Kogellagers SRAM derailleurwieltjes vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Vreemd genoeg kon ik er op internet weinig van vinden?

Ik ben niet erg tevreden over de derailleurwieltjes van mijn SRAM GX Eagle derailleur. De lagers zijn slecht afgedicht en lopen snel vol met modder. En als je dan even niet oplet, staan bij de volgende keer fietsen je derailleurwieltjes vastgekoekt / vastgeroest.

Nu heb ik ze al een aantal keren weer vrij gemaakt. Afdichting verwijderd, vuil en roest verwijderd, opnieuw ingevet en afdichtingen weer teruggeplaatst.
Nu viel me de laatste keer op dat de lagers erg lijken op een standaard industrielager. In de bankschroef bleken de lagers er vrij eenvoudig uit te persen, en nameten leek te bevestigen dat dit idd gewoon een standaard 626RS2 lager is.

Lager verwijderd:
Afbeelding

Ik heb inmiddels op Aliexpres voor een paar euro's RVS lagers besteld en deze weer in de derailleurwieltjes geperst:
Afbeelding

Alles lijkt verder prima te passen, dus ik ben heel benieuwd naar de levensduur.

Maar ik ben wel benieuwd waarom hier niets over te vinden valt? Ben ik de eerste met een briljante hack? Of een (te) zunige Nederlander? :-D
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Had dan gelijk goede lagers gekocht zoals een SKF of NSK of iets dergelijks.
Wie weet wat je nu krijgt uit China ..... dikke kans dat het nog slechter is dan de originele lagers

Verder wel slim bedacht :-q
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Het bovenste derailleurwieltje zorgt ervoor dat je ketting goed voor de tandwielen komt. Als het plastic is versleten moet ie toch vervangen worden.
Eerlijk gezegd heb ik eigenlijk nooit versleten lagers in een derailleurwieltje gehad dus ook niet de neiging alleen het lager te vervangen.
Maar .. goed gevonden en ik hou m in gedachten mocht ik zo’n slecht lager tegenkomen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toen ik nog Sram reed was dit ook een ergernis voor mij.
Ik peuterde de niewe altijd meteen open en dan watervast vet er in.
Standaard zit er slechts een klein beetje dun vet in, bedoeld voor hoge toerentallen, omdat deze lagertjes in de meeste toepassingen snel draaien (en in een drogere omgeving).
Dat is op een fiets niet de beste keuze.

Dure lagers zijn op een fiets meestal weggegooid geld.
Smeren met geschikt vet levert meer op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Klopt.... maar of je die twee keer €6 nou in goede lagers stopt en een potje vet is bijkoopt is qua kosten natuurlijk nog steeds peanuts.

Er zitten dagen bij dat mijn lunch meer kost.

....Meer kost.... hmmmm... krijg trek :winkie:
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

@Patrick_V, ik dacht eerst maar eens te proberen of het uberhaupt werkt. De derailleurwieltjes lagen nog in de onderdelenbak, dus voor een paar knaken een leuk experiment toch? Als het werkt kan upgraden altijd nog.
Ik had eerder goede ervaringen met goedkope alu derailleurwieltjes uit China, dus op zich heb ik er wel wat vertrouwen in.

@Ook Peter, bij Shimano was mijn ervaring dat idd het plastic versleet voordat de lagers het opgaven. Maar ik had nu na zo'n ~400km alweer problemen met SRAM. Het plastic kan nog wel even mee.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik merk overigens wel dat de problemen zich voordoen bij modderige / natte ritjes op zand / slib achtige ondergrond.
Dus wellicht dat het probleem op andere ondergronden minder speelt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je zou je wieltjes ook kunnen vervangen, als ik de jouwe zie betwijfel ik dat ze nog optimaal functioneren :o
Ik heb het nog niet meegemaakt dat die lagers sneller versleten waren dan m'n derailleurwieltje zelf. Zoals ik ook op deze foto zie.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb de wieltjes er wel eens van verdacht extra hard te slijten, juist omdat de lagers zo stroef gingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb hier nog geen last van gehad, heb bij +/- 2000km de wieltjes vervangen (ook GX) tijdens groot onderhoud.
Slijtage tov de nieuwe was wel te zien maar ze waren zeker nog niet op.

Als ik van deze de tandje zie dan vraag ik me echt af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Zelf zou ik bij de staat de lagers niet eens vervangen, maar nieuwe wieltjes kopen.

Ook dat vastkoeken en roesten herken ik niet.

Slijt er meer van jouw aandrijflijn zo hard?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Zo mooi, die shimano of campa derailleur wieltjes met glijlagers. Daar kon je nog eens de tanden volledig weg van rijden, maar het wieltje bleef draaien.

Ik heb een keer tacx wieltjes gehad, na twee weken kon ik ze weggooien, volledig verrot.. ok wel de tuinslang gebruikt.

En over lagerkwaliteit, welke kracht komt er nu op een dergelijk kogellagertje. 1/20 ste van het draaggetal?
Goed volproppen met vet en gaan.

Overigens houden xo1 het nog welredelijk uit bij me.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

topic kaap,


En als je wieltjes versleten zijn, welke goed alternatieven zijn er op de markt ipv de originele Sram XX1, X01 wieltjes die ik nu rijdt?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

topic kaap,


En als je wieltjes versleten zijn, welke goed alternatieven zijn er op de markt ipv de originele Sram XX1, X01 wieltjes die ik nu rijdt?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik heb niet zoveel problemen met x01. Ze houden het met mijn schoonmaakprotocol iig 5000 km uit (ik weet niet meer of ik ze al een keer vervangen had, anders is het 10.000 ;)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Momenteel heb ik met een 11 versnellingen GX aandrijflijn al 2000km gereden op twee kettingen en geen probleem met de derailleurwieltjes.
Bij mijn zoon heb ik bij een 12 versnellingen GX de bovenste vervangen toen er een nieuwe ketting op kwam en die heeft er ook al 1000km op zitten met twee kettingen. Bij de oude waren de lagers nog wel goed maar het plastic te veel versleten om altijd goed te schakelen.
Nou zijn we geen echte poetsers maar we zijn ook niet bang van regen en houden de aandrijflijn wel schoon en gesmeerd. Waar de slijtage bij jou door komt weet ik niet :~
Lekker fietsen!
Plaats reactie