SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Cube-Elite schreef: ma 27 maart 2023, 11:40
cheeta schreef: zo 26 maart 2023, 23:25
Ik snap overigens vooral met eMTBs niet dat er een grote kast met allerhande reductiegearing onder de fiets hangt en dan alsnog een derailleur aan het achterwiel nodig is voor de eindoverbrenging te kunnen bepalen (ok, Valeo - Effigear maar da's Frans :roll: ).
Precies, uit die wereld moet het komen en als het daar niet vandaan komt kan je het vergeten.
Een naaf zie ik het nooit worden overigens.

--------------------------

Maar ik begrijp van andere het woord "dure slijtage onderdelen" gewoon niet.
Het gros rijd nooit een cassette op en je kan prima je cassette, voorblad en 3 kettingen kopen voor tussen de 2 a 300 euro en dat na 15K.
Wat is nou helemaal het probleem. Dat sommige de druk voelen om perse XX1/XTR te rijden is hun probleem, dat is een beetje deze wereld aan het worden.

Of de penalty van een versnellingsbak wel of niet uitmaakt is een non discussie. Iedereen rijd om zoveel mogelijk lol te hebben en zo hard mogelijk te gaan. Voor mij is dat over een heel rondje en voor iemand anders met z,n trail bike op een bepaald segmentje/jump/kombocht etc.
Uiteindelijk komt het op precies hetzelfde neer. Kan ik ook wel gaan zeggen, waar maak je je druk om als je vering niet helemaal 100% is ingesteld, scheelt misschien 1 seconde op je segmentje of 0,03s op een jump.
Sram was duur en wordt alleen maar duurder, zijn geen grappen meer zo.

Ik heb bijna 10k op een X01 casette staan, daar zijn 2 kransjes al van op, ik klaag er niet over want ik gebruik het heel intensief.
Maar ik kan wel begrijpen dat (wat ik met xt had) als je na 2000km alles moet vervangen het wel prijzig is.

Het kan aan onderhoud liggen, maar ik doe hetzelfde met mijn X01 als met XT en Sram leeft stukken langer, maar die is ook een stuk duurder.

Dit mes snijdt aan 2 kanten, maar het ligt denk ik vooral aan hoe je met je spullen omgaat.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

suravida schreef: ma 27 maart 2023, 18:33 @yo-eddy: instagram.com/reel/CqTG2wHrc4E/?utm_source=ig_web_copy_link
Die is dan wel weer geniaal bedacht.
Zo, ik ga weer verder met mezelf niet druk maken over andere bikers en onderdelen :bier:
Lekker toch.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Sram is in mijn geval (X01) t.o.v. Shimano (XT) 200% duurzamer.

Gister even snel uitgeteld met de monteur in de werkplaats dat ik met Sram op 8500km €760 bespaard had t.o.v. Shimano.

Als ik de 10k aantik is dit dus ongeveer €950 besparing.

Voor mij is dat prima, maar de nieuwe groepset zal niet op magische wijze zonder gedoe de 20k halen denk ik en daarmee is die nieuwe groepset zwaar overprijsd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2645
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Het gaat hier over AXS. Er zijn andere topics over levensduur cassettes, kettingen en smeermiddelen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies, daarom even wat opgeschoond. Als je wilt discussiëren over Rohloff, Pinion, Classified, Squirt of iets anders, dan zijn daar andere topics voor. Zijn die er niet, dan begin je gewoon een nieuw topic. Dan gaan we hier weer verder over SRAM nieuws.
Cube-Elite schreef: wo 29 maart 2023, 11:35 Anders moeten we weer een ander topic aanmaken. Drivetrains een verliezen.
Wel intressant, want er zijn nogal wat variabelen en er is geen one size fits al.

@Lars voel je je al geroepen iets op te schrijven over drivetrains en verliezen :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Euh, het is voor velen natuurlijk wel nuttig om vergelijkingen met SRAM te lezen. Hoe kun je nu SRAM met * en * of * vergelijken als je ze niet mag noemen?

Het opschonen schiet wat door. Daarbij waren het ongeveer de laatste berichten in dit topic voor het weer in de vergetelheid weg zou zakken...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2645
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: za 1 april 2023, 19:27 Euh, het is voor velen natuurlijk wel nuttig om vergelijkingen met SRAM te lezen. Hoe kun je nu SRAM met * en * of * vergelijken als je ze niet mag noemen?

Het opschonen schiet wat door. Daarbij waren het ongeveer de laatste berichten in dit topic voor het weer in de vergetelheid weg zou zakken...
Ik zie weer een nieuw topic komen: vergelijken van verschillende schakel systemen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 625
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Dat duurde niet lang
Afbeelding
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Trekrules schreef: di 25 april 2023, 12:04 Dat duurde niet lang
Afbeelding
Heb je een linkje?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Het schakelen onder kracht werkt in ieder geval prima. Ik sta er van te kijken hoe makkelijk dit gaat. Gisteren even wat extra lomp gedaan door een stuk later te schakelen dan ik normaal doe. Geen probleem met oppakken.

Wel een nadeel met de finetuning. als ik op de derde tand lig (klimverzetkant) Dan ratelt/schuurt hij heel lichtjes in de snelle kransjes. Stel ik hem daarop fijn met het drukknopje dan blijft hij niet liggen op de derde klimtand... En laat dat nu een van mijn veelgebruikte klimtanden zijn in Zuid Limburg.
Komende zondag in de Ardennen eens kijken welke tanden ik daar het meest gebruik. Kan natuurlijk niet aan de derailleurpad liggen. Want tsja, die zit er geen meer op.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Heren en dames. Is het mogelijk om de nieuwe ketting en cassette te gebruiken wanneer je het voorblad en de derailleurwieltjes van de oude AXS verwisseld met de nieuwe?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik begrijp de vraag niet goed, denk ik.
In principe is het altijd mogelijk om een nieuwe ketting en cassette te plaatsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Ik ben benieuwd of je met de nieuwe cassette, kettingblad, ketting en de nieuwe pulleys in de oude AXS derailleur het systeem werkend zou krijgen.
skimons
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 februari 2005, 17:28

Ik ben vooral benieuwd of je de nieuwe derailleur kunt gebruiken met niet-T-type ketting, cassette, voorblad. Heeft iemand dat al geprobeerd? Of heb ik niet goed gezocht in dit forum?
Plaats reactie