Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Da's Limburg daar communiceren ze nog per postduif, dat moet je wel wat tijd gunnen.

Een jaar of 5 gok ik
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Stunning schreef: di 22 november 2022, 21:51
Sabai schreef: di 22 november 2022, 21:38

Vraag mij af welk stuk je bedoelt? En sinds wanneer ligt 'tGooi aan het IJsselmeer? Overigens is vrij mtb/gravel 'n op alle wandelpaden in het GNR al jaren toegestaan.

Daarentegen staat daar wel tegenover dat je een bepaalde etiquette aanhoud.
Ja, op het GNR wel idd.

Maar dit stuk hoort niet bij het GNR. Ligt ter hoogte van de Hollandsche Brug.

Btw. 't Gooi ligt al sinds eeuwen aan het IJsselmeer hoor, of Gooimeer, als je echt een mierenn**ker bent dan :wink:
Dan nog heb je het mis :wink: Dat was vroeger de namelijk de Zuiderzee :winkie:

Maar het stuk wat je noemt ken ik overigens niet.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Spec4ever schreef: di 22 november 2022, 23:28 We liggen allemaal te greinen over “die anderen” zoals ik voorheen meldde zouden we afgelopen weekend verbaliserend optreden tegen MTB’rs die zich niet aan de duidelijke heldere voorschriften zouden houden…..
Welnu zaterdag en zondag in het Geuldal in totaal 68 dames en heren op de bon geslingerd….
Let wel!! DUIDELIJKE overtredingen!! Daarbij regelmatig een grote bek met zelfs bedreigingingen!
Hoezo we keren de anti-MTB trend??!!
For the record, gezien het “succes” hebben we besloten aankomende maand in ieder geval de extra surveillance voort te zetten.

Die kwamen wij ook nog tegen :D
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Sabai schreef: wo 23 november 2022, 07:12
Spec4ever schreef: di 22 november 2022, 23:28 We liggen allemaal te greinen over “die anderen” zoals ik voorheen meldde zouden we afgelopen weekend verbaliserend optreden tegen MTB’rs die zich niet aan de duidelijke heldere voorschriften zouden houden…..
Welnu zaterdag en zondag in het Geuldal in totaal 68 dames en heren op de bon geslingerd….
Let wel!! DUIDELIJKE overtredingen!! Daarbij regelmatig een grote bek met zelfs bedreigingingen!
Hoezo we keren de anti-MTB trend??!!
For the record, gezien het “succes” hebben we besloten aankomende maand in ieder geval de extra surveillance voort te zetten.

Die kwamen wij ook nog tegen :D
Die boswachter die vroeg wat we aan het doen waren?
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Spec4ever schreef: di 22 november 2022, 23:28 We liggen allemaal te greinen over “die anderen” zoals ik voorheen meldde zouden we afgelopen weekend verbaliserend optreden tegen MTB’rs die zich niet aan de duidelijke heldere voorschriften zouden houden…..
Welnu zaterdag en zondag in het Geuldal in totaal 68 dames en heren op de bon geslingerd….
Let wel!! DUIDELIJKE overtredingen!! Daarbij regelmatig een grote bek met zelfs bedreigingingen!
Hoezo we keren de anti-MTB trend??!!
For the record, gezien het “succes” hebben we besloten aankomende maand in ieder geval de extra surveillance voort te zetten.
Ik kan niet terug vinden wat je bedoelt met “zoals ik voorheen meldde”.
Waarvoor zijn die 68 bonnen uitgedeeld dan?
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Een deel vd Groene brigade en terreinbeheerders.

For the record, we hebben zoveel mogelijk geprobeerd om de dialoog te zoeken en de dames en heren duidelijk te maken waarom en wat ze fout deden.
In de genoemde gevallen waar geschreven werd was dus sprake van schofferend gedrag, geen gehoor willen geven, zelfs bedreiging.
Die laatste categorie krijgt uiteraard een fijne ontmoeting met het OM, dom dom dom…
Gelukkig waren er duidelijk meer mensen die wel netjes reageerden.

Hoe dan ook het shockeerde mij eigenlijk best wel om te zien hoeveel mtb’rs (en dan ook nog een aardig aantal “toeristen”) in de fout gaan en al helemaal dat een deel daarvan zich onwelwillend tot onbeschoft meent te moeten/mogen opstellen.
Ik hoop dat we toevallig een bovengemiddeld aantal van deze “soort” getroffen hebben.
We gaan het komende tijd zien…
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ik begrijp dat je geschokt bent over het onbeschofte gedrag maar niet wat jouw rol is. Ben jij een BOA van de Groene Brigade? Dat moest ik sowieso even opzoeken:
De Groene Brigade wordt gevormd door zes buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) van Provincie Limburg. De Groene Brigade heeft als werkgebied heel Limburg en ziet toe op de kwaliteit en leefbaarheid van het Limburgse buitengebied.
De aandachtspunten van de Groene Brigade richten zich onder andere op: stroperij en illegaliteit in het buitengebied.
Krijgen mensen een bekeuring voor het fietsen op een locatie waar dat niet is toegestaan, of dat ze geen vignet hebben of belediging van een ambtenaar in functie?

