On*One BigDog wordt e-Dog (pag 8)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja ik heb mazzel.
Ik kan natuurlijk gaan klagen over de stenen en de hoge temperatuur in de zomer, maar dat zou kinderachtig zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inmiddels wat nieuws te melden, de Big Dog is een e-Dog geworden.
Ik had een tijdje geleden voor mw TSTM een Bafang e-bike kitje besteld, omdat ze moeite had mij bij te houden in de bergen.
Werkt fantastisch :-q
Behalve dat ik haar nu niet meer bij kon houden.... :o
Omdat het voor mij ook al steeds lastiger werd om de spaanse fitfuckers bij te houden was de beslissing snel gemaakt, en moest nog zo'n kitje komen.

Het kitje heb ik besteld bij PSWpower.
Die hebben een magazijn in Duitsland, dus het spul was binnen 3 dagen in huis.
Volgens een aantal posts op e-bike fora was PSWpower een betrouwbare leverancier, en mijn bestellingen zijn iig snel en correct afgehandeld.
Net als bij mw TSTM gekozen voor de BBS02B.
Dat is een motortje van 750W continue (1000Wpiek) en een koppel vam 160Nm (model B met zwaardere mosfets in de controller).
Niet echt conform de EU regels voor e-bikes... Maar daar hebben ze een stickertje voor :wink:
Als accu voorlopig gekozen voor de kleinste (lees goedkoopste) optie, 48V en 13 Ah, dus 624Wh.
Het hele spul maakt de fiets 750 euro duurder en 8kg zwaarder.

Het motortje past in een BSA 68-73mm bracket.
De accu schroef je vast op de plek vd bidonhouder.
De ombouw stelt dus niet veel voor, in principe...
En zo was het ook bij de fiets van mw. TSTM.
Maar mijn fiets heeft een 73mm bracket en een brede achtervork, en dan is de inbouw minder straight-forward.
Het geheel zit door de bredere bracketpot toch al 2,5mm meer naar rechts en door de brede chainstays komt de motor ook tegen de chainstay aan voordat het spul strak op zn plek zit.
Dus 3 keuzes.
1) project afblazen
2) chainstay verbouwen
3) motortje bewerken (en garantie verliezen)
uiteindelijk toch voor de 3e optie gekozen. Het materiaal op die plek is minstens 8mm dik en ik kwam 2mm te kort.
Dat moest toch mogelijk zijn, en dat was het ook. Netjes weggevijld en zwart gespoten
Volgende probleem, het standaard voorblad (met 9mm offset naar binnen) loopt ook aan tegen de chainstay.
Hierdoor moet ik uitwijken naar een kleiner (normaal NW) voorblad, wat een ongunstige chainline oplevert (te ver naar rechts).
Om dat op te lossen ga ik de 11 speed cassette ombouwen naar 10 speed.
Dit wil ik doen door het kleinste kransje weg te laten en een spacer achter de spider van de 51t te plaatsen (en dan de slag vd derailleur wat beperken).

Het aardige van deze motortjes is dat je de controller zelf kunt instellen.
Dus de snelheid tot waar de motor ondersteunt, en de hoeveelheid ondersteuning.
Ook nog hoe snel de motor oppakt als je begint met trappen en ook hoe de motor weer afvalt als je stopt met trappen.
Hiervoor heb je en kabeltje nodig, dat had ik meteen meebesteld, en een gratis software pakketje.
Ik heb de max. stroom wat beperkt omdat ik vermoed dat 750W en 160Nm meer dan genoeg is.
Verder heb ik de grens vd ondersteuning op 30kmh gezet, om niet te snel tegen de limiet aan te komen op het asfalt.
Werkt allemaal heel eenvoudig en levert een zeer bruikbare ondersteuning op, inselbaar in 10 niveaus.

En hoe rijdt dit nou ?
Inmiddels wat proefritjes gemaakt en ik ben zeer tevreden.
Hier kan ik wel mee leven, ik denk dat de XC fiets werkeloos in de schuur blijft staan :tong
Meestal is 20% ondersteuning genoeg om lekker vlot omhoog te gaan.
Ook wat zwaardere trails geprobeerd en met 60% is de steilste trail geen probleem.
Wordt het nog steiler en kom ik in de verleiding naar 80, 90 of 100% te schakelen, dan komt het voorwiel omhoog.
Voordeel is dat de motor constant kracht levert, in tegenstelling tot mn benen. Daardoor rol je in een technische klim beter door.
Dat vraagt wel even gewenning. ook moet je weer leren inschatten wat wel en niet binnen je bereik ligt.
Maar de hele dag met een big smile gereden.
In 55km en 1500hm had ik 2 van de 5 streepjes van de accu gebruikt.
Of het metertje klopt niet, of ik kan de ondersteuning gerus wat hoger zetten.
We gaan eens voorzichtig de grenzen verkennen.


Afbeelding
Eindresultaat


Afbeelding
Hier raakt de motor de chainstay


Afbeelding
Dus dan maar wat vijlen. Het alu is hier ruim 8mm dik, dus daar kon wel 2,5mm van af. Exit garantie...


Afbeelding
En netjes zwart gemaakt


Afbeelding
Street legal middels een andere sticker


Afbeelding
Boven op de berg tijdens de proefrit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Soms zou ik willen dat ik jou was………..nou best wel vaak zou ik willen dat ik jou was. :lol:

Bizar eigenlijk. Een nieuwe Bosch Accu van 500Kw kost je zo 700 euro.

En jij koopt motor, accu en al voor bijna hetzelfde bedrag.

Alleen jammer dat ze die squar taper strapas nog gebruiken. En hoe hard dat staal van die as is.

En die Accu montage zou ik ook een beetje spannend vinden als ik een alu frame zou hebben. Zeker als die bidon gaatjes nog met van die popnageltjes vastzitten. In jou geval zit dat wel goed natuurlijk.

Tof project!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik wist geeneens dat er zulke ombouwsets te krijgen waren. Ziet er goed uit allemaal. :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ziet er uiteindelijk erg netjes uit :-q

Ik was intussen al stiknieuwsgierig geworden naar jouw project, zeker omdat ik nog een oude oranje inbred heb staan als toerfiets en ik mijn mrs op haar Bosch stadsfiets af en toe niet meer bij hou.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat zo'n inbouwkit een serieuze optie zou kunnen zijn, maar als ie voldoet aan jouw ( volgens mij vrij hoge?) eisen, dan ben ik zeker geinteresseerd.

Intussen is het wel duidelijk: net als bij vaccineren .....eerst alle 70ers, dan alle 60ers en 50ers en vervolgens iedereen aan de E-mtb :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MonkeyRider schreef: za 18 december 2021, 09:44 Ziet er uiteindelijk erg netjes uit :-q

Ik was intussen al stiknieuwsgierig geworden naar jouw project, zeker omdat ik nog een oude oranje inbred heb staan als toerfiets en ik mijn mrs op haar Bosch stadsfiets af en toe niet meer bij hou.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat zo'n inbouwkit een serieuze optie zou kunnen zijn, maar als ie voldoet aan jouw ( volgens mij vrij hoge?) eisen, dan ben ik zeker geinteresseerd.

Intussen is het wel duidelijk: net als bij vaccineren .....eerst alle 70ers, dan alle 60ers en 50ers en vervolgens iedereen aan de E-mtb :winkie:
Met een boosteraccu aan het eind van elk jaar als update!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 22 mei 2021, 22:50
Heckler40 schreef: za 22 mei 2021, 20:45 He’s a good dog 8)

Mooie Bike en mooie verhalen van TSTM altijd. Tip om je topic niet kwijt te raken,

gewoon vaker een update posten :winkie:

Enjoy!!
THX.
Afbeelding
Big Dog and small dog.
Oftewel walking the dogs

Ik heb een * in de topictitel geplakt, en daarmee de beperking vd zoek functie omzeild.
Mooie hond en fiets en mooi dat het oranje bij beide terug komt :tong
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maverick76 schreef: za 18 december 2021, 09:08 Soms zou ik willen dat ik jou was………..nou best wel vaak zou ik willen dat ik jou was. :lol:
Bedankt voor het compliment.
Bizar eigenlijk. Een nieuwe Bosch Accu van 500Kw kost je zo 700 euro.

En jij koopt motor, accu en al voor bijna hetzelfde bedrag.

Alleen jammer dat ze die squar taper strapas nog gebruiken. En hoe hard dat staal van die as is.
Nog geen idee hoe het zich houdt op lange termijn, maar deze kitjes zijn al sinds 2016 op de markt, als het rommel was had ik het wel ergens gelezen, maar ik lees juist veel positieve berichten.
Zelf heb ik alleen maar goede ervaring met 4-kante assen.
Geen idee waarom bijv. Bosch zoveel moet kosten. Enige wat ik kan bedenken is dat deze Ali shops dichter bij de bron zitten, en dat ik via Ali weer een importeur oversla.
En die Accu montage zou ik ook een beetje spannend vinden als ik een alu frame zou hebben. Zeker als die bidon gaatjes nog met van die popnageltjes vastzitten. In jou geval zit dat wel goed natuurlijk.

Tof project!
Dit is een stalen frame, en zeker geen lichtgewicht, dus geen dunwandige buis.
Ik heb voor de accu 2 gaatjes moeten boren, en die voorzien van blindklinkmoeren.
Precies zoals ook je bidon vast zit.
Verder kon ik de bevestiging vd bidon gebruiken,
Er zitten onderlegplaatjes bij, dus de accu rust op de buis en je trekt m aan met de schroeven.
De fiets van mn vrouw is wel alu. Gelukkig doet zij wat rustiger ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

jerry's kid schreef: za 18 december 2021, 11:42 ...
Mooie hond en fiets en mooi dat het oranje bij beide terug komt :tong
Bedankt.
Dat is ons meisje, ze gaat graag mee. De halsband is van Decathlon, ook signaal-oranje, puur toeval.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Leuk project!

Hoe breed is die yoke, vanaf de centerline gemeten?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Q-factor groot is bij Bafang, maar ook niet mooi verdeeld tov de centerlijn. Hoe pakt dat bij jou uit?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Lekker aan de hobbie :-q

Hoe zit die motor eigenlijk aan je frame vast? of hangt alles gewoon los aan de bracket.
Niet bang dat als het los hangt dat het gaat rammelen als je flink bergaf rijdt? Beugeltje lassen misschien, ook voor de nokjes van de bidonhouder wat te ontlasten.

Bergop zal wel een verademing zijn.
Mag je nu nog eigenlijk wel met de "fitfuckers" (slechte woordspeling trouwens) mee.

Ben benieuwd naar de close ups van de ophanging.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: za 18 december 2021, 09:26 Ik wist geeneens dat er zulke ombouwsets te krijgen waren. Ziet er goed uit allemaal. :-q
Monkey wel, en hij is nieuwsgierig :wink:
MonkeyRider schreef: za 18 december 2021, 09:44 Ziet er uiteindelijk erg netjes uit :-q

Ik was intussen al stiknieuwsgierig geworden naar jouw project, zeker omdat ik nog een oude oranje inbred heb staan als toerfiets en ik mijn mrs op haar Bosch stadsfiets af en toe niet meer bij hou.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat zo'n inbouwkit een serieuze optie zou kunnen zijn, maar als ie voldoet aan jouw ( volgens mij vrij hoge?) eisen, dan ben ik zeker geinteresseerd.

Intussen is het wel duidelijk: net als bij vaccineren .....eerst alle 70ers, dan alle 60ers en 50ers en vervolgens iedereen aan de E-mtb :winkie:
Ik denk dat het heel goed werkt op een Inbred.
Standaard wordt een 44t geleverd en die is heel geschikt voor toeren.
Je zou ook de BBS01B kunnen overwegen, maar die is niet veel goedkoper maar wel lichter uitgevoerd.
De BBS02B een beetje terugschroeven in vermogen en snelheid geeft je een grotere range en levensduur.
En de mogelijkheid er eventueel een speed pedelec van te maken :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Grappig project, maar dit neemt wel enorm veel bodemvrijheid rond je BB weg lijkt me. Niet bang dat je de motor er onderuit rijdt of valt het mee.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dat is wel belangrijk om te weten dat je nog gaten in je frame moet boren. 2 boutjes leek me al wat weinig.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

maverick76 schreef: za 18 december 2021, 12:16 Dat is wel belangrijk om te weten dat je nog gaten in je frame moet boren. 2 boutjes leek me al wat weinig.
Ik zou zelf meer vertrouwen hebben in een klem met wat 3D geprinte schaaltjes, om de krachten te verdelen...
Plaats reactie