 17:41
Dan heb je een groep van 11 gemist die geen hulpmotor hadden :~
Denk dat tijd en tempo een behoorlijk verschil maken, het was tussen 10:30 en 12:00 best gezellig en zeker meer dan 10 mensen met fietsen langs zien komen, geen één met hulpmotor.
Ik zat vanmorgen om iets over 9u op de fiets en was rond 10.45u weer thuis.

Mark-xt schreef twee weken geleden nog dat het die zondagochtend stervensdruk was en dat het in complete colonnes over de trails ging. Ik herken dat beeld eigenlijk niet van Schaarsbergen. Moet daarbij wel zeggen dat ik meestal op zaterdagochtend rijd en niet op zondagochtend, zoals vandaag.

De hoeveelheid mensen die je tegenkomt, is natuurlijk inderdaad afhankelijk van het tijdstip en het tempo van jezelf en van anderen. Als iedereen even hard rijdt, zul je elkaar nooit tegenkomen. Ik vermoed dat ik een redelijk gemiddeld tempo rijd. Rijd de route meestal zo rond de 1:18, afhankelijk van het weer, de staat van de route, of ik de moeite heb genomen mijn banden op de juiste spanning te brengen, de hoeveelheid alcohol de avond ervoor, wekelijks opgebouwde hoeveelheid werkstress, mijn eigen instelling, stand van de planeet Jupiter etc. :bier:
Nou ja, wij waren als jeugdtraining op pad. Geen snelheidsfocus en wel de leuk leuke stukjes vaker doen. Dan zie je iedereen wel langs komen daar :wink:
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

De leuke stukjes vaker doen, is natuurlijk altijd een uitstekend plan. Ik mag bijvoorbeeld de afdaling aan het begin van de route ook graag meerdere keren achter elkaar rijden. Net zoals de rollercoaster langs de Cattepoelseweg overigens.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

Wat is voor jou het 'begin' van de route? Ken geen echte afdaling op deze route? Ik start altijd achter het Openlucht Museum. Start vanuit Velp.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Veel mensen starten aan de Kemperbergerweg volgens mij, en dan is de singletrack "Go Roekeloos" het begin
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

hetkanun schreef: di 31 januari 2023, 21:49 Wat is voor jou het 'begin' van de route? Ken geen echte afdaling op deze route? Ik start altijd achter het Openlucht Museum. Start vanuit Velp.
Het 'officiële' begin - als er zoiets bestaat - is denk ik aan de Kemperbergerweg bij het Mountainbike Museum. Daar ligt meteen een lekker aflopend stukje feestelijkheid met een paar bescheiden (maar fijne) jumps. Wat je verstaat onder 'echte afdalingen' is natuurlijk subjectief. Als je bijvoorbeeld Saalbach Hinterglemm gewend bent, dan is er in heel NL geen serieuze afdaling te vinden. Als je gebruikelijke route het rondje Dorst is, dan zul je de paar honderd hoogtemeters in onze omgeving als iets bijzonders ervaren.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

Aaah, duidelijk. Dat is inderdaad een lekker stukje. We hebben weinig te klagen rondom Arnhem.
Michael2410
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 februari 2023, 14:23

Nou beste mensen, mijn eerste post op dit forum en vandaag heb ik ook m'n allereerste mountainbike rit ooit gemaakt. Dat heb ik gedaan op de route van Schaarsbergen. Dat is namelijk mijn achtertuin, iets meer dan 2 kilometer fietsen en ik zit op de route.

Ik ben de route opgegaan bij de Cattepoelseweg en zal maar meteen bekennen dat ik helemaal in het begin de 2 afdalingen naar beneden vanaf de Cattepoelseweg lopend met de fiets aan de hand heb gedaan. Ik zag een, voor mijn gevoel dan, best diepe steile afdaling en was gewoon niet zeker genoeg om dat fietsend te doen.
Het fijne was vervolgens wel dat ik blijkbaar precies op het punt van de route ben opgestapt waar de diepe steile heuvels net voorbij zijn (die zou ik dus helemaal aan het eind van het rondje pas aantreffen). Zodoende kon ik dus mooi oefenen op de single tracks met bochtjes maken en daar steeds sneller doorheen proberen te gaan. Ook dat ging door inschattingsfoutjes overigens niet helemaal zonder slag of stoot waardoor ik af en toe flink bij moest remmen om niet het parcours af te gaan en dus soms nogal "hoekig" de bocht doorging.
Helemaal aan het eind van het rondje werden de afdalingen weer steeds langer en steiler en durfde ik die nu wel te nemen, hetzij voorzichtig, omdat ik iets meer gewend was.

Tussendoor werd ik op de route 2X ingehaald op een singletrackstukje. De eerste keer had ik niet eens door dat er iemand achter me zat (zo was ik met mezelf bezig). Het was echter een heel vriendelijke collegabiker die rustig achter me bleef fietsen en er langs ging zodra het kon. We hebben kort was gepraat en daarna was hij ook binnen een mum van tijd uit mijn zicht verdwenen (betere techniek en betere parcourskennis zal het wel zijn).
De tweede keer had ik al geleerd van de eerste keer door me iets meer op m'n omgeving te focussen en kon ik bijtijds een collegabiker doorlaten.

Ik kon goed merken dat ik een beginner ben op de mountainbike (wel wat ervaring op de racefiets) maar man o man wat was dit gaaf! :-D
Ook voor je core is dit goed trouwens, iedere keer gaan staan en zitten, andere houdingen aannemen. Alles komt langs zo. Dat is op de wielrenfiets wel anders.

Complimenten aan de parcoursbouwers trouwens, de route is prachtig. Lekker door de natuur heen banjeren, geweldig om te doen.
wilmar
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:19
Mijn mountainbike: YT Izzo

Welkom op het forum en op de ATB Michael. Leuk dat je zo enthousiast bent. Veel succes op je ATB.
Plaats reactie