Dat agressieve gedrag heeft volgens mij te maken met dat die mensen ergens wel weten dat ze iets verkeerd doen en dat ze het heel lastig vinden om daarop aangesproken te worden. Niet goed weten hoe daarop te reageren en dan onbewust voor "aanvallen is de beste verdediging" kiezen. Verder begrijp ik er helemaal niets van hoe je zo in het leven kunt staan hoor maar dat is mijn beeld.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

MVMVML schreef: wo 23 november 2022, 09:04
Sabai schreef: wo 23 november 2022, 07:12


Die kwamen wij ook nog tegen :D
Die boswachter die vroeg wat we aan het doen waren?
Ja die idd.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Tarwetijger schreef: wo 23 november 2022, 10:39 Krijgen mensen een bekeuring voor het fietsen op een locatie waar dat niet is toegestaan, of dat ze geen vignet hebben of belediging van een ambtenaar in functie?
Hier ben ik toch ook wel benieuwd naar. Waar en waarom zijn deze mensen geverbaliseerd?

Voor de aardigheid de Geertruid route even opgezocht, een vaste route in Limburg. Geen vignetplicht. Idem Vijlen enz.
https://www.mtbroutes.nl/limburg/sint-geertruid

Ik vermoed dat er bepaalde boszones zijn zoals in het Vijlenerbos waar je niet mag fietsen. Ik vermoed van NM.

Anderzijds de vaste route is best aardig, en buiten het bos zijn er voldoende openbare karrepaden waar je op kan rijden dacht ik. Ben niet superbekend in Z-Limburg.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik dacht dat in Zuid-Limburg vrij rijden toegestaan was?
Maandje terug, naast de Valkenburg-, Gulpen-, en Vijlenroute, ook een groot stuk offroute gereden (noordlus BBC).
Geen moment bij stilgestaan dat ik illegaal bezig was.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Giant-E schreef: do 24 november 2022, 19:03 Ik dacht dat in Zuid-Limburg vrij rijden toegestaan was?
Maandje terug, naast de Valkenburg-, Gulpen-, en Vijlenroute, ook een groot stuk offroute gereden (noordlus BBC).
Geen moment bij stilgestaan dat ik illegaal bezig was.
Wordt het toch een keer tijd dat je tenminste één keer bij een toegangsbordje stopt om te kijken wat de voorwaarden zijn
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Op NM website geen gedetailleerd overzicht, idem niet op de SBB website. Zelfs op de MOZL website https://mozl.nl/ staat niet expliciet in welke gebieden er specifieke MTB beperkingen gelden. Uiteraard geen problemen mits je op de vaste routes blijft, maar wil je eens uitwijken wegens honger, regen, pech dan kan je dus in overtreding zijn.

Als er inderdaad wordt bekeurd (waarvoor precies dan) is het aan te raden dat nog te verduidelijken op de div websites bv Visit Zuid LImburg en MOZL. Er zijn trouwens MTB routes genoeg dus wss rijdt 95% van de mensen over die routes.

Het enige wat ik kan vinden en bedenken verder is als hierboven al gezegd: kijk op de gele en bruine bordjes die er vaak grote aantallen staan. Dit is in heel Nederland zo dus in Zuid Limburg gelden dezelfde beperkingen en iha is in veel gebieden vrij MTB-en tegenwoordig verboten.

Van NM: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... n-verzorgd
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

bouwpakket schreef: do 24 november 2022, 19:07
Giant-E schreef: do 24 november 2022, 19:03 Ik dacht dat in Zuid-Limburg vrij rijden toegestaan was?
Maandje terug, naast de Valkenburg-, Gulpen-, en Vijlenroute, ook een groot stuk offroute gereden (noordlus BBC).
Geen moment bij stilgestaan dat ik illegaal bezig was.
Wordt het toch een keer tijd dat je tenminste één keer bij een toegangsbordje stopt om te kijken wat de voorwaarden zijn
Daar heb je zeker een punt hoor, maar een kennis van mij die hier veel vaker fietst had mij dit verzekerd toen ik die BBC gpx van ‘m kreeg.
Laatst gewijzigd door Giant-E op do 24 november 2022, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Spec4ever schreef: wo 23 november 2022, 10:04 Een deel vd Groene brigade en terreinbeheerders.

For the record, we hebben zoveel mogelijk geprobeerd om de dialoog te zoeken en de dames en heren duidelijk te maken waarom en wat ze fout deden.
In de genoemde gevallen waar geschreven werd was dus sprake van schofferend gedrag, geen gehoor willen geven, zelfs bedreiging.
Die laatste categorie krijgt uiteraard een fijne ontmoeting met het OM, dom dom dom…
Gelukkig waren er duidelijk meer mensen die wel netjes reageerden.

Hoe dan ook het shockeerde mij eigenlijk best wel om te zien hoeveel mtb’rs (en dan ook nog een aardig aantal “toeristen”) in de fout gaan en al helemaal dat een deel daarvan zich onwelwillend tot onbeschoft meent te moeten/mogen opstellen.
Ik hoop dat we toevallig een bovengemiddeld aantal van deze “soort” getroffen hebben.
We gaan het komende tijd zien…
Ik bewonder je optimisme :wink:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Giant-E schreef: do 24 november 2022, 19:03 Ik dacht dat in Zuid-Limburg vrij rijden toegestaan was?
Maandje terug, naast de Valkenburg-, Gulpen-, en Vijlenroute, ook een groot stuk offroute gereden (noordlus BBC).
Geen moment bij stilgestaan dat ik illegaal bezig was.
In Noord-Limburg is er heel veel vrij rijden en ook (voor zover ik weet) geen handhaving.

Het hele stuk tussen pakweg Venlo en Roermond is vrij te rijden, ik kom er zelf veel te weinig, zonde eigenlijk want daar is nagenoeg de enige plek in Nederland waar je nog vrij mag rijden en ook nog uitdaging krijgt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie