Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heel fraai :-q Zit de opening voor de riem in de dropout? Of zie ik hem de staande achtervork over hoofd? Ga je 29x2.3 in die vork rijden?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

uhm ja wel in de buurt van de dropout, maar goed verstopt :)
En ja de 29x2.3 komt in dezelfde vork het is een enve adventure fork de dropouts kunnen versteld worden in 2 standen. Waarbij er bij de langste optie de grootste banden in passen.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

christmtb schreef: zo 31 juli 2022, 18:49 Brother Cycles Mehteh ,'22

Afbeelding
nog eentje dan:

Afbeelding
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik heb dit weekend ook een gravelbike aangeschaft. Ik was me al een poosje aan het oriënteren en een beetje bij toeval kwam ik bij een fietsenmaker die deze Koga Colmaro extreme had staan met 650b wielen en een nette grx 2x11 groep

Groot voordeel was dat ik deze direct kon meenemen en heb gister een eerste ronde van 90km over de Veluwe gemaakt.

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/2HPyQXNZSsb

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Johanson schreef: ma 29 augustus 2022, 13:13 Ik heb dit weekend ook een gravelbike aangeschaft. Ik was me al een poosje aan het oriënteren en een beetje bij toeval kwam ik bij een fietsenmaker die deze Koga Colmaro extreme had staan met 650b wielen en een nette grx 2x11 groep
Mooie fiets! Fiets niet zwaarder met de bredere banden i.c.m. 650b?

Vraagje: ik zit ook naar deze (goede prijs-kwaliteit denk ik) te kijken als evt. bikepacking fiets maar op alle foto's lijken de montagepunten op de voorvork "scheef" te zitten zodat een bidonhouder of allesdrager niet in lijn met de vork zou zitten (en ja voor mij zou dat een irritatiepunt zijn ;)). Klopt dat?
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Lang niet allemaal, hoor. Maar vooral Surly heeft er een handje van om de hele vork vol te stoppen met oogjes...
Veel hebben een setje van 3 zodat je anything-cages erop kunt schroeven.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

jwkeij schreef: di 30 augustus 2022, 13:52 Lang niet allemaal, hoor. Maar vooral Surly heeft er een handje van om de hele vork vol te stoppen met oogjes...
Veel hebben een setje van 3 zodat je anything-cages erop kunt schroeven.
Minstens 2 (voor bidonhouder) ook wel mijn voorkeur (lange tochten in Eifel en Ardennen met weinig watervoorzieningen). Maar liever 3 vanwege meer mogelijkheden zoals idd anything-cages. Zijn alleen niet vaak de sportiefste modellen (hoeft ook niet).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

jwkeij schreef: di 30 augustus 2022, 13:52 Lang niet allemaal, hoor. Maar vooral Surly heeft er een handje van om de hele vork vol te stoppen met oogjes...
Voordeel is dan wel is dat je bijvoorbeeld 2 Anything Cages schuin naar voren kunt laten wijzen en die kunt combineren met 2 bidonhouders die schuin naar achteren wijzen. Eventueel een bagagedrager, setje spatborden, koplamp... wel lekker flexibel zo'n gatenkaas. En in't zwart met een paar zwarte kunststof dopjes erin vallen ze niet zo op als je ze niet gebruikt ;)
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Fastcruiser schreef: di 30 augustus 2022, 10:46
Johanson schreef: ma 29 augustus 2022, 13:13 Ik heb dit weekend ook een gravelbike aangeschaft. Ik was me al een poosje aan het oriënteren en een beetje bij toeval kwam ik bij een fietsenmaker die deze Koga Colmaro extreme had staan met 650b wielen en een nette grx 2x11 groep
Mooie fiets! Fiets niet zwaarder met de bredere banden i.c.m. 650b?

Vraagje: ik zit ook naar deze (goede prijs-kwaliteit denk ik) te kijken als evt. bikepacking fiets maar op alle foto's lijken de montagepunten op de voorvork "scheef" te zitten zodat een bidonhouder of allesdrager niet in lijn met de vork zou zitten (en ja voor mij zou dat een irritatiepunt zijn ;)). Klopt dat?

Qua gewicht weet ik niet of het zwaarder is. Denk dat het niet per se veel uit maakt als je een vergelijkbare set groter/smaller of kleiner/breder pakt.
Zwaarder rollen valt denk ik ook wel mee. Hangt natuurlijk van de band, druk, ondergrond en rijstijl af. Moet nog wel wat wennen aan / spelen met druk in deze combi
Misschien haal ik er ooit nog eens een setje carbon wielen bij, dat worden dan wel 28 inch, dan gebruik ik deze voor als er eens wat meer volume in de banden gewenst wordt.

De montagepunten zitten inderdaad niet in lijn met de voorvork. Dat was me nog niet opgevallen (dank je wel :(( ) ik weet niet waar dat voor is. Het zal Koga toch niet per ongeluk overkomen zijn denk ik?
J.BL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 10:05
Mijn mountainbike: Ican S3, Felt Breed, Specialized Enduro, Commencal Absolut

Ik rij sinds 1,5 jaar met veel plezier op deze gravelbike rond, Felt Breed 30:

Mix van GRX 600 & 800
FFWD Tyro wielen
Hutchinson Touareg banden
Carbon zadelpen en Brooks cambium zadel

Afbeelding
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Ik heb mijn Grail intussen 2 jaar, en ik heb me deze aankoop nog geen moment beklaagd. De spatborden haal ik er trouwens niet af. Ideaal als "slecht weer" fiets. Maar ook bij mooi weer ga ik er veel mee op pad. De oude trouwe Bianchi staat veel meer stil dan ik had durven denken.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Fourteen schreef: di 30 augustus 2022, 14:25 Voordeel is dan wel is dat je bijvoorbeeld 2 Anything Cages schuin naar voren kunt laten wijzen en die kunt combineren met 2 bidonhouders die schuin naar achteren wijzen. Eventueel een bagagedrager, setje spatborden, koplamp... wel lekker flexibel zo'n gatenkaas. En in't zwart met een paar zwarte kunststof dopjes erin vallen ze niet zo op als je ze niet gebruikt ;)
Dit. Surly en Salsa stoppen ze wel erg vol (hoe meer hoe beter ;)) maar als je ze niet gebruikt zitten ze ook niet in de weg. Voor bikepacking zijn ze echt ontzettend handig, zoveel ruimte heb je anders niet (vooral als je ook een tentje mee wilt nemen).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

J.BL schreef: wo 31 augustus 2022, 11:41 Ik rij sinds 1,5 jaar met veel plezier op deze gravelbike rond, Felt Breed 30:
Mooie lijnen zo :-q
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Mijn nieuwste aanwinst; de surly ghost grappler.
Samen met mijn partner opgebouwd omdat de originele niet de onderdelen had, die ik erop wilde hebben.

Afbeelding

Afbeelding
Hier als bikepacking fietsje.

Afbeelding

Afbeelding
de stemcap, zo grappig!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Gaaf! :-q

Hoe breed zijn die banden?
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie