e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Natuurlijk kan alles kapot , zal vast nog wel een keer gebeuren , maar ik probeer altijd niet te schakelen met zware belasting , bv bergop , schakelen is er niet bij , dat heb ik op de analoge bike's gedaan en zeker nu ook op de de E versie's . KMC was ik altijd een voorstander van , meestal gebruik met Eagle . Maar nu met Shimano blijf ik lekker bij de Shimano kettingen , ik heb zelf de derailleur wieltjes van de AXS , verwisseld met Shimano (i know , eagle heeft een tandje minder dan Shimano ) Maar 2x 14 T tov 1x13T en 1x 15 T merk je niet . Wat ik wel merk is een soepelere lopende drive train :-D
:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik heb ook nog nooit iets met een ketting gehad.
Schakelen kan volgens mij best onder belasting, als het maar met een hoge cadans is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Daarmee bedoel je dus met minder zware belasting. Ik ben er iig erg voorzichtig mee, zeker op de emtb en helemaal in turbo.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

De bosch gen 4 die verminderd de power als je schakelt.
Bij alle modes behalve turbo.
Dat was het eerste wat mij opviel toen ik van de gen 2 naar de gen 4 ben gegaan
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe werkt dat dan? Want dat betekent dat de motor op een of andere manier moet "weten" dat je schakelt. Dus moet er een koppeling tussen die schakelbeweging en de aandrijving zijn.

Ik kwam er op mijn eerste ritje met de Merida al achter dat schakelen in boost (= turbo) geen goed idee is zolang je ook maar enige druk op de pedalen hebt :D
Maar boost bij de STEPS 8000 motor is ook nogal een brute ondersteuning, ik denk dat de nieuwere motoren daarin iets geciviliseerder reageren.

Ik schakel best bergop, ook met de e-mtb.
Het is een kwestie van je trappen doseren, net als dat ik dat op de analoge bikes al deed. Met als voordeel dat het wat minder erg is als je iets snelheid verliest door even geen kracht te zetten, die motor pakt het wel weer op zodra je aanzet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Mijn emtb heeft de Bosch gen 4. Het “inhouden” bij schakelen is mij niet direct opgevallen, nou houd ik zelf dus al een beetje in, en idd in turbo klapt hij er alsnog aardig hard in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bafang heeft een sensor op de shifter cable
Zodra de binnenkabel beweegt neemt de motor gas terug.
Misschien heeft Bosch dat ( optioneel) ook?
Of in de software is een snelle decay ingesteld zodra de torque sensor minder trapkeacht detecteert?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Ik lees idd iets over torque sensing. Doet blijkbaar erg subtiel z’n werk, mooi.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

MSpark schreef: vr 20 januari 2023, 13:48 Ik lees idd iets over torque sensing. Doet :) blijkbaar erg subtiel z’n werk, mooi.
Dat is toch in bv de tour+ modus als je aanzet of niet , je meer of minder ondersteuning krijgt ?,met op of neer schakelen gebeurd dat ook , waarschijnlijk je onbewust minder kracht zet bij het schakelen ....

Het " inhouden " bij schakelen als je kracht zet , zoals geopperd wordt merk ik niet , alleen dat derailleur dezelfde " klappen" maakt :P , gisteren nog bij een Bosch service dealer geweest , die had er nog niet van gehoord " inhouden van de motor bij op of neer schakelen " :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zo'n feature zit er ook niet op. De shifter is nergens verbonden met een sensor en dat zou toch wel essentieel zijn.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Dat hoeft ook niet als de sensor het verschil in last kan meten. En dat is er als je schakelt.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

sandercl schreef: vr 20 januari 2023, 07:46 De bosch gen 4 die verminderd de power als je schakelt.
Bij alle modes behalve turbo.
Dat was het eerste wat mij opviel toen ik van de gen 2 naar de gen 4 ben gegaan
Vandaag weer een ritje van 75 km , en wauw , hij houdt echt in bij het schakelen op eco en tour+ , en ik maar zoeken waar de "connectie "zit .. :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Snelle Buffer schreef: zo 22 januari 2023, 19:51
sandercl schreef: vr 20 januari 2023, 07:46 De bosch gen 4 die verminderd de power als je schakelt.
Bij alle modes behalve turbo.
Dat was het eerste wat mij opviel toen ik van de gen 2 naar de gen 4 ben gegaan
Vandaag weer een ritje van 75 km , en wauw , hij houdt echt in bij het schakelen op eco en tour+ , en ik maar zoeken waar de "connectie "zit .. :)
Ja als je het niet weet zul je het ook niet zo direct merken.
Ik merkte het vooral omdat ik van een bosch gen 2 kom, en die blijft vol doorgaan met het schakelen. De gen 4 heeft dat niet zo. Ik denk dat het met de torque sensor te maken heeft.

Als je de website van bosch even bekijkt, zie je bij de features van de motoren iets van gear shift detection staan
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Welke e-mtb zouden jullie kunnen aanraden als je hem vooral voor enduro ritjes wil gebruiken in Duitsland België en de Alpen. We fietsen steeds vaker dit soort dingen en begin zo'n e-mtb toch wel interessant te vinden. Ik ga er sowieso eerst eens eentje huren om te zien of het wat is.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dingen om op te letten zijn of er een knappe dropper in kan, sommige hebben een gebogen buis daar.
Uiteraard zeg ik als eerste de Pivot Shuttle (2dehands ook goed te vinden)
Anders zou ik ook vooral naar de Marin kijken, die is wel wat extremer kwa geometrie.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie