Genkse singletracks
-
- Mtb fanaat
- Mijn mountainbike: YT Jeffsy
FXII schreef: ↑di 7 november 2023, 12:46Deze slaat wel heel veel leuks over... maar dat kan natuurlijk een smaak gerelateerd dingetje zijn.StanV schreef: ↑za 4 november 2023, 01:41
Ik heb een paar weken geleden deze gereden, heel fijn!
https://www.komoot.com/tour/1346796670
Ik heb deze routes zelf uitgezet, ik hou persoonlijk veel van singletrails, dus die kom je hier ook in overvloede tegen:
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/62735 ... OQQq1UEbI7
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/57578 ... LXow987av1
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/42001 ... IUD8pLnX4s
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/55150 ... Px1v8JXWu1
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/42001 ... kjImXW898P
Bovenstaande GPX'en zijn al wat ouder, zeker omdat het beleid op bepaalde plekken in Genk wat aangescherpt is zou ik aanraden om van de voren de regels omtrent de sitatie op beide Terrils Winterslag en Waterschei in de gaten te houden. En uiteraard op eventuele bordjes/afrastering te letten.
Ik ben het gebied rond Genk nog aan het ontdekken dus ik weet niet wat ik mis. En deze GPX’en zijn heel welkom, ik ga proberen ze allemaal te rijden deze winter!
- FXII
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin, Marin Rift Zone
- Contacteer:
Er is daar en in de omgeving (zie ook dit topic) genoeg leuks om te rijden en nagenoeg voor ieder wat wil(d)s! Zelf rijd ik meestal aan de oostkant van Genk (As, Maasmechelen, Dilsen-Stokkem) want dat zijn de local trails, altijd heel fijn en rustig rijden daar.
Enjoy!
Enjoy!
- FXII
- Mountainbike Junk
- Contacteer:
Ik hou van de wat technische trails, en in dit gebied moet je het dan meer hebben van de natuurlijke obstakels, boomworstels, korte steile afdalingen/klimmetjes, drops, slingerende singletrails. De vaste routes aan de Hoge Kempen zijn voornamelijk XC georienteerd, ik probeer daar toch net wat meer uit te halen. Nu pretendeer ik niet dat het endurotrails zijn ofzo, eerder 'downcountry'
Dingen die qua soort/niveau ook in de Bikeboutique/Singletrack Trailtour zaten.

- rho
- Pro Biker
- Mijn mountainbike: Orbea Occam / Orbea Rise
Ik vind de meeste vaste routes ook wat te mak. De rode van NPHK (Opoeteren/Rotem) is wel veruit de meest interessante om te rijden.FXII schreef: ↑do 23 november 2023, 09:51 Ik hou van de wat technische trails, en in dit gebied moet je het dan meer hebben van de natuurlijke obstakels, boomworstels, korte steile afdalingen/klimmetjes, drops, slingerende singletrails. De vaste routes aan de Hoge Kempen zijn voornamelijk XC georienteerd, ik probeer daar toch net wat meer uit te halen. Nu pretendeer ik niet dat het endurotrails zijn ofzo, eerder 'downcountry'Dingen die qua soort/niveau ook in de Bikeboutique/Singletrack Trailtour zaten.
Daarom dat ik de terrils in de buurt ook als een soort trail center gebruik. (vanaf zondag heeft Waterschei een officieel een trail center) Daar vind ik meer mijn ding.
- FXII
- Mountainbike Junk
- Contacteer:
Mee eens, de rode Dilsen/Stokkem en de blauwe van Maasmechelen hebben het meeste te bieden, en zijn in mijn optiek meer zoals de grote Bloso lus van Genk. Maar ook hiervoor geldt; buiten de paden liggen de stukjes die pas écht interessant zijn. Mocht je interesse hebben, ik heb nog een leuke GPX voor dit gebied (+/- 55km, technische trails)
Die flowtrails/jumpline is ook een mooie toevoeging op de Kattenvennen, evenals dat nieuwe(re) stukje langs de skipiste. Ze zijn goed bezig daar, en zeker nu Winterslag daar bij komt. Kunnen ze in NL nog eens een voorbeeld aan nemen (is niets nieuws, want dat is met skateparken en pumptracks precies zo)
Die flowtrails/jumpline is ook een mooie toevoeging op de Kattenvennen, evenals dat nieuwe(re) stukje langs de skipiste. Ze zijn goed bezig daar, en zeker nu Winterslag daar bij komt. Kunnen ze in NL nog eens een voorbeeld aan nemen (is niets nieuws, want dat is met skateparken en pumptracks precies zo)
- rho
- Pro Biker
Ik moet nog eens in Kattenvennen gaan kijken. Ben er al een hele tijd niet meer geweest.
Ik heb enkele weken geleden de blauwe van Maasmechelen gedaan. Ik vond er buiten de stukken in de buurt van de zandgroeve eigenlijk niet veel aan. (het was waanzinnig modderig) Maar ik zag wel dat er op verschillende plaatsen al wat "alternatieven" voorzien zijn.
Hoewel ik nooit met gps rijd ben ik wel benieuwd naar die GPX die je hebt.
Ik heb enkele weken geleden de blauwe van Maasmechelen gedaan. Ik vond er buiten de stukken in de buurt van de zandgroeve eigenlijk niet veel aan. (het was waanzinnig modderig) Maar ik zag wel dat er op verschillende plaatsen al wat "alternatieven" voorzien zijn.
Hoewel ik nooit met gps rijd ben ik wel benieuwd naar die GPX die je hebt.

- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Daarmee bedoel je wat aangekondigd is voor komend jaar, of ...?FXII schreef: ↑vr 24 november 2023, 12:36Die flowtrails/jumpline is ook een mooie toevoeging op de Kattenvennen, evenals dat nieuwe(re) stukje langs de skipiste. Ze zijn goed bezig daar, en zeker nu Winterslag daar bij komt. Kunnen ze in NL nog eens een voorbeeld aan nemen (is niets nieuws, want dat is met skateparken en pumptracks precies zo)
Ik weet dat er al een pumptrack is en iets van een mini route met man-made rockgardens, etc... bij Kattenvennen. Denk 2 jaar geleden ooit eens gereden, maar pumptrack vind ik dichter bij huis en voor stenen ga ik wel naar de Ardennen.
Die terril waar nu het "eerste" trail center van Vlaanderen komt, hoe verhoudt zich dat tot de "enduro" lijnen bij B-Mine? Ik ben volgens mij op alle terrils in de grotere regio wel eens geweest (bij Esschers, KRC Genk, bij dat vliegpleintje, etc) maar de enige waar een 'actieve herinnering' aan heb is B-Mine...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- rho
- Pro Biker
De enduro lijnen op B-mine zijn naar mijn gevoel een stuk lastiger dan Waterschei (KRC Genk). Zeker als je al wat ervaring hebt. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze altijd leuker vind.
Winterslag (Essers/C-mine) zit er voor sommige lijnen wat tussenin. Sommige lijnen leunen eerder aan tegen B-mine (Beringen) en sommige zitten eerder op het niveau van Waterschei.
Winterslag (Essers/C-mine) zit er voor sommige lijnen wat tussenin. Sommige lijnen leunen eerder aan tegen B-mine (Beringen) en sommige zitten eerder op het niveau van Waterschei.
- FXII
- Mountainbike Junk
- Contacteer:
Ik refereerde hierbij aan de link van Rho;cheeta schreef: ↑vr 24 november 2023, 13:37Daarmee bedoel je wat aangekondigd is voor komend jaar, of ...?FXII schreef: ↑vr 24 november 2023, 12:36Die flowtrails/jumpline is ook een mooie toevoeging op de Kattenvennen, evenals dat nieuwe(re) stukje langs de skipiste. Ze zijn goed bezig daar, en zeker nu Winterslag daar bij komt. Kunnen ze in NL nog eens een voorbeeld aan nemen (is niets nieuws, want dat is met skateparken en pumptracks precies zo)
En deze link: https://www.sport.vlaanderen/nieuws/een ... eren-genk/. Nico Vink doet er ook aan mee.rho schreef: ↑di 14 november 2023, 18:47 Er komt ook een flow trail. Dus het hoort hier misschien ook wel thuis: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/14 ... pparcours/
-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
- Contacteer:
Lang weg geweest door problemen met in te loggen hier 
Rho, ik refereerde destijds naar de drop, omdat het pad wat ik bedoelde duidelijker was, maar ik weet dat de drop uiteraard een stuk verder ligt.
Afgelopen donderdag nog even een lunch trailloop gedaan om de Terril Waterschei om de trails te verkennen (helaas is de pauze net te kort om de fiets mee te nemen....wordt weer de zomer na het werk of de weekenden). Het viel me wel op dat veel bordjes met tie wraps naast de houten paaltjes lagen. Ik weet niet of dat vandalisme is of dat er nog aanpassingen gedaan worden (lijkt me uiteraard eerder het eerste). Trails lagen er verder mooi bij! Snel de fiets een keer mee...

Rho, ik refereerde destijds naar de drop, omdat het pad wat ik bedoelde duidelijker was, maar ik weet dat de drop uiteraard een stuk verder ligt.
Afgelopen donderdag nog even een lunch trailloop gedaan om de Terril Waterschei om de trails te verkennen (helaas is de pauze net te kort om de fiets mee te nemen....wordt weer de zomer na het werk of de weekenden). Het viel me wel op dat veel bordjes met tie wraps naast de houten paaltjes lagen. Ik weet niet of dat vandalisme is of dat er nog aanpassingen gedaan worden (lijkt me uiteraard eerder het eerste). Trails lagen er verder mooi bij! Snel de fiets een keer mee...
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
- rho
- Pro Biker
De bordjes zijn door de verantwoordelijke weg gehaald. Ze worden binnenkort vervangen door meer permanente exemplaren.
Ik ben gisteren nog in Winterslag en Waterschei geweest. Alles lag er zeer goed berijdbaar bij. Hier en daar was remmen wel wat moeilijker. Vooral in Winterslag. Op de steilere afdalingen was de vochtige losse bovenlaag wat bevroren. Dat zorgde voor zeer beperkte grip. Maar ik heb me goed geamuseerd. Rondje op Komoot.
Ik ben gisteren nog in Winterslag en Waterschei geweest. Alles lag er zeer goed berijdbaar bij. Hier en daar was remmen wel wat moeilijker. Vooral in Winterslag. Op de steilere afdalingen was de vochtige losse bovenlaag wat bevroren. Dat zorgde voor zeer beperkte grip. Maar ik heb me goed geamuseerd. Rondje op Komoot.
-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
- Contacteer:
Ik kan me iets voorstellen bij de onderlaag...sowieso is dat vaak wel een uitdaging op de Terrils op de steile stukken
Soms gecontroleerd glijden, al was dat vooral op de Terril in Waterschei die nu afgesloten is.

Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Ican S3, Felt Breed, Specialized Enduro, Commencal Absolut
Ben afgelopen weekend met de Wara shop social ride in Genk gaan rijden (vooral de terril waterschei). Met mensen die ook bij de aanleg betrokken zijn.
Er staan al officiële routebordjes, er moet nog een informatiebord komen. Omhoog rijden is tot nu toe nog via een (vrij pittige) switchback singletrack, die ook als klim is uitgepijld. Toekomstig zou er nog een makkelijkere brede klim moeten komen.
We hebben niet alle trails gereden, mede door de pittige klim waardoor er al gauw een aantal mensen moe werden.
Overall: trails lagen goed en waren best wel (lekker) technisch. Ik was er met mijn Ican S3 "XC" bike (100mm achter, 130mm voor), maar zou ze ook prima met de enduro kunnen doen. Cool dus
Om echt een flink aantal runs te kunnen doen is de nog aan te leggen klim wel noodzakelijk, die switchback klim is niet op reserve te rijden.
Er staan al officiële routebordjes, er moet nog een informatiebord komen. Omhoog rijden is tot nu toe nog via een (vrij pittige) switchback singletrack, die ook als klim is uitgepijld. Toekomstig zou er nog een makkelijkere brede klim moeten komen.
We hebben niet alle trails gereden, mede door de pittige klim waardoor er al gauw een aantal mensen moe werden.
Overall: trails lagen goed en waren best wel (lekker) technisch. Ik was er met mijn Ican S3 "XC" bike (100mm achter, 130mm voor), maar zou ze ook prima met de enduro kunnen doen. Cool dus

Om echt een flink aantal runs te kunnen doen is de nog aan te leggen klim wel noodzakelijk, die switchback klim is niet op reserve te rijden.
Singletrails, Gravel, Pumptracks & Bikepark