Saalbach

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Mooie video :-q (en is heerlijke trail :-D)
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

marcomtb1972 schreef: ma 13 februari 2023, 10:24 Afgelopen zomer achter me bikebuddy aan Saalbach bekendste trail afgehobbeld. Lekkere afsluiter van me verjaardag`s ride.

https://www.youtube.com/watch?v=3K2lI9mQIMM
Tof! Ik ga komende zomer ook weer naar Leogang en Saalbach. Kan haast niet wachten 8)
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks Lee0110 + Burco 👊
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Mark_EL schreef: ma 13 februari 2023, 23:03
marcomtb1972 schreef: ma 13 februari 2023, 10:24 Afgelopen zomer achter me bikebuddy aan Saalbach bekendste trail afgehobbeld. Lekkere afsluiter van me verjaardag`s ride.

https://www.youtube.com/watch?v=3K2lI9mQIMM
Tof! Ik ga komende zomer ook weer naar Leogang en Saalbach. Kan haast niet wachten 8)
Thanks, Saalbach / Leogang blijft een toffe bikespot, ik ben dr sinds 2014 denk 5 of 6 maak geweest en heb me dr altijd goed vermaakt, in de zomer was het me te druk, in Sept / Okt was altijd top, nergens wachtrijen 👌Veel plezier alvast.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Ik ben er afgelopen zomer ook geweest en trouwens in 2014 ook al eens (maar toen met een 2011 model XC fiets). Afgelopen zomer heb ik de Big 5 Bike Challenge gefietst. Dat ga ik dit jaar niet doen denk ik, maar ben wel voornemens om bijv. de Hacklberg Trail een paar keer vaker te rijden 8)

Ik vond het qua drukte afgelopen zomer trouwens goed te doen (was eind juli), geen lange wachtrijen bij de liften e.d.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Hoeveel trails rij je gemiddeld op een dag in Saalbach/Leogang? Ik ga er dit jaar voor het eerst heen en ben benieuwd hoe inspannend allemaal is.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

MarkMeisner schreef: di 14 februari 2023, 21:43 Hoeveel trails rij je gemiddeld op een dag in Saalbach/Leogang? Ik ga er dit jaar voor het eerst heen en ben benieuwd hoe inspannend allemaal is.
Ik zou zo niet direct een aantal kunnen noemen maar de Big 5 Bike Challenge kun je in één dag doen: https://www.saalbach.com/en/summer/moun ... king/big-5

Mijn Big 5 rit van afgelopen zomer: https://youtu.be/IjE0YzOnris
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MarkMeisner schreef: di 14 februari 2023, 21:43 Hoeveel trails rij je gemiddeld op een dag in Saalbach/Leogang? Ik ga er dit jaar voor het eerst heen en ben benieuwd hoe inspannend allemaal is.
Ik zou zo niet direct een aantal kunnen noemen maar de Big 5 Bike Challenge kun je in één dag doen:
Maar die 5 liggen over het hele gebied verspreid, de verbindingen tussen de trails/liften gaan dan relatief veel tijd kosten.
Als je je richt op een paar trails die rond dezelfde lift liggen en die achter elkaar rijdt (en of een aantal keer dezelfde) dan kan je veel meer runs doen.
Dus het is net wat je insteek is.
En er is overal plek om even uit te rusten, met bier of cola :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Tijdens een dagje bikepark leogang doe ik meestal tussen de 10 a 15 runs. De lift doet er volgens mij bijna 20 minuten over om je naar de top te brengen en dan moet je nog naar beneden.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

MarkMeisner schreef: di 14 februari 2023, 21:43 Hoeveel trails rij je gemiddeld op een dag in Saalbach/Leogang? Ik ga er dit jaar voor het eerst heen en ben benieuwd hoe inspannend allemaal is.
Wil je een dagje Saalbach / Leogang doen, dan kost het je al gauw 45 a 60 minuten om vanuit Saalbach centrum naar startpunt trails / top asitzbahn Leogang te komen, kom je vanuit Hinterglemm dan komt er nog zo`n 15 minuut bij. De transfer kost pittig tijd, als je vroeg gaat heb je grote kans om op de Wurtzel trail mooie plaatjes te schieten met laaghangende wolken tussen groen berg toppen met daarboven een opkomende zon :-q

Op een volle dag Saalbach / Hinterglemm kan je veel trails die starten bij een lift wel 2 maal doen. Tegenwoordig draaien er zoveel liften, zo kan je nu bijvoorbeeld aan het einde vd Bergstadl trail gelijk de lift ( midden station ) omhoog pakken ( A3 + A4 Westgipfel gondel ) en hoef je niet naar het dal af te dalen, zo kan je een beetje op hoogte blijven.
Als je de X-line gedaan hebt en je gaat opnieuw omhoog en je wilt naar de Hacklberg trail kan je de laatste jaren de verbindings lift ( A6 Schattberg Sprinter ) nemen, dan hoef je niet de klim te doen naar de start vd trail die kostte vroeger veel tijd + power of je moet met een E machine gaan, dan maakt het niet zo veel uit.

Kwa inspanning ( mijn inziens ) is Saalbach / Hinterglemm niet zo inspannend als Leogang, maar laat je niet verrassen, hoe flowier / easy de trails hoe groter de kans op crashes, iets met overschatting / overmoed :tong
Suc6.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dank voor alle reacties! Ik dacht dat mensen max 4-5 trails deden op een dag .Dat leek me zo weinig, maar zijn betere cijfers.

@Marco: dank voor je uitgebreide uitleg, ik ga de kaart er eens bij pakken en alvast inlezen. Die foto's maken op de Wurzeltrail lijkt me wel wat, die zet ik op de planning!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ik zit er ook eind vd zomer, lijkt me mooie omgeving
Bird Aeris 9 blurple
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lift skippen is overigens ook een leuke uitdaging, er valt ook leuk te XC-en, icm vervolgens wat technische trailafdalingen rijden.
Er is voor ieder wel wat wils.

Via Saalbach bv via de Rammern Alm naar de Schattberg Ostgipfel klimmen, dan 't laatste steile stukje naar de Westgipfel afzien, en als beloning lekker de Hacklbergtrail en Bucheggtrail af. (Bergstadltrail kan evt ook, maar dan ben je en aan 't afzien bij 't naar boven rijden, en vervolgens nog eens bij 't naar beneden rijden, op een XC-fully is die wel erg technisch uitdagend).

Of rondje Hinterglemm icm Talschluss: vanuit Hinterglemm klimmen naar de Rosswaldhutte, dan door naar de top waar de Hochalm 6-er (lift) eindigt. Dan over de kam richting Spieleck 6-er, en naar beneden via de Hochalmtrail naar het daleinde, waar je een rondje kunt rijden over de lagere flanken, en offroad terug naar Hinterglemm.

De Big Five is ook een leuke dagtocht met een XC-fully. Relaxen in de lift, en dan lekker spelen op de trails naar beneden.
Ik vond de Matzalm trail vanaf de Asitz daarbij een hele leuke variant naar beneden naar Leogang, da's een heel natuurlijk aanvoelende trail, niet zo 'aangelegd', lekker technisch uitdagend daardoor.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ter informatie:
Afbeelding

Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Hmmm, crap. Donderdag gaat de gondel pas open naar de Bergstadltrail, dus die kan ik nu nog niet rijden (zit nu in Saalbach), maar als hij ook nog eens dicht gaat voor de enduro race moet ik die dus helemaal skippen. De downhill in Leogang is niet zo erg, die trail rij ik toch niet (al heb ik vandaag wel Flying Gangster gereden, die zal met de race ook wel dicht zijn.
Plaats reactie