koeboe schreef: ↑wo 14 oktober 2020, 20:39
Op de crossert (Giant) zit een D-fuse zadelpen. Die heeft geen zadelpen ring op het frame om de zadelpen vast te zetten, maar een soort blokje wat in het frame zit die de zadelpen klemt in het frame.
Na een schoonmaak actie alles weer opnieuw voorzien van pasta met korrels (Parktool) en weer vastgezet op de juist Nm. Na eerste ritje zakte de pen vrij snel. Iets strakker aangedraaid boven de aanbevolen Nm en zakte weer. Nu weer wat strakker aangedraaid en blijft nu wel zitten (vooralsnog).
Iemand met dezelfde ervaring?
De vraag is of dit kwaad kan? frame en pen zijn carbon. Zit er niet op te wachten dat de boel kapot is dadelijk gezien de klapjes die je onderweg maakt..
Hoor het graag
Heb er ook enorm last mee gehad met een Giant XTC, de fiets is zelfs terug geweest naar Giant. Werkt ook met een wedge en niet met een conventionele klemring, net als bij jou.
Bij mij is het nu verholpen door:
- Carbon grip paste tussen de wedge en het frame,
- Bout in de wedge aandraaien op moment en vervolgens het zadel een paar goede klappen naar links en rechts geven. HIerna kan je de bout nog een stukje verder vast draaien (op hetzelfde moment).
- Giant heeft me bevestigd dat ik een hoger aandraaimoment mag gebruiken (van 6nm naar 9nm).
Succes!