Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 26955
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

Nee, fabrieksspul gaat nooit kapot ;)
Inmiddels m'n lampje af.
Hier wat plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Keertje schuurbandje erlangs en fietsen! Ziet er goed uit, regelaartje is toch nog kleiner als ik verwacht had.
Laatst gewijzigd door Brum op do 18 januari 2007, 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 26955
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

Doet me op de 1 of andere manier denken aan dit:
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

dat ziet er fkking mooi uit :-q
en Eskimo bedoelde wss dat je van fabrieksspul toch zeker wat betrouwbaarheid mag verwachten, en als je voor het eerste zoiets maakt als dit zullen er vast wat foutjes in sluipen. Ik zie wel aan de afwerking dat jij zelf dingen maken niet vreemd bent :-q
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Ziet er lekker compact uit Walter, naast de Johny 5 Mad Max look ;) !

Ironisch genoeg heb ik gisteren de laatste 35 minuten van een nachtrit afgerond met een geleende zelfbouw halogeen, nadat mijn Lupine het voorgezien hield (ik had mijn accu eigenlijk niet gebruikt voor 3 weken en die had niet volle capaciteit) Dacht er toch mee weg te kunnen komen :oops:

Ik wil dus niet beweren dat zelfbouw niet betrouwbaar kunnen zijn, maar ik zie bij jullie weinig in de vorm van rubbere afdichtingen etc. Vraag me af of dit echt nodig is by the way) Blijf benieuw naar de ervaringen over een langere periode.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 26955
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

De accu's blijven de zwakste schakel.
Probleem is dat ze een half jaar stil liggen.
Tussentijds (3 mnd) laden - ontladen - laden wordt nog wel eens vergeten.
En voor Nimh en Nicd geldt ook nog dat elektronika (bij slimme of beveiligde systemen) vaak te snel besluit dat de accu leeg is.
Bedoeld om de accu te sparen bewerkstelligen ze vaak het omgekeerde.
De accu wordt nooit volledig ontladen(een must bij Nicd en Nimh) voor het laden, en de conditie loopt terug. Vaak wordt dit het "memory effect" genoemd.
Zo'n beveiliging tegen diep ontladen is dus leuk, mits juist afgesteld.
En een goede lader ontlaad de accu's eerst, alvorens tot laden over te gaan.
Dat zie je echter maar zelden.
De praktijk is dus dat de accu's een half jaar ongebruikt in de schuur liggen.
Daarna worden ze geladen, gebruikt en opgeladen/bijgeladen.
En gebruikt en weer bijgeladen. Enz.
Dat verkort de levensduur aanzienlijk.
Tussen twee ritten bijladen kan en mag, mits er regelmatig een complete laad - ontlaad - laad cyclus plaatsvind.


Loodaccu's zijn iets makkelijker in gebruik, maar die worden nog maar weinig toegepast vanwege hun hoge gewicht, en de "vaste" spanning van 12V.

Lipo of Liion zou het nieuwe toverpoeder zijn.
Lichtgewicht, klein en veel energie.
Laden is echter kritisch, en ook Li is weinig bestand tegen diep ontladen.
De prijs wordt steeds aangenamer.
Beschadiging door valpartijen, kortsluiting en overlading heeft spectaculaire gevolgen.

Bij de weg, iedere accu moet je goed beveiligen tegen kortsluiting met een trage zekering, die je dicht bij de accu plaatst, liefst meteen op 1 vd accupolen.
De waarde ongeveer 2 tot 3x de stroom die je lampje trekt.
Maar dat snapt iedereen, toch ?

M'n lampje heeft inmiddels goede dienst gedaan om de stormschade te bekijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bpols
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 20 december 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Merida Full Carbon XT
Contacteer:

nice topic :lol:
Spoedy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 27 mei 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Canyon Lux Hobbelpaard
Contacteer:

Vraag hoe vergelijk ik Lux met Watt want wat zegt mij dat 20W zo veel Lux is?
Proud member of http://www.ATBBikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ][ boompje... ][ MOVIE ATBBikers.nl ][ Samen biken in Brabant ][ Volg ons
hubertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 15 januari 2007, 11:09
Mijn mountainbike: Ti - CrMo - Al - SS - 4X
Contacteer:

hoe lijmen jullie die profieltjes aan elkaar?
° Titanium Squad Member °
" Less Is More "
* HotrodSpirit *
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Spoedy schreef:Vraag hoe vergelijk ik Lux met Watt want wat zegt mij dat 20W zo veel Lux is?
Kan niet, een lamp met veel 'throw' (smalle bundel) heeft een hoge lux waarde @ 1m. Terwijl een flood lamp die in zijn geheel veel meer licht uitstraalt een lagere lux waarde kan geven. Lumens is waar je in moet denken, maar net zoals met gewichten die fabrikanten van fietsonderdelen opgeven; daar klopt vaak niet zo veel van.
Komt nog bij dat Watt iets over het energieverbruik zegt. Per type licht (halogeen, HID, LED, fluoriscent) verschilt het aantal lumen/watt. Qua efficientie ligt HID nog iets voor op LED, maar dat is aan het einde van dit jaar omgekeerd. Halogeen heeft ongeveer 2x zoveel vermogen nodig om dezelfde hoeveelheid licht uit te stralen.
hubertje schreef:hoe lijmen jullie die profieltjes aan elkaar?
Ik heb JB-Weld gebruikt, Walter heeft Arctic Silver adhesive gebruikt.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

mm, misschien ook maar een keer zo'n lampje maken.

Lijkt me wel grappig om s'nachts rond te fietsen door de bossen.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Lekker voor de koude handjes, binnen enkele minuten gaar...

Afbeelding

En het volgende projectje:

Afbeelding

Ook maar even de brandduur getest: een goeie 4,5u. Daarna heb je nog ongeveer 1 uur licht op een standje lager. Ook is gebleken dat een andere lenzensetup (2x9-1x15 tov 2x15-1x9) een heel verschil is, net zoals stuur- en helmmontage veel verschil maakt.

Next up: DIY 14,8V - 1800mAh Li-ion accutje.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking
Princeton Tec Switchback 3
Gewicht: 826gr. (li-ion accu)
Runtime: 6u
Prijs: $360 (ga maar uit €400+)

Cateye Tripleshot Pro
Gewicht: 497gr. (li-ion accu)
Runtime: 3u
Prijs: €395

Lupine Wilma 4
Gewicht: 350gr (li-ion)
Runtime: 3u
Prijs: €560

Lupine Wilma 8
Gewicht: 580gr (li-ion)
Runtime: 6u
Prijs: €640

En daar komt nog bij dat de bovenstaande runtimes en gewichten met een korrel(tje?) zout genomen moeten worden... Qua uitgestraald licht gaat hij ruim over de Cateye en PT heen. De Lupines moeten het ook ontgelden, maar daar is het verschil wat kleiner.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 26955
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

Oeps, bijna 60 graden.
Vanaf 750mA neemt de warmteontwikkeling flink toe.
Oftewel veel extra energieverbruik voor een beetje extra licht.
Dus alleen aan te raden bij een flinke accu, een goede koeling en de noodzaak om nog meer te zien.

Gisternacht m'n lampje getest.
Wat opviel tov die van Brum was het verschil in spreiding.
Ik gebruik 2x 15 en 1x 9 graden, Brum gebruikt 1x 15 en 2x 9 graden.
Mijn lampje geeft een breder en meer egaal beeld, maar rijkt minder ver.
Ook was 't verschil tussen helm- en stuurmontage goed te merken.
Lampje op 't stuur is rustiger, maar schijnt niet genoeg in scherpe bochten.
Ik ga aan de slag om een extra ledje op m'n helm te maken, zodat 't licht beter meedraaid wanneer ik een scherpe bocht inkijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:.....
Ook was 't verschil tussen helm- en stuurmontage goed te merken.
Lampje op 't stuur is rustiger, maar schijnt niet genoeg in scherpe bochten.
Ik ga aan de slag om een extra ledje op m'n helm te maken, zodat 't licht beter meedraaid wanneer ik een scherpe bocht inkijk.
Zou dat de ideale setup zijn: breedstralend op het stuur, vérstralend op de helm?
Plaats reactie