e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naar aanleiding van wat vragen van members hierover hebben we besloten het e-mtb topic uit de lounge te halen en naar de “bikeadvies” sectie te verplaatsen. In de lounge hoorde het eigenlijk allang niet meer thuis maar we hadden een appje van een member nodig om daar even wakker voor te schrikken ;-)

We hebben uiteraard ook nagedacht en overleg gehad over een complete sectie voor e-mtb’s zoals er voor de gravelbikes bestaat. De reden om dat niet te doen is dat de overlap tussen analoog en e-biken veel groter is dan met gravelracers, waardoor heel veel vragen ook in de reguliere topics passen.
Edit: intussen bestaat die e-mtb sectie dus wel ;-)
De onderdelen die op e-mtb’s zitten en de beleving van de hobby overlappen voor een heel groot deel, voor vragen over banden, vering, remmen etc. kun je dan ook gewoon in de bestaande topics die daarover gaan terecht. We zitten niet te wachten op een soort schaduwtopics van wat er al loopt.

Als moderators willen we ook het liefst zo min mogelijk hokjes timmeren, de focus op het forum houden we graag op dat wat ons bindt in het beleven van onze hobby: lekker in het terrein op een fiets spelen. De vorm is weliswaar verschillend, maar het plezier daarbij is net zo groot op een e-mtb als op een analoge, op een hardtail, een fully, een starre singlespeed of een gravelbike.

Uiteraard zal er best eens een grijs gebied zijn als je wat wilt posten/vragen, dat is er ook zonder de e-mtb’s al. Ik noem maar wat, je bent een beginner, vrouw, en je hebt een vraag over banden…

Dus dan weten jullie een beetje de reden voor deze keuze.
Een ding verandert nooit: have fun on the trails en op het forum, ongeacht je fiets ;-)


Dus in dit topic kunnen we verder met uitwisselingen van en vragen over e-mtb gerelateerde zaken.

Voor specifieke vragen kun je natuurlijk ook altijd een topic in bikeadvies of andere relevante forumsecties aanmaken, daar verandert niets aan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

respect :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Yesss ! Weer een stapje verder in acceptatie :-q ..........en misschien wel een historische stap als we over 10 jaar terugkijken naar alle analoge 29", 27.5" en 26" mtb's in het "vintage" topic :winkie:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De analisten hebben voorspeld dat 2021 het jaar van de acceptatie van E-mtbs wordt, dus dit is niet meer dan terecht :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Misschien leuk om eens te inventariseren wie intussen een e-mtb heeft? Ik weet het van een paar forummers, maar heb geen echt overzicht.

Misschien plaatje en merk/type/motor met evt opmerking?

NB: ik wil graag de aftrap doen.....maar mijn nieuwe Focus Thron2 FS met Bosch zit nog in de vrachtwagen vanaf Hamburg :-{
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Jaaa ook een accu fiets.
leuk om hier evt, vragen en antwoorden te vinden.
Had al veel hier gevonden , droppers ,etc. maar toch leuk ,`dit topic.
Ik heb een Cube stereo 120 HPC race uit 2019.
Binnekort met de nieuwste Nyon . :tong
Na jaren niet meer gefietst te hebben ( doordat mijn knieen dat niet meer wilde) een ebike aangeschaft.
En ben helemaal om en graag weer , mits het niet te druk is ,de routes in het bos weer op te zoeken.
Valt ook wel weer veel techniek te leren voor mij, vroega ,ja op dorst was technisch , maar in de jaren 2000 Amerongen nagenoeg niet.
Doel, lekker genieten als het niet waait. :-q (want dan sta ik op de surfplank) :wink:
Nu nog even uitvogelen hoe ik een foto plaats :~
https://photos.app.goo.gl/6pnVGkYwkVU1bBxs9
Laatst gewijzigd door HenkMuilwijk op vr 12 februari 2021, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn fietsje mag vies worden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als Pole met een e-mtb komt zal het wel cool zijn.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Misschien al een bekend filmpje ? https://youtu.be/oMxLI6DbjL8
Maar een 3dg e-mtb race rond de mont Blanc is toch echt genieten om naar te kijken (disclamer: pas op voor plotselinge interesse in E-mtb's)
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Ik heb ook na ongeveer 40 jr naast de race en mtb nu ook een EMTB staan.
Heerlijk om als je moe bent wat ondersteuning aan te kunnen spreken maar vooral de fun die deze fiets mij bezorgt in het bos is echt fantastisch.

