Squirt kettingwax: Wat doe ik fout?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

kermit schreef: vr 12 mei 2023, 10:15 Ik wil niet mijn ketting moeten demonteren om 'm te kunnen smeren, dus de ketting in een blik op een pitje gaat 'm niet worden. Ik ben erg voorstander van zo min mogelijk gedoe ;-)

Dus bij een nieuwe ketting rijd ik de eerste ritten met het fabrieksvet, als dat minder lijkt te worden veeg ik 'm schoon en gaat er wax op (Squirt). Modder zien mijn fietsen niet veel, en ze worden (daarom) ook zelden gewassen. Na de rit reinig ik wel altijd de vering & dropper en kijk even of de ketting wat nodig heeft. Zo ja, doek erover en nieuwe wax erop.

Zo deed ik op mijn e-mtb een kleine 6.000km met twee kettingen en een XT cassette (11-speed), toen was het spul nog lang niet echt op maar omdat er een Alpenweek aan kwam wilde ik met (zgan) nieuw spul op pad.

Als ik met zo weinig gedoe dit soort km's haal vind ik het prima.
De Squirt bevalt mij een stuk beter dan olie smeermiddeltjes, daar heb ik jaren mee gereden maar de boel werd er een stuk viezer en plakkeriger mee. Ik kan me voorstellen dat in natte omstandigheden vettere smeermiddelen wel voordelen hebben, maar voor mijn gebruik blijf ik vooralsnog bij Squirt.
tja, ketting demonteren is 30sec werk. dat vindt ik niet echt een showstopper om hem te smerenen bij dat blikje pruttelen kan ook prima als ik wat anders ga doen. effectief niet veel meer werk dan smeren op de fiets
Bird Aeris 9 blurple
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb geen continu beschikbaar blikje wax op een pit staan dus het gaat me wel iets meer dan 30 seconden kosten. Daar komt bij dat Sram aangeeft dat de powerlinks voor eenmalig gebruik zijn, nu neem ik dat met een korrel zout maar om ze al te vaak te hergebruiken spreekt me dan toch wat minder aan.

Maar eigenlijk komt het erop neer dat ik tevreden ben met de huidige levensduur en alle extra moeite aan kettingonderhoud laat ik dan ook graag aan anderen over :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik gebruik ook altijd squirt en adviseer het aan een ieder die wel eens bij mij komt voor zijn fiets. Alleen maar positieve reacties.

Zelf rijd ik nu al ruim 5000+km met 1e cassette Shimano 105 op de gravelbike met 2e ketting. (wel een paar kransjes vervangen)
En op de MTB rijd ik op de Trek al vanaf aankoop met de sram cassette en bijhorende ketting (+5 jaar geen idee km) en op mijn Niner zit nu de cassette en ketting XT/Kmc die eerst op mijn Olympia zat. Denk dat ik nu totaal wel ruim 5000+km gemaakt heb. Alles steeds gesmeerd met Squirt. Blijft altijd mooi schoon en geen vuil aan hangen. Wat mij betreft een van de uitvindingen van deze eeuw :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nu ik het onder de knie heb vind ik het ook een van de uitvindingen.
Maar ik heb er echt wel mee lopen klooien.

10 jaar terug met squirt echt na een half jaar gestopt, bleef maar herrie maken na 50km was het lawaai, hoeveel ik ook smeerde, misschien een keer 80, maar herrie ging het maken en nu nog wel eens. En er zijn er zat die het nu ook nog niet goed krijgen.

Als je shimano rijd is die eerste ontvetting echt belangrijk of inderdaad eerst fabrieksvet eruit en dan wax.
Maarja dan is echt niet alles eraf en blijft je ketting toch zooi achterlaten.

Ik heb nogsteeds keren dat het gewoon 3 a 400 kilometer stil blijft en nog wel eens dat het na 50 a 60km herrie gaat maken.
Squirt laat ook nog best wel wat troep achter dynamic en aerolube zijn beter. Die dringen vooral wat makkelijker door in een nieuwe ketting.

Hoop die zeggen dat het werkt, weten gewoon niet hoe het echt zou moeten werken.
Hordes die met squirt troep bij de derrie wieltjes hebben, nou dat hoort dus niet, die horen gewoon helemaal schoon te zijn
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Cube-Elite schreef: vr 12 mei 2023, 16:43 Hoop die zeggen dat het werkt, weten gewoon niet hoe het echt zou moeten werken.
Hordes die met squirt troep bij de derrie wieltjes hebben, nou dat hoort dus niet, die horen gewoon helemaal schoon te zijn
Enige plek waar ik wat klontjes wax heb is rond het voorblad. Die veeg ik er soms even af. Derrie en cassette zijn helemaal schoon.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Shimano vet is echt net lijm.

Wat ik meestal doe, is een goede bagger rit rijden. Dan krijg je ook de laatste restjes vet tussen de schakels vandaan. Dan even met de hoge druk op die ketting. Ketting even snel inborstelen met wat dreft. Laten intrekken. Drogen en dan de Squirt erop. Dan vind je haast geen / geen Shimano vet meer terug :wink:

Ja, ik weet het, een badje (was)benzine etc werkt ook goed. Maar ik heb nooit zin om met al die chemicaliën te lopen prutsen. Modder doet het ook meer dan goed :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dat modderbad zorgt ook meteen voor de eerste slijtage...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Heb zowel squirt als boeshield en deze gebruik ik niet meer
Bij squirt vond ik dat de ketting behoorlijk zwart werd en dat de ketting behoorlijk luid werd.
En bij boesshield vond ik dat bij het minste water contact de hele boel direct roesten.

Nu gebruik ik effetto mariposa flower power wax is beide opgelost.
Afgelopen winter overgeschakeld, kon ik 2 Ritten van elk ongeveer 90-120 km doen op de emtb( geven wel aan dubbel zo snel te smeren op ebikes)
Ketting bleef behoorlijk schoon na modderritten, deze kon ik gewoon afspoelen nadrogen met een doek en deze bleef roestvrij.
Nu met het "beter" weer veeg ik de ketting gwn af en smeer hem opnieuw na 2 Ritten.
Om de 400 a500 km switch ik de ketting, gooi ze in een ultrasoon reiniger met beetje afwas middel en ze zijn als nieuw.

Prijs valt ook goed mee
https://www.lordgun.com/effetto-maripos ... ain-lube-1
adwtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 februari 2023, 15:58

Heeft er ook iemand ervaring met cyclowax? https://www.cyclowax.com
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

adwtje schreef: za 13 mei 2023, 12:10 Heeft er ook iemand ervaring met cyclowax? https://www.cyclowax.com
Geen ervaring mee, maar het lijkt me een prijzige bedoening: ze geven 8 treatments per waxblok (pro) aan a €24. Ik zou er 3 a 4 per jaar van nodig hebben… Ik doe nu al 2 jaar met 1 verpakking Absolute Black waxblokken en die vond ik al prijzig (€40). En eigenlijk wax ik ze elke rit (±60km), omdat de ketting 1 keer in mijn 2e rit met een regenbui opeens schraal liep.
carbon bike, titanium collarbone...
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Warning; long read
TLDR: Squirt op 1x12 setups werkt erg goed, kost weing tijd, en kost relatief weinig.

Toevallig net twee fietsen bekeken van mijn zoon en mij, Squirt Wax.
Geen klonten geen roest. Ze krijgen een nieuwe behandeling/rondje smeren als de ketting niet meer latent plakkerig is.
(te voelen met de vinger, het is dus fingerspitzengefühl, en als ie wel plakkerig is betekent dat niet dat er zand aan blijft plakken).

De kunst is volgens mij om er zo weinig op te doen dat je geen deposit/klonten op de jockeys of voortandwiel gaat krijgen.

Reinigen in de ultrasoon reiniger doe ik alleen bij een nieuwe ketting met een ontvetter op water basis.
Dan gaat hij op 2x 30min bij 85grd.
Daarna heel goed afspoelen, nachtje laten drogen (tijdens afkoelen) en volgende dag wax erop.
Vooral de schalmen zijn belangrijk dus precies klusje.
Ik maak de ketting even warm (niet heet) met de verfbrander voor dat klusje en leg hem op de werkbank, dan zie je de wax ook tussen de schalmen onder het "tonnetje" trekken daar waar je het wilt.
Dat doe ik dan 2-3x, maak hem schoon met een doek en doe nog 1x een rondje op de fiets gemonteerd.
Daarna elke ca 75 a 100km bijhouden, zoals gezegd, zo weinig mogelijk erop.
Ketting gaat er daarna nooit meer vanaf.
Levensduur >5000km.

Dan heb ik nog de forensen fiets, die rijdt ongeveer 150km in de week.
Deze hoef ik minder te smeren, denk omdat er minder geschakeld wordt en je veelal dezelfde versnelling gebruikt.
Die fiets ziet veel narigheid op het fietspad hier in de polder, klei, troep, regen.
De ketting krijgt het echt zwaarder voor de kiezen.
Die ketting haal ik er 1 a 2x per jaar vanaf om hem eventjes te reinigen, op een zelfde wijze als de MTB kettingen.
Qua bijhouden is het minder werk, elke week een rondje smeer, maar regelmatig vergeet ik het dus dan is het elke twee weken.
De forensen aandrijflijn gaat zeker 2x zolang mee als de MTB aandrijflijn, denk omdat er niet mee in het zand wordt gereden.

Voordat ik Squirt gebruikte was op de MTB de koek wel op bij 1500km....dan was de ketting zwaar verleng en zagen de tanden van de tandwielen eruit als haaientanden. De reden dat dat nu niet meer zo is, is gedeeltelijk aan Squirt toe te wijzen, maar ook zeer zeker aan de verbeterde tandwielen (1x12)

:winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik woon in een warmer klimaat, daarom dus van olie naar wax (Squirt) overgestapt. Uit gemakzucht en vanwege Squirt te bestellen lang aan olie vastgehouden, maar hier heeft olie geen voordeel, behalve dat het erg makkelijk is aan te brengen.

Ik zet het flesje altijd even in de zon, warme wax laat zich beter verwerken.
Gisteren geen zon :-? dus het flesje Squirt even in de magnetron opgewarmd. Dopje los, lage stand en dan telkens 30s net zo lang tot het tussen handwarm en heet is. Vloeit dan mooi uit.
Als de ketting koud is, dan even de föhn of verf brander er op om ook het staal voor te verwarmen. De Squirt loopt dan in de ketting alsof het olie is :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Vandaag 250km gedraaid op squirt zonder schraal te lopen, dat was ook wel bijzonder om mee te maken.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Mad Wally schreef: do 11 mei 2023, 21:11 Ik zag ook Xand voorbij komen
Die heb ik hier staan, gratis gekregen bij Futurum , was denk ik niet voor niks.

Ik vind het te dun , druppelde zo weer van de ketting af , daar heb ik niks aan.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ironhorse Erik schreef: za 13 mei 2023, 13:00 Warning; long read
TLDR: Squirt op 1x12 setups werkt erg goed, kost weing tijd, en kost relatief weinig.

Toevallig net twee fietsen bekeken van mijn zoon en mij, Squirt Wax.
Geen klonten geen roest. Ze krijgen een nieuwe behandeling/rondje smeren als de ketting niet meer latent plakkerig is.
(te voelen met de vinger, het is dus fingerspitzengefühl, en als ie wel plakkerig is betekent dat niet dat er zand aan blijft plakken).

De kunst is volgens mij om er zo weinig op te doen dat je geen deposit/klonten op de jockeys of voortandwiel gaat krijgen.

Reinigen in de ultrasoon reiniger doe ik alleen bij een nieuwe ketting met een ontvetter op water basis.
Dan gaat hij op 2x 30min bij 85grd.
Daarna heel goed afspoelen, nachtje laten drogen (tijdens afkoelen) en volgende dag wax erop.
Vooral de schalmen zijn belangrijk dus precies klusje.
Ik maak de ketting even warm (niet heet) met de verfbrander voor dat klusje en leg hem op de werkbank, dan zie je de wax ook tussen de schalmen onder het "tonnetje" trekken daar waar je het wilt.
Dat doe ik dan 2-3x, maak hem schoon met een doek en doe nog 1x een rondje op de fiets gemonteerd.
Daarna elke ca 75 a 100km bijhouden, zoals gezegd, zo weinig mogelijk erop.
Ketting gaat er daarna nooit meer vanaf.
Levensduur >5000km.

Dan heb ik nog de forensen fiets, die rijdt ongeveer 150km in de week.
Deze hoef ik minder te smeren, denk omdat er minder geschakeld wordt en je veelal dezelfde versnelling gebruikt.
Die fiets ziet veel narigheid op het fietspad hier in de polder, klei, troep, regen.
De ketting krijgt het echt zwaarder voor de kiezen.
Die ketting haal ik er 1 a 2x per jaar vanaf om hem eventjes te reinigen, op een zelfde wijze als de MTB kettingen.
Qua bijhouden is het minder werk, elke week een rondje smeer, maar regelmatig vergeet ik het dus dan is het elke twee weken.
De forensen aandrijflijn gaat zeker 2x zolang mee als de MTB aandrijflijn, denk omdat er niet mee in het zand wordt gereden.

Voordat ik Squirt gebruikte was op de MTB de koek wel op bij 1500km....dan was de ketting zwaar verleng en zagen de tanden van de tandwielen eruit als haaientanden. De reden dat dat nu niet meer zo is, is gedeeltelijk aan Squirt toe te wijzen, maar ook zeer zeker aan de verbeterde tandwielen (1x12)

:winkie:
Ik doe er royaal op maar klonterd helemaal niet , wel heb ik alu jockey wheels , deze houden vuil ook minder vast en zijn makkelijker schoon te vegen vind ik. Ik maak zelf de nieuwe ketting alles schoon met een doek , licht ontvetten en laat zo het originele vet in de ketting zitten. De Squirt doe ik er dan ruim op , 5 minuten wachten en weer. Daarna na elke rit of 2-3 kortere ritten even weer. Even kee3r door de versnellingen heen dan zijn alle tandwielen ook mooi royaal voorzien vansquirt , en worden ook minder smerig. Bij mij werkt dat perfect. :) Maar zo heeft ieder zijn eigen aanpak...
Plaats reactie