Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

awinkel schreef: vr 1 juli 2022, 16:11 Ik ben wel benieuwd waar de grens zit tussen de voordelen en nadelen.
Het is nou niet zo dat een fatbike beter rijdt dan een MTB met 2.25 banden...
Gevoelsmatig is 2.6 wel zo een beetje de grens. Zowel de band als de velg wordt daarna duidelijk zwaarder. Op heel rotsachtig terrein zal het misschien bij 3.0 liggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Die grens is ook wel te zien aan de populariteit van plus bikes. Plus was eventjes helemaal de shit, maar is nu vooral leuk voor e-bikes waar de verhouding tussen gewicht etc anders liggen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Lars TB schreef: vr 1 juli 2022, 17:12
awinkel schreef: vr 1 juli 2022, 16:11 Ik ben wel benieuwd waar de grens zit tussen de voordelen en nadelen.
Het is nou niet zo dat een fatbike beter rijdt dan een MTB met 2.25 banden...
Gevoelsmatig is 2.6 wel zo een beetje de grens. Zowel de band als de velg wordt daarna duidelijk zwaarder. Op heel rotsachtig terrein zal het misschien bij 3.0 liggen.
Op heel rotsig terrein weegt die 3.0 2,5kg of gaat voortdurend lek..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

paulus1981 schreef: vr 1 juli 2022, 21:17
Lars TB schreef: vr 1 juli 2022, 17:12

Gevoelsmatig is 2.6 wel zo een beetje de grens. Zowel de band als de velg wordt daarna duidelijk zwaarder. Op heel rotsachtig terrein zal het misschien bij 3.0 liggen.
Op heel rotsig terrein weegt die 3.0 2,5kg of gaat voortdurend lek..
Je hebt een stuk meer reserve en ik heb het misschien over ander terrein dan jij! Ik zit te denken aan de wandeltrails in Zuid Frankrijk, waar zowel omhoog als omlaag de snelheid niet extreem oploopt en waar je juist de extra grip en comfort van de bredere banden kunt gebruiken.

Maar in een downhill situatie werken ze om meerdere reden niet echt goed. Lekrijden is dan nog mijn minste probleem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessant hoe we van
Aan de gilde der XC rijders...

Het statement luidt: "een semi slick is genoeg".
naar
Maar in een downhill situatie werken ze om meerdere reden niet echt goed. Lekrijden is dan nog mijn minste probleem.
3kg plus banden in DH gaan :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Okay, om de boel dan weer ff te shockeren naar back on topic :-D

De huidige combinatie is al sinds een tijdje:

Thunder Burt 29x2.10, achter, op 1.9 bar
Thunder Burt 29x2.25, voor, op 1.7 bar

Deze combinatie weegt slechts 1.220 gram en doet het top op van kurk droog tot best wel nat op de UHR, Rijk van Nijmegen, Gieten, Dwingelo en Appelscha.

Die dingen blijven maar grippen :lol: :winkie: 8)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Vroegah het jaar rond op een Ritchy Z max 26/1,95 in de bossen van de veluwe vrij mountainbiken regio Arnhem - Dieren. Wortel klimmen uitgespoelde geulen, trappen in de kuil bij restaurant de Posbank etc....

Nu Bontrager XR 3 2,4 1,5 barachter ( lijkt op een Maxixis Rekon Race) Voor XR 4 2,4 . Het kan minder nop. maar dat wordt me te specifiek de bike die ik nu rijdt vergeleken met de oude van toen. Kan meer en ik doe meer of ga het leren. Goede sloffen zijn dan belangrijk. Down scalen kan altijd nog.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik ben sinds mijn nieuwe fiets overgegaan van Maxxis naar Specialized banden.

En Specialized banden zijn nagenoeg semi-slicks met wonderbaarlijk veel grip eerlijk gezegd.

Achter: Renegade T5 29 x 2.35 (645gr) @ 1.5 bar
Voor: Fast Trak T5 29 x 2.35 (670gr) @ 1.3 bar

Prima band, maar misschien toch nog een keer de Vittoria combi proberen voor de winter.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Stunning schreef: za 2 juli 2022, 16:42 Okay, om de boel dan weer ff te shockeren naar back on topic :-D

De huidige combinatie is al sinds een tijdje:

Thunder Burt 29x2.10, achter, op 1.9 bar
Thunder Burt 29x2.25, voor, op 1.7 bar

Deze combinatie weegt slechts 1.220 gram en doet het top op van kurk droog tot best wel nat op de UHR, Rijk van Nijmegen, Gieten, Dwingelo en Appelscha.

Die dingen blijven maar grippen :lol: :winkie: 8)
Te smal, te hard opgepompt, te weing nop, en te licht = te weinig spek op de wangen = dus te snel kapot op alle scherpe stenen :winkie: .

Zo’n semi-slick zou voor mij hier dus absoluut niet voldoen… in Zuid L, de grensstreek met Blg/Dtsl.
RaRa 2.35” achter kan net, WP Race 2,4” kan net, mits het droog is en je een wat langere remweg voor lief neemt. Voorop sowieso iets met meer grip nodig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

aurelius schreef: za 2 juli 2022, 20:44
Stunning schreef: za 2 juli 2022, 16:42 Okay, om de boel dan weer ff te shockeren naar back on topic :-D

De huidige combinatie is al sinds een tijdje:

Thunder Burt 29x2.10, achter, op 1.9 bar
Thunder Burt 29x2.25, voor, op 1.7 bar

Deze combinatie weegt slechts 1.220 gram en doet het top op van kurk droog tot best wel nat op de UHR, Rijk van Nijmegen, Gieten, Dwingelo en Appelscha.

Die dingen blijven maar grippen :lol: :winkie: 8)
Te smal, te hard opgepompt, te weing nop, en te licht = te weinig spek op de wangen = dus te snel kapot op alle scherpe stenen :winkie: .

Zo’n semi-slick zou voor mij hier dus absoluut niet voldoen… in Zuid L, de grensstreek met Blg/Dtsl.
RaRa 2.35” achter kan net, WP Race 2,4” kan net, mits het droog is en je een wat langere remweg voor lief neemt. Voorop sowieso iets met meer grip nodig.
:lol: :-q

Bij jou in de buurt zou ik eerder met Forekasters v/a of Nobby Nics v/a rijden ja. Dat gezegd hebbende, mijn ex collega woont bovenaan de Eyserbosweg en daar ga ik eerdaags een dag mee op pad en dan gaan die Thunder Burts er 100% van af :wink:

Maar voor op de Heuvelrug of het Gooisch Natuurreservaat hier... Die Thunder Burts of Rekon Race vliegen jôh ! De 2.10 Thunder Burt achterband weegt slechts 560 gram en accelereert als een malle op al die korte heuveltjes hier :winkie:
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Peelrijder schreef: za 2 juli 2022, 19:41 Ik ben sinds mijn nieuwe fiets overgegaan van Maxxis naar Specialized banden.

En Specialized banden zijn nagenoeg semi-slicks met wonderbaarlijk veel grip eerlijk gezegd.

Achter: Renegade T5 29 x 2.35 (645gr) @ 1.5 bar
Voor: Fast Trak T5 29 x 2.35 (670gr) @ 1.3 bar

Prima band, maar misschien toch nog een keer de Vittoria combi proberen voor de winter.
Ja dit lijkt mij ook wel een goede set. Maar waarom overstappen bij iets wat bevalt ?

Ik ben juist overgestapt van vittoria naar maxxis. De mezcal/mezcal combinatie beviel opzich wel maar ik kon deze band niet lekker op de "limieten" rijden. Bij maxxis Aspen heb ik dit wel, ja je glijd wat meer hen en weer maar je kunt het nog corrigeren. Bij de vittoria's heb ik dit gevoel niet. Glijd die weg was je hem in 99% van de gevallen ook echt kwijt :bier: .

ik zie trouwens staan dat de RARA sneller rolt dan de Aspen... klopt dit wel ? https://www.bicyclerollingresistance.co ... speed-2019
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb dat glijden juist nu nog af en toe met die specialized banden.

Met maxxis absoluut geen last van.

Ik zou liever terug gaan naar maxxis maar die zijn niet in skinwall te krijgen in 2.4 of 2.35

Ik reed hiervoor op een veel zwaardere fiets met een ardent race 2.4 voor en een ikon 2.35 achter, die combi was goud voor mij, oneindig veel grip en door de stevigere zijwang op bijzonder lage druk te rijden.

Op de specialized moet ik met ongeveer 0.2/ 0.4 bar meer rijden op een lichtere fiets met bredere velgen (29mm) dan op een fiets van 4,5kg meer met velgen van 4mm smaller (25mm).

Ik heb de hoop dat die vittoria combi een iets stevigere zijwang heeft zodat ik toch op 1.3-1.5 bar kan rijden zonder te gaan rollen.

En ik wil per se skinwalls, heb zwart gemonteerd van mijn oude bike, dat is geen porum.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Peelrijder schreef: zo 3 juli 2022, 11:03 Ik heb dat glijden juist nu nog af en toe met die specialized banden.

2-wheel drifts zijn de shit, toch?

Ik moest toevallig aan dit topic denken toen ik op één van mijn thuisrondjes (bijna) kansloos op m'n plaat ging. :winkie: Net terug van een lange midweek moeilijke paadjes met een fatsoenlijke fiets (66º balhoofdhoek, Higholler + Forekaster) dus het zal wel het verschil met het XC barrel zijn geweest: 70º en semislicks. Ik blijf erbij dat je jezelf met dergelijke banden merkbaar begrenst.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Valt mee.
Je gaat met semislicks ook sneller, dus het gemis aan grip wordt uitvergroot.

Oftewel
Met meer noppen begrens je je snelheid, met minder noppen begrens je je grip.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 juli 2022, 16:35 Valt mee.
Je gaat met semislicks ook sneller, dus het gemis aan grip wordt uitvergroot.

Oftewel
Met meer noppen begrens je je snelheid, met minder noppen begrens je je grip.
Mijn motto is met deze semi-slicks des te harder ik rijd hoe meer grip ik heb. Wat oprecht ook zo voelt :lol:
Plaats reactie