Ik rij ook nog op de ouderwetse analoge fietsen en merk dat mijn conditie verbetert is door het fietsen op de EMTB. Dit heeft vooral te maken met het simpele feit dat ik nu vaker en verder fiets dan voorheen met de analoge MTB.

Ik zit vaak op specifieke EMTB fora omdat je daar, geen zinloze discussies tussen voor en tegenstanders hebt en erg veel info ( makkelijk ) kan vinden over specifieke onderwerpen die je hier anders moet zoeken in algemene topics.

Verdere super dat hier meegegaan wordt in de trent die EMTB heet!
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

MonkeyRider schreef: za 13 februari 2021, 09:55 Misschien al een bekend filmpje ? https://youtu.be/oMxLI6DbjL8
Maar een 3dg e-mtb race rond de mont Blanc is toch echt genieten om naar te kijken (disclamer: pas op voor plotselinge interesse in E-mtb's)
Zeker leuk filmpje. Ik denk dat ik bijna alle filmpjes van EMBN wel gezien heb!
Erg vermakelijk... en als je al niet om was dan ga je wel om na het bekijken van dit soort filmpjes.

En ook hier in ons vlakke kikker landje kan je veel fun beleven op een EMTB
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

HenkMuilwijk schreef: vr 12 februari 2021, 20:56 Jaaa ook een accu fiets.
leuk om hier evt, vragen en antwoorden te vinden.
Had al veel hier gevonden , droppers ,etc. maar toch leuk ,`dit topic.
Ik heb een Cube stereo 120 HPC race uit 2019.
Binnekort met de nieuwste Nyon . :tong
Na jaren niet meer gefietst te hebben ( doordat mijn knieen dat niet meer wilde) een ebike aangeschaft.
En ben helemaal om en graag weer , mits het niet te druk is ,de routes in het bos weer op te zoeken.
Valt ook wel weer veel techniek te leren voor mij, vroega ,ja op dorst was technisch , maar in de jaren 2000 Amerongen nagenoeg niet.
Doel, lekker genieten als het niet waait. :-q (want dan sta ik op de surfplank) :wink:
Nu nog even uitvogelen hoe ik een foto plaats :~
https://photos.app.goo.gl/6pnVGkYwkVU1bBxs9
Mooie fiets ;-))
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Ok, even op dit topic, waar het voor is, hoe maken jullie je fiets schoon, en met of zonder accu (afspuiten met tuinslang) bijvoorbeeld.
Een ebike is toch anders dan....

Dank je #Mate#
Mijn fietsje mag vies worden.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Gewoon zoals iedere mtb Soppie en tuinslang. En niet met kracht op keringen of elektrische onderdelen spuiten. Accu kan gewoon blijven zitten... en lekker in een verwarmde ruimte laten drogen.

En accu laden nadat de fiets of accu op kamer temperatuur is. Dus met dit weer, temperatuur rond de nul graden, niet direct bij thuiskomst aan de acculader hangen!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mijn Giant Trance kan niet tegen een tuinslang op de remote. Verder spuit ik hem gewoon af zoals een analoge fiets.
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Kijk, hier hebben we wat aan.
Ik smeer (spuit waar kan)EBIKE ULTRA CORROSION DEFENCE op.
Voordeel het beschermt , ook tussen de fitale delen, en je wrijft of spuit met tuinslang in spraystand het vuil er zo af.
De spray gaat best lang mee, Wat ik vermoedt ,is dat het ook evt met wd40 kan, ook dat is wat vettig en beschermt natuurlijk ook .
Ik kreeg de spray van mn lf om uit te testen.
Mijn ketting ben ik aan mn 2 e begonnen met 1800 km, kon nog net , want hij slaat gelukkig niet over.
Daar doe ik wax op , en na afspuiten , in de bagger tijd droog maken, en wieltjes goed schoon maken, en dan evt, weer wat wax er op.
Mijn fietsje mag vies worden.
Plaats reactie