Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

De blauwe route Den Treek ligt voor mij op 4km van mn huis, dus die pak ik het vaakst. Ik doe dan de Noordelijke helft en snijdt hem dan af bij de Oude Utrechtsteweg.

Het is voor mij een leuke oefentrail, met nog wel een paar pittige stukjes. Er zit 1 steile daling in die ik nog nooit fietsend heb durven doen (Ergens tussen de Oude Utrechtseweg en de Ooievaarshorsterweg). Wie weet als ik straks mn nieuwe fiets heb, ipv mn oude 26'er.

Het valt me wel op hoe gevoelig de route is voor zacht/mul zand. Veel meer dan bijvoorbeeld de route Austerlitz, die ik ook in droge tijden heb gereden. Is dat niet iets wat ze kunnen voorkomen of onderhouden? met andere ondergrond of matten of iets dergelijks, of is daar niks aan te doen?

Het is wel frapant dat je voor het Den Treek Vignet 3x meer betaald voor 3x minder trail-kilometers dan bij het UHR-vignet, maar ze minder aan onderhoud (lijken te) doen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dat mulle zand hoort er bij. Ook daarvoor helpt een fiets met bredere zachtere banden. Als je verhard (matten) wil rijden, dan kan dat op de weg of in Noord-Brabant (daar zijn ze gek op de matten en als er ergens een stukje geen matten liggen, dan kunnen ze daar niet fietsen en zijn ze verbaasd dat je gewoon doorrijdt). Wat ze op veel plaatsen op de UHR (maar volgens mij ook op Den Treek) wel doen is leemhoudend zand aanbrengen. De Den Treek routes zijn veel jonger dan die op de UHR, bovendien, zoals je al hebt opgemerkt, zitten er wat steilere stukjes op waardoor zand daar sterker rul is. Ook hangt het af van de specifieke plek. Maar ook op UHR heb je routes met rul zand. De "Sahara" op de route Lage Vuursche is erg zanderig. En als je echt rul zand wil zien, moet je de westelijke lust van de route Schoorl rijden (duinen buiten het bos). Dan valt het in Den Treek reuze mee.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Willem Altes schreef: zo 17 juli 2022, 17:29 Dat mulle zand hoort er bij. Ook daarvoor helpt een fiets met bredere zachtere banden. Als je verhard (matten) wil rijden, dan kan dat op de weg of in Noord-Brabant (daar zijn ze gek op de matten en als er ergens een stukje geen matten liggen, dan kunnen ze daar niet fietsen en zijn ze verbaasd dat je gewoon doorrijdt). Wat ze op veel plaatsen op de UHR (maar volgens mij ook op Den Treek) wel doen is leemhoudend zand aanbrengen. De Den Treek routes zijn veel jonger dan die op de UHR, bovendien, zoals je al hebt opgemerkt, zitten er wat steilere stukjes op waardoor zand daar sterker rul is. Ook hangt het af van de specifieke plek. Maar ook op UHR heb je routes met rul zand. De "Sahara" op de route Lage Vuursche is erg zanderig. En als je echt rul zand wil zien, moet je de westelijke lust van de route Schoorl rijden (duinen buiten het bos). Dan valt het in Den Treek reuze mee.
Misschien is Austerlitz dan de uitzondering, maar die vond ik veel minder zanderig dan Den Treek, ook op de vlakke stukken. Los zand hoort er idd bij, maar hele stukken mul kunnen wel irritant zijn.

Volgens mij zeggen ze bij Den Treek ook dat een deel van het geld naar het landgoed gaat ipv naar de trail. Misschien heeft t daar mee te maken. Sowieso zijn ook de nog harde delen vaak hobbeliger
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Den Treek ligt nou eenmaal aan de lijzijde bij zuidwesten wind. Zuidwesten wind komt het vaakst voor en is gemiddeld ook harder dan de andere richtingen.

In de tijd dat de UHR nog geen bomen had, stoof het lichte zand van de heuvelrug richting Den Treek en zorgde voor stuifduinen. Op deze droge en waterdoorlatende duinen ligt nu de blauwe route. Als je route Woudenberg rijdt die vooral op de heuvelrug, en aan de wind zijde ligt, heb je weinig last van mul zand.
Plekken waar het zand is weggewaaid, herken je aan het grover zijn van het zand. Het lijkt soms wel grind.

De route Austerlitz die vooral aan de wind zijde ligt, heeft daarom dus ook minder stuifduinen.

Persoonlijk vind ik mulzand niet erg, als het niet gaat stap je af en loop je een stukje. Je MTB schoenen zijn hierop aangepast. :wink:

Ik vind het verwijderen van wortels veel erger. ( En dat ook nog reparaties noemen :evil: !)
Afbeelding
#OpaRijdtEenIZZO
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik moet zeggen, het viel me gisteren mee in hoeverre de erosie nu optreedt daar. En ik denk dat-ie voor sommigen nog steeds lastig te noemen is, maar die wortelklim komt nooit meer terug :-{
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

_Chris schreef: do 28 juli 2022, 04:33

Ik vind het verwijderen van wortels veel erger. ( En dat ook nog reparaties noemen :evil: !)
Afbeelding
is maar wat je reparaties noemt, was een leuk klimmetje die goed te doen was met de wortels. Hadden misschien beter een kleine bypass kunnen maken zodat als wilt er langs kan.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Primar schreef: do 28 juli 2022, 11:03

is maar wat je reparaties noemt.
Ik bedoelde ook slopen😉
Er zijn oplossingen voor. Als ze even de moeite nemen om te kijken op bijv. Zeist, zie je oplossingen liggen.
Nu is het een zandbak op een schuine helling waarvan de inhoud binnenkort onderaan het heuveltje ligt.
#OpaRijdtEenIZZO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Is zonde van de wortel. weer een uitdaging minder. Ben benieuwd welke boom het daardoor gaat begeven in b.v. een storm

Het leem om het "onderhouden" af te plamuren ligt klaar in het depot aan de Treekerweg.

Vandaag me nog kostelijk vermaakt op o.a. het kleine stukje ten Oosten van de paradijsweg is grotendeels met leem afgewerkt nu hrad en glad door droogte. Prettig glijden ( beter dan het dunne laagje zand op andere delen van de route. LOL
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

_Chris schreef: do 28 juli 2022, 04:33 Den Treek ligt nou eenmaal aan de lijzijde bij zuidwesten wind. Zuidwesten wind komt het vaakst voor en is gemiddeld ook harder dan de andere richtingen.

In de tijd dat de UHR nog geen bomen had, stoof het lichte zand van de heuvelrug richting Den Treek en zorgde voor stuifduinen. Op deze droge en waterdoorlatende duinen ligt nu de blauwe route. Als je route Woudenberg rijdt die vooral op de heuvelrug, en aan de wind zijde ligt, heb je weinig last van mul zand.
Plekken waar het zand is weggewaaid, herken je aan het grover zijn van het zand. Het lijkt soms wel grind.

De route Austerlitz die vooral aan de wind zijde ligt, heeft daarom dus ook minder stuifduinen.

Persoonlijk vind ik mulzand niet erg, als het niet gaat stap je af en loop je een stukje. Je MTB schoenen zijn hierop aangepast. :wink:

Ik vind het verwijderen van wortels veel erger. ( En dat ook nog reparaties noemen :evil: !)
Afbeelding
Aha, interessant! Dat verklaart dus waarom de ene route meer mul zand heeft dan de andere. Ik vind mul zand erg vervelend, maar rijdt ook nog met 26 inch wielen en 2,25 inch Nobby Nic banden, dus dan trap je er minder makkelijk doorheen. Hopelijk gaat dat met de nieuwe fiets beter. Natuurlijk is een stukje lopen niet erg, maar als je hartslag al in je keel zit en je moet dan ook nog de heuvel op ploeteren in mul zand is dat niet altijd even chill om daarna geconcentreerd weer in je flow te komen.

Over boomwortels, in de route Austerlitz, het stuk dat gelijk loopt met Zeist, heb je een soort muren van meerdere boomwortels boven elkaar waar je tegenop (meer tegenaan) "fietst". Niet te doen, dat mag wel net een tandje minder. Alhoewel ik dat weer met wielmaat (en techniek) samenhangt. In de route Den Treek ben ik zulke heftige boomwortelpassages nooit tegengekomen. Je zou dan idd liever een bypass zien zodat iedereen kan kiezen.

Als ze onderhoud aan deze routes gaan doen, laat ze dan overhangen takken en hele bobbelige stukjes trail fixen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

( QUOTE Boogie)
Ik vind mul zand erg vervelend, maar rijdt ook nog met 26 inch wielen en 2,25 inch Nobby Nic banden, dus dan trap je er minder makkelijk doorheen. Hopelijk gaat dat met de nieuwe fiets beter. Natuurlijk is een stukje lopen niet erg, maar als je hartslag al in je keel zit en je moet dan ook nog de heuvel op ploeteren in mul zand is dat niet altijd even chill om daarna geconcentreerd weer in je flow te komen.

Over boomwortels, in de route Austerlitz, het stuk dat gelijk loopt met Zeist, heb je een soort muren van meerdere boomwortels boven elkaar waar je tegenop (meer tegenaan) "fietst". Niet te doen, dat mag wel net een tandje minder. Alhoewel ik dat weer met wielmaat (en techniek) samenhangt. In de route Den Treek ben ik zulke heftige boomwortelpassages nooit tegengekomen. Je zou dan idd liever een bypass zien zodat iedereen kan kiezen.

Als ze onderhoud aan deze routes gaan doen, laat ze dan overhangen takken en hele bobbelige stukjes trail fixen.
[/quote]

Alle klachten op het parcours zijn met een andere mentale instelling en het leren van techniek op te lossen.
Mij lukt niet altijd een passage of gaat minder soepel. Na wat oefenen in een vergelijkbare situatie of een keer terug en opnieuw proberen. Is de beloning super als het lukt of beter gaat.

Het aanpassen van de trail zoals bovenstaande foto is zonde en doet mtb-ers rijders te kort.( de terrein eigenaar bepaalt zie de diverse UHR topics en daar moeten we het mee doen)

Chicken runs erom heen prima.

Mountainbiken valt onder risico sporten en is tevens een grensverleggende activiteit. Stem af op de omgeving zoals die is.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Boogie schreef: vr 29 juli 2022, 14:47 Over boomwortels, in de route Austerlitz, het stuk dat gelijk loopt met Zeist, heb je een soort muren van meerdere boomwortels boven elkaar waar je tegenop (meer tegenaan) "fietst". Niet te doen, dat mag wel net een tandje minder. Alhoewel ik dat weer met wielmaat (en techniek) samenhangt. In de route Den Treek ben ik zulke heftige boomwortelpassages nooit tegengekomen. Je zou dan idd liever een bypass zien zodat iedereen kan kiezen.
Niet te doen? Zegt mij niets
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

bouwpakket schreef: vr 29 juli 2022, 16:51
Boogie schreef: vr 29 juli 2022, 14:47 Over boomwortels, in de route Austerlitz, het stuk dat gelijk loopt met Zeist, heb je een soort muren van meerdere boomwortels boven elkaar waar je tegenop (meer tegenaan) "fietst". Niet te doen, dat mag wel net een tandje minder. Alhoewel ik dat weer met wielmaat (en techniek) samenhangt. In de route Den Treek ben ik zulke heftige boomwortelpassages nooit tegengekomen. Je zou dan idd liever een bypass zien zodat iedereen kan kiezen.
Niet te doen? Zegt mij niets
Nee idd,dat ben ik daar ook nog niet tegengekomen....

Even voorwieltje liften en hop :-D

Liggen wel veel wortels in verhouding waardoor ik mijn polsen meer voel,misschien bedoelt ie dat :)
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ligt niet op Den Treek heh, maar op Austerlitz/Zeist.

Probeer maar eens op een 26'er ;)

Je rijdt er gewoon tegenaan, het is in 1x een hele sprong omhoog met meerdere boomwortels boven elkaar. Met een hele goede techniek zal t vast kunnen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Boogie schreef: ma 1 augustus 2022, 09:38Ligt niet op Den Treek heh, maar op Austerlitz/Zeist.
1. Is dat geen ander topic?
2. Misschien eens een foto toevoegen dat maakt het wat makkelijker te herkennen waar je het over hebt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik vind het super dingen hoogst waarschijnlijk hebben ze een benaming :-q
Ik zag ze voor het eerst en het was nog nat ook....toen had ik ook zoiets van oei gaat dit lukken met m'n Racesport bandjes :( maar je vliegt er overheen :-q de route's vandaag de dag zijn race banen :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie