Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Is een optie, maar ik weet niet of ik me al goed genoeg voel op m'n oude 26" hardtail fietsje om de UHR te gaan fietsen. :-? (Natuurlijk uiteindelijk maar 1 manier om er achter te komen...)
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Sinds kort heb ik een paar nieuwe Five Ten Free rider Pro's, ze hebben tot nu toe echter minder grip dan mijn inmiddels jaren oude Five Ten Free riders, terwijl het een upgrade zou moeten zijn. Is dit een kwestie van wennen, ligt het aan de pedaalcombi (superstar evo), is de kwaliteit achteruit gegaan of kan er nog een andere oorzaak zijn?
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Robertdj schreef: vr 3 juni 2022, 17:57 Sinds kort heb ik een paar nieuwe Five Ten Free rider Pro's, ze hebben tot nu toe echter minder grip dan mijn inmiddels jaren oude Five Ten Free riders, terwijl het een upgrade zou moeten zijn. Is dit een kwestie van wennen, ligt het aan de pedaalcombi (superstar evo), is de kwaliteit achteruit gegaan of kan er nog een andere oorzaak zijn?
Van de week ook de Pro's binnen gekregen met Superstar pedalen, maar het zijn schoenen met minimale opbouw. Stof, hielvulling alles erg minimaal. Ik heb ook Impacts (schoenen in de vorm van een tank :lol: ), maar als ik na 1x gebruik de zool al zie dan zie ik al pinnen staan op de zool van de Pro's.
Het kan zijn dat ik de langere variant pinnen heb gebruikt, maar verschil in bouwkwaliteit ten opzichte van de Impacts is wel degelijk aanwezig.
Verder wel tevreden over de looks en net algehele gevoel. Maar dit valt voor mij ook wel op :wink:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tijd vooreen tweede paar platte schoenen. Naast mijn mtb Vaude Moabs gen I en voor dagelijkse Giro en Leatt paar. Waarbij die laatste, de Leatts 1.0, geen aanbeveling zijn.

Vaude's Moab Tech, dit model oogt warm, iemand ervaring mee?
Afbeelding
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Sinds ik ergens 1,5 jaar geleden ben overgestapt naar flat pedals rijd ik met Adidas Lucas Premieres. Geen dedicated fietsschoen, maar een skateschoen. Volgens mij prima grip al kan ik het niet vergelijken met echte fietsschoenen. Belangrijkste argument is dat ik deze had liggen en daarom niet wéér nieuwe schoenen moest kopen.

Enige nadeel is dat de kleur goed matchte met mijn vorige fiets, maar tegenwoordig niet meer :evil:

Edit: belangrijkste nadeel van deze schoenen (of eigenlijk veterschoenen in het algemeen), is dat ik 's winters mijn veters zo moeilijk loskrijg nadat de veters en mijn vingers nat en koud zijn geworden. Wat dat betreft hebben de buckets met klittenband van veel spd schoenen wel mijn voorkeur.

Afbeelding
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ik heb ook een tijd met skateschoenen gereden, maar de compound en met name de stijfheid van de zool zijn echt wel anders dan met ‘echte’ flat pedal schoenen. De zool sleet als een malle en na een paar uur trappen voelde ik ieder pinnetje op het pedaal.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Jurriaan schreef: za 27 augustus 2022, 13:37 Tijd vooreen tweede paar platte schoenen. Naast mijn mtb Vaude Moabs gen I en voor dagelijkse Giro en Leatt paar. Waarbij die laatste, de Leatts 1.0, geen aanbeveling zijn.

Vaude's Moab Tech, dit model oogt warm, iemand ervaring mee?
Afbeelding
Ik rij nu een dik jaar met deze Vaude`s en bevallen mij goed,
warmte, afgelopen periode was het warm, mijn schoenen vind ik niet te warm.
In de winter zijn ze ook niet koud met een temp van gemiddeld 3 graden heb ik geen koude voeten.
Daar onder, tja beneden de 0 graden weet ik niet
Ik heb meer last van mn handen dan voeten met koude.
Het systeem is top.
Zelfs nu op mn werkschoenen ook dit systeem , geen losse veters meer. :D
Mijn fietsje mag vies worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die flap over de boa sluiting is een heel goed idee
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

hier nu net de ride concept hellion 2022 (ja die is net iets anders dan het vorige model) aangeschaft, nu paar honderd km mee gefietst.
Komt redelijk overeen met 5-10 freerider pro, maar ik vind hem fijner. hij ademt iets beter, de zool drukt minder door zonder het gevoel te geven dat je het gevoel kwijt bent. ik kan er simpelweg langer mee fietsen. grip is prima, gelijk aan freerider pro, iets minder dan de oude freerider
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurriaan schreef: za 27 augustus 2022, 13:37 Tijd vooreen tweede paar platte schoenen. Naast mijn mtb Vaude Moabs gen I en voor dagelijkse Giro en Leatt paar. Waarbij die laatste, de Leatts 1.0, geen aanbeveling zijn.

Vaude's Moab Tech, dit model oogt warm, iemand ervaring mee?
Afbeelding
Beetje late reactie, even forumloos op vakantie geweest :D

Maar ik rijd inmiddels meer dan een jaar met deze Vaude's en ze bevallen mij uitstekend. Zeker niet warmer dan de Five Ten's die ik had/heb.
Voor mij (brede voorvoet) is de pasvorm ook erg prettig en de zool doet amper onder voor die van FT bij mijn gebruik (toer/trail/light AM als je het een naam moet geven). Prima grip op de NC17 en XT platformpedalen waar ik mee rijd.

Als ik moet kiezen tussen m'n FT Freerider Contact en deze winnen de Vaude's het (net).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

FreedomRanger schreef: do 1 september 2022, 10:21 Ik heb ook een tijd met skateschoenen gereden, maar de compound en met name de stijfheid van de zool zijn echt wel anders dan met ‘echte’ flat pedal schoenen. De zool sleet als een malle en na een paar uur trappen voelde ik ieder pinnetje op het pedaal.
ok, overtuigd :P
Zojuist nieuwe schoenen gekocht. Vaude AM Moab Tech voor de winter en five/ten Trailcross LT voor de zomer. Beide in de aanbieding waardoor ik 100 euro bespaar (deze laatste zin heb ik van mijn vriendin geleerd, schijnt belangrijk te zijn voor goedkeuring thuis)
Wanneer ze binnen zijn overigens maar even kijken of ik ze beide houd of toch de trailcross LT terugstuur. Heb daar nog wel wat twijfels over.
Errintica
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 maart 2023, 18:29

Ik was net op zoek naar meer informatie over dit onderwerp, dank u allen voor uw aanbevelingen :)
jullie hebben antwoorden gedeeld en ik heb antwoorden op mijn vragen gevonden!
Ik had deze flats nodig om mijn voeten beter te leren kennen, want ik had veel moeite met moderne schoenen.
Tegenwoordig draag ik smiley sloffen voor het comfort van mijn voeten omdat ze grondvast zijn en omdat ik ze alleen binnenshuis gebruik zijn ze uitstekend voor mijn voeten.
Laatst gewijzigd door Errintica op zo 9 april 2023, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Ter update, heb zelf uiteindelijk vorig jaar Five Ten Sleuth DLX schoenen aangeschaft bij de Bever. Waren in de aanbieding wegens uit assortiment. Vrij licht, niet waterdicht maar voor mij passen ze goed en ik ben toch een mooi weer fietser :D Heb er iig geen spijt van dat ik het geld heb uitgegeven, maakt echt een wereld van verschil voor het gevoel op de pedalen.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Kleine update over de Vaude moab mid stx schoenen die ik sinds zomer 2021 heb. Sindsdien ongeveer iedere anderhalve week een gewoon rondje trappen en ook 40 dagen stevig bikepark.
Schoenen zijn nog prima in orde! Profiel waar de pedalen uitkomen is wel wat gesleten maar echt niet veel.

Als iemand dus een alternatief zoekt voor sommige andere merken (die ik in no time versleten had).. Misschien is dit wat!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen of bij de webwinkels koopjes.
Etnies heeft vandaag (1 april dus) een actie dat je een paar schoenen gratis krijgt als je een tshirt koopt.
De mtb schoenen zitten ook in deze actie.
Doe er je voordeel mee als je toch een paar flat mtb shoes wil.
Plaats reactie