Ja, in mijn ervaring is er maar een smal gebied tussen "nog net fietsbaar" en "fiets op je nek"...
Maar in dat stukje is de walkassist best handig.
Omdat die met de middenmotor via de versnellingen werkt kan je gewoon schakelen naar een versnelling die bij jouw wandeltempo past.
(Dat gaat met de stadsfiets van opa en oma niet, die gaat altijd te snel of te langzaam)
e-mtb's!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
E-bikes met rollator functie dus, win-win en passend bij de doelgroep
Voor sommige passages is het echter wel handig om met meer mensen te zijn, ik heb een tripje meegemaakt waarbij de e-bike toch wel een paar man vergde om hem omhoog te krijgen een lastig stukje op. Dat was de e-biker in zijn eentje echt niet gelukt waar het met een gewone fiets nog net wel ging (hoewel ook daar een helpend handje wel prettig was).
Voor sommige passages is het echter wel handig om met meer mensen te zijn, ik heb een tripje meegemaakt waarbij de e-bike toch wel een paar man vergde om hem omhoog te krijgen een lastig stukje op. Dat was de e-biker in zijn eentje echt niet gelukt waar het met een gewone fiets nog net wel ging (hoewel ook daar een helpend handje wel prettig was).
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Thanks voor de uitleg.sandercl schreef: ↑di 27 december 2022, 13:05Hill hold noemt dat, en dat is een functie die enkel beschikbaar is bij het bosch smart systeem.Dice Oldskool schreef: ↑di 27 december 2022, 06:37
Ik dacht dat ik mijn fiets zo langzamerhand wel kende maar wat is dit dan?
Als je dan je walk assist gebruikt houd hij een aantal seconden een soort rem in dat hij niet achteruit loopt
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Idem hier, een keienhoop van twee meter hoog waar je bijna loodrecht tegenop moet klauteren gaat mij alleen echt niet lukken met zo'n fiets in de hand/op de rug/anywhere else. Geheel onverwacht had ik toen ook niks aan de walk assistGeorge schreef: ↑di 27 december 2022, 13:55 E-bikes met rollator functie dus, win-win en passend bij de doelgroep
Voor sommige passages is het echter wel handig om met meer mensen te zijn, ik heb een tripje meegemaakt waarbij de e-bike toch wel een paar man vergde om hem omhoog te krijgen een lastig stukje op. Dat was de e-biker in zijn eentje echt niet gelukt waar het met een gewone fiets nog net wel ging (hoewel ook daar een helpend handje wel prettig was).
Later diezelfde week kwamen we op een pad met meerdere -kleinere maar toch te grote- steenhopen waar we elkaar uiteraard hielpen om de fietsen overheen te krijgen. Het was wel confronterend om na mijn 23kg Merida een 10kg Scott Spark in de handen gedrukt te krijgen. Ik moest dat ding goed vasthouden om ervoor te zorgen dat hij niet vanzelf opsteeg
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Hij staat online op de voorpagina voor de lezers:
De review over de Photon drive.
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2022 ... oton-drive
Speciaal voor Snelle Buffer een foto zonder spatborden:
De review over de Photon drive.
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2022 ... oton-drive
Speciaal voor Snelle Buffer een foto zonder spatborden:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
- daliz
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
- Mijn mountainbike: Levo / CD F29
Zo, tijd voor een update, vanmorgen de Levo mogen ophalen
Dadelijk de app en de Garmin eens connecten etc. Morgen is het dan tijd om de remblokken in te remmen
Tevens nog een vraagje, ik fiets meestal met twee kettingen (afwisselend uiteraard ) kan ik hier een gewone GX/NX ketting bij gebruiken of zijn specifieke e-mtb kettingen nodig. Ik heb namelijk nog een nieuwe GX liggen.
Verder heb ik nog een "E-mountainbike Jahresausgabe" over. Ik heb hem twee keer ontvangen. Staan leuke dingen in, is wel in het Duits.
Interesse? Tegen verzendkosten stuur ik het op .
Bedankt iig voor alle tips en info.
Dadelijk de app en de Garmin eens connecten etc. Morgen is het dan tijd om de remblokken in te remmen
Tevens nog een vraagje, ik fiets meestal met twee kettingen (afwisselend uiteraard ) kan ik hier een gewone GX/NX ketting bij gebruiken of zijn specifieke e-mtb kettingen nodig. Ik heb namelijk nog een nieuwe GX liggen.
Verder heb ik nog een "E-mountainbike Jahresausgabe" over. Ik heb hem twee keer ontvangen. Staan leuke dingen in, is wel in het Duits.
Interesse? Tegen verzendkosten stuur ik het op .
Bedankt iig voor alle tips en info.
"You can't always get what you want ............"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Waarschijnlijk zitten er geen speciale e-bike ketting en tandwielen op ( maar dat kan je vinden in de specs), dus dan kan je je gewone kettingen ook gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik rijd met gewone (Sram) kettingen, 11-speed. Icm het standaard stalen voorblad en een XT cassette heb ik dat spul na ruim 5.000km vervangen maar er had nog redelijk wat meer in gezeten denk ik. Maar ik wilde persé met nieuw materiaal de Alpenweek in...
Het zal er ook vanaf hangen hoe je rijdt. Teveel in de zware verzetten (weg)rijden, zonder gevoel schakelen in de turbostand, dat soort dingen doen de levensduur geen goed
Op de fiets van mijn vriendin heb ik nu de 11-speed XT linkglide aandrijving gemonteerd, gezien de km's die zij rijd en de manier waarop gaat dat spul de volgende eeuw halen voor het vervangen moet worden. Als Shimano tenminste geen poep praat
Het zal er ook vanaf hangen hoe je rijdt. Teveel in de zware verzetten (weg)rijden, zonder gevoel schakelen in de turbostand, dat soort dingen doen de levensduur geen goed
Op de fiets van mijn vriendin heb ik nu de 11-speed XT linkglide aandrijving gemonteerd, gezien de km's die zij rijd en de manier waarop gaat dat spul de volgende eeuw halen voor het vervangen moet worden. Als Shimano tenminste geen poep praat
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Ik zelf heb nog maat 1 ketting gebroken in die 15k km dat ik op mijn emtbs heb gereden. En dat was de originele nx ketting die bij mijn hardtail kwam. Die was na een paar Ritten al kapot. Voor de rest nog geen ketting gebroken en durf de turbostand af en toe wel eens gebruiken.
https://zerofrictioncycling.com.au/wp-c ... g-2.3a.pdf
Dit is oa een zeer Interessant artikel van zerofrictioncycling over ketting olie/wax, en kettingen en hun sterkte bij offroad gebruik
Dit is oa een zeer Interessant artikel van zerofrictioncycling over ketting olie/wax, en kettingen en hun sterkte bij offroad gebruik
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Ik lees ook best vaak over gebroken kettingen maar heb het zelf nog nooit gehad. Niet analoog of nu met de E. Met beleid schakelen heb ik van ome Kermit geleerd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2488
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Nog niet een ketting gebroken in de afgelopen jaren , ook niet met de EMTB , maar ik schakel met de Ome kermit methode
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Check Vooral met die nieuwe motor in de Toerbo stand moet je echt stoppen met kracht zetten om te schakelen. Even lossen, tijdens het "uitrollen" van de ketting al schakelen en weer kracht zetten. Voorkomt veel gekraak en gesloop.Snelle Buffer schreef: ↑wo 18 januari 2023, 09:48 Nog niet een ketting gebroken in de afgelopen jaren , ook niet met de EMTB , maar ik schakel met de Ome kermit methode
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Bij mij is er dus wel eens een ketting gebroken op de e-mtb
Maar dat was een KMC, dus dat telt niet (heb op een of andere manier geen goed gevoel bij hun kettingen, nog nooit een fijne ketting van KMC gehad. Beetje als Conti banden ).
Maar meer serieus, ik weet niet wat de oorzaak was. Lomp schakelen iig niet.
Maar misschien is er wel een aanleiding voor geweest die ik niet opgemerkt heb, takje ertussen of zoiets. De Sram waarmee ik afwisselde en die dus ongeveer even veel km's had gedraaid gaf geen problemen.
Maar dat was een KMC, dus dat telt niet (heb op een of andere manier geen goed gevoel bij hun kettingen, nog nooit een fijne ketting van KMC gehad. Beetje als Conti banden ).
Maar meer serieus, ik weet niet wat de oorzaak was. Lomp schakelen iig niet.
Maar misschien is er wel een aanleiding voor geweest die ik niet opgemerkt heb, takje ertussen of zoiets. De Sram waarmee ik afwisselde en die dus ongeveer even veel km's had gedraaid gaf geen problemen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Nog even een paar contrastfoto's voor in dit topic:
Onderstaande de oude Fournel tijdens de Roc Noire Elektrique. Wat ging dat hard. Hier even wieltje los voordat de bike met een tweewieldrift begon te glijden. Helaas net niet op de foto. Rest van de fotos door de organisatie niet kunnen vinden want ik had mijn stuurbord niet goed geplaatst... Computer kan mijn startnummer niet lezen. Dus ook de foto's tijdens de enduro gemist.
Vandaag even naar het trankstation om een pakketje op te halen.
Mooi gesneeuwd en via singletrackje van de Weerterbergen terug naar huis. Nog 96 km en de bike zit op 6000. Met nog steeds de originele ketting en cassette. (Bike wordt ook niet meer voor het mtb'en gebruikt. Daar heb ik de Octane CYC voor.)
Onderstaande de oude Fournel tijdens de Roc Noire Elektrique. Wat ging dat hard. Hier even wieltje los voordat de bike met een tweewieldrift begon te glijden. Helaas net niet op de foto. Rest van de fotos door de organisatie niet kunnen vinden want ik had mijn stuurbord niet goed geplaatst... Computer kan mijn startnummer niet lezen. Dus ook de foto's tijdens de enduro gemist.
Vandaag even naar het trankstation om een pakketje op te halen.
Mooi gesneeuwd en via singletrackje van de Weerterbergen terug naar huis. Nog 96 km en de bike zit op 6000. Met nog steeds de originele ketting en cassette. (Bike wordt ook niet meer voor het mtb'en gebruikt. Daar heb ik de Octane CYC voor.)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl