De tijd zal t leren. Ik heb altijd met dieren gewerkt en er jaren voor geleerdMichielemans schreef: ↑vr 19 juli 2024, 08:43
Ik geloof dat een roofdier zich in eerste instantie zal richten op zijn natuurlijke prooidieren (hoefdieren in het geval van de wolf), daar hoort de mens niet bij. Alleen in uitzonderlijke situaties zullen ze andere dieren ook als prooi gaan zien. Het incident in Leusden onderschrijft dit, anders zou dat kindje wel opgepeuzeld zijn.
Wel denk ik dat we veiligheid serieus moeten nemen, maar het gevaar zit hem denk ik eerder in het gedrag van de mens dan dat van de wolf.
Maar wij weten niet wat we mogen verwachten hiervan.
Want t zal de eerste keer zijn dat we er ervaring mee opdoen. Wat we wel weten van gedrag bij honden is dat wat ze van jongsaf leren een vastgehouden wordt op latere leeftijd. Eens bang voor vuurwerk: altijd bang. Vooral de reactie van de oudere dieren erop nemen ze klakkeloos over. Als die welpen leren dat mensen voedsel bij hebben, dan kan t wel link worden. Hier in de Maashorst hebben ze daarom ook last van te tamme paarden.
Nogmaals de tijd zal t leren. Wat ik alleen zo bijzonder vind is dat we tot die tijd net doen alsof er niks kan gebeuren.