MTB Route Vam-berg (Wijster)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Voor een lichtgewicht vind ik het wel lastig om achter grip te houden. Achterband slipt steeds weg. De noordelijke lus is trouwens wel goed te doen, de zuidelijke ook, maar het middengedeelte voor mij niet en voor een gemiddelde recreant, wat jij denk ik niet bent, is het te zwaar.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Luc151 schreef: ma 25 mei 2020, 22:34 Dat losse grint is wel een extra uitdaging maar om nu te zeggen het is niet te rijden, mwaah.
Bij de rock gardens even afstappen en kijken welke lijn je het beste kunt rijden, werkt prima.
Eens! Ik kom overal wel boven, en die rockgardens zijn erg uitdagend, paar keer proberen. Is weer eens wat anders.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Ik ben zaterdagmiddag in de auto gestapt en vanuit Utrecht naar de VAM-Berg gekacheld om te kijken wat er daar gemaakt is. Zeker onder de indruk wat er daar aangelegd is; er is nog hoop voor mountainbikend Nederland! :D. Uitendelijk een uur of 2 rond gereden, en verschillende lijnen op de rockgardens bekeken en gereden. Op drie plekken was het nog mogelijk een lompere lijn te kiezen, dus daarvoor gaan we zeker nog een keer terug :). Ik vond de afdaling die eindigt met de gapjump het lastigste (er steken op veel plaatsen rare stenen uit (daarnaast vormde de schapen wat extra obstakels ....). Na die afdaling een keer of 3 a 4 gereden te hebben nog steeds niet echt het idee dat ik daar echt vloeiend doorheen ging). Alleen daarom dus al dat ik nog een keer terug moet/wil ;)

Wat betreft het losse grind: ik vond dat niet zo erg, en maakt het dat je overal moet blijven opletten. Kan me wel voorstellen dat mensen de voorkeur geven aan een wat meer hardpack ondergrond. Het enige wat denk ik wat minder is zijn de kleine rocksecties op het vlakke deel van de route. Er is niet echt een degelijke lijn om daar op af te rijden, en het gras staat er mega hoog waardoor snelheid maken daar ook niet echt mee valt). Het nut van dat ponton zag ik ook niet echt in. Ik geloof niet dat ik daar in de winter als het nat is overheen wil rijden.... Maargoed, dat zijn maar minor dingen; het spul dat ook echt op de berg ligt alleen is meer dan de moeite waard :).

Al met al heb ik me echt uitstekend vermaakt, en is het nu al een van mijn favorite trainingslocaties in NL :).
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

als je zo`n eind weg komt is het misschien ook de moeite om eens bij ter Horsterzand te kijken, daar heeft MTB Beilen 2 kleine bike parkjes aangelegd, daar zitten best wel grappige onderdelen bij, met o.a. een wipwap.
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Twee bikeparken? Ik weet er maar 1, aan de oostkant van ter horst, waar is die andere?
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Zo groot zijn ze nu ook weer niet, het staat wel aangegeven. Het welbekende 3-hoekje met de 2 rondjes volgen.
Kort door de bocht, aan de andere kant van de zwemplas
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Bike parkjes is misschien een beetje een groot woord. Pumptrackje, een wat langer crossfiets / MTB parcours van ongeveer 500 meter en een singletrack van een kilometer of 1,5 a 2 bij het ene bikepark. Allemaal erg leuk trouwens. Ook voor de kleinere MTB’ers. Jongste op de loopfiets vindt het ook al leuk 👍🏻

De andere is een klein skills parkje met een redelijke hoge wip-wap, wat northshore elementen, skinnies, mini rock gardens. Deze ligt vlakbij bij de doorgaande weg schuin tegenover camping smalbroek.

Voor de grote MTB’ers goed te combineren met VAM berg of route Dwingeloo. Even de snelweg over vanaf het meest noordelijke punt van de route nabij Lheebroek.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Klein anderhalf na de eerste kennismaking vandaag een 2e poging gewaagd op de VAM-berg. Toen was het erg modderig en stond het deel met de houten vlonders zelfs onder water. Nu was het vlakke deel droog en hard, en het klimwerk (wat er de vorige keer nog niet was) vol los grind. Door het losse grind was het klimmen erg pittig, op 1 plek te steil en los, dus afstappen. De afdalingen waren door het grind ook erg tricky, in ieder geval niet geschikt om goed snelheid te maken voor de volgende klim. De afdalingen met rockgardens waren wel erg interessant. Eerst te voet even verkennen en een lijn kiezen, en daarna bijna alles ook daadwerkelijk rijden (1 rockgarden eindigde met een drop van 1m op een vrij vlakke landing met erna weer een nieuwe sectie, nu iets te, en de al eerder genoemde gap in een rockgarden waren voor nu too much).
Het deel op het vlakke vond ik mooi flowy rijden, lag er prima bij. Alleen het lusje waar je de route afkort en snel een steil klimmetje hebt en daarna bij de oudste rockgardens komt, was erg dichtbegroeid. Die rockgardens op, was geen lijn meer te vinden :D

Eindoordeel: mooi, pittig, uitdagend, maar toch mis ik wat. Die lange flowy afdaling, waar je echt dat alpiene gevoel kan krijgen, al dan niet met kombochtjes, was er nu niet. Wellicht wel wanneer het grind aangehard / ingeregend is, waardoor je de bochtjes wel harder kan nemen. In ieder geval een zeer mooie aanvulling voor de routes in Drenthe!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Vandaag VAM berg gedaan. Was ook nieuwsgierig geworden na de beelden van NK wielrennen van juni 2020

Tja, wat vind ik er van? Veel positieve maar ook veel negatieve punten.
Postitief: goede training, pittige klimmetjes en weer eens goed oefenen met rijden in grind en t lichtste verzet.
Negatief: de geur van de afvalverwerkingsfabriek :-{ , te groot verschil tussen de relatief saaie trails op de berg en de rockgardens (te extreme blokken). En het losse grind, waardoor bochten vaak sketchy zijn.

Dus ga hier heen om een goeie conditionele training te doen. Hoogtemeters kan je hier makkelijk pakken.
Maar ik hoop echt dat ze in toekomst nog wat gaan toevoegen. Mist nu op de berg leuke flowy sprongetjes. Het is veel hetzelfde. De trail mist speelsheid. Waarom niet een bikepark ala Mook? Potentie genoeg.
Mocht ooit de grote berg die ertegenaan ligt ook erbij betrokken worden, dan is er echt heel veel mogelijk.

Voor nu was het eenmalig. In omgeving zijn veel mooie trails.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Route is afgesloten vanwege overmatige regelval:

https://www.provincie.drenthe.nl/actuee ... vxhXhHwNuY
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Vandaag met mooi weer een paar uurtjes op de VAM berg vertoefd met de Spectral + gopro met statief, wat rockgardens / rockdrops geprobeerd, leuk aangelegd :-q de bos ingang via de vlonder richting de zuid parkeerplaats was nog wat nat :o maar de rest lag er prima bij.
Wat Stills van de gopro:
De plastic vlonder aan het begin van de route lag er wat naakt bij zo zonder rietkraag.
Afbeelding
Rockdrop aan het einde van de eerste afdaling.
Afbeelding
Later nog een rockdrop voordat je richting het bos naar de zuid parking ga.
Afbeelding
De entree vlonder het bos in lag er wat nattig bij.
Afbeelding
Afbeelding
Na wat oefenen toch het gapje incl. de 2 achterliggende stenen kunnen clearen 8)
Afbeelding
Leuk rondje om / op wat stenen te spelen en hoogte meters te maken :-q
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Mooie foto's! Hoe lag het er verder bij? Trails nog grip, of te los? En veel schapenstront, of nog niet?
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks, de trails op de heuvel zijn mooi droog en losse gravel viel mee, ik reed met Magic Mary / Big Betty combo dus grip zat :wink:
In het bos ligt de trail onder de bladeren, wel handig als je de weg weet :-D Schapen staan nog in de winterstalling denk ik, geen stront op de trail tegengekomen :-q
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Vind die hele route vooral uitblinken in gemiste kansen :((
Dat gravel is echt niet fijn, overal schapenstront en vooral suffe klims en afdalingen. Er zit met dat hoogteverschil zoveel meer potentie in die route.


Maar ontopic: gave fotos!
Bicycle, bicycle, bicycle
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Vooral het vlonder deel, wat 90% van de tijd onder water staat en altijd glad is.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Plaats reactie