SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je onder kracht moet schakelen ben je te laat ;-)

En ik beweer ook nergens dat AXS niet (heel) goed zou werken, daar gaat het ook niet om.
Ik schrijf wel dat het (imo te) duur spul is en er anno 2023 betere alternatieven zouden moeten zijn dan met kracht een ketting schuin over een stapel tandwielen duwen terwijl het spul bloot staat aan de elementen.

Ja, ze hebben e.e.a. wat geoptimaliseerd sinds de eerste Campagnolo derailleur uit de jaren '30 en al doende het kabeltje uitgefaseerd. Maar hoe fancy AXS ook beweert te zijn, dat wringen met een open en bloot lopende ketting is wat er nog steeds gebeurt.

En over de kosten, natuurlijk hoef je het spul niet te kopen. Veel mensen doen dat ook niet. Maar er is wel een proces van naar mijn idee overmatig stijgende prijzen gaande, nog in een stroomversnelling gebracht door de populariteit van e-mtb's.
Wat TSTM al aangaf, we kijken al niet meer op van een mountainbike (zelfs niet-e) die duurder is dan een motorfiets. Ik zou graag een onderbouwing (lees: bewijs) zien waarin dat verklaard wordt. Ik denk niet dat die onderbouwing er is.

(High end) fietsen en onderdelen zijn zo duur omdat er genoeg kopers zijn die die bedragen kunnen en willen ophoesten. Simpel commerciëel principe. Werd het niet verkocht zou het niet gemaakt worden en/of goedkoper op de markt gezet.
Vrij vertaald: dat die shit zo duur is hebben we aan onszelf te danken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zeker, dat ben ik met je eens.
Fietsen blijft een goedkope hobby, daar schieten sommige van op tilt, maar kijk eens wat voor auto,s je onderweg ziet.
Vakanties die mensen doen. Als mensen auto,s van een ton rijden, kan er ook wel een fiets van 10k elke twee jaar af, zo simpel is het.

Het gaat veel te goed met een te grote groep mensen.

Maar ik heb daar zelf wel een onderbouwing voor. Bij een crossmotor moet het sterker zijn en doet gewicht er niet toe, of iig veel minder.
Vermogen zat. Dus er wordt daar ook niet opzoek gegaan naar de limiet. En een crossmotor met een mtb vvan 10k verglijken is een slecht idee.
Dan wil ik de prijs weten van de motor van Jeffrey, dan kan je een verglijk maken. Je kan nogsteeds prima mtb,s kopen van 2 a 2,5k

Verglijk dan ook een motogp machine en een racefiets, das meer dan een factor 10.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Cube-Elite schreef: vr 24 maart 2023, 13:03 Ik weet niet of het geld is bij fabrikanten. Ik denk het niet.
En als je dat gaat doen kan je ook weer alles vervangen.

Nogmaals het gros vervangt alleen een ketting en komt nooit bij een cassette uit.
Daarnaast als je 5 tot 10k voor een fiets betaald wat zit je dan te zeuren over eens in de zoveel tijd 500 euro aan je drivetrain.
Mensen zetten veel te hoog in. Die porsche kan ik ook nog wel kopen, maar dan het onderhoud.........

Probleem met de versnellingsbakken is gewoon weerstand en gewicht. Het wordt vaak eerst bij de competitie onderdelen ontwikkeld.
Zo lang er geen aandrijving is die netzoveel of minder weerstand geeft komt het er niet. Zo simpel is het!
Dat het gros hier dat tegenwoordig geen probleem vind is een heel ander verhaal.
+1, gewicht en weerstand moeten gewoon omlaag, gelijkwaardig met een derailleur setup. Dan gaan wedstrijdfietsen ook over en komt het in aanraking met de consument.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

NSMB vat het zoals wel vaker weer mooi samen: https://nsmb.com/articles/lost-in-transmission/
"On their own, Transmission XO, XX, and XXSL matter about as much to the average mountain biker as the colour options of the new Chiron matter to your typical automobile commuter."
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Cube-Elite schreef: vr 24 maart 2023, 14:54 De huidige Garbaruk cassette is gewoon beter dan Sram (stiller, lichter en schakeld beter). Nu is de Sram versie ook niet best en al helemaal niet de belachelijke 10/52. Dat is gewoon een 10/50 waar alleen de 50 vervangen is. De garbaruk loopt veel mooier.

De huidige XX1 ketting is wel redelijk slijtvast. Ik denk niet dat de nieuwe zoveel slijtvaster is dan de prijsstijging.
Nogmaals slijtage staat of valt vooral door twee dingen, een zo groot mogelijk voorblad en goed smeren met wax.
Dan krijg je een cassette bijna niet versleten.
Ik twijfel om met een garbaruk gaan te rijden eerlijk gezegd omdat ik verhalen hoor dat het schakelen juist slechter is.

Een zo groot mogelijk voorblad heb ik al, maar ik merk dat ik nu nog steeds op mijn versleten kransjes rij ook al is het voorblad groter geworden.

Verschil is dat ik nu voor het aanzetten op de goede kransjes zit en bij het aanzetten dan even eentje lichter zet, kwestie vam wennen, maar het werkt vrij aardig.
Een nieuw, groter voorblad was 3x goedkoper dan een cassette dus die keus was snel gemaakt.

Kettingen gaan in principe lang genoeg mee, ik zit nu op +/- 5000km per ketting en met de cassette op bijna 10000km
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind die garbaruk echt goed. Beter dan de xx1.
Garbruk schakelt lichter dan de sram.

Let wel ik heb de sram 10/52 op een sram setup, er zijn er ook veel die de shimano 11/52 kopen.
Wellicht is die toch anders, geen idee. Dat is wel een lekker verloop die gaat van 19 naar 21 ipv 18 naar 21.
Dat vind ik in de praktijk vaak het net iets te grote gat.

Ik rijd voor in NL 38 of 36, nu ff 36 omdat de 38 op mijn pekel mtb zit.
Maar wil ook weer naar 38. Op die 36 zeker op bv loonse Drunense duinen zit je continu op de rechter helft.
Dat is killing voor de levensduur.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik rij 36 ovaal (dus effectief een 38) groter past niet op mijn frame, maar wel met een 10-52 cassette.

Nu is het zo dat ik zelfs op de UHR nog meer aan de rechterkant van mijn casette zit dan aan de linkerkant, Nijmegen idem.

Misschien dat ik alsnog voor die garbaruk ga en daarna maar een wegcasette erop gooi.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dizer schreef: vr 24 maart 2023, 18:23
Cube-Elite schreef: vr 24 maart 2023, 13:03 Ik weet niet of het geld is bij fabrikanten. Ik denk het niet.
En als je dat gaat doen kan je ook weer alles vervangen.

Nogmaals het gros vervangt alleen een ketting en komt nooit bij een cassette uit.
Daarnaast als je 5 tot 10k voor een fiets betaald wat zit je dan te zeuren over eens in de zoveel tijd 500 euro aan je drivetrain.
Mensen zetten veel te hoog in. Die porsche kan ik ook nog wel kopen, maar dan het onderhoud.........

Probleem met de versnellingsbakken is gewoon weerstand en gewicht. Het wordt vaak eerst bij de competitie onderdelen ontwikkeld.
Zo lang er geen aandrijving is die netzoveel of minder weerstand geeft komt het er niet. Zo simpel is het!
Dat het gros hier dat tegenwoordig geen probleem vind is een heel ander verhaal.
+1, gewicht en weerstand moeten gewoon omlaag, gelijkwaardig met een derailleur setup. Dan gaan wedstrijdfietsen ook over en komt het in aanraking met de consument.
Los van de discussie of dat gewicht en die weerstand nu werkelijk een issue zijn voor 99% vd gebruikers , kun je niet verwachten dat een systeem (Rohloff/Pinion) dat een factor tig duurzamer is dan een derailleur set-up net zo licht kan zijn.
Dan moeten ze (duurdere) lichte race versnellingsbakken gaan ontwerpen die 10.000km mee gaan ipv de huidige versies die 100.000km+ meegaan...... wellicht gebeurd het ooit maar tot die tijd neem ik die paar ons graag op de koop toe voor jarenlange betrouwbare dienst met heel minimaal onderhoud.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Gewicht zal meevallen, weerstand wel. Ik heb echt geen zin in circa 5% extra weerstand.
Lekker trainen en dan 5% de prullenbak in. Dat gaat een te grote groep niet accepteren.

Let wel het forum hier is geen representatieve groep met steeds meer, zo lijkt het trail/am/enduro stijl.
Zo wordt er vaak op zaken gereageerd op het forum, niks mis mee, maar de xc groep is in NL is veel groter.
En ik wil geen extra weerstand of gewicht en zeker niet iets in de combo en ik denk het gros niet.
Sterker de wedstrijd enduro rijders ook niet verwacht ik.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Maar wat we hier trail/enduro noemen is voor hele delen van de wereld dan weer XC ;-)
Een beetje pittig worldcup parours tegenwoordig zou ik in sommige gevallen toch eens achter mijn oren krabben als ik die nu moest rijden.
Bicycle, bicycle, bicycle
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Cube-Elite schreef: za 25 maart 2023, 08:54 Gewicht zal meevallen, weerstand wel. Ik heb echt geen zin in circa 5% extra weerstand.
Lekker trainen en dan 5% de prullenbak in. Dat gaat een te grote groep niet accepteren.

Let wel het forum hier is geen representatieve groep met steeds meer, zo lijkt het trail/am/enduro stijl.
Zo wordt er vaak op zaken gereageerd op het forum, niks mis mee, maar de xc groep is in NL is veel groter.
En ik wil geen extra weerstand of gewicht en zeker niet iets in de combo en ik denk het gros niet.
Sterker de wedstrijd enduro rijders ook niet verwacht ik.
Het is geen 5% om mee te beginnen en het gros vd XC fietsers in NL heeft heel veel mogelijkheden om wat te winnen voordat er geklaagd kan worden over een versnellingsbakje.

Cube-Elite schreef: za 25 maart 2023, 08:54 Sterker de wedstrijd enduro rijders ook niet verwacht ik.
dat valt ook wel mee
https://www.vitalmtb.com/news/press-rel ... Title,5534
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Classified zit gewoon rond de 5 procent op het "kleine" blad.
Op het grote blad is het overigens 0 procent.

Probleem is ook het aantal versnellingen. Je wilt er toch ook 12.
Er is geen fabrikant die gaat zeggen we gaan terug naar 7 of 9.

Daarnaast zie ik nogsteeds geen probleem met een ketting, net als vroeger met een voorderrie, wat was daar het probleem mee?
Ik vind 1x12 prima, maar je zit nu wel elke keer een voorblad te wisselen, met 3x9 hoefde je daar nooit aan te denken.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Cube-Elite schreef: za 25 maart 2023, 15:00 Probleem is ook het aantal versnellingen. Je wilt er toch ook 12.
Er is geen fabrikant die gaat zeggen we gaan terug naar 7 of 9.
?

Rohloff = 14
Pinion is 6 -9-12 of 18 ..... met meer bereik dan welke Eagle dan ook
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja, maar dan zit je dus met de genoemde nadelen.
Het probleem is dat het een systeem is waar vrijwel niemand in deze staat der techniek in geintresseerd is.

Dingen die echt goed zijn vinden hun weg wel.

Ik ben het wel met je eens dat we met de huidige stand der techniek toch in staat zouden moeten zijn om beter te maken.
Maar bv classified heeft echt zijn best wel gedaan, echt een heel mooi systeem. Maarja als de eerste profploeg het meteen de deur uitgooid dan weet je wat het met het grote publiek doet.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Cube-Elite schreef: za 25 maart 2023, 15:00 Probleem is ook het aantal versnellingen. Je wilt er toch ook 12.
Er is geen fabrikant die gaat zeggen we gaan terug naar 7 of 9.
Eh, nee en nee.

Ik vind 12 speed veel te gevoelig voor afstelling en de (slijtage) onderdelen te duur. Mij is het de veronderstelde voordelen in ieder geval niet waard.

Microshift maakt al een tijdje aandrijvingen met een groot bereik op oa. 9 en 10 speed. Kennelijk groeide hun marktaandeel want ook Shimano is alweer deels teruggekeerd van 12 speed. In eerste instantie door Deore ook in 10 en 11 speed te leveren en nu doorgezet met de nieuwe Cues componenten. Dat gaat 9-10-11 speed worden met de hogere groepen op 12 speed (vanaf Deore).

Met het oog op e-bikes komen er meer duurzamere groepen op de markt. Minder versnellingen, lomper gebouwd, net als mtb groepen vroeger :winkie:
Plaats reactie