On*One BigDog wordt e-Dog (pag 8)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef: za 18 december 2021, 12:03 Leuk project!

Hoe breed is die yoke, vanaf de centerline gemeten?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Q-factor groot is bij Bafang, maar ook niet mooi verdeeld tov de centerlijn. Hoe pakt dat bij jou uit?
Klopt.
De Q factor neemt 10mm toe Ligt eer ook aan welke cranks je had), en dan vooral rechts.
Bij een 73 bracket nog 2,5mm meer naar rechts dan bij een 68mm.
Wat bedoel je met yoke?
Deze as heb ik niet gemeten, maar het is de 68-73 versie. Omdat ik 12mm draad over had (minimum voor een goede montage) zou deze 85mm moeten zijn (73+12).
De 100mm (voor PF frames) is breder. En dan is er nog een 150 versie voor fatbikes. Q-factor neemt dan ook evenredig toe.
Ik merkte het niet tijdens het fietsen, maar je ziet dat de linker crank iets naar de chainstay toe is gekomen, de rechter juist wat verder weg.
Thongseng heeft offset cranks, misschien dat ik een linker bestel om dat gelijk te trekken (waardoor de Q factor dus verder toeneemt)
Shimano heeft Steps-6000 cranks met offset, maar vreemd genoeg zijn die overal uitverkocht...
Lekki (NZ) maakt mooie cranks, maar in een andere prijsklasse.
Misschien moet ik niet moeilijk doen en die gewoon bestellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pat. schreef: za 18 december 2021, 12:10 Lekker aan de hobbie :-q

Hoe zit die motor eigenlijk aan je frame vast? of hangt alles gewoon los aan de bracket.
Niet bang dat als het los hangt dat het gaat rammelen als je flink bergaf rijdt? Beugeltje lassen misschien, ook voor de nokjes van de bidonhouder wat te ontlasten.

Bergop zal wel een verademing zijn.
Mag je nu nog eigenlijk wel met de "fitfuckers" (slechte woordspeling trouwens) mee.

Ben benieuwd naar de close ups van de ophanging.
Motortje hangt in het bracket.
Het tegenkoppel trekt de motor omhoog, tegen het frame aan.
De zwaartekracht trekt m naar beneden en dat wordt voorkomen door 8 scherpe tanden die in de zijkant van je bracket worden geduwd.
Je moet m met 50 tot 80Nm aandraaien en ik had het even losgehaald, en zag flinke afdrukken in het staal vd bracketpot.
Er is ook een aftermarket beugel te koop. Die kan je onder de onderbuis vastmaken.
Eerst zo eens proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Motortje hangt in het bracket.
Het tegenkoppel trekt de motor omhoog, tegen het frame aan.
De zwaartekracht trekt m naar beneden en dat wordt voorkomen door 8 scherpe tanden die in de zijkant van je bracket worden geduwd.
Je moet m met 50 tot 80Nm aandraaien en ik had het even losgehaald, en zag flinke afdrukken in het staal vd bracketpot.
Bracket ff terugbouwen naar een gewone trapas zit er dus niet meer in?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jawel hoor, het gaat om de kopse kant. hooguit wat braampjes in de 1e gang vh schroefdraad.
Die kan je eenvoudig wegvijlen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dutch schreef: za 18 december 2021, 12:12 Grappig project, maar dit neemt wel enorm veel bodemvrijheid rond je BB weg lijkt me. Niet bang dat je de motor er onderuit rijdt of valt het mee.
Ja, daar heb ik ook aan gedacht.
Aan de andere kant, als je officiele e-bikes bekijkt dan steekt de motor bij veel modellen ook voor het voorblad.
Om de chainstays kort te houden zit het hele mechaniek voor de trapas.
Alleen zit de motor daar gecamoufleerd in het frame.

Alleen(?) Cube is zo slim de motor een kwart slag te draaien, zodat alles boven het bracket zit.

Afbeelding
Ik heb voorlopig een stukje HansDampf onder de motor getiewrapt.
Ik denk wel dat ik tzt. een alu skid plate ga maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 december 2021, 12:21 Wat bedoel je met yoke?
Yoke is meestal zo'n kunstwerkje tussen bracket en chainstays in, maar bij de BigDog is het een strip.

Dit bedoel ik.
Afbeelding

Kan je aangeven hoever dat vlakje maximaal bij je bracket centerlijn vandaan zit, en dus van het centervlak van je frame?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vrij ver uit het midden, want er past een 29x2.6 tussen.
Het is een strip metaal, maar er passen ook geen grote voorbladen op.
Planet X schreef:32t boost chainring is design spec, but larger may fit (tbc).

Maar ik zal eens meten. Later, want nu boodschappen doen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

E-Dog, meteen een mooie naam! :D

Hoe stuurt-ie na de ombouw eigenlijk? Heb je daar ook wat trailtjes die een beetje vergelijkbaar zijn met een Hollandse slinger-singletrack?

Acht kg erbij, dan kom je ook wel (ruim) boven de 20kg uit dus? Mijn Merida komt op zo'n 23kg totaal.
Kan wat af met kleinere remmen en lichtere banden maar dan snoei je meteen de capaciteiten in serieus terrein en wat heb je aan 1kg winst op zo'n totaalgewicht...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zag op internet dat er ook vaak word gereden met een “gashendel” zit deze bij de geleverde kit?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maverick76 schreef: za 18 december 2021, 18:14 Ik zag op internet dat er ook vaak word gereden met een “gashendel” zit deze bij de geleverde kit?
De gashendel zit in de kit.
Maar...
-Met gashendel is het geen fiets meer (vind ik en oom agent)
-Als je volledig gaat rijden mbv de gashendel heb je een hele dikke accu nodig. Met trapondersteuning komt er ook nog wat vermogen uit je benen.
-Bij gebruik van de gashendel kan je vol vermogen vragen terwijl de wielen stilstaan.
(Met trapondersteuning moet je altijd zelf de eerste aanzet geven)
Vol vermogen, stilstaand wiel, dat levert een serieus hoge stroom op.
Op die manier zijn al heel wat controllers gefrituurd.
De recente versie vd BBS02B heeft zwaardere mosfets in de controller, waardoor dit probleem in principe niet meer kan komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: za 18 december 2021, 15:32 E-Dog, meteen een mooie naam! :D

Hoe stuurt-ie na de ombouw eigenlijk? Heb je daar ook wat trailtjes die een beetje vergelijkbaar zijn met een Hollandse slinger-singletrack?

Acht kg erbij, dan kom je ook wel (ruim) boven de 20kg uit dus? Mijn Merida komt op zo'n 23kg totaal.
...
Ja, ik moet ergens een paar e-Dog stickers laten maken.

Ik voel het extra gewicht niet echt. Totdat ik de fiets moet optillen...
Nu was dit ook geen lichtgewicht xc fiets.
Stalen frame, lompe wielen, flauwe stuurhoek.
Ik moest al behoorlijk input geven om de bochten te maken, dus ik voel weinig tot geen verschil.
Hier (gelukkig) alleen natuurlijke trails, geen zigzag orgie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Cool project :-q
En bizar wat voor motoren die Bafang maakt. Normaal is 90Nm en 750W.
Deze levert gewoon bijna het dubbele.
Zal ook wel liggen aan de restricties van 25km/h bij de normale motoren, dan hen je niet zoveel power nodig.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Jamis Diablo schreef: za 18 december 2021, 22:15 Cool project :-q
En bizar wat voor motoren die Bafang maakt. Normaal is 90Nm en 750W.
Deze levert gewoon bijna het dubbele.
Zal ook wel liggen aan de restricties van 25km/h bij de normale motoren, dan hen je niet zoveel power nodig.
In NL is 250 watt het maximale vermogen voor een E-bike met normale trapondersteuning zonder kenteken- of verzekeringsplicht.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je hebt gelijk, zat met de watts van de accu in mijn hoofd.
Dus bijna 2 x het koppel en 4 x het vermogen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, de wetgeving loopt achter bij de techniek ;)

Ik heb de max. stroom flink beperkt (van 25A naar 18A) in de software, waardoor ik niet meer het max vermogen en koppel tot mn beschikking heb.
Dit om de levensduur van accu t/m cassette te sparen.
Maar nog steeds power zat.
Ook de ondersteuning ingesteld tot 30kmh, omdat ik wel eens las dat 25kmh soms net iets te weinig is. Maar het is ook niet de bedoeling er een brommertje van te maken. Daarom ook de gashendel niet gemonteerd.

Morgen weer een ritje maken, als het weer tenminste meewerkt. Want ook i Spa je is het wel eens slecht weer in het weekend :((
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie