Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Mijn welgemeende excuses aan de leden van de stijlpolitie 8)

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
gpsguido
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: do 10 maart 2011, 11:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Topstone
Contacteer:

Je hebt early adapters en late adapters.
Ik hoor bij de laatste.

Sinds een paar maanden een Cannondale Topstone apex in het bezit. Het gravellen bevalt zo goed dat ik ben overgestapt naar een model met montage mogelijkheden op de voorvork.
De toerfiets is de deur uit, dus nu de mtb of de gravel bike .

Nu een Cannondale Topstone LTD in mystique grey

Afbeelding

Mijn vrouw reed nog wel op een mtb maar dan meer op de weg een de brede zandpaden.
Ook daar een gravel fiets voor aangeschaft. Wel met recht stuur, een race stuur zag ze niet zitten.
Het is een Cube Nulane Pro geworden

Afbeelding
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hier ook even posen dan.

Ben zelf van een Velobuild gravelracer naar een racefiets met ruimte voor iets dikkere banden gegaan.
Het verschil in snelheid is aanzienlijk, positief op de weg, negatief op een mtb route. (Zeer negatief zelfs).
De banden zonder profiel in het midden helpen er niet aan mee.
Keuzes keuzes.....

Afbeelding
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hihi… herkenbaar.
De St Pietersbergroute op mijn Endurance racer met 38mm Pathfinder Pro’s bandjes werd ook ineens ook een grotere uitdaging!
De rondetijd ging van ongeveer 20 naar 30 min :winkie: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hartox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 27 juni 2018, 09:17

Afbeelding

Is eigenlijk een crosser, maar er passen 45mm bandjes in, dus ook prima te gebruiken als gravel bike. Frame is wel wat gedateerd vanwege de flatmount remmen en 15mm steekas voor. Er is een setje te koop om er een 12mm steekas van te maken, misschien is dat nog iets voor de toekomst.

Giant TCX M/L 2016
r785 shifters en flatmount remmen
6870 achter en 9070 voorderailleur
Fulcrum Racing 7 DB wielset
Rotor 3D crankset met P2M powermeter en 50/34 Q-rings
Vittoria Terreno Dry 38mm banden
maxx0r
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28 april 2023, 14:03
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3 | Marzochhi Z2 | Shimano SLX

Wat zou je winnen met zo'n conversiekit? Als je al een keer 12mm wielen wil, zijn er vaak wel conversiekits voor de naaf. Hou je de 15mm optie open. Mijn wegset heeft ook zo'n kit
Mr. Z
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 1 juli 2023, 20:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scapel SE + F29, Niner RLT, Santos 3+

Afbeelding

Mijn scheurbakje en mn eerste fiets met een dropbar [ heb hem nu 2 maanden], een Niner RLT alu met Sram Force AXS en een XX1 achter derailleur, lekker vlotte fiets, erg stabiel maar ook speels en genoeg nokjes om hem vol met alles te schroeven, met pedalen en bidonhouders onder de 10kg en net een set Vredestein Adventura 44mm banden op gelegd.

Was een mazzeltje op Marktplaats 8)

Deze heb ik wat langer, die is voor de fietsvakanties met veel gravel.

Afbeelding

En met deze heb ik de meeste km's gravel, zand en modder verslonden, maar die telt hier niet en wordt nog maar weinig gebruikt

Afbeelding
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Adviesvraag. Dochterlief is klein behuisd. Schuurtje is vol. Ze wil een 'one for all' die zowel geschikt is voor de weg/asfalt als voor zandpaden, grindwegen en Italiaanse Strade Bianche. Ze heeft nu een racer met velgremmen waar 25mm banden in gaan. Ze denkt aan een fiets met twee wielsets. Bandbreedte voor de weg iets van rond de 32mm en voor het zand tot ongeveer 40mm. De framemaat zal 50 á 52 cm zijn.

Wat zouden jullie ons adviseren?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een sportievere gravelbike, wat 90% van de gravelbikes is. Niet te veel flare op het stuur, maar dat is ook persoonlijk.

Je kunt niet echt mis gaan, met snelle bandjes kun je met vrijwel iedere graveller prima meekomen met een groep wielrenners. Hooguit dan even op de verzetten letten, als het hard gaat op de weg dan kom je met gravelverzetten iets te kort.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
maxx0r
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28 april 2023, 14:03
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3 | Marzochhi Z2 | Shimano SLX

Wat is haar budget? Ik heb een J Guillem atalaya (wel wat prijzig) met 2 wielsets (een custom 25mm interne en een ffwd tyro 1) met 43 en 30mm banden en daar kan ik echt alles mee. Dus elke fiets met een sportievere houding met clearance tot 43mm zou ik wel aan kunnen raden. Ik hou zelf meer van staal en ti (kijk ook eens naar de stanton gravelaar :P ), maar in principe heb je vrij veel keus denk ik.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

De fiets is al eens eerder voorbij gekomen maar nog niet met mijn nieuwe wielen, dus deze mag nog wel een keer toch ? :D

Snel snapshot tijdens de eerste rit, binnenkort maar even wat betere foto's maken...

Afbeelding
dader
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 17:24
Mijn mountainbike: ROOSTER!

Singular Gryphon!

Mixed parts, Mixed terrain. Alles fiets.

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

bert l. schreef: di 11 juli 2023, 20:26 Adviesvraag. Dochterlief is klein behuisd. Schuurtje is vol. Ze wil een 'one for all'
...
Wat zouden jullie ons adviseren?
Eentje waar je ook spatborden en racks met bouten op kunt monteren. Dan heeft ze 3 fietsen in 1: tour/stads fiets, gravel, road

Bombtrack Beyond of Hook, de net geposte Singular, Trek 920 (wij van wc-eend), stuit Surly's en Salsa's, Kona Sutra (ea modellen)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Na vele verschillende gravelfietsen gehad te hebben nu al een tijdje zeer tevreden met deze Basso Palta2

Schoon
Afbeelding

Niet schoon
Afbeelding

Het plan is om ergens in de maand oktober van mijn woonplaats Kopenhagen naar NL te fietsen in 4-5 dagen, mits de weersomstandigheden meewerken.

Ben nog op zoek naar wat geschikte tassen voor dat avontuur. Indien er nog iemand route suggesties heeft houd ik me aanbevolen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

bert l. schreef: di 11 juli 2023, 20:26 Adviesvraag. Dochterlief is klein behuisd. Schuurtje is vol. Ze wil een 'one for all' die zowel geschikt is voor de weg/asfalt als voor zandpaden, grindwegen en Italiaanse Strade Bianche. Ze heeft nu een racer met velgremmen waar 25mm banden in gaan. Ze denkt aan een fiets met twee wielsets. Bandbreedte voor de weg iets van rond de 32mm en voor het zand tot ongeveer 40mm. De framemaat zal 50 á 52 cm zijn.

Wat zouden jullie ons adviseren?
Zelf hetzelfde gedaan met een Ridley Kanzo Fast met 1x11. Dom genoeg weggedaan: reed daarna met geen enkele dedicated wegfiets nog sneller..... Een 3T Exploro racemax zou ook prima gaan. De Giant revolt die ik heb komt op de weg niet uit de verf: is wat te lui.

Benader je het van de andere kant: Trek Domane SL. Ben je wel wat beperkter in de max bandbreedte (40mm)

Had voor offroad een budgetsetje carbon van Wiggle met 45mm Pirelli's, voor op de weg een Bontrager Aeolus XXX 6 met 32mm Conti's.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie