MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

eens,
vind het zelf wel leuk maar als ik met mn dochter ga fietsen moet het ook kunnen, zij vermijd ook gedeelte paars.
elk worteltje verwijderen ze en dan leggen ze inderdaad zo'n stom trapje op blauw, daar zit weinig technisch aan die ligt gewoon op een stomme plek.
vind dat verder het onderhoud wel goed is.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Trapje op blauw ligt in de binnenbocht, aan de linkerkant kun je er gewoon omheen rijden, een stukje ervoor staat tevens een waarschuwingsbordje. Dus hoezo geen rekening houden met?

We proberen overal naast de technische features een easy line te maken, mits dit mogelijk is. Ook de zogenoemde jumps zijn allemaal rolbaar op vraag van de grondeigenaren.

Wortels verwijderen op paars? We verwijderen geen wortels, we dekken deze onder zodat ze niet beschadigen. Maar verder horen wortels en kuilen er inderdaad een beetje bij, hoeft niet geheel gepolijst te zijn.

Kombochten en rollers (geen jumps) worden gemaakt op plaatsen waar water verzameld. Een groot aantal delen van de routes waren vroeger in de winter nat, vandaar dat op een die plaatsen deze zijn aangelegd.
Door op die plaatsen kombochten te maken loopt het water naar de binnenzijde en kan daar langzaam de grond in zakken, wij kunnen er buiten rondom heen. Ook de rollers doen hetzelfde, het water blijft er tussen en loopt naar de lagere kant zodat het ook daar weg kan zakken.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Nielsk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 18 februari 2022, 16:25

Ik vind het er prima bij liggen. Je kan overal langs als het moet. Afwatering is voor mijn gevoel ook echt een stuk verbeterd, complimenten daarvoor! + onderhoud in zijn geheel is gewoon top!

Alleen ik vind het nieuwe trapje op blauw ook niet super, dat ligt vaak wel precies in je lijn. Maargoed ook daar kan je langs.

Snap het commentaar op paars niet helemaal die is alleen maar simpeler/sneller geworden door de aanpassingen. Daar kan iedereen nu toch wel uit de voeten? Voor de aanpassingen vond ik het lastiger, maar weer wel iets leuker. Nu kan je voor mijn gevoel weer meer doorjagen. Dat is ook wat waard als xc rijder in lycra 8)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

petter schreef: zo 19 februari 2023, 20:45 Trapje op blauw ligt in de binnenbocht, aan de linkerkant kun je er gewoon omheen rijden, een stukje ervoor staat tevens een waarschuwingsbordje. Dus hoezo geen rekening houden met?

We proberen overal naast de technische features een easy line te maken, mits dit mogelijk is. Ook de zogenoemde jumps zijn allemaal rolbaar op vraag van de grondeigenaren.

Wortels verwijderen op paars? We verwijderen geen wortels, we dekken deze onder zodat ze niet beschadigen. Maar verder horen wortels en kuilen er inderdaad een beetje bij, hoeft niet geheel gepolijst te zijn.

Kombochten en rollers (geen jumps) worden gemaakt op plaatsen waar water verzameld. Een groot aantal delen van de routes waren vroeger in de winter nat, vandaar dat op een die plaatsen deze zijn aangelegd.
Door op die plaatsen kombochten te maken loopt het water naar de binnenzijde en kan daar langzaam de grond in zakken, wij kunnen er buiten rondom heen. Ook de rollers doen hetzelfde, het water blijft er tussen en loopt naar de lagere kant zodat het ook daar weg kan zakken.
Blauw - 1) trapje zit precies in de flowline. Ernaast is erg smal al bijna stukgereden. Waarom ligt dat trapje niet links? 2)op noord zit ineens in het nieuwe omleidinkje een heel rare flowless bocht links om een boom heen?

Groen - Als je aan de zuidkant van het brede pad af naar links draait krijg je een snelle bocht naar rechts en heuveltje op. Daar zitten nu ineens ook weer twee niet te vermijden jump bulten. Waarom?

Rekening houden met afwatering is prima, maar waarom overal kombochten? Een beetje afschot kan toch ook?

Verder ligt het er inderdaad prima bij, daarvoor complimenten. Stevige remknip op groen noord bij boswachterhuisje.


Om misverstanden te voorkomen: ik ben niet de trailcrew aan het afzeiken. Maar ik moet daar ook rijden, en heb last van allerhande TTF's die als paddestoelen uit de grond schieten in de flowline en geen (goede) easy line hebben. Als jullie TTF's zo leuk vinden ligt er vlakbij een mooie trail met heel veel TTF's namelijk Wildertse Duintjes. Maar leg niet alle vignetplichtige routes ermee vol.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Crapton schreef: ma 20 februari 2023, 09:35 Blauw
1) trapje zit precies in de flowline. Ernaast is erg smal al bijna stukgereden. Waarom ligt dat trapje niet links? 2)op noord zit ineens in het nieuwe omleidinkje een heel rare flowless bocht links om een boom heen?

Rekening houden met afwatering is prima, maar waarom overal kombochten? Een beetje afschot kan toch ook?
1)Bocht voor het trapje is ruimer gemaakt en als je daar de buitenlijn aanhoud rij je preies over de by-pass. Deze was ruim 60cm breed, maar het kan dat deze inmiddels is stuk gereden. Afgelopen weken is er meermaals met een elektrische motor op de routes gereden…
Ik zal kijken of ik deze week in de gelegenheid ben om de by-pass te herstellen :-q

2) Ja, er ligt op noord ineens een bochtje om een boom heen. Rechtdoor was een moddergat ontstaan en ons was ter ore gekomen dat er hierdoor meerdere bikers zijn gevallen/over de kop zijn gegaan. In eerste instantie hebben we getracht de modder weg te scheppen en daarna op te vullen, maar toen het gat kniediep was en we nog modder tegenkwamen hebben we er een lusje omheen gemaakt…

Beetje afschot hebben we geprobeerd, maar dan staan we een paar weken later wederom bij dezelfde bocht. We mogen enkel terrein-eigen materialen gebruiken. De bochten worden met zand gemaakt en zakken in de loop van de tijd in, harden daardoor uit en blijven dan intact zodat ook de vrijwilligers kunnen fietsen…

Maar bol een keer op een woensdagochtend over de blauwe route, kans is groot dat je me ergens met schep en hark tegenkomt. Maken we samen een praatje, veel makkelijker dan hier op een forum:wink:
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

petter schreef: ma 20 februari 2023, 19:15 Maar bol een keer op een woensdagochtend over de blauwe route, kans is groot dat je me ergens met schep en hark tegenkomt. Maken we samen een praatje, veel makkelijker dan hier op een forum:wink:
Goed idee, Normaliter werk ik woensdag, maar kan eens poging wagen te schuiven met werkdagen.

Mij viel ook al op dat de trails blauw, groen en paars idd hier en daar ruw leken, alsof er heel kuddes grove banden of e-bikes overheen geragd waren. Een electrische motor zou dat kunnen verklaren. Gisteren trof ik nog een vrouw met kind op een step met hond die rood tegen de richting aan het rijden waren. Had niet gezien dat het MