SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dit blijf ik toch bijzonder vinden van lezen op een forum, deze verschillende kijken op de sport.
Geen van de punten die jij beschrijft kan ik onderschrijven, een afgebroken derailleur geeft vele malen minder schade.
(maar dat is misschien verschil in inzet, ik rij meer enduro laatste jaar en gaat het langzamer en zijn het vaker steken/ stobben die de boel slopen, een XC-er op snelheid ondervind andere zaken misschien, zie ook je eigen ervaring op eenracer, hoge snelheid, veel schade maar ander inzetbereik dan op een MTB die anders doet dan NL aangeharkte rondjes rijden. (niet negatief, maar de kans op een tak, steen of anders in / tegen je derailleur op bvb Amerogen, Lochem is nagenoeg nul te noemen)

Dat de derailleur dichter op het frame zit is optisch, hij heeft nog steeds de 52 te behappen dus de kooi hangt op dezelfde hoogte.
Achterbrug bij cabronfire is dat toch snel 100den zo niet drie nullen groot bedrag. Waar een afgereden analoge derailleur je enkel een padje en derailleur kost, ik wist het wel. om je wiel ook kapot te rijden moet je wel erg je best doen. Nogmaals laatste jaren best wel wat mensen om mij heen derailleurs kapot zien rijden, tot in spaken aantoe, maar zolang je oplettend bent valt nevenschade in 99,9% van de gevallen mee.
Cube-Elite schreef: wo 22 maart 2023, 12:39 Dat snap ik wel, maar een afgebroken derrie geeft vaak ook dusdanig veel schade, dat ik me afvraag of het veel uitmaakt.
Hij staat ook dichter tegen het frame waardoor de kans kleiner is.

De kans op vallen is bij een afgebroken derrie ook ongeveer 100% en bij frameschade minder.
Je zou dan eerder iets moeten maken wat wel breekt, maar er wel aan blijft hangen. (soort F1 wiel)

Als je derrie nu breekt rij je hem tot je pedalen, zeker een AXS die nergens meer vast zit.

Daarnaast we rijden bijna allemaal fully, zo,n achterbrug kost ook niet de wereld :-)
Ik denk dat die niet veel duurder zijn dan een wiel

Er zijn best situatie waarin het vervelend kan zijn, maar hoe vaak gebeurt dat.
Ik heb in 25 jaar 1 derrie pad gebroken, nota bene op mijn racer en toen was mijn achterwiel meteen kapot schuine achtervork dusdanis beschadigd dat die ook gerepareerd moest worden.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

MVMVML schreef: wo 22 maart 2023, 12:53 2800 voor een groep? Jeetje.
Serieus? :o Dan voorzie ik gouden tijden voor de versnellingsbak :-q Whats not to like als de aanschaf niet meer de drempel is.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 maart 2023, 13:22
MVMVML schreef: wo 22 maart 2023, 12:53 2800 voor een groep? Jeetje.
Ja, en sommigen van jullie gaan dat gewoon betalen (waardoor mijn volgende fiets ook duurder wordt) :-{
Nou ik in geen 2800 jaar :lol:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dutch schreef: wo 22 maart 2023, 13:26
MVMVML schreef: wo 22 maart 2023, 12:53 2800 voor een groep? Jeetje.
Serieus? :o Dan voorzie ik gouden tijden voor de versnellingsbak :-q Whats not to like als de aanschaf niet meer de drempel is.
https://www.bikeradar.com/news/sram-t-t ... nsmission/
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@Dutch, dat klopt natuurlijk. inzetgebied is wel een factor.

Ik rijd XC rondjes op de UHR, hoe je daar uberhaupt is kapot krijgt is me een raadsel, maargoed sommige lukt het.
Maargoed het lukte mij dan weer gewoon op de racefiets, oke redoute omhoog, maar toch :bier:
Meer enduro gericht snap ik het. Maar is daarvoor een XX1 uberhaupt de geschikte groep?

Ik merk hier sowieso op het forum dat heel veel mensen meer AM/enduro rijden. Die kom ik dan in het wild weer nooit tegen.
Op de UHR kom ik echt 99% XC tegen.

Los van schade bij breken van het pad of je frame, denk ik wel dat het nieuwe systeem hele andere problemen gaat geven.
Het meest onderschatte stukje gereedschap in eigen garage of schuur is wel de tool om je derriepad recht te zetten.

Dat kan niet meer met dit systeem en is een achterbrug altijd zo recht?? Wat gebeurt er met inklemmen etc.

