XTR m9100 shifters met 11 speed cassette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Zoeken op Google leverde weinig op, misschien is er iemand die hier meer over weet:

ik vroeg me af of de nieuwe XTR m9100 shifter te gebruiken is met de bestaande (m8000/m9000) 11-speed cassettes. De shifter bevat namelijk een converter voor 11/12 speed. Als de breedte en afstand tussen kransjes van deze nieuwe 11 speed 9100 cassette overeenkomt met de 11-speed m8000/9000 groepen, dan zou dit toch moeten passen? (ik las laatst overigens dat deze nieuwe 11 speed cassette niet meer op de markt komt, enkel nog de 12 speed)

In dat geval zou ik nu de m9100 shifter kopen icm met de nieuwste 9100 achterderailleur, en deze gebruiken met mijn huidige 11 speed ketting en cassette. Voor een eventuele latere overstap naar 12 speed hoef ik dan alleen een andere ketting/cassette en nieuwe body te kopen. (ik heb al een 12 speed FC-MT900 crank, welke overigens prima functioneert met een 11 speed ketting.
Laatst gewijzigd door hanz op vr 19 april 2019, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: S-works Epic

hanz schreef: vr 19 april 2019, 13:11 Zoeken op Google leverde weinig op, misschien is er iemand die hier meer over weet:

ik vroeg me af of de nieuwe XTR m9100 shifter te gebruiken is met de bestaande (m8000/m9000) 11-speed cassettes. De shifter bevat namelijk een converter voor 11/12 speed. Als de breedte en afstand tussen kransjes van deze nieuwe 11 speed 9100 cassette overeenkomt met de 11-speed m8000/9000 groepen, dan zou dit toch moeten passen? (ik las laatst overigens dat deze nieuwe 11 speed cassette niet meer op de markt komt, enkel nog de 12 speed)

In dat geval zou ik nu de m9100 shifter kopen icm met de nieuwste 9100 achterderailleur, en deze gebruiken met mijn huidige 11 speed ketting en cassette. Voor een eventuele latere overstap naar 12 speed hoef ik dan alleen een andere ketting/cassette te kopen. (ik heb al een 12 speed FC-MT900 crank, welke overigens prima functioneert met een 11 speed ketting.
Ik kan je verder geen antwoord geven, wel kan ik je vertellen dat een 12sp cassette niet gaat passen op je 11 speed body. De 12 speed is namelijk een microspline body...
Ik ben mij er eentje...
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Haha, je hebt gelijk. Wist ik, maar heb het er voor de duidelijkheid toch maar even bijgezet ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Als het goed is zou het geen probleem moeten zijn. De afstand tussen de tandwieltjes van de cassette is namelijk gelijk bij 11 en 12sp!

En het schijnt dat je zelfs SRAM en Shimano kunt mixen bij 12sp, derailleurs en schakelaars dus. Moet niet gekker worden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lijkt me heerlijk... het grotere Shimano 1x12 bereik met SRAM gripshift!i
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Lars TB schreef: vr 19 april 2019, 15:20 En het schijnt dat je zelfs SRAM en Shimano kunt mixen bij 12sp, derailleurs en schakelaars dus. Moet niet gekker worden... .
Deze kerel op youtube heeft wat filmpjes over het mixen van Sram Eagle en Shimano XTR M9100, of de M9100 shifter gebruiken met een 11speed derailleur/cassette: https://www.youtube.com/user/mevnet/videos

En dat lijkt daar inderdaad prima te werken.

Zelf ook wel benieuwd of die nieuwe mono-lever-shifter ook met oudere voorderailleurs werkt. Ga er stiekem wel van uit..
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Even een schopje omhoog voor dit topic.

Voor mijn nieuwe build ben ik een groepset aan het samenstellen. Nu heb ik nog een zgan 11-speed XT 11-46 cassette + ketting liggen en is er voor mijn (tijdelijke) wielset geen microspline body verkrijgbaar.

Ik overweeg een SLX M7100 shifter en derailleur te bestellen.

Maar de grote vraag is; werkt dit goed samen met de voorgenoemde 11-speed cassette? De slag van de derailleur kan ik simpelweg beperken met de stelschroeven ga ik vanuit.

Iemand ervaring met een dergelijke combi? Google levert me niet echt een sluitend antwoord...
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

M7100 als in "12-speed" ?
Dan werkt het volgens mij niet lekker.
Je shifter heeft dan 12 posities en je hebt 11 kransjes op ongeveer dezelfde breedte, dus net wat dichter op elkaar. Op zn best gaat dat ongeveer werken.
De 12-speed shimano derailleur werkt op een 11-speed cassette wel met een 11-speed shimano shifter.

De voordelen van 12 tov 11-speed zijn trouwens in de praktijk minder groot dan op papier.
Overweeg om gewoon bij 11 speed te blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Voor de liefhebbers : het lijkt erop dat Ispec II en EV met een korter schroefje / extra ringetje hack ook compatible zijn. Zie

https://m.pinkbike.com/forum/listcommen ... did=215252

Ik ga dit proberen met m9100 rem en m8000 IspecII shifter. Zal “volgend” jaar nog even terugkoppelen of het echt ok werkt.
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Dit werkt dus gewoon. Moet je eerst wel even kijken waar je de shifter wilt hebben want je hebt niet extreem veel bewegingsruimte. Bij mij kwam het eigenlijk net goed uit.
Plaats reactie