Squirt kettingwax: Wat doe ik fout?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Rasmazzer schreef: za 5 maart 2022, 18:52 Ik laat het altijd minimaal 12u intrekken en dan kuis ik het af. Nooit zo even snel voor de rit. Misschien ligt het daaraan.
Nope.
Bij mij niet tenminste.
Bij fatsoenlijk weer geen enkel probleem maar bij nattigheid gaat de smering te snel achteruit.
Ik ben er daarom in een winter vanaf gestapt.
Maar het is natuurlijk ook maar net wat je er van verlangt
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik ben ook niet te spreken geweest over Boeshield in het verleden. Was wel voor de racefiets. Prima bij droog weer maar als het regent nooit een rit tot het einde gehaald. Ik gebruik het spul wel voor heel veel andere spullen, het is erg prettige olie voor bijv. gereedschap een beetje netjes houden.
Waar woke is, is vuur
Nigel1711
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 4 december 2017, 21:48
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 2020

Ik gebruik nu juist Boeshield T9 om te proberen. Ik ben er wel over uit dat dit voor mij beter en schoner is als de lubes.
Tot nu toe alleen nog gebruikt in droge weersomstandigheden. Ik inderdaad ook minimaal een dagje op kamertemperatuur laten intrekken. Daarna restant afvegen. Ik heb dan gemerkt dat dit voor zo'n 3 MTB ritten van +-45km goed gaat. Daarna met water afspoelen, droogmaken en weer van vooraf aan beginnen.

Ik heb het idee dat ik Boeshield T9 in de lente, zomermaanden ga gebruiken en Squirt in de wintermaanden. Omdat dit wat dikker is.
Pinetrax
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 9 november 2021, 21:05

Ik gebruik eigenlijk altijd op vandaag smeerolie en doe het op deze manier: https://gpxadventures.com/nl/mtb-kettin ... oe-ik-dat/
Overweeg misschien wel eens om wax te proberen maar voor zover ik altijd begrepen had moest je dat tussen ritten door niet opnieuw aanbrengen? Ik lees hier echter dat dit wel het geval is? Wat is dan eigenlijk nog het voordeel van wax t.o.v. smeerolie?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ben benieuwd of het bevalt , Squirt .

Vanochtend de bikes een " beurtje" gegeven voor 3 weken A, waren de derailleur wieltjes aardig volgelopen met aangekoekte rommel , was wel met de ceramic muc-off dry olie .

Omdat ik ook al het advies had gekregen over Squirt , dit vandaag gehaald en toegepast , ontvetten , laten drogen , eerste keer aanbrengen , 10 minuten gewacht weer een laagje en nu maar 12 uur wachten voor gebruik ... morgen maar eens wat km's trappen ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Pinetrax
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 9 november 2021, 21:05

Ik gebruik eigenlijk altijd op vandaag smeerolie en doe het op deze manier: https://gpxadventures.com/nl/mtb-kettin ... oe-ik-dat/
Overweeg misschien wel eens om wax te proberen maar voor zover ik altijd begrepen had moest je dat tussen ritten door niet opnieuw aanbrengen? Ik lees hier echter dat dit wel het geval is? Wat is dan eigenlijk nog het voordeel van wax t.o.v. smeerolie?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat het minder (of eigenlijk helemaal niet) nat blijft, waardoor vuil er bijna niet aan hecht.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik vind het superspul...het is inderdaad lekker "droog" waardoor je al wel snel het gevoel krijgt dat je ketting droog loopt/staat. Ik smeer hierdoor wat vaker bij dan met een willekeurige kettingolie. De voordelen van een schone aandrijflijn wegen hier echter ruimschoots tegen op.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik gebruik het nu twee jaar op de racer. (zowel squirt, dymanic als morgan blue)
Tandwielen en cassette zien er na 12K nog echt als nieuw uit, daar licht het grote voordeel.
Met vier kettingen die zitten nu allemaal op 0.5 en gaan weg, tuurlijk het kan nog naar 0.75 doe ik er waarschijnlijk het dubbele mee, maar dan gaan de dure tandwielen slijten ipv goedkope kettingen.
(de oude gaan naar de winter en zwift MTB, daar rijd ik er nog lekker mee door)


Er blijft geen vuil aan plakken en hier langs de kust waait het altijd en komt er zand tussen, nu dus niet.
En geef het even een kans. Ik had pas ook weer een smeerbeurt en na 20km herrie.

Nu heb ik een smeerbeurt gedaan en al 300km stil, zeg het maar, beide alles ontvet in een garage opgebracht in 25 graden.
Het gaat bij mij 9/10 goed, maar soms is er toch iets waarom het niet helemaal goed is.

Wat wel helpt, na smeren even je achterwiel achteruit draaien, dan verdeelt het zich beter.
Daarna het twede laagje.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De eerste 100 km's zitten erop met Squirt , geen problemen ,alles draait soepel . Maar eens kijken bij een regenbui hoe het dan gaat , lees wisselende ervaring op het www. .
Geen olie restanten op de derailleur tot nu toe , met de muc off lube was dat toch wel meer :roll: :wink:

Positief ontvangen de Squirt wax :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Papichulo
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 17:19

Ik gebruik ook squirt of Xand wax van futurum. Nu heb ik een nieuwe set SLX 12 speed 51Tanden en ketting. Heb ik er nu zon 700km op zitten en loopt heerlijk en mooi stil. Nu zit ik er aan te denken om er een 2e ketting bij te nemen en die dan om te wisselen met de nu 750m oude ketting. en dan om en om (beetje soort van zomer en winter ketting) Of zeggen jullie dat met wax dat niet nodig is en gewoon doorrijden dan de ketting op is en dan een nieuwe ketting op dezelfde cassette te leggen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijdje terug overgestapt op Squirt (ebike variant) en het bevalt goed.
Vanuit de Nederlandse achtergrond was ik altijd nog aan het smeren met synthetische olie met EP dopes. Dat smeert goed, zeker bij vies weer en vrieskou, maar sinds ik in Spanje woon zijn de omstandigheden anders.
Smeren met wax past beter bij de omstandigheden hier.
Voorlopige conclusie:
Het bevalt goed, ketting is stil en de aandrijving blijft schoon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Papichulo schreef: wo 10 mei 2023, 14:49 Ik gebruik ook squirt of Xand wax van futurum. Nu heb ik een nieuwe set SLX 12 speed 51Tanden en ketting. Heb ik er nu zon 700km op zitten en loopt heerlijk en mooi stil. Nu zit ik er aan te denken om er een 2e ketting bij te nemen en die dan om te wisselen met de nu 750m oude ketting. en dan om en om (beetje soort van zomer en winter ketting) Of zeggen jullie dat met wax dat niet nodig is en gewoon doorrijden dan de ketting op is en dan een nieuwe ketting op dezelfde cassette te leggen.
Ik vind dat toch een beetje verwarrend. Mensen gebruikej squirt volgens mij vooral omdat het ontzettend makkelijk is. Maar dan ga je weer allerlei rotatieschema’s toepassen die het weer lastiger maken. Ik heb geen idee hoe lang mijn ketting er op ligt. Ik doe er squirt op en kijk eens per zoveel maanden of hij al te lang is. Kettingonderhoud op racefiets kost me nu ongeveer 30 seconden per 2 a 3 ritjes. Ja eigenlijk doe ik verder ook geen zak aan de racefiets, heel af en toe de hogedrukreiniger er tegenaan :D
Waar woke is, is vuur
Papichulo
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 17:19

Nee snap ik. Ik doe er ook niet veel aan hoor, na een aantal ritten ff een klein drupje per rolletje en klaar. Merk dat de wax het vuil er echt uit drukt. Het gaat mij er meer om dat sommige mensen 2 kettingen hebben om zo de levensduur van de cassette te verlengen. Ik weet niet tot hoever je je ketting kan oprijden om vervolgens weer een nieuwe er om te leggen zonder dat die doortrapt. Maar lees hier ook dat mensen meer dan 6000km halen uit een setje door het gebruik van wax. Huismerk wax werkt trouwens (nu) ook goed👍
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Ik gebruik geen wax, ik gebruik Purple Extreme van BikeMedicine, anyway
Ik vervang de ketting als ie volgens fabriek opgave versleten is. ( ketting rekt niet, en wordt ook niet langer, maar de rollers slijten intern over de pin )
Niks geen kettingen wisselen iod!
Mijn Eagle cassette gebruik ik nu sins 2016, al vele kettingen versleten, still going strong!

Niet moeilijk doen, ketting goed bijhouden, op tijd vervangen en klaar!
Plaats reactie