Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Het succes van de vernieuwde Posbankroute (blauw, met rode techlussen) bewijst maar weer eens dat velen meer willen dan een knikkerbaan zonder risico.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Giant-E schreef: do 1 juni 2023, 12:56 Het succes van de vernieuwde Posbankroute (blauw, met rode techlussen) bewijst maar weer eens dat velen meer willen dan een knikkerbaan zonder risico.
Eigenlijk een ander topic...

Maar ik zou wel eens een goede steekproef willen onder gebruikers van Posbank oud en Posbank nieuw. Voor mij is Posbank oud met de natuurlijke trails en wortels 1000x beter dan wat er nu ligt de standaard 2.0 wieber knikkerbaan en die op sommige plekken met een XC fiets niet te rijden TTF's.

Dat er "gevraagd" wordt wil nog niet zeggen dat een trail moet worden omgekat naar enduro baggy voorkeuren.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Alles wat daar ligt is prima te rijden met de XC fiets :S. Accepteer aub dat als je het zelf niet kan of wil rijden dat dat niet automatisch betekent dat niemand het kan of wil rijden.....
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Amen! change your skills not the track.
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mjelnir schreef: do 1 juni 2023, 13:26
Noin schreef: do 1 juni 2023, 13:15

Alles wat daar ligt is prima te rijden met de XC fiets :S. Accepteer aub dat als je het zelf niet kan of wil rijden dat dat niet automatisch betekent dat niemand het kan of wil rijden.....
Amen! change your skills not the track.
Dit werkt twee kanten op toch?
Je kunt niet een trail veranderen en dan zeggen dat een ander (die er al jaren met plezier rijdt) zich maar aan moet passen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat dat betreft is de Posbankroute toch een aardig compromis? Er zitten nog heel veel old skool BWR stukken in, een paar leuke snelle rechtoerechtaan afdalingen en de rode lusjes voor de liefhebbers van wat meer uitdaging. Als je niet houdt van dat geslinger kan ik me voostellen dat je je wat minder happy voelt op de UHR of Nijmegen, maar juist op de Veluwe doen ze het voor beiden wel aardig. (Disclaimer: van mij mogen ze bijna al die zandpaden en rechttoerechtaan afdalingen vervangen door meer slingertrack en technische stukken :bier: )
Ik ben overigens maar 1 stuk tegengekomen waar ik wellicht ook niet op een klassieke XC fiets zonder dropper vanaf zou willen, die balken langs de boom op Shooting Mountain, ook omdat daar chickenrun ligt, en die volgens verder overal wel aanwezig is.)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Je kunt het zo mooi niet maken, de een zal het prijzen, de ander zal het kraken.


:bier:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Crapton schreef: do 1 juni 2023, 13:06
Giant-E schreef: do 1 juni 2023, 12:56 Het succes van de vernieuwde Posbankroute (blauw, met rode techlussen) bewijst maar weer eens dat velen meer willen dan een knikkerbaan zonder risico.
Eigenlijk een ander topic...

Maar ik zou wel eens een goede steekproef willen onder gebruikers van Posbank oud en Posbank nieuw. Voor mij is Posbank oud met de natuurlijke trails en wortels 1000x beter dan wat er nu ligt de standaard 2.0 wieber knikkerbaan en die op sommige plekken met een XC fiets niet te rijden TTF's.

Dat er "gevraagd" wordt wil nog niet zeggen dat een trail moet worden omgekat naar enduro baggy voorkeuren.
Je kan de rode lussen gewoon overslaan. De blauwe route (waar de rode lussen aan vast liggen) heeft nog grotendeels exact hetzelfde karakter als de oude BWR-route. Alleen de zuidlus ligt eruit. Overigens is alles met een xc-fiets te rijden. Ik zou wel een dropper adviseren.
Wat ik bedoelde met “het succes” is dat er tracks liggen voor ieder wat wils. En dat die verschillend type rijders elkaar ook niet in de weg zitten. Laatst hebben wij ons anderhalf uur vermaakt op Niner Shooting. En had niemand last van ons.

Zijn we toch weer on-topic gekomen…
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Nou het regent commentaren nu van BN de Stem, van dezelfde uitgever DPG Media. Artikel is wel anders van inhoud en relevant mbt TTF's en gevaarzetting. Soort van media hetze lijkt het wel, maar waarom niet een zelfde lulverhaal over motorfietsen. Of is dit clickbait??

https://www.bndestem.nl/brabant/steeds- ... ~aa9f0e56/

Mbt Posbank ik kom er (helaas) te weinig ivm afstand maar ben idd maar afgestapt bij Niner Shooting Mountain. Op XC HT zonder droppert en is droge mulle condities met flinke drops in nauwe bochten dacht ik die sla ik maar even over voor mijn eigen veiligheid. Ik vraag me af hoe jullie die nemen, wss enduro met droppert + bikepark skills.

Die zuidlus was m.i. het mooiste stuk.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afbeelding

Tja, bikepark skills... Niemand houd je tegen. :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Crapton schreef: do 1 juni 2023, 17:51 Mbt Posbank ik kom er (helaas) te weinig ivm afstand maar ben idd maar afgestapt bij Niner Shooting Mountain. Op XC HT zonder droppert en is droge mulle condities met flinke drops in nauwe bochten dacht ik die sla ik maar even over voor mijn eigen veiligheid. Ik vraag me af hoe jullie die nemen, wss enduro met droppert + bikepark skills.
Welnee joh, zo lastig is ‘t echt niet. Ik blink ook niet uit in techniek, gewoon run voor run proberen en vertrouwen opbouwen. Dat maakt ‘t zo leuk. De Niner blinkt juist uit in snelheid, vooral de eerste helft vanaf depicknicktafel omlaag. Paar krappe switchbacks omhoog, een trap omlaag (zo moeilijk is ie niet, kont achter je zadel), een korte north-shore, weer wat switchbacks en 2 leuke drops. Dus zeker geen endurogepriegel hier.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

MacReal schreef: do 1 juni 2023, 14:45
Mjelnir schreef: do 1 juni 2023, 13:26

Amen! change your skills not the track.
Dit werkt twee kanten op toch?
Je kunt niet een trail veranderen en dan zeggen dat een ander (die er al jaren met plezier rijdt) zich maar aan moet passen.
Mijns inziens is Nederland groot genoeg om te kunnen zorgen dat iedereen zijn/haar sport kan beoefenen (of van zijn/haar vrije tijd in het bos kan genieten). Kortom, mijn uitgangspunt is dat we het land met zijn allen delen.

Bovenstaande discussie geeft hopelijk aan dat zelfs binnen de mountainbikers er verschillende wensen en ideeen zijn wat nu een leuk/geschikt/ideaal pad is. Wederom zou ik hopen dat we het iedereen enigsinds naar zijn zijn kunnen maken. Bijna alle paden in NL zijn van het niveau "simpel tot zeer-simpel"; dus het lijkt me meer dan redelijk dat er hier en daar dingen gebouwd worden om de groep die behoefte heeft aan technische uitdaging het ook naar zijn zin te maken. Dat kan dan betekenen dat je, van de honderden (misschien zelfs wel duidenzden) kilometers aan simpele paadjes/weggetjes in NL een deel zal moeten ombouwen (en als je van simpele paadjes houd dus moet afgeven). Alles bij elkaar is dat in NL nu hooguit een handvol kilometers, vaak in stukjes van niet meer dan 100 meter aaneen gesloten, en vaak ook nog met een alternatief pad er omheen. Dus ja, je kunt het niet fijn vinden dat je je hiervoor dan een beetje moet aanpassen, maar gezien de verhoudingen vind ik dat geen heel redelijk standpunt.....

Overigens geldt bovenstaande argument exact zo in de MTBers vs Wandelaars discussie. Ja je kunt het als wandelaar niet fijn vinden dat je wat andere mensen tegen komt in het bos (die toevallig op een fiets zitten...). Maar ik vind het onredelijk om jezelf het hele bos toe te eigenen en te roepen dat anderen daar niet meer hun plezier mogen beleven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mjelnir schreef: do 1 juni 2023, 13:26 Amen! change your skills not the track.
WTF, de track wordt veranderd en dan ga je dit roepen?!?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dit is een andere discussie, dus nu weer terug in topic.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Die nieuwsberichten zijn niet specifiek anti-mtb, maar ze stippen wel een belangrijk ander punt aan.

Ik heb een aantal van deze berichten over de jaren voorbij zien komen, waarbij 1 factor constant is: de leeftijd van degene die letsel heeft opgelopen.

Als je als sportieve 50 plusser een gezonde dosis zelfoverschatting hebt, is dit wel een beetje het gevolg daaruit.
Daar komt bij dat precies dezelfde leeftijdscategorie die deze soort artikelen leest het hardste roeptoetert dat het anders moet.

Als een fitte 30'er zijn halve lijf de kreukels inrijdt tijdens een ritje op bikepark Mook staat er niets in de krant....
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie