MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Wel eens stilgestaan bij dat een Belgische organisatie (Grenspark) een vignet uitgeeft en inkomsten genereert voor routes die op NL grondgebied liggen en van NL belastinggeld (Woensdrecht) zijn betaald?

Dus wij Nederlanders moeten schatting betalen aan Belgen voor ons eigen bezit. Het gros van de gebruikers is trouwens Belg, vreemd dat die juist Nederland niet betalen voor het gebruik van die routes.

Grenspark stort geen geld aan NM of SBB of Woensdrecht volgens hun jaarrekening. Het gaat in de pot om hun medewerkers en extreem dure directeur te betalen. Slechts minimaal deel gaat naar onderhoud, niet aantoonbaar in de Grenspark jaarrekening. 2021 300 k€ naar management (=50% begroting), en 140 k€ doorgeschoven naar 2022.

https://grensparkkalmthoutseheide.com/jaarverslagen/

Let ook op dit uit het verslag 2021:
Bezoekersmonitoring
Aan de MTB-routes werden enkele bezoekerstellers geplaatst zodat er gemonitord kon worden op het
aantal mountainbikers. Helaas leverden deze tellers geen betrouwbare resultaten op en werd deze
monitoring stopgezet.

In 2021 werd verder gewerkt aan de financiering voor de mountainbikeroutes. Daarbij werd na uitvoerig
overleg gekozen voor een vignetsysteem, op basis van de ervaringen van terreinbeheerders in andere
gebieden in Nederland. Voor veel betrokkenen in het gebied is dit erg nieuw en er werd gevreesd voor
onvrede en onbegrip voor deze maatregel. Het Grenspark zocht mee naar oplossingen en consensus tussen
de verschillende partijen in de Bijzondere Commissie. (HAHAHAHAHAHA echt NIET dus gewoon leugens dit)
In oktober startte het systeem met verplichte vignettering. Om externe kosten zo laag mogelijk te houden
en in functie van gebruiksgemak aan beide kanten van de grens werd gekozen voor een digitaal vignet op
naam.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Klinkt als een mooi item voor "Follow the money" :winkie:

Overigens denk ik dat onder "management" ook de overige salariskosten vallen (in totaal 5 medewerkers?) en wellicht ook nog andere kosten zoals huisvesting. Dus zo'n vette business is het nou ook weer niet.

Ik vermoed wel dat een groot deel van de opbrengsten van het vignet vallen onder de post “ Reservering van niet opgebruikte voorzieningen overgeheveld naar 2022”…
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Jullie kunnen je aanmelden voor een nieuwsbrief, en er is ook een FB pagina.

Nieuwsbrief Mountainbike
Nieuw sinds dit jaar is de nieuwsbrief rond mountainbiken in het Grenspark. Deze nieuwsbrief wordt
verstuurd naar 2.576 geabonneerden en bevat informatie en nieuws over de routes, interviews, polls, cijfers
en weetjes. In 2022 werden 2 nieuwsbrieven rond mountainbiken uitgestuurd.
April 2022 : MTB-nieuws uit het Grenspark: toelichting onderhoud routes, poll favoriete singletrack, wat
doen bij obstakels op de routes, dagvignet, rust voor kraamkamers in de natuur, oproep vrijwilligers
Oktober 2022: MTB-nieuws uit het Grenspark: vernieuwing vignet, oprichting MTB-stichting, werkzaamheden,
nieuwe hindernissen

https://mailchi.mp/grenspark/mtb-nieuws

https://mailchi.mp/grenspark/mtb-nieuws-2

----------------------------------------
Nu het azijnpissen weer:

Ticketverkoop via Eventsquare:
Vanaf 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 werden er 5.040 jaarvignetten verkocht.
Vanaf 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 werden er 291 dagvignetten verkocht

Dat is dan samen 61.935 € aan inkomsten in 2022. Dat wordt volgens GP Groffen volledig uitgegeven aan onderhoud. Die jumps en kombochten zijn machtig duur dan, ondertussen houden we de brede modderpaden er in. MTB vignet is bijna 10% van de jaarinkomsten van het Belgische GP.

Ik heb nog maar eens gevraagd hoe deze inkomsten worden besteed.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Crapton schreef: vr 14 april 2023, 20:16 Jullie kunnen je aanmelden voor een nieuwsbrief, en er is ook een FB pagina.

Nieuwsbrief Mountainbike
Nieuw sinds dit jaar is de nieuwsbrief rond mountainbiken in het Grenspark. Deze nieuwsbrief wordt
verstuurd naar 2.576 geabonneerden en bevat informatie en nieuws over de routes, interviews, polls, cijfers
en weetjes. In 2022 werden 2 nieuwsbrieven rond mountainbiken uitgestuurd.
April 2022 : MTB-nieuws uit het Grenspark: toelichting onderhoud routes, poll favoriete singletrack, wat
doen bij obstakels op de routes, dagvignet, rust voor kraamkamers in de natuur, oproep vrijwilligers
Oktober 2022: MTB-nieuws uit het Grenspark: vernieuwing vignet, oprichting MTB-stichting, werkzaamheden,
nieuwe hindernissen

https://mailchi.mp/grenspark/mtb-nieuws

https://mailchi.mp/grenspark/mtb-nieuws-2

----------------------------------------
Nu het azijnpissen weer:

Ticketverkoop via Eventsquare:
Vanaf 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 werden er 5.040 jaarvignetten verkocht.
Vanaf 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 werden er 291 dagvignetten verkocht

Dat is dan samen 61.935 € aan inkomsten in 2022. Dat wordt volgens GP Groffen volledig uitgegeven aan onderhoud. Die jumps en kombochten zijn machtig duur dan, ondertussen houden we de brede modderpaden er in. MTB vignet is bijna 10% van de jaarinkomsten van het Belgische GP.

Ik heb nog maar eens gevraagd hoe deze inkomsten worden besteed.
Dan mogen ze voor dat geld wel eens wat onderhoud aan die modderpaden gaan doen, zand, matten etc. En verbodsborden voor paarden plaatsen, want die betalen volgens mij niet voor de paden... :o
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Gisterenavond (18-4-2023) tussen 18-19u) nog op de rode route bij Huymountains gereden. Daar had een of andere idioot met een crossmotor de volledige trail flink bewerkt! :-{ :evil: Gelukkig leek de schade wel mee te vallen, maar daar kan ik zo pissig over worden. Waar zijn de BOA's/natuurmankementen/staatsbosterreur dan om zo'n koekenbakker in zijn kraag te vatten...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Helaas niet alleen de rode route…

Ook paars en groen hebben bezoek gehad van onze gemotoriseerde vrienden. Een groot aantal kombochten en afwateringen zijn kompleet aan frut gereden. Betekend dat we, de vrijwilligers, de komende weken weer de nodige tijd kwijt zijn om de boel enigszins te herstellen.

Intussen is dit door ons ook gemeld bij de diverse terreineigenaren, boa’s en andere toezichthouders…
.
Laatst gewijzigd door petter op za 22 april 2023, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

petter schreef: wo 19 april 2023, 21:50 Helaas niet alleen de rode route…

Ook paars en groen hebben bezoek gehad van onze gemotoriseerde vrienden. Een groot aantal kombochten en afwateringen zijn kompleet aan frut gereden. Betekend dat we, de vrijwilligers, de komende weken weer de nodige tijd kwijt zijn om de boel enigszins te herstellen.

Intussen is dit door ons ook gemeld bij de diverse terreineigenaren, boa’s en andere toezichthouders…
Ik heb intussen het telefoonnummer van de boswachter in mijn telefoon gezet. Ik hoorde en rook ze dinsdagnamiddag/vooravond op de rode route dus ik reed er vrij kort achter. Zat nog te denken iemand te bellen maar eer dat ik iets gevonden had was het veel te laat. Nu zal ik direct in de telefoon klimmen. Ernstig dat die zwakzinnige brouwsels ook paars en groen te pakken hebben gehad...De schade op rood leek me nog iets te overzien...maar blijkbaar dus erger...lompe eikels :evil:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

1.5 week terug stonden die sporen er al, er word regelmatig gereden,
kom wel eens een groepje tegen maar dan wel op de brede paden nog nooit op de single tracks .vaak achter de politie school Ossendrecht op het wortelkanaal en dan rijden ze verder op het brede zandpad [tractorpad] naast de groene route.
als ze de singletracks eenmaal ontdekken dan zal het snel aan gort zijn .
als je gaat bellen verwacht ik niet dat ze er heel snel zijn en de enduro rijders blijven niet op één plek, ze rijden vaak ook een route kans om ze te pakken is klein en als ze er vandoor gaan is het een hele klus.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik ben vandaag op alle vier de routes geweest incl stukken geel. Op rood was de trailcrew aan het werk.

Ik zag in elk geval GEEN spoor van verwoesting door echte zware grofnop MX-ers, op geen van de routes. Overal prima te rijden. Dus ofwel is het al weggereden door andere MTB-ers, of trailcrew is overal al bezig geweest. Of het was ander soort crossers of brommerts of zo? vanBill had het over stank dus verbrandingsmotor?

Zouden het niet sporen kunnen zijn geweest van e-crossers? Vorige week of daarvoor zag ik een nog een groepje van 4-5 Belgiërs die met die dingen op CdK aan het klooien waren.

Ik kan ze niet precies vinden op internet maar het lijkt op een e-mtb maar dan met aparte motor en aparte ketting aandrijving. Je hoeft niet mee te trappen, dus eigenlijk is het een e-crosser met een nep e-mtb sausje. Die krengen gaan hard en daarmee krijg je ook de paden wel aan gort gereden, maar toch wat minder dan een echte MX-er.
Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

vond de sporen ook meevallen , wat ik dan zelf gezien had tenminste, je zag wel dat het geen mtb sporen zijn maar ook weer geen zware mx ers
wat Crapton beschrijft zou goed kunnen , kom zulke mannen ook vaker op het schietveld in Belgen tegen.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

hwpaints schreef: vr 21 april 2023, 19:50 vond de sporen ook meevallen , wat ik dan zelf gezien had tenminste, je zag wel dat het geen mtb sporen zijn maar ook weer geen zware mx ers
wat Crapton beschrijft zou goed kunnen , kom zulke mannen ook vaker op het schietveld in Belgen tegen.
Dinsdag wat ik rook en hoorde was duidelijk een crossmotor met een verbrandingsmotor. Dat was op rood.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

vanochtend ook weer 1 ,, vette 450 witte motor met blauwe kleding en een rugtas /
die rijd elke week wel ergens in het bos, maar niet op de route;s [blauw/rood]gezien, ook geen sporen
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

petter schreef: wo 19 april 2023, 21:50 Helaas niet alleen de rode route…

Ook paars en groen hebben bezoek gehad van onze gemotoriseerde vrienden. Een groot aantal kombochten en afwateringen zijn kompleet aan frut gereden. Betekend dat we, de vrijwilligers, de komende weken weer de nodige tijd kwijt zijn om de boel enigszins te herstellen.

Intussen is dit door ons ook gemeld bij de diverse terreineigenaren, boa’s en andere toezichthouders…
.
De regen die is gevallen is en de banden van bikers hebben goed geholpen met het herstellen van de meeste schade.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Gisterenmiddag 22/4 op blauw Ossendrecht rond 12.30 uur crossmotor. Wit met blauw herinner ik me.

Overal flinke sporen op hoofdpaden en tracks.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag 29-4-23 rond 17:00 op parkoers rood onderstaande fotto's gemaakt van wat MX sporen lijken, tamelijk vers want er was nog niet overheen gereden. Ik rook geen verbrande koolwaterstoffengeur, noch heb ik iets gehoord van een verbrandingsmotor ook niet in de verte.

Het zijn zeker geen echte brede zware MX grofnoppers en de track is niet volledig aan gort. Ik denk echt meer aan een e-MX-er of een zwaar opgevoerde e-MTB oid zie mijn vorige post. Met een echte MX-er ga je volgens mij niet op die wieber 2.0 MTB trails liggen zitten staan te rijden, veel te krap.

Ik heb onder scherpe foto's gepost, misschien herkent iemand het type band aan de hand van het noppen patroon? Dan heb je iets houvast. Zo het Nobby Nick kunnen zijn? Dan nog, is hieraan iets tegen doen? Hoe erg is dit?

Afbeelding

Afbeelding

Nobby Nick??
Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie