Mul zand op een gravelbike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Hoi,

Vandaag testgereden op een fiets met gravelbanden: 28 inch Schwalbe G-one allround 38,1mm breed. Voor ong 1,9 bar. Achter ong. 1,7 bar.
MTB-route Hattem gedaan. Veel plezier aan beleefd. Ik vond het mulle zand wel een uitdaging zeg. Het was echt er doorheen ploegen. En regelmatig grip en controle verliezen. En dan vraag je je toch af: kan dat niet makkelijker?
Bandenspanning nog lager lijkt me geen optie ivm binnenbanden. Andere fietstechniek misschien? Het mulle zand ontwijken was vaak geen optie. Of toch bredere banden? Of accepteren dat dit type ondergrond minder geschikt is voor een gravelbike?

Ben benieuwd hoe jullie mul zand op de gravelbike doen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Net als vroeger op smalle, te hard opgepompte atb banden, niet sturen, niet remmen en proberen niet te vaak over de kop te gaan :lol:

Mul zand gaat het makkelijkste met breeeeede banden op lage druk dus inderdaad niet echt iets waar een gravelbike in uitblinkt. Als je toch gaat proberen om dat te compenseren (met zo breed mogelijke banden op lage druk) kun je net zo goed (eigenlijk beter) een mountainbike pakken.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

George schreef: zo 16 augustus 2020, 13:43 Net als vroeger op smalle, te hard opgepompte atb banden, niet sturen, niet remmen en proberen niet te vaak over de kop te gaan :lol:

Mul zand gaat het makkelijkste met breeeeede banden op lage druk dus inderdaad niet echt iets waar een gravelbike in uitblinkt. Als je toch gaat proberen om dat te compenseren (met zo breed mogelijke banden op lage druk) kun je net zo goed (eigenlijk beter) een mountainbike pakken.
Dank:). Ik had al zo'n vermoeden dat voorkomen in dit geval beter is dan genezen...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Kwestie van skills

https://youtu.be/otZvpp2YRCI
Everybody bought a new bike!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die G-one valt nogal rond, bv een Vittoria Terreno dry valt al breder en hoekiger.
45mm Riddlers scheelt veel, 650B met 2.0" mtb Xking of Racekings ook.......maar het wordt nooit een 29er of plusbike natuurlijk :winkie:

Verder is die G-one wel een fijn allround bandje als je er ook veel asfalt mee tegenkomt.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

MonkeyRider schreef: zo 16 augustus 2020, 14:56 Die G-one valt nogal rond, bv een Vittoria Terreno dry valt al breder en hoekiger.
45mm Riddlers scheelt veel, 650B met 2.0" mtb Xking of Racekings ook.......maar het wordt nooit een 29er of plusbike natuurlijk :winkie:

Verder is die G-one wel een fijn allround bandje als je er ook veel asfalt mee tegenkomt.
Precies, met 650b en maximale bandenbreedte die in je frame past en lage druk maakt een wereld van verschil
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Een wat bredere band is idd fijner. Verder niet te krampachtig je stuur vast houden maar de fiets zijn weg laten zoeken zonder echt uit je richting te gaan, als je snapt wat ik bedoel. Ik ontlast mijn stuur ook qua gewicht, wat meer naar achteren op mijn zadel zitten o.a. zodat je je voorwiel niet zo snel diep in het mulle zand duwt. Verder houd ik het gas er gewoon goed op en zeker niet verstijven :winkie:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

George schreef: zo 16 augustus 2020, 13:43 Net als vroeger op smalle, te hard opgepompte atb banden, niet sturen, niet remmen en proberen niet te vaak over de kop te gaan :lol:

Mul zand gaat het makkelijkste met breeeeede banden op lage druk dus inderdaad niet echt iets waar een gravelbike in uitblinkt. Als je toch gaat proberen om dat te compenseren (met zo breed mogelijke banden op lage druk) kun je net zo goed (eigenlijk beter) een mountainbike pakken.
en dan met name de plus banden. die drijven zomaar over het zand heen :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie