Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 mei 2023, 21:02 En je wilt niet de laagst mogelijke druk, maar de druk die de laagste rolweerstand oplevert.
Dat is niet altijd hetzelfde
Of de druk die het beste compromis vormt tussen, grip, stabiliteit van de band in de bocht en risico op velgbeschadigingen. Want die rolweerstand is nogal lastig te bepalen op gevoel.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, das waar.
Ik ga dan af op gevoel, maar daar spelen ook de zaken in mee die jij noemt.
Het goede gevoel krijg je als (bijna) alles optimaal is.
En dat is niet zo simpel als "druk omlaag".
Duidelijk is dat Nespresso nog niet dat goede gevoel heeft bereik met zn tubeless setup .
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Zoals ik al schreef: nog even met de bandendruk spelen. Ik had ze thuis op dezelfde druk als met biba’s gezet. Onderweg wat lucht eruit laten lopen en later weer wat bijgepompt, maar dan heb je geen idee meer op welke spanning je rijdt. Maar het zou idd zomaar kunnen dat met mijn gewicht (85kg schoon aan den haak) en het type buba’s het misschien beter rijdt met biba’s. Of mss vind ik alsnog de juiste bandenspanning.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor de beeldvorming, welke buitenbanden?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Schwalbe RacingRay/RacingRalph. Die nieuwe met 67tpi. (En ze zijn ook nieuw, denk 5-10 ritjes met biba op gereden.)
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Nespresso schreef: za 6 mei 2023, 21:55 Zoals ik al schreef: nog even met de bandendruk spelen. Ik had ze thuis op dezelfde druk als met biba’s gezet. Onderweg wat lucht eruit laten lopen en later weer wat bijgepompt, maar dan heb je geen idee meer op welke spanning je rijdt. Maar het zou idd zomaar kunnen dat met mijn gewicht (85kg schoon aan den haak) en het type buba’s het misschien beter rijdt met biba’s. Of mss vind ik alsnog de juiste bandenspanning.
Onderweg met de druk spelen tot het goed voelt, thuis meten wat nu eigenlijk die goede druk is. Klinkt als de juiste tactiek. Als je heen en weer gaat is het natuurlijk wel handig om tussendoor te meten maar vaak niet echt nodig.
FWIW, ik ben al jaren geleden gestopt met Schwalbe banden rijden want ik vond ze te zwabberig bij de druk die ik comfortabel vond. Nu hebben ze inmiddels al een paar nieuwe generaties uitgebracht dus ik zou het weer eens kunnen proberen, maar ik ben prima tevreden met het assortiment van Vittoria, Michelin en Maxxis.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Laatst een paar rondjes Spaarnwoude gedaan. Volgende dag zie ik 7 natte plekken op de voorband en 5 achter. Bij de meeste klein stukje doorn te zien. Beide banden nog gewoon op druk. Tijdens het rijden echt helemaal niets van gemerkt. Ik vraag me nu serieus af hoe het moet zijn om daar met binnenbanden te rijden.
Papichulo
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 17:19

Oli4k schreef: do 11 mei 2023, 11:36 Laatst een paar rondjes Spaarnwoude gedaan. Volgende dag zie ik 7 natte plekken op de voorband en 5 achter. Bij de meeste klein stukje doorn te zien. Beide banden nog gewoon op druk. Tijdens het rijden echt helemaal niets van gemerkt. Ik vraag me nu serieus af hoe het moet zijn om daar met binnenbanden te rijden.

Niet leuk denk ik :-{
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Nespresso schreef: za 6 mei 2023, 22:36 Schwalbe RacingRay/RacingRalph. Die nieuwe met 67tpi. (En ze zijn ook nieuw, denk 5-10 ritjes met biba op gereden.)
Gaf ik al aan idd dat de Schwalbe karkassen instabiel zijn. Althans, ik weeg ook zo rond de 85kg en denk dat de Schwalbe XC bandjes niet echt voor 'zwaargewichten' zijn. Zeker niet als je een stabiele band zoals Maxxis gewend bent.

Enfin, toen ik Schwalbe aan het testen was, ben ik de adviezen van de 'Schwalbe Pressure Prof Tool' gaan volgen. En dan zal je zien dat je op een hogere druk (zo'n 0,3 bar) zal moeten gaan rijden volgens hun advies. Maar, dan voelt de band wel stabieler aan is mijn ervaring. Impact op de grip en comfort valt mee. Test maar eens :wink:

https://www.schwalbe.com/en/pressureprof

Overigens, tijdens mijn testen reed ik met binnenband. Dus ik kwam op een druk uit van 2.2 achter en 2.0 voor geloof ik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Nespresso schreef: za 6 mei 2023, 22:36 Schwalbe RacingRay/RacingRalph. Die nieuwe met 67tpi. (En ze zijn ook nieuw, denk 5-10 ritjes met biba op gereden.)
Hoe breed zijn je velgen en je banden? Bij smalle velg+brede band wil het ook allemaal veel sneller rollen.

Zelf 100kg rijd ik met 30mm velg+2.35 Racing Ralph op 1.6-1.8 bar afhankelijk van de ondergrond.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Stunning schreef: do 11 mei 2023, 13:10
Nespresso schreef: za 6 mei 2023, 22:36 Schwalbe RacingRay/RacingRalph. Die nieuwe met 67tpi. (En ze zijn ook nieuw, denk 5-10 ritjes met biba op gereden.)
Gaf ik al aan idd dat de Schwalbe karkassen instabiel zijn. Althans, ik weeg ook zo rond de 85kg en denk dat de Schwalbe XC bandjes niet echt voor 'zwaargewichten' zijn. Zeker niet als je een stabiele band zoals Maxxis gewend bent.

Enfin, toen ik Schwalbe aan het testen was, ben ik de adviezen van de 'Schwalbe Pressure Prof Tool' gaan volgen. En dan zal je zien dat je op een hogere druk (zo'n 0,3 bar) zal moeten gaan rijden volgens hun advies. Maar, dan voelt de band wel stabieler aan is mijn ervaring. Impact op de grip en comfort valt mee. Test maar eens :wink:

https://www.schwalbe.com/en/pressureprof

Overigens, tijdens mijn testen reed ik met binnenband. Dus ik kwam op een druk uit van 2.2 achter en 2.0 voor geloof ik.
Beetje mee "geklooid", maar daar heb je m.i. niet veel aan met zoveel variabelen. En wat is de UHR: CC of Trail? En dan met de SKS Rennkompressor met die lekkere schaalverdeling je band op 1/10e bar af zien te pompen... Afgezien nog dat de BBB voetpomp bij mijn broer op 7 bar (voor de racefiets) ruim een halve bar afwijkt van mijn SKS. Dus ik kan eigenlijk alleen met mijn eigen pomp telkens proberen wat te variëren.
Mad Wally schreef: do 11 mei 2023, 13:26
Nespresso schreef: za 6 mei 2023, 22:36 Schwalbe RacingRay/RacingRalph. Die nieuwe met 67tpi. (En ze zijn ook nieuw, denk 5-10 ritjes met biba op gereden.)
Hoe breed zijn je velgen en je banden? Bij smalle velg+brede band wil het ook allemaal veel sneller rollen.

Zelf 100kg rijd ik met 30mm velg+2.35 Racing Ralph op 1.6-1.8 bar afhankelijk van de ondergrond.
Hier ook 30mm velg en 2.35" RacingRalph en RacingRay. Nog 1 keertje testen tubeless en anders weer met tube: toen reden ze wel lekker. Ik rijd hier in NL (vnl UHR/Veluwe) eigenlijk nooit lek. En de volgende keer weer terug naar Maxxis dan maar :winkie:
carbon bike, titanium collarbone...
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik nu zo'n 87 kg , met Schwalbe RRay en RRalph op 25mm intern en mijn andere set is 30 intern met RRay en Thunderburt , tubeless en meestal met 1,7-8 voor en achter 1-8-9 achter , meer verharde ondergrond iets harder. Voelt prima aan.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Nespresso schreef: do 11 mei 2023, 18:00
Stunning schreef: do 11 mei 2023, 13:10

Gaf ik al aan idd dat de Schwalbe karkassen instabiel zijn. Althans, ik weeg ook zo rond de 85kg en denk dat de Schwalbe XC bandjes niet echt voor 'zwaargewichten' zijn. Zeker niet als je een stabiele band zoals Maxxis gewend bent.

Enfin, toen ik Schwalbe aan het testen was, ben ik de adviezen van de 'Schwalbe Pressure Prof Tool' gaan volgen. En dan zal je zien dat je op een hogere druk (zo'n 0,3 bar) zal moeten gaan rijden volgens hun advies. Maar, dan voelt de band wel stabieler aan is mijn ervaring. Impact op de grip en comfort valt mee. Test maar eens :wink:

https://www.schwalbe.com/en/pressureprof

Overigens, tijdens mijn testen reed ik met binnenband. Dus ik kwam op een druk uit van 2.2 achter en 2.0 voor geloof ik.
Beetje mee "geklooid", maar daar heb je m.i. niet veel aan met zoveel variabelen. En wat is de UHR: CC of Trail? En dan met de SKS Rennkompressor met die lekkere schaalverdeling je band op 1/10e bar af zien te pompen... Afgezien nog dat de BBB voetpomp bij mijn broer op 7 bar (voor de racefiets) ruim een halve bar afwijkt van mijn SKS. Dus ik kan eigenlijk alleen met mijn eigen pomp telkens proberen wat te variëren.
Mad Wally schreef: do 11 mei 2023, 13:26

Hoe breed zijn je velgen en je banden? Bij smalle velg+brede band wil het ook allemaal veel sneller rollen.

Zelf 100kg rijd ik met 30mm velg+2.35 Racing Ralph op 1.6-1.8 bar afhankelijk van de ondergrond.
Hier ook 30mm velg en 2.35" RacingRalph en RacingRay. Nog 1 keertje testen tubeless en anders weer met tube: toen reden ze wel lekker. Ik rijd hier in NL (vnl UHR/Veluwe) eigenlijk nooit lek. En de volgende keer weer terug naar Maxxis dan maar :winkie:
Dat laatste was ook mijn conclusie na het testen van Maxxis en Schwalbe :winkie:

(overigens voor in NL ben ik ook in de tubes blijven hangen, gaat prima zo)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik rij tubeless binnenbanden :D wel heb ik voor de zekerheid buitenbanden omheen gelegd :-q
Zo'n beetje een jaartje verder en tot heden verloopt alles naar wens :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Nou, ook na een 2e ‘testronde’ Amerongen-Leersum ben ik tot de conclusie gekomen dat deze banden&rijdercombi geen onverdeeld succes is. Ik heb ze net maar weer gedemonteerd en met de Gardena verder schoongespoten. Morgen gaan ze terug met biba’s.

Hiermee wel meteen gemerkt dat je onderweg bij een niet repareerbaar lek een aardige kliederboel gaat krijgen als er alsnog een biba in moet. Iemand nog interesse in 380ml Schwalbe DocBlue? 😎
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie