Big shiny nine, einde van het avontuur en een nieuw begin!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zo`n verhaal en dan geen foto`s? :roll:
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

TenZNL schreef: wo 29 mei 2019, 22:45 Zo`n verhaal en dan geen foto`s? :roll:
Jaja, was denk ik iets te druk met fietsen om ook nog plaatjes te schieten. :wink: Maar zal mijn best doen en het verhaal opleuken met een paar fotootjes (dat wordt poetsen...).
Be Nice, Say Hi!
Rolla
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 9 april 2005, 13:52
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 700

Knappe bike! Mooie kleurencombo. En herkenbaar verhaal :-D .

Zelf sinds kort eigenaar van de stealthy dark silver/black alu versie, ook volledig XT afgemonteerd.
Heerlijke bike! Ikzelf ben wel volledig opgemeten en de fiets werd volledig op mijn maat gezet door de LBS.

Veel veilig bikeplezier gewenst!
When you feel like you have everything under control... you should bike faster !!!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Afbeelding
Ondertussen de nodige rondjes gereden op mijn nieuwe karretje en het aantal kilometers die ik heb weggetrapt stijgt gestaag. Ik ben nog steeds blij met de keuze voor deze fiets en zeker geen spijt van de 2x11 setup. Het kleuterverzetje dat je daarmee kunt rijden (24x42...) kwam soms goed van pas tijden een weekendje biken in Duitsland. Voor wie het leuk vind; hier staat nog een aardig verslag van deze fietsreis: https://www.vasasport.nl/mtb-racefiets- ... sches-land

De fiets staat nu bij de fietsenmaken omdat er twee probleempjes zijn ontstaan. Allereerst het zadel. Bij grote hobbels is er soms een harde ‘knak’ te horen. Alsof er iets breekt, ik schrik er elke keer weer van. Zelf al e.e.a. geprobeerd: Zadelpen schoongemaakt en voorzien van verse carbonpasta, boutjes los/vast en weer netjes op moment gezet, ander zadel. Het helpt allemaal niet. Soms is het ook te horen als ik op de pedalen sta. Misschien zit het dus wel ergens anders.
Het andere is de voorrem. Als ik rustig rem bij een snelheid van ongeveer 20km/uur beginnen de vorkpoten te trillen/resoneren. Je voelt het niet in de remhandel maar je ziet (en voelt) de poten duidelijk heen en weer gaan. Bij hogere en lagere snelheden treedt het probleen niet op. Hier ook zelf de ‘usual suspects’ al aangepakt. Schijfrem schoongemaakt en centerlock iets strakker gedraaid, blokjes vervangen, remklauw opnieuw afgesteld. Maakt niets uit. Fietsenmaker herkende het probleem wel maar wist ook geen oplossing. Hij gaat contact opnemen met Shimano, maar het zou ook aan de vork zelf kunnen liggen lijkt me.
Wat mij opvalt is dat de blokjes hoog op de schijf zitten. Het onderste deel van de schijf wordt niet geraakt. Maar misschien hoort dit wel zo. Iemand met Shimano XT (8000) schijfremmen die even kan kijken?
Nieuwe remschijf:
Afbeelding

Oude remschijf:
Afbeelding
Be Nice, Say Hi!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Plaats ook nog even een foto van de remklauw met adapter op de vork.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Lars TB schreef: di 9 juli 2019, 22:15 Plaats ook nog even een foto van de remklauw met adapter op de vork.
Zal ik doen zodra ik de fiets weer terugheb.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook de schijf moet de blokjes helemaal raken, dus de schijf moet tot de bovenkant vd blokjes komen.
Lijkt op jouw foto alsof de rem te hoog staat. 185 adapter met 180 schijf?

Slappe spaken kunnen ook resonantie veroorzaken en dit type CL schijf kan speling ontwikkelen op de klinknagels.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 juli 2019, 19:13 Ook de schijf moet de blokjes helemaal raken, dus de schijf moet tot de bovenkant vd blokjes komen.
Lijkt op jouw foto alsof de rem te hoog staat. 185 adapter met 180 schijf?

Slappe spaken kunnen ook resonantie veroorzaken en dit type CL schijf kan speling ontwikkelen op de klinknagels.
Pbro schreef: wo 10 juli 2019, 18:47
Lars TB schreef: di 9 juli 2019, 22:15 Plaats ook nog even een foto van de remklauw met adapter op de vork.
Zal ik doen zodra ik de fiets weer terugheb.
Fiets is weer terug, probleem is niet verholpen :((
Ik heb er even een nieuw topic voor geopend in het tech gedeelte.
viewtopic.php?f=9&t=142616
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Nog even een lekker rondje fietsen voor we op vakantie gaan dacht ik... Na een kleine 10km reed ik zittend door een kuiltje en hoorde ik een enorme krak. Einde zadelpen :(
Gelukkig niet zo heel ver van huis, staand fietsen is best vermoeiend (wel een goede workout..).
De laatste paar tochten was er al een knak te horen, opgelost door de lbs door de pen te voorzien van nieuw carbonvet en deze opnieuw te monteren. Waarschijnlijk zat er toen al een breukje/barst in. De pen is precies op het randje van de klem gebroken. En nee, ik heb ‘m niet te vast gedraaid, altijd netjes op moment gezet (5Nm).
Hopelijk kan ik het morgen bij de lbs oplossen, overmorgen gaan we al :o
Heb nog wel een alu pen liggen van dezelfde diameter, kan ik deze eventueel monteren? Of kan er ook frameschade zijn ontstaan hierdoor (lijkt me persoonlijk sterk).
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Vervelend altijd zo voor het weggaan.
Check even je frame op barstjes rondom die plek waar je klem zit en net eronder.

Indien dat goed is kan je natuurlijk altijd een alu zadelpen erin gooien.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Even een update... De zadelpen is netjes onder garantie vervangen. Hopelijk blijft de nieuwe pen wel heel. Ondanks dat het uiteindelijk netjes is opgelost was dit wel mijn laatste bezoekje aan deze fietsenmaker. Nadat ik er voor de zoveelste keer aan werd herinnerd dat ik de fiets online had gekocht en daarom allemaal moeilijk moeilijk, ben ik er wel klaar mee. Blijkbaar mag je hier alleen klant worden als je er eerst een fiets hebt aangeschaft. Via de Merida servicedesk heb ik een alternatieve fietsenmaker gevonden die binnenkort naar mijn voorvork gaat kijken. Ben benieuwd...
De teller staat inmiddels op bijna 2000km en de Merida bevalt me prima! Deze zomer mocht ze mee op vakantie en heb ik nog een paar tochtjes kunnen maken in Zwitserland en Italië. Heerlijk om even met de fiets op pad te kunnen zijn.
Afbeelding

Mijn jaarlijkse uitdaging is het rijden van Groesbeeks Gruwelijkste. En dan uiteraard de 100km. Dit jaar voor het eerst met de Merida. Een goede test want door de lange zit voel je niet alleen je benen (die sowieso) maar vooral ook of de zithouding goed is. Ik doe deze tocht al een aantal jaren en ik denk dat ik dit jaar het meest heb genoten van alle edities. Een grote factor was uiteraard ook het goede weer, de mooie route en geweldige organisatie.

Deze zomer wel wat gedoe gehad met binnenbanden.. Ik reed met latex binnenbanden, maar nadat er eentje scheurde en ik met de originele rubber binnenband (zo dun als papier) ook 2x lek reed, ben ik nu overgestapt op latex. Hiervoor heb ik een kitje van Stan’s Notubes gebruikt. In de kit zit een velglint, twee losse ventielen en twee busjes latex.
Afbeelding
Ondertussen heb ik het systeem ook kunnen testen... Ik ging fietsen en hoorde een vreemde tik. Deze tik kwam uit het achterwiel en bij nadere inspectie zat er een flinke kram (zo’n kromme spijker met twee punten) in de achterband. Die zat er overigens al een week en de band was niet leeggelopen. Na het verwijderen van de kram kwam er een mooi fonteintje van lucht en latex uit het gat. Maar dit hield vanzelf op. Daarna de band weer opgepompt en ik kon op pad! Prima spul dus!!!
Afbeelding
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Even een update in dit topic. Het is alweer even geleden zie ik...
Het begint een beetje een haat-liefde relatie te worden met mijn Big Nine. Na gedoe met een trillende voorvork en een afgebroken zadelpen is er afgelopen zomer een nieuwe barst ontstaan in ons huwelijk, letterlijk...
Ik ben niet zo’n poetser, maar soms is het echt weer even nodig. Tot mijn grote schrik zag ik in de bovenbuis, vlak voor de zadelbuis, een barst. Een kleintje maar toch.
Afbeelding
Eerst maar even bij de LBS langs, foto’s gemaakt en naar Merida gestuurd. Dan een opmerkelijk besluit van Merida. Het frame moet voor nader onderzoek opgestuurd worden. Niet de fiets, alleen het frame. De LBS heeft mijn Merida dus eerst tot op de laatste schroef en lagercup uit elkaar moeten halen voordat duidelijk was of het echt een gebarsten frame was of dat alleen de gelcoat los liet op dit punt. Een opmerkelijk besluit... Als het frame toch goed bleek te zijn was het een hoop werk voor niets. Maar goed, na een paar weken wachten kwam het verlossende antwoord. Nieuw Frame en, niet onbelangrijk, garantie! Na ruim 1,5jaar had ik weer een volledig krasvrije fiets! Gelukkig ook nog in dezelfde kleur, hij blijft dus knalblauw!

Ondertussen heb ik ook de remote conversie van de voorvork uitgevoerd, in plaats van de kabel zit er nu een keurig dopje op de vorkpoot.
Afbeelding
Ik heb ook andere seals (dust wipers) en het voelt alsof de vork nu soepeler is dan ooit! Het kan zijn dat de afstelling nu ook iets anders is, maar ook de knop op de vork lijkt meer effect te hebben tussen ‘dicht’ en ‘open’. Dicht voelt veel stugger en open veel losser dan eerst. Ik heb altijd gedoe gehad met de remote afstelling dus misschien stond deze altijd een beetje halverwege ofzo.

Nu weer een tijdje ‘probleemloos’ gefietst tot vorige week een spaak in mijn achterwiel knalde. En het ging net zo lekker, misschien wel iets te lekker... Op zich geen grote verrassing want Merida heeft bij de wielen wel een steekje laten vallen. Op een volledig XT afgemonteerde carbon fiets horen toch geen goedkope Deore naven. Hopelijk was het alleen deze en blijft de rest heel.
Afbeelding
Be Nice, Say Hi!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13042
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je kunt moeilijk die Deorenaaf de schuld geven van je knallende spaak hoor. Maar wel fijn dat je een nieuw frame hebt!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Pbro schreef: wo 17 maart 2021, 11:05 Merida heeft bij de wielen wel een steekje laten vallen. Op een volledig XT afgemonteerde carbon fiets horen toch geen goedkope Deore naven.
Dat heet Marketing. Gebeurt ook bij Cube e.d. Cassette en ketting zullen waarschijnlijk ook geen XT zijn en kijkend naar je schijven: zijn dat wel XT"s? En wat de Kapitein zegt: het type naaf heeft geen enkele invloed op spaakbreuk.
Pbro schreef: wo 17 maart 2021, 11:05 Hopelijk was het alleen deze en blijft de rest heel.
Dit lezend ga ik ervan uit dat de spaken nooit nagespannen zijn na het inrijden. Dan kan de spaakspanning met 20-40% teruggelopen zijn en als ze dan heel weinig spanning meer hebben gaan ze vermoeien en breken ze gewoon.
Met een beetje mazzel is het alleen deze (laat de FM het wiel even nakijken op spaakspanning!). Als er een tweede knapt betekent dit dat de rest vanzelf komt en lijkt het opnieuw inspaken de enige optie.

Ben het met je eens dat je 'oude' FM een beetje flauw doet. Als je gewoon het werkplaatstarief in rekening kan brengen, 'why nut' :winkie: . Je kunt er als FM ook een heel tevreden klant van maken die de volgende fiets wel bij jou besteld.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ja maar... Het kan toch niet aan mij liggen??? :D
Een keertje de wielen laten naspannen is een goed idee, dat is nog nooit gedaan.

En inderdaad, een beetje aan klantenbinding doen levert in het begin misschien niet zoveel op, maar op termijn zeker wel. Bij de FM, die de fiets geleverd heeft, kom ik dus niet meer. De FM, die mij wel wilde helpen, heeft er een klantje bij. Zo werkt dat!
Be Nice, Say Hi!
Plaats reactie