MTB-ers en high(er)-end audio

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik zie hier en daar tussendoor wel eens wat foto's van speakers en versterkers langskomen.

Ik vroeg me af of er veel liefhebbers zijn met audio en mountainbiken als hobby.

Ik vermoed van wel dus ik dacht eigenlijk We maken er een soort audio SYS van als er animo is.
Altijd leuk om te zien wat iemand heeft staan... Zeker als ze ook interesse hebben voor exotische mountainbike merken.

Ik trap natuurlijk af:

Als bron gebruik ik een raumfeld connector 2 waar ik meestal progressive via soundcloud op afspeel.

De versterker is een aparte. Dit is en Advance Accoustic MAP-105 via MP . Deze kon ik voor een prikkie overnemen omdat de vorige eigenaar hem via Ebay had gekocht denkend dat het een Mark Levinson was :D :lol: Een Mark Levinson No.50 bestaat gewoon niet. In ieder geval niet officieel :bier:
Ik herkende hem direct als een Advance Acoustics.
Ze hebben er ook mee lopen rommelen en een gat in de behuizing gezaagd. Dit waarschijnlijk om met de volume potmeter te kloten of vervangen want daar is wat mee gedaan.
Buiten dit rare verreden leden klinkt de versterker uitmuntend !

De versterker staat gekoppeld aan twee Quadral Aurum 5 Phonologue Gold speakers.
Een zeer gebalanceerde speaker met 2 bass-drivers aan de achterzijde. En een Altima mid driver en hogetonen bandtweeter vóór. Vooral de bandtweeter van Quadral is voor mij wel je-van-het. 8)

Hieronder wat plaatjes van de opstelling


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En wat voor kabels heb je? :roll:
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Bijna vingerdikke puur koperen gevlochten kabels 8)
Dat is nodig voor speakers die onder de 3 Ohm impedantie duiken

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Banaanconnectors...je weet dat dat kwaliteitverlies is?
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 7 november 2020, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Grappig, ik heb vroeger best veel gedaan met DIY high end achtige audio, passlabs & hypex UCD versterking en accuton keramiek 3weg speakers van 70kg..

Nu een arcam av390, icepower EV en kef R700 en R300 speakers, stereo klinkt verrassend goed voor een AV. Alles gaat vanzelf aan met HDMI dus gebruiksgemak goed in orde

Speciaal voor TezNL, de speakerkabel is Chinese kimber tc... zelf afgemonteerd met nette banana’s.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik heb een Sonos en rijd rond op Orbea.
Komt niet in aanmerking als higher end audio en exotisch merk zeker? :D
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Sonos is je bron.... belangrijk maar niet bepalend. Als sonos je versterker is dan is het niet higher--end maar als het voldoet dan is het prima toch :-q

Wat zijn je weergevers?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

paulus1981 schreef: vr 6 november 2020, 20:38 Grappig, ik heb vroeger best veel gedaan met DIY high end achtige audio, passlabs & hypex UCD versterking en accuton keramiek 3weg speakers van 70kg..

Nu een arcam av390, icepower EV en kef R700 en R300 speakers, stereo klinkt verrassend goed voor een AV. Alles gaat vanzelf aan met HDMI dus gebruiksgemak goed in orde

Speciaal voor TezNL, de speakerkabel is Chinese kimber tc... zelf afgemonteerd met nette banana’s.
Ja.... zie dus geen plaatjes :D
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Waar is de tijd dat ik een DHT had.. :wink:
Uren mee bezig geweest om uit diy speakers en een ‘simpele’ Denon receiver mooi geluid te krijgen. Met akoestiek, demping en reflectie, had ik destijds veel gewonnen.
Als ik dan dure speakers op plavuizen zie staan en kale muren denk ik ‘je doet je oren ernstig te kort’. Of geeft het geld uit aan het verkeerde (no offence op de persoon :bier: ).
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Een jaar of 10 geleden hebben we geïnvesteerd in een voor ons doen prima en voldoende setje

Naar een paar uurtjes luisteren in de Hifi zaak zijn we naar huis gegaan met een Denon
AVR 2313 met Monitor Audio RX-8 speakers


Hi-end zal het allemaal niet zijn, maar voor ons gebruik meer dan prima. Het heldere, natuurlijke en gebalanceerde geluid heeft ons destijds doen besluiten om dit setje te kopen.
Knakworstkweker

Dat zat bij mij in de auto en dan nog niet eens gigantisch high-end want was meer op spl dan sql gericht.

laatste auto waar dit inzat wel sql gemaakt, maar die merken zegt niemand hier veel gok ik.

ennieweej:

HU: JVC KD-BT1 (aangepast zodat er andere linedriver opzat i.p.v. de orginele zodat ik 7,5V lijn-uit had)
Amp: ESX X-four
Front: audiosystem radion r165 compo
sub: cerwin vega c-max12 (in 30 liter gesloten kist)

leuke hobby met deze setup 146,8dB gedraaid in een peugeot 106 :tong
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

paulus1981 schreef: vr 6 november 2020, 20:38 Speciaal voor TezNL, de speakerkabel is Chinese kimber tc... zelf afgemonteerd met nette banana’s.
Ik zit maar een beetje te kwallen, bananen zijn gewoon makkelijk. Alleen echte puristen verfoeien die dingen.
mark m schreef: vr 6 november 2020, 21:54 Een jaar of 10 geleden hebben we geïnvesteerd in een voor ons doen prima en voldoende setje

Naar een paar uurtjes luisteren in de Hifi zaak zijn we naar huis gegaan met een Denon
AVR 2313 met Monitor Audio RX-8 speakers


Hi-end zal het allemaal niet zijn, maar voor ons gebruik meer dan prima. Het heldere, natuurlijke en gebalanceerde geluid heeft ons destijds doen besluiten om dit setje te kopen.
Die 2313 heb ik ook nog gehad, was destijds een prima ding.

Hier een kleine thuisbios (4,5x2,5) met een 5.2.2 setup: een Denon 3400H receiver/DBT1713UD bluray icm Dali Zensor 5, 3 en de Vokal center. Deze worden ondersteund door 2 subs (SVS SB2000 voor muziek en een gepoorte Klipsch voor films) en 2 plafond speakers (Dali Phantom E60). Een 2 persoon bank, verduisteringsgordijnen, een flinke poef voor de beentjes en een 55" 4k scherm op 2m afstand. Nix exotisch maar lekker gebalanceerd.

Flim kijken is altijd een feest en bij de betere soundmixes vraag ik me soms nog steeds af of het nu de film was of dat het van buiten kwam :lol:

Oh ja kabels:
Oehlbach, noname hdmi`s en 10mm² koper van de rol met imitatie Nakamichi banaanpluggen :tong
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 7 november 2020, 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Patrick_V schreef: vr 6 november 2020, 17:57
Afbeelding
2 Basdrivers aan de achterkant en dan zo dicht in de hoek?
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ja... bij gebrek aan andere opties. Maar ze komen er mee weg hoor! Aurums zijn niet van die bas-zware speakers

Hiervoor had ik Quadral Shogun phonologue golds en die hadden de sub-baspoort aan de voorkant en de mid-bas poort hoog aan de achterkant. Dat was wel ideaal.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Audionet SAM V2 versterker; Rega Saturn (en CEC TL5200) CD speler; Audio Physic Tempo VI (en Audionet Contour 1,3 SE) speakers; interlinks Transparent Music Link Super, Cardas Quadlink en Crosslink en Audionet custom speakerkabels.
Allemaal behoorlijk oud inmiddels, maar 't klinkt nog steeds prima.

Moderner:
Bose Soundlink Mini, waarop ik via mijn iPhone achtergrondmuziek draai zonder er echt naar te luisteren.
Sony WH-1000XM4 noise cancelling koptelefoon.

En binnenkort een Bluesound Node 2i aanschaffen, zodat ik kan modern hoogwaardig kan streamen via mijn oude bovenstaande set, heb dan tevens meteen internetradio.

De TV is ook uitgezocht vanwege het geluid, het beeld interesseerde me minder, een Loewe Connect. Moest van zichzelf goed en volwaardig klinken, want ik had geen zin in nog meer speakers. Maar mbv die Bluesound Node 2i zodadelijk ook te beluisteren via bovenstaande set.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie