On*One BigDog wordt e-Dog (pag 8)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Jamis Diablo schreef: za 18 december 2021, 22:54 Je hebt gelijk, zat met de watts van de accu in mijn hoofd.
Dus bijna 2 x het koppel en 4 x het vermogen...
Een speed pedelec gaat zelfs tot 4000 watt...wel met helmpje op & gele kentekenplaat....recent een middagje mee mogen sturen en dat was wel "een soort van cool" hoor !
Was helaas geen mtb maar wel met hele dikke banden zodat ik ook wel even wat bos/gravelpaden heb meegepakt. ( dat was niet overal toegestaan, maar de kentekenplaat zat in mijn binnenzak 🤐)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

4kW is ruim 5pk, da's toch wel serieus spul.
Vraagt ook een serieuze accu om daar een bruikbare range aan te koppelen.
Op de vlakke weg heb je aan 1kW (1,3pk) genoeg om 45kmh te rijden en dan heb je ook niet zo'n heel grote accu nodig.
(en grote accus vragen ook weer zware laders, of een langere laadtijd)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef: za 18 december 2021, 14:05
ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 december 2021, 12:21 Wat bedoel je met yoke?
Yoke is meestal zo'n kunstwerkje tussen bracket en chainstays in, maar bij de BigDog is het een strip.

Dit bedoel ik.
Afbeelding

Kan je aangeven hoever dat vlakje maximaal bij je bracket centerlijn vandaan zit, en dus van het centervlak van je frame?
Beetje lastig meten met de motor op zn plek, maar...
Ik heb 2mm van de motor moeten vijlen.
Als ik meet vanaf het hart vd zitbuis, dan zit de dikke rand van de motor op 35,5mm (ideaal zou dus zijn als het yoke op die plek max 35mm uit het hart vh frame zit.
(Ik neem aan dat de buitenkant van mijn yoke dus op 37,5mm zit op die plek)
En die plek is xxmm uit het hart vd trapas. (nog ff meten)
Ik heb ook even gedacht om het yoke wat af te vijlen, maar dat leek me minder verstandig vanwege de grotere krachten die er juist nu op komen.
En alu vijlt een stuk sneller dan cromo ;)

Dit ruimtegebrek doet zich niet voor bij de fiets van mn vrouw, die nog voor dunnere (2.4) banden en 2 of 3 voorbladen is gemaakt, terwijl daar zo'n zelfde constructie is gebruikt ( én waar de bracketpot 68mm is en de motor dus nog eens 2,5mm meer naar binnen zit).
Het is dus echt een ding van kort chainstays icm met clearance voor dikke banden (ik heb er een 2.8 achterband in zitten)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien wel leuk, het Bafang config tooltje.
(https://penoff.me/category/projects/e-bike-conversion/)

3 printscreens van de instellingen zoals ik ze heb gemaakt.
De max snelheid vd ondersteuning heb ik ingesteld met het display (30kmh).
In alle standen vd ondersteuning heb ik 100% van die max snelheid gekozen.
Op de pagina vd trapondersteuning kan je instellen hoe de controller reageert op het bewegen (of stilhouden) vd pedalen.
Grappig is dat je kunt instellen hoeveel % ondersteuning er blijft bij het overschrijden vd max.ingestelde snelheid (Keep Current).
Dit voorkomt dat je in een gat valt als je harder gaat dan de ingestelde max. snelheid.
Allemaal niet conform EU regels, maar deze fiets komt nooit op de Nederlandse trails en ook hier is de openbare weg een zeldzaamheid.
Ik rij vanaf mn oprit de trails op.

Afbeelding
De basic settings. De max stroom heb ik terug geschroefd van 25A naar 18A
(48V x 18A is max 864W)
De waardes zijn dus procenten van die 18A en van 30kmh.

Afbeelding
De instellingen vd trapondersteuning

Afbeelding
De instellingen van de gashendel (die ik dus niet heb gemonteerd)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Bij een voorzichtige schatting lijkt het zwarte vlak ca 1 bracketpotdiameter (BSA beefy, dus 40mm) achter de as te zitten, dus ca 60mm, maximaal. Na meten: het zal er om hangen of dat past.

Ben ook nog aan het kijken naar Lightest maar dat is een nog niet bewezen product, en die Bafang is dat wel. Twijfels, twijfels!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ik ga het voor je meten.

Lightest ziet er flimsy uit en bijna 2x zo duur.
(Ook jokken ze volgens mij over het gewicht vd accu)
Maar ik ben natuurlijk niet objectief ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef: zo 19 december 2021, 19:24 Bij een voorzichtige schatting lijkt het zwarte vlak ca 1 bracketpotdiameter (BSA beefy, dus 40mm) achter de as te zitten, dus ca 60mm, maximaal. Na meten: het zal er om hangen of dat past.
...
Goed ingeschat :-q
Bracketpot is idd 40mm.
Ik meet 60mm. Het knelpunt bij mijn frame zit tussen de 48 en 60mm.
Daar mag je chainstay buitenkant dus max 35mm uit het hart van je frame staan, of je moet ergens gaan vijlen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Lightest nog eens bekeken.
Veel vraagtekens.
-Zit met 2 stalen(?) beugels aan je bracket. Deze constructie wil torderen?
-Het kleine voorblad (12 tot 9t) lijkt me niet ideaal, beetje zoals Bosch vroeger had. Ketting wordt met veel kracht scherp rond getrokken. Luidruchtig en een ketting vreter?
-De ketting gaat vlak over het normale voorblad heen. Wat gebeurt er bij chainslap?
-Ze claimen een laag gewicht, maar ik zie dat ze bij hun accu al een halve kilo liegen. Wat zegt dit over de rest?
-Ze claimen dat hun 750W 90-120Nm sterker is dan een 1kW 160Nm BBSHD.
Hoe dan?
-De levering is inmiddels 2 jaar uitgesteld (was Jan 2020). Wanneer krijg je je motortje?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef: di 21 december 2021, 13:28 Die Lightest nog eens bekeken.
Veel vraagtekens.
-Zit met 2 stalen(?) beugels aan je bracket. Deze constructie wil torderen?
-Het kleine voorblad (12 tot 9t) lijkt me niet ideaal, beetje zoals Bosch vroeger had. Ketting wordt met veel kracht scherp rond getrokken. Luidruchtig en een ketting vreter?
-De ketting gaat vlak over het normale voorblad heen. Wat gebeurt er bij chainslap?
-Ze claimen een laag gewicht, maar ik zie dat ze bij hun accu al een halve kilo liegen. Wat zegt dit over de rest?
-Ze claimen dat hun 750W 90-120Nm sterker is dan een 1kW 160Nm BBSHD.
Hoe dan?
-De levering is inmiddels 2 jaar uitgesteld (was Jan 2020). Wanneer krijg je je motortje?
Bedankt voor het meten TSTM, op het 60mm punt is de achtervork ca 38mm uit het center gemeten. Ik heb op de 601 wel een 73mm bracketpot, dus wellicht komt ie ten opzichte van jou situatie dus 2.5mm verder naar buiten? Lijkt dan met minimaal vijlen wel te passen. De achtervork beweegt, dus ik zal er iets meer uit moeten halen.

Tja, Lightest....

een lichtere motor, compacter gebouwd, en werkt met de standaard componenten. Dat lijkt goed.

Verder is de bevestiging inderdaad wat vaag, ik dacht ergens gelezen te hebben dat er ook een beugel om de onderbuis gaat. Kwa slijtage ben ik niet heel ongerust, want ik zou opteren voor een laag vermogen motortje, en daarmee de krachten wat lager houden. Bij een 1000w motor deel ik je mening.

Chainslap, tja. Dit is wel een ding, de ketting zal vlak over het kettingwiel moeten lopen om niet te veel pedalpump te genereren. Dus dat gaat in contact komen. Levertijd is inderdaad ook vaag, en daarbij is Bafang natuurlijk bewezen techniek.

https://endless-sphere.com/forums/viewt ... &t=103429
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

TSTM, vanddag ook maar een BBS02B besteld voor mijn 601, en vroeg mij nog af welke kettingblad je rijdt voorop. Kleiner dan dat er standaard op zit, maar hoe klein? Eventueel een linkje?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk :-q
Ben benieuwd naar de ruimte voor motor en accu, hoe je dat oplost in een FS.

Ik heb een 34 NW.
Daar heb ik een BBS02-104 spider voor gekocht bij Ali. De 34 NW werd als extra optie aangeboden. Merk Motsuv.
Weet de shop niet meer, maar het was niet bij PSWpower, waar ik de motor en accu had besteld.
Bij die andere shop ook meteen de usb kabel besteld voor het programmeren, want die hadden ze bij PSW ook niet.
Kabeltje heb je wel nodig om de BBS02 naar je hand te zetten, de instellingen die er in zitten zijn niet fijn.
Als het zover is stuur ik je wel een configuratie file.
De spider met het NW voorblad verprutsen de kettinglijn, maar door de spider achterstevoren te monteren kan je de NW aan de binnenkant vd spider monteren, dus tussen de.motor en de spider.
Dan moet je wel de bladboutjes in het NW voorblad verzinken, anders lopen die aan.
Ik heb een trappenboor gebruikt, bij gebrek aan beter.

Afbeelding

Afbeelding

Heb geen close up vd spider met voorblad, maar met wat inzoomen is het wel duidelijk.
Onder de motor zit nog een geïmproviseerde bashguard.
Daar moet ik nog steeds een alu skidplate voor maken....

Op de fiets van mn vrouw een 32NW gemonteerd
Dan moeten de toppen vd spider worden afgeschuurd, er is dan net te weinig ruimte voor de ketting.
30 gaat niet passen, naar is ook niet nodig.

Wat je waarschijnlijk wel nodig hebt is een linker crank met offset
Bafang maakt die niet, maar Tongsheng wel.

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het koppel vd motor trekt de motor tegen de onderbuis, maar de zwaartekracht trekt de andere kant op.
Om dat tegen te gaan zitten er tandjes in de plaatje dat tegen je BB klemt.
Afbeelding
Bij mijn stalen frame klemt dat blijkbaar genoeg.
Ook nog geholpen door de sleuf aan de andere kant waar de rechter chainstay strak in valt.
Mocht het niet op zn plek blijven, dan zijn er beugels die je aan je zitbuis of chainstay klemt.
Luna verkoopt die, maar jij kan ze zelf wel maken, heb je meteen de exacte hoek.
Zelf denk ik dat ik het plaatje aan mn BB vast las, mocht het ooit problemen opleveren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Veel info, bedankt TSTM!

Inmiddels de motor mogen ontvangen, na 5 dagen. Besteld bij PSWpower. Wel apart/jammer dat er geen installatiehandleiding bij zit, maar op het web zal voldoende te vinden zijn als dat zich niet vanzelf wijst.

Het past net!
Afbeelding

Narrow wide met adapter komt er ook aan. Crank zal ik eerst even passen, speling van ca 5-10mm vind ik wel acceptabel. Heb via het werk korte lijntjes met lasersnijders en op het werk meerdere 3D printers, dus dat komt wel goed op het gebied van bevestigen.

Ik ga de accu houder met klemmen via een 3d geprint blokje aan de onderbuis bevestigen. Denk dat de houder daar niet voor bedacht is, maar met een paar extra spanbanden er om de behuizing geloof ik het wel voor nu. Op een later tijdstip maar eens een custom 3D geprinte casing voor de batterijen ontwerpen en printen, opdat het allemaal nog net iets strakker tegen het frame zit.

Routing van de kabels zal langs de bestaande string bovenop de onderbuis gebeuren, paar tiewraps zullen voldoende zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk!
Mooi dat je precies genoeg ruimte hebt, zonder spacers of zagen en vijlen.

Montage wijst zichzelf, maar er zijn YT filmpjes. Volgens mij staan de linkjes op de PSW-site.
Draadboom is lang zat (te lang).
Robster heeft m ingekort, ga ik ook doen.
Rij er nu een jaar mee, denk dat de setup niet meer verandert.

Ik zat aan een kleiner display te denken, maar dan mis is ik mn huidige knopjes, die ik heel ergonomisch vind.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nog een paar vragen TSTM:

De zending van PSW kwam vrij compleet, inclusief zowel mechanische remhandles met remsensors als met de remsensoren voor hydraulische remmen. Heb je die sensoren echt nodig? Benen stil is stoppen met aandrijving, ik kan mij niet voorstellen dat mijn motoriek anders gaat werken.

Wat er niet bij zat is een gear sensor. Daar kan ik mij de lol wel van voorstellen. Is die Tjechische dan de beste of is de chinese afdoende?

Als ik al die sensoren niet nodig heb hoop ik er op termijn wel wat stekkers af te kunnen knippen, wil het een en nader zo discreet mogelijk maken, en handgas is natuurlijk verleidelijk.
Plaats reactie