Beste E-mtb voor Nederland; trail hardtail ?

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Waarschijnlijk kan ik ook de HT wel testen, maar ik denk dat ik beter gelijk een gematigde FS E-bike kan testen die min of meer wordt geadviseerd voor mijn gebruik. Bij Cube is dat de Stereo 120 (140 voor meer trail gericht gebruik). Ik wil eens kijken of dat leuk is voor een rondje Heuvelrug, Posbank of Nijmegen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afgelopen dagen weer eens wat E-mtb's bekeken en tot een paar conclusies gekomen:

Ik vind er eigenlijk geen een echt mooi. Ik vind de meeste FS bikes al vrij lomp en als E-bike wordt het toch meer een motorcrosser als een fiets. Het zal wel wennen zijn ( en persoonlijke smaak! ) , maar ook op vakantie zag ik eigenlijk nooit een E-mtb in de huurvloot waar ik echt blij van werd. Toch wel leuk als je iets "moois" koopt als je een bak geld uitgeeft. Ik zie me er voorlopig nog niet op zitten.
Daarnaast vraag ik me af of ik voor Nederlandse rondjes wel zoveel lol ga halen uit een E-mtb. Ik rijd veel alleen, veel doordeweek en Strava PR's interesseren me op een mtb helemaal niets. Het blijft toch een bak geld en "in geval van twijfel".............. :winkie:

"Zoektocht" E-mtb is dus voorlopig van de baan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Liefde maakt blind, dat weet je hè? ;-)

Ik rijd ook veel alleen, deels doordeweeks en Strava heeft me nog nooit geïnteresseerd.
Maar op een tempo de bocht door waar geen enkele uitdaging meer in zit haalt voor mij toch een stuk plezier uit het mountainbiken. Wat weer helemaal terug is met de e-mtb :-D
Als het op uiterlijk aankomt zie ik ook liever een mooie gewone fiets, maar uiteindelijk komt rijplezier voor looks.

Dus ik hoop dat de Honzo je brengt wat je zoekt. Het is een mooie fiets maar de manier waarop je rijdt zal er niet wezenlijk anders van worden. Maar misschien zoeken wij wel iets anders in de hobby-ervaring, en speelt voor mij de snelheidsbeleving een grotere rol dan voor jou (geen waardeoordeel natuurlijk!).
Voor mij bracht de e-mtb dat aspect weer op een beter level, ondanks dat ze er soms uit zien als een crossbrommer :D

Misschien kunnen we eens samen een rondje op de UHR of Nijmegen doen?
Neem ik de Snowdon mee natuurlijk, crossbrommer blijft dan thuis :wink:

Maarre, heb je nog wel een rondje e-mtb geprobeerd?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het verschil is dat jij technisch beter rijdt en Alpine uitdagingen op zoekt. Daar zou ik ook zeker voor een E-mtb gaan. Ik kom op Nederlandse rondjes goed rond, maar haak intussen (scheelt weer paar jaar) af op onbekende technische buitenland trails. Ik ben daar net te vaak onderuit gegaan met de mtb ( en dat zal op een E-mtb niet anders zijn)
Ik pak daar nu mijn gravelbike op de betere paden. Dat klimt een stuk fijner en op die manier geniet ik er ook van.

Vandaar dus uiteindelijk toch geen E-mtb. Het proefritje zeg ik af. Het zou gaan "ivm serieuze belangstelling voor aanschaf" en die is er niet meer. Vind het niet netjes daar misbruik van te maken. Blijkbaar is het door Corona ingewikkelder geworden gewoon te huren.

Kona is misschien niet totaal anders als de Ragley, maar wel modernere geo en langer.
Binnenkort maar weer eens een rondje inderdaad :-q
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

mooie kona gekocht, veel plezier ermee :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: zo 27 september 2020, 09:18 Het verschil is dat jij technisch beter rijdt en Alpine uitdagingen op zoekt.
Dat hoop ik inderdaad nog zo lang mogelijk vol te houden!
De afgelopen Alpenweek maakte me maar weer eens opnieuw duidelijk hoe fantastisch het is om zoiets te kunnen doen. Als je 30~40 bent ben je er absoluut niet mee bezig, maar ik ben nu 58 en dan ga je je toch realiseren dat dit soort activiteiten niet oneindig door zullen blijven gaan... :-{

Die e-mtb speelt daarin voor mij echt een sleutelrol, zo'n week met zes dagen aaneen tussen de 1.200 en 1.900 hoogtemeters zou anders niet meer te doen zijn. Je realiseert je dan ook goed dat een mountainbike slechts een middel tot een doel (genieten, in brede zin) is, en het niet om de fiets als zodanig gaat (al lijkt het daar soms wel op als je teveel op het forum zit :D ).

Want de beleving is niet wezenlijk anders als wanneer je zo'n trektocht rijdt zonder "e". Je bent nog steeds met dezelfde dingen bezig, trappen, genieten van het waanzinnige landschap, rijtechnische uitdagingen overwinnen, op zoek naar de kick van een (kleine) jump of gave bocht... Kortom, met mountainbiken. Je gaat alleen iets minder kapot :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen heb ik een Kona Honzo zonder E gekocht.....maar blijf ik wel interesse houden in welke E-mtb geschikt zou kunnen zijn voor "normaal" Nederlands gebruik. Dus misschien niet de 140-160mm FS trailbike, maar iets simpelers (en goedkopers) zoals een trail HT ??

Ik kwam deze Kinesis tegen uit de UK. Lichte trail HT met verwijderbaar Fazua systeem.
Thoughts?

https://off.road.cc/content/news/first- ... with-fazua
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jij kent de Fazua zelf natuurlijk beter dan veruit de meesten hier ;-)

Het lijkt me een bike waarmee je prima uit de voeten kunt in NL. Vrij moderne geo ook wel, nog "moderner" lijkt mij alleen een meerwaarde als het echt steil en technisch wordt en voor NL gebruik misschien zelfs een nadeel.

Zomaar wat dingen die mij te binnen schieten ter afweging:
- met de 250Wh accu is de actieradius beperkt als er veel hoogtemeters in beeld komen, dan lijkt me dat je wel een tweede accu mee wilt hebben. Zal in NL niet zo snel voorkomen, ik lees dat zij 41km en 750hm's haalden en de accu dan nagenoeg leeg is. De vraag is of je in de praktijk zo ver gaat, op een reguliere e-mtb wil je in elk geval niet zonder accu nog verder moeten rijden tenzij het alleen over vlak asfalt is.

- 18.8kg minus 2.3kg als je de motor/accu-unit verwijderd geeft je een hardtail van 16.5kg. Dat is niet veel voor een e-mtb, maar ik denk toch nog steeds te zwaar om prettig zonder ondersteuning te rijden. In elk geval niet zo lekker dat ik het als een serieuze optie zou zien.
Dus het is onder de streep "gewoon" een e-mtb, maar wat lichter en minder krachtig dan de modellen met de gangbare Bosch/Shimano/Brose/Yamaha aandrijvingen.

De prijs lijkt redelijk in vergelijking met de concurrentie met de gangbare motoren en het frame heeft een geometrie die meer op terreinrijden gericht is dan veel van die concurrenten. Ik heb het idee dat hardtail e-mtb's vaak op de rustige toerders zijn gericht en minder op serieus terrein opzoeken, waar veel e-fully's wel een geo hebben die daar passend voor is.

Al met al zeker een leuke e-mtb, maar zoals altijd met wat specifieke kenmerken die wel of niet passen bij wat je in een fiets zoekt. En bij een e-mtb komen daar dus nog wat aspecten bij die analoge bikes niet hebben :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk dat je de optie om zonder motor te rijden toch niet moet onderschatten. Die 2.3 kg klopt niet, blijkbaar hebben ze niet goed gelezen / gewogen. Fazua drive ( motor plus accu) weegt 3.3 kg en die vervang je door een "klep" die ongeveer een 0.5kg weegt. Netto lever je dus 2.8kg in. De aandrijving in het bb blijft achter en weegt 1.3kg en daarnaast is je frame gewoon wat zwaarder gebouwd, dus zal je fiets zo'n 1 1/2 kg zwaarder zijn als een vergelijkbare zonder E. Dat scheelt op trail mtb van 14.5 kg (?) natuurlijk merkbaar, maar niet meer dan zo'n 12% . Daarbij zul je zonder E voornamelijk op vlakkere routes rijden, dus zou het in de praktijk wel eens goed bruikbaar kunnen zijn. Ook hanteert zo'n fiets zonder motor een stuk makkelijker bij het in de auto zetten ed . Weegt al snel de helft van een FS met bv Bosch en 625wh accu.
Natuurlijk koop je geen E-mtb om zonder motor te rijden........maar ondenkbaar is het niet met Fazua.

Verder weegt een Fazua 250wh accu zo weinig (1.4 kg 400€) dat je er indien nodig ( >40km in Nederland?) vrij makkelijk een extra mee neemt die bovendien evt in een bidonhouder past.

Buiten het Fazua systeem vind ik het interessant dat ze bij Kinesis een echte trail HT hebben gemaakt. Inderdaad zijn de meeste E HT-mtb's meer op toeren gericht en nauwelijks op stevig mtb-en.
Radon Jealous Hybrid is ook een E-HT mtb met wat meer potentie en een Bosch systeem. Zou vlgs mij ook goed geschikt moeten zijn voor Nederlandse omstandigheden . Ander concept met zwaardere motor en bereik.
https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mo ... hybrid-90/
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog een wat uitgebreidere test van de Kinesis Rise met Fazua

https://youtu.be/LzkH2CYO7Hw
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Stevens komt ook met compleet nieuwe e-mtb modellen in veel verschillende uitvoeringen.

Er zit zelfs een fs crossover tussen.

https://www.stevensbikes.de/2021/index. ... lang=nl_NL
Plaats reactie