Wolf al eens gezien op de Noord-Veluwe?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Michielemans schreef: vr 19 juli 2024, 08:43
Ik geloof dat een roofdier zich in eerste instantie zal richten op zijn natuurlijke prooidieren (hoefdieren in het geval van de wolf), daar hoort de mens niet bij. Alleen in uitzonderlijke situaties zullen ze andere dieren ook als prooi gaan zien. Het incident in Leusden onderschrijft dit, anders zou dat kindje wel opgepeuzeld zijn.
Wel denk ik dat we veiligheid serieus moeten nemen, maar het gevaar zit hem denk ik eerder in het gedrag van de mens dan dat van de wolf.
De tijd zal t leren. Ik heb altijd met dieren gewerkt en er jaren voor geleerd
Maar wij weten niet wat we mogen verwachten hiervan.
Want t zal de eerste keer zijn dat we er ervaring mee opdoen. Wat we wel weten van gedrag bij honden is dat wat ze van jongsaf leren een vastgehouden wordt op latere leeftijd. Eens bang voor vuurwerk: altijd bang. Vooral de reactie van de oudere dieren erop nemen ze klakkeloos over. Als die welpen leren dat mensen voedsel bij hebben, dan kan t wel link worden. Hier in de Maashorst hebben ze daarom ook last van te tamme paarden.
Nogmaals de tijd zal t leren. Wat ik alleen zo bijzonder vind is dat we tot die tijd net doen alsof er niks kan gebeuren.
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

BikerBas2 schreef: vr 19 juli 2024, 17:19
maverick76 schreef: vr 19 juli 2024, 15:57 Ik denk ook gelijk aan honden als ik lees over zo'n bijt incident. 150.000 bijt incidenten per jaar door honden in Nederland. Maar over enige regulering hoor je nooit iets.

Net als alcohol trouwens, het immense leed en de zorgkosten dat het meebrengt . Maar hoor je ook nooit iemand over.
Geen regulering voor honden:
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636560/1
Daar hoor je dus wel iemand over… onze wetgever.
Klopt, maar wet en praktijk loopt meestal niet synchroon.

Maar goed, dit is alweer helemaal off topic. Excuus.
Pieter O
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Bird Aeris AM9

downhilldirtbike schreef: vr 19 juli 2024, 13:58
Pieter O schreef: vr 19 juli 2024, 12:49 Dieren die zich hebben geëvolueerd naast mensen hebben een angst ontwikkeld voor mensen. Dieren die die angst niet hebben ontwikkeld, omdat ze niet lange tijd naast mensen hebben geëvolueerd zijn er niet meer....(bijv dodo's, of allerlei reuze versies van nog bestaande dieren.)
De laatste generaties wolven in onze omgeving, zijn nauwelijks meer bejaagd.
En dat is al te zien in hun gedrag, sommige laten al weinig angst meer zien.

Je kunt er op wachten, dat het een keer mis gaat.
Ja evolutie is niet het hele verhaal idd. Het is ook wat die beesten hebben meegemaakt. Ik houd mijn hart vast.
Taboes veroorzaken lulkoek.

Bird Zero AM
Bird Aeris 9
Bird Aeris AM9 (Gaat binnenkort verkocht worden)
Canyon Spectral (uitgefaseerd)
Bulls King Cobra (uitgefaseerd)
Pieter O
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Joepie de schreef: do 18 juli 2024, 08:36 Zullen we tussentijds alvast beginnen met het afschieten van onze honden?

400 bijtincidenten per dag. Tientallen incidenten per jaar zeer ernstig, vaak jong kind slachtoffer.

https://nos.nl/l/2488695
Zullen we dan gelijk de baasjes ook meenemen? Ik pak een probleem graag bij de wortel aan.

Ik erger me dood wanneer ik weer eens een hond achter me aankrijg bij het hardlopen, die, of keihard zit te blaffen (blaffende honden bijten niet en tijdens het blaffen is dit inherent...), of ze lopen tegen je aan te rijen.
De reactie van het baasje is in beide gevallen, ja we kennen het allemaal: "Hij doet niks hoor!". Ik zal mijn neus eens in hun kruis steken....

Bird Zero AM
Bird Aeris 9
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Pieter O schreef: za 20 juli 2024, 08:27 "Hij doet niks hoor!". Ik zal mijn neus eens in hun kruis steken....
Hierbij ben ik graag aanwezig :D en dan zeg ik wel "hij doet niks hoor" :-{ :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

MVMVML schreef: vr 19 juli 2024, 06:09 Natuurlijk is een hond wel een roofdier. Hell, het is een (gedegeneereerde) hond! :P
De hond is een roofdier uit de familie van de hondachtigen, en een gedomesticeerde ondersoort van de wolf. De wetenschappelijke naam ervan werd in 1758 als Canis familiaris gepubliceerd door Carl Linnaeus. De hond komt op alle continenten voor, meestal in gezelschap van de mens.
Dank, volgens mij heb je hier de sleutel gegeven tot de oplossing van het wolvendossier via een oer-Hollands compromis,
vergt maar een kleine aanpassing op de websites en toegangsbordjes :-D :-q
Geen toegang met voor loslopende honden hondachtigen
En op de websites (zomaar even een bestaande tekst van het web gepakt als basis)
In onze natuurgebieden zijn honden hondachtigen welkom, mits aangelijnd.

Loslopende honden hondachtigen kunnen namelijk voor problemen zorgen in de natuur.
Ze kunnen een ernstig risico vormen voor wilde dieren en grazers.
Herten, reeën, wilde zwijnen, hazen, dassen en andere dieren slaan op de vlucht wanneer ze zich bedreigd voelen door een hond hondachtige Soms lopen de vluchtende dieren zich dan letterlijk dood tegen auto’s of prikkeldraad.

Jaarlijks worden meerdere reeën doodgebeten door honden hondachtigen.
Als vogels die op de grond broeden moeten vluchten voor honden hondachtigen, zijn de eieren of jonge kuikens een gemakkelijke prooi voor roofdieren.

Ook kunnen loslopende honden hondachtigen voor andere bezoekers voor overlast zorgen. Soms rennen honden hondachtigen naar andere mensen toe, springen tegen ze op of rennen luid blaffend achter fietsers aan. Dat kan als bedreigend of onprettig worden ervaren.
Laatst gewijzigd door openkaart op za 20 juli 2024, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Oh ja, zet er ook bij dat niet elke hondachtige pootjes geeft.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ieder moet simpelweg weten wat nu een hond is of geen hond :-q
Zo niet terug naar school.....hier te beginnen :-q
https://biologielessen.nl/index.php/b-3/1141-dieren

En hieronder alvast een voorzetje :-q

Een ééncellig diertje zoals een amoëbe heeft geen celwand en is daardoor heel flexibel. Daarnaast heeft het een celkern, terwijl bij een bacterie het DNA gewoon los in de cel rond drijft, zonder celkern. Wanneer je geen celwand ziet en wel een celkern weet je dus dat het geen bacterie is, maar een dier.

Dan Empfield
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

En later onder de dieren het onderscheid of dan wel de hond soort eruit zien te filteren :D
En dan ben je echt uitstekend op weg :-q om te weten wat nu precies een hond is/kan zijn :-q

Dan Empfield
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ironhorse Erik schreef: za 20 juli 2024, 14:26 Oh ja, zet er ook bij dat niet elke hondachtige pootjes geeft.
Die van mij leefde niet in de bossen.....maar gaven zeker geen pootjes :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:

Dan Empfield
Pieter O
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Mario070 schreef: za 20 juli 2024, 09:02
Pieter O schreef: za 20 juli 2024, 08:27 "Hij doet niks hoor!". Ik zal mijn neus eens in hun kruis steken....
Hierbij ben ik graag aanwezig :D en dan zeg ik wel "hij doet niks hoor" :-{ :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :-q
:-D :-q

Bird Zero AM
Bird Aeris 9
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ok ok ok, het is dan wel "mogelijk", misschien, eventueel, denk ik, maar laten we hopen dat het een loslopende Golden Retriever was die net in het zand had liggen rollen en er dus eventueel uitzag als een WoLlUf !

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9377064 ... -heuvelrug

Het was 5 voor 12 nav het vorige incident in Leusden, daar waren alle expert het over eens. Ik weet niet wat er om 12uur gaat gebeuren, maar ik neem aan dat de linkse wokies, ook hier, geld gaan inzamelen om op de grafsteen van een doodgebeten kindje te laten bijtelen "ja maar honden bijten ook"

Zomaar een knuppel in het hoenderhok, en het is gvd nog geeneens vrijdag man!

Met een smiley :-q
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ja allemaal loze woorden van die zelf benoemde dieren/wolvenkenners. Al die wijze info komt telkens van Leo Linnartz van Ark met zijn vrienden.
Als je bij die mannen en vrouwen van Ark probeert te achterhalen welke studie of werkervaring ze al die wijsheden vandaan halen dan zie je dat ze dat heel goed verborgen houden. Zijn helemaal geen wolvenkenners. En dat kan ook niet: want wolven in zo’n dichtbevolkt gebied als NL: daar is helemaal geen ervaring mee. Maar wel praten alsof ze alles zeker weten.

Die Ark is ook verantwoordelijk voor de Wisent hier in de Maashorst. Wisten ze ook alles van….. totdat de eerste de beste stier uit de kudde ineens mensen begon aan te vallen. Gevolg: de wisenten hebben 200ha gekregen en daar komen ze nooit meer uit. En de Ark….. die heeft het project terug gegeven aan de gemeente en staatsbosbeheer.

Doet me een beetje denken aan al die hondenbezitters int bos die roepen; ‘hij doet niks’. En vervolgens knabbelen ze wel aan mijn achterband.
De wal gaat t schip nog zo hard keren over die wolven. Want owee als zo’n wolf een keer een klein kind echt mee t bos in sleurt. Dan breekt de pleuris goed uit.

Bas
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

En toch, de hypocrisie viert hoogtij.
Even los van de risico’s met wolven:
- niemand heeft het over de bijtincidenten met honden
- al die begrazingsrunderen zijn ook niet altijd even lief
- wilde zwijnen zijn ook geen knuffeldieren

Alleen zijn daar geen enge sprookjes over geschreven.
Ik wil de uitdaging van de wolf in NL niet bagetelliseren, maar laten we het wel in een breder perspectief zien.
Bicycle, bicycle, bicycle
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Zie hier en op andere fiets fora genoeg over honden hoor (veel meer dan over Wolven).
ook over runderen en zwijnen is genoeg te vinden.
Nu komt de Wolf daar ook bij, is iets nieuws dus krijgt veel aandacht.
Verder heb ik zelf geen angst maar ben (en was vanaf het begin) er wel van overtuigt dat het een keer flink mis gaat.
Is gewoon heel weinig kennis over wolven die als beschermt dier in een klein park (Nederlandse natuur) rondlopen waar ook mensen zijn, een soort Beekse Bergen zonder hekken zeg maar :bier:

Een vergelijk met andere gebieden is lastig, daar is vaak veeeeeel meer ruimte en/of wordt de Wolf bejaagd of actief schuw gehouden.

Reacties als er 60 valse Rotweilers door de bossen zouden lopen zullen niet veel verschillen van al het bovenstaande trouwens

.... en nogmaals, ik denk dat de Wolf het in Duitsland al te druk vond maar gewoon per ongeluk de verkeerde kant is opgelopen :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie