project12 - project Vertigo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Afgelopen week met de baron, MDA en Heckler bij Les 2 Alpes en Pila rondgereden op oa de Vertigo. De Intend moest helaas thuisblijven wegens gestripte draad van een onderdeeltje dat ze bij Intend zelf ook niet meer konden vinden, dus er moest "helaas" een 170mm Lyrik in, en dan ook meteen maar een nieuwe RAD15 wielset.

Afbeelding

MDA overigens nog steeds op 12.005, die maar niet kapot wil gaan zodat ik een mooiere/betere voor hem kan bouwen. :winkie:

Maar het was na Finale wel duidelijk dat dit een heerlijke fiets is, maar met een nieuwe/betere vork en demper is het helemaal feest. Nu mijn skills en vooral lef nog op niveau krijgen....

En eindelijk eens de Matterhorn IRL gezien (welliswaar van de achterkant, maar toch)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door suravida op ma 4 juli 2022, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Het ziet er niet uit, die rode Lyrik. Gelukkig deed de combinatie Vertigo+Lyrik+Suravida het zo goed dat ie mij niet in de weg reed....

Ik wil weer terug, wat een lekkere week was dit. Even 2 weken herstellen en weer?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik wilde net zeggen dat die rode Lyrik er prima bij staat!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

baron062 schreef: ma 4 juli 2022, 18:41 Het ziet er niet uit, die rode Lyrik. Gelukkig deed de combinatie Vertigo+Lyrik+Suravida het zo goed dat ie mij niet in de weg reed....

Ik wil weer terug, wat een lekkere week was dit. Even 2 weken herstellen en weer?
Goed plan! Al hoop ik dat 2 weken voldoende tijd is....

Leuke van zelf frames bouwen is natuurlijk dat je je eigen ideeen kan uitproberen. Nadeel daarvan is dat dat ook wel eens mis kan gaan..... Zo reed ik op de 2e dag in Les 2 Alpes op de Diablo trail een fikse aanloop van een sprong op toen bij volle compressie mijn achterwiel een heel klein beetje aanliep. Viel me wel op, maar wellicht dat ik de chainstays toch nét te kort had gemaakt voor de dikke Big Betty bij vol inveren ofzo. Verder reed de fiets nog probleemloos, dus daar ging ik later wellicht even naar kijken. Stuk verderop bij een klein stukje omhoog trapte ik alleen de ketting eraf en sloopte ik de 3d geprinte chainguide. Balen, maar gezien het gerammel ervoor verbaasde me dat eigenlijk niet. Dus volle bak verder, en vooral proberen zoveel mogelijk te springen (en casen in mijn geval :roll: ) Stuk verderop weer even gewacht op MDA en de Baron toen het me bij het wegrijden opviel dat de ketting alweer van de idler aflag. En die idler toch wel wat raar scheef zat. Nog iets beter kijkende bleek aan de rechterkant van de yoke het RVS deel met het lager los te zijn gekomen van de buis waarop deze met zilver was gesoldeerd...... :o Daarna dus maar zo rustig mogelijk naar beneden gerold over de trail en over de weg naar het huisje onderaan de berg. Gezien de slechte weersverwachting voor de dag erna maar besloten een fiets te huren (Norco Shore, met vrijwel dezelfde geo als mijn eigen fiets) en daarmee verder gereden. Altijd leuk een leerzaam om de concurrentie te testen. Reed verder prima, maar niet beter dan mijn eigen fiets (gelukkig :tong )
Die avond de 650b vork en wielen van de Vertigo overgezet op mijn 29er p0, want dat zou prima moeten gaan qua brackethoogte en hoeken hadden we berekend.

Afbeelding

En ook dat was een waar feest! Welliswaar leverde ik wat snelheid in op de snelle rammeltracks (Venosc oa) maar geen moment leek de fiets niet te kloppen. Gezien het nog steeds heerlijke weer dus maar besloten om op onze reisdag van Les 2 Alpes naar Aosta op zoek te gaan naar iemand met een tig apparaat. Via mijn Instagram netwerk contact gelegd met Edelbikes in Grenoble die zo aardig was om zijn werkplaats met ons te delen. Nou kan ik zelf nog geen deuk in een pakje boter lassen, maar gelukkig had ik de man bij me die voor RIH nog wel eens wat moois last.

Afbeelding

Afbeelding

Dus na een uurtje zweten zat alles weer netjes in elkaar en kon ik de Vertigo in een bloedheet Aosta gaan opbouwen. :-)

Voor wat betreft er nou precies mis is gegaan.... Exact ditzelfde frame heeft een week Finale zonder issues overleefd. Na Finale heb ik het frame afgebouwd en nagelopen en toen in de poedercoat geen problemen of beweging geconstateerd. Daarna is het frame bij een logerij ontlakt, nogmaals nagelopen en heb ik het vervolgens een half jaar aan de muur gehangen zonder het te stralen of schoon te spoelen. :roll: Bij de losgekomen kant van de yoke was te zien dat er waarschijnlijk een klein gaatje heeft gezet waardoor eronder water of loog is blijven staan en deze de buis van de yoke is gaan corroderen en het RVS deel omhoog heeft gedrukt. Na het opnieuw poedercoaten is dit mooi weggewerkt, maar op de eerste dag bij Alpe d' Huez is de soldeer waarschijnlijk helemaal losgekomen. Doordat zelfs met slechts 1 kant vast de achterkant nog steeds stijf en vrijwel recht bleef is het me op de langzamere technischere trails daar toen niet meteen opgevallen, maar bij de forse compressies bij Les 2 Alpes de dag erna dus wel.
Nou vond ik deze verbinding solderen met zilver al wat te bewerkelijk, dus bij alle nieuwe frames last de lasser van 11Ants ze voor me. :bier: Maar het was weer een leerzamer ervaring. 8) Grootste vraag nu is of ik de achterkant weer helemaal zilver doe, of toch dezelfde kleur als die Lyrik. :tong
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

baron062 schreef: ma 4 juli 2022, 18:41 Ik wil weer terug, wat een lekkere week was dit. Even 2 weken herstellen en weer?
Over 2 weken trekt mijn baas niet, October Finale Ligure :bier: 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toch makkelijk met zo een stelletje professionals op stap! Volgende keer gewoon het lasapparaat ook achterin. Is het niet om schade te repareren, dan om meteen nieuwe dingen te kunnen proberen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Heckler40 schreef: ma 4 juli 2022, 19:30
baron062 schreef: ma 4 juli 2022, 18:41 Ik wil weer terug, wat een lekkere week was dit. Even 2 weken herstellen en weer?
Over 2 weken trekt mijn baas niet, October Finale Ligure :bier: 8)

Enjoy!!
Ik block even oktober af, goed idee!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

(volgens mij staat die Dries op 4 van de 5 foto's, beetje publieksgeil is hij wel)(na alle aandacht van aanbidders die hij in Wijchen kreeg, beviel blijkbaar goed 8) )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef: ma 4 juli 2022, 19:56 (volgens mij staat die Dries op 4 van de 5 foto's, beetje publieksgeil is hij wel)(na alle aandacht van aanbidders die hij in Wijchen kreeg, beviel blijkbaar goed 8) )
Nou ja zeg! :lol:
mda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT

1) het was een top weekje. nummer 05 deed het weer prima. De vork mag een service beurt hebben, de remblokken waren op, de schijven zijn op, de olie mag gewisseld... maar het frame is nog steeds prima

2) October Finale top plan!

:bier:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Let's Ride @ Finale Ligure?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef: ma 4 juli 2022, 19:54 Toch makkelijk met zo een stelletje professionals op stap! Volgende keer gewoon het lasapparaat ook achterin. Is het niet om schade te repareren, dan om meteen nieuwe dingen te kunnen proberen :-q
Never leave home without a welder!

Ik zeg: tijd voor een http://thebicyclehub.nl/ bus met dubbele kabine, slaapplek, framejig, en een uitgelezen assortiment buizen en framedelen! En een zaag en een vijl, natuurlijk!
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Kapitein Iglo schreef: ma 4 juli 2022, 19:03 Ik wilde net zeggen dat die rode Lyrik er prima bij staat!
+1 !
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Vakantie, werkbezoek, product testen, netwerken, modificeren, teambuilding... klinkt als een efficiënte trip zo! Fraai ook dat de werkplaats open gedaan werd om het mogelijk te maken.

Leuk om de foto's zo te zien.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

baron062 schreef: ma 4 juli 2022, 20:11
Lars TB schreef: ma 4 juli 2022, 19:54 Toch makkelijk met zo een stelletje professionals op stap! Volgende keer gewoon het lasapparaat ook achterin. Is het niet om schade te repareren, dan om meteen nieuwe dingen te kunnen proberen :-q
Never leave home without a welder!

Ik zeg: tijd voor een http://thebicyclehub.nl/ bus met dubbele kabine, slaapplek, framejig, en een uitgelezen assortiment buizen en framedelen! En een zaag en een vijl, natuurlijk!
Je vergeet één essentieel item: een koelkast met koud bier :-q
Plaats reactie