SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Dutch schreef: do 8 december 2022, 08:50 Mooi kabeltje waar je mee achter een tak kunt hangen, met een val overheen kunt schuren.
Dat deel vd fiets is het snelst beschadigd.
Ga er maar even vanuit dat dit detailniveau voor een patent voldoende is en de ontwerpers van SRAM zo’n los kabeltje in een uiteindelijk ontwerp ook niet willen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 september 2022, 21:18 Klinken is goedkoper dan frezen, dus ik verwacht eigenlijk goedkoper.
Maar als.jullie €500 willen betalen is Sram niet flauw en gaat daar graag in mee :roll:
Ik zag die klinknagels nu pas bij die nieuwe cassette. Afgezien van dat, en wellicht interessanter, lijken alleen die grootste 3 kransen geklinkt. Verderop zie je nog een rode ring (spider?) in de cassette. Ik ben benieuwd of er losse -te vervangen- kransen tussen zitten, of wellicht uit 1 stuk gefreesde setjes van een aantal kransen.

Afbeelding
carbon bike, titanium collarbone...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Drie grootste zijn alu. Ze zullen wel omlaag willen qua gewicht. Verloop ziet er ook anders uit.
Ik verwacht geen losse kransen, dat gaat ook niet als je gewicht omlaag wilt en gebruik blijft maken van de XD(R) body

Daar op aanhakend. Ik heb een Garbaruk cassette gekocht 10-52. Pick four
Lichter, goedkoper, stiller en schakelt (veel) beter dan de sram cassette. Echt op het niveau van 3x9 XO/XTR setup van jaren terug.... eindelijk!

Verloop is ook nog eens mooier en als je gewoon de shimano koopt kan ik ook gewoon op een HG body en heb je een nog mooier verloop en ben je eigenlijk de nadelen van 12speed wel kwijt. En die is nog 30 euro goedkoper en nog lichter!
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Check :-q (voor de volgende slijtagevervanging)
carbon bike, titanium collarbone...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Cube-Elite schreef: ma 27 februari 2023, 11:57 Daar op aanhakend. Ik heb een Garbaruk cassette gekocht 10-52. Pick four
Lichter, goedkoper, stiller en schakelt (veel) beter dan de sram cassette.
Interessant, is de duurzaamheid ook op peil, want dat is dan het laatste punt?
Cube-Elite schreef: ma 27 februari 2023, 11:57 Verloop is ook nog eens mooier en als je gewoon de shimano koopt kan ik ook gewoon op een HG body
is dat een 10 kransje op een HG body dan? Ik dacht eigenlijk dat dat niet past

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heckler40 schreef: ma 27 februari 2023, 15:55
Cube-Elite schreef: ma 27 februari 2023, 11:57 Daar op aanhakend. Ik heb een Garbaruk cassette gekocht 10-52. Pick four
Lichter, goedkoper, stiller en schakelt (veel) beter dan de sram cassette.
Interessant, is de duurzaamheid ook op peil, want dat is dan het laatste punt?
Cube-Elite schreef: ma 27 februari 2023, 11:57 Verloop is ook nog eens mooier en als je gewoon de shimano koopt kan ik ook gewoon op een HG body
is dat een 10 kransje op een HG body dan? Ik dacht eigenlijk dat dat niet past

Enjoy!!
Nee, kan ook niet. 11-51 op HG of 10-51 op MS
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Denk dat Cube-Elite een typfout heeft gemaakt. Zover mij bekend zijn de Garbaruks enkel in 11-52 te krijgen voor HG.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nee ik bedoel 2 dingen en heb het wat onhandig opgeschreven :D

Ik heb zelf de 10/52 gekocht uiteraard xd
Maar je hebt ook een 11/52 en die past op een HG
Die loopt iest mooier en gaat van 19 naar 21 ipv 18 naar 21.

De duurzaamheid..... hij blijf heel op de eerste 50km :winkie:
Die weet ik niet, maar rijd daar te weinig MTB voor, misschien dit jaar 2000 oid.
Dus over vijf jaar weet ik meer haha
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Er gaat er ook een rond met datum: 23 en 25 maart. Men verwacht nieuwe AXS. Waar nodige beeld materiaal van rond gaat.
https://www.eventbrite.com/e/specialize ... 0148539167

Afbeelding
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

21 maart zie ik staan? En er zijn her en der al mystery boxen afgeleverd die vandaag om 15u open mogen: https://www.instagram.com/stories/lt_sp ... 180655789/
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Yep, officieel onthuld sinds 15u. Een deep dive in alle aspecten: https://www.velozine.nl/nieuws/sram-int ... smissions/
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed verhaal :-q

Naast de draadloze verbinding lijkt het timen van het schakelen ook wel een voordeel van electronisch vs analoog. Morgen maar eens kijken of onze 3d geprinte UDH dropouts ook werken met de nieuwe XX derailleur.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De rode ring is voor het afstellen van de cassette.

En voor degenen die het willen proberen. Nee, het werkt absoluut niet met een Shimano Cassette. De nieuwe Sram cassette's staan iets verder naar buiten en de derailleur kan lang niet ver genoeg naar binnen om zo met Shimano samen te werken.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

"Mooi" verhaal:
Velozine schreef: Met de aanduiding ‘Transmission’ brengt Sram z’n nieuwste Eagle-onderdelen nadrukkelijker als een nieuw, op zichzelf staand systeem. De nieuwe Eagle-componenten zijn daarom ook niet te combineren met de vorige generatie en hebben daarom de aanduiding T-Type. Wel kun je mullet-setups maken met de huidige weg- en gravelgroepen die – net als deze nieuwe Eagle Transmissions – werken met de flattop-kettingen. Sram heeft niets gewijzigd aan de batterijen en de draadloze verbinding tussen de componenten en zijn dus in zekere mate wél compatibel met bestaande AXS-onderdelen.
Dus je kunt niet alleen de nieuwe derailleur kopen en in je huidige Sram AXS gebruiken :~ If so: het zal commercieel wel mooi uitgedacht zijn, maar als consument ben ik er dan niet blij mee.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

suravida schreef: di 21 maart 2023, 16:40 Goed verhaal :-q

Naast de draadloze verbinding lijkt het timen van het schakelen ook wel een voordeel van electronisch vs analoog. Morgen maar eens kijken of onze 3d geprinte UDH dropouts ook werken met de nieuwe XX derailleur.
Hoe bedoel je dat Michiel? Je moet toch zelf de knop drukken? Ik lees juist dat Eagle het op momenten zelfs kan vertragen. (wat een ellende)
Nu weer een paar weken onderweg met de Eagle na 3 maand Effigear, en die gemakken wen je toch wel erg snel aan merkte ik (juist de snelheid en eenvoud, dat gaat Sram niet lukken denk ik voorzover.
Plaats reactie