PS
Hou eens op met het schrikken van prijzen, die gespeelde verontwaardiging 8) straks is er 40% af en zit het weer op ongeveer XX1 niveau van nu.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

In deze video proberen ze met opbouwende gewichten de derrie constructie te slopen, oude en nieuwe versie:

https://www.youtube.com/watch?v=i3QzPxdN1e4
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Cube-Elite schreef: wo 22 maart 2023, 14:47
Los van schade bij breken van het pad of je frame, denk ik wel dat het nieuwe systeem hele andere problemen gaat geven.
Het meest onderschatte stukje gereedschap in eigen garage of schuur is wel de tool om je derriepad recht te zetten.

Dat kan niet meer met dit systeem en is een achterbrug altijd zo recht?? Wat gebeurt er met inklemmen etc.
Dat is precies wat peak torque aanhaalt in zijn video en al meermaals door hem en hambini bewezen dat de fietsindustrie waardeloze QA heeft
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Idske schreef: wo 22 maart 2023, 13:18
Ook is zijn zorg dat het bij een niet goed gevlakte (of versleten ivm vage alu washer) pad niet goed kan gaan lopen ,terwijl ze juist beweren dat stellen nooit meer nodig is. De QA bij goedkopere frames zal slechter zijn dan bij dure dus is het ook al niet breed inzetbaar ivm mogelijk veel afwijkingen bij goedkopere frames.

Kortom, ben benieuwd wat de toekomst brengt :)
Als ze het slim hebben geconstrueerd, dan zorgt de steekas voor de aligning, en kan de derailleur iets bewegen ten opzichte van het frame, en dan is het frame niet belangrijk meer.
Ook zal dan eerst de steekas moeten gaan verbuigen voordat het frame er aan gaat.

Maar, het is AXS, dus ik moet het sowieso niet.
Ik hoop alleen dat er mechanische groepen blijven...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar, het is AXS, dus ik moet het sowieso niet.
Ik hoop alleen dat er mechanische groepen blijven...
Dat is natuurlijk het probleem in de toekomst.
De topgroepen worden draadloos (Shimano moet wel mee in de gekte) en alleen de low end shit blijft mechanisch.
Dus wil je niet elektronisch, dan kom je vanzelf bij SX of Cues terecht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja dat is een keuze inderdaad.
Op de racer heb ik AXS en is het top, op de MTB bewust mechanisch met gripshift.

Moet wel zeggen dat het op de race al 30.000km probleemloos is.
Ook niet heel blij dat het alleen electronisch wordt, al is dat met alles gewenning natuurlijk.

Het is vooral als je minder te besteden hebt een axs derrie is minimaal 400? (GX). terwijl een XT derrie 70 euro kost.
Dat scheelt nogal.

Het rare is wel dat shimano nogsteeds geen Di2 heeft op de nieuwst MTB groepen.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Dat is "de schuld" van de dropper. Sinds dat ding kan shimano zijn batterij niet meer kwijt :D

Ik snap niet dat ze nog steeds niet 100% draadloos zijn.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Idske schreef: wo 22 maart 2023, 17:35 Dat is "de schuld" van de dropper. Sinds dat ding kan shimano zijn batterij niet meer kwijt :D
Nog een voordeel van de dropper YEAH!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

In veel industriële machines is een breekpen een bekend item. Dan sloop je slechts de breekpen als er iets fout gaat ipv iets structureels vd machine.

Ik zie een verwisselbare derailleurhanger ook als een breekpen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 maart 2023, 17:10
Maar, het is AXS, dus ik moet het sowieso niet.
Ik hoop alleen dat er mechanische groepen blijven...
Dat is natuurlijk het probleem in de toekomst.
De topgroepen worden draadloos (Shimano moet wel mee in de gekte) en alleen de low end shit blijft mechanisch.
Dus wil je niet elektronisch, dan kom je vanzelf bij SX of Cues terecht.
TRP, Microshift, Ingrid. Voorlopig nog wel wat keuze.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Idske schreef: wo 22 maart 2023, 15:41
Cube-Elite schreef: wo 22 maart 2023, 14:47
Los van schade bij breken van het pad of je frame, denk ik wel dat het nieuwe systeem hele andere problemen gaat geven.
Het meest onderschatte stukje gereedschap in eigen garage of schuur is wel de tool om je derriepad recht te zetten.

Dat kan niet meer met dit systeem en is een achterbrug altijd zo recht?? Wat gebeurt er met inklemmen etc.
Dat is precies wat peak torque aanhaalt in zijn video en al meermaals door hem en hambini bewezen dat de fietsindustrie waardeloze QA heeft
De derailleur zit recht op de steekas en daarmee recht op de naaf en dus de cassette. Je hoeft niets te stellen. Als het frame krom is past de steekas ook niet.

Daarnaast is het 1 stijve constructie. De kooi of de parallellogram zal van de derailleur breken, maar als de klap zo hard is dat ook de ophanging en de steekas krom gaan en daarna eventueel je frame, dan zou zo een klap ook onherstelbare schade aanrichten aan het frame met de huidige constructie met afbreekbaar derailleurpatje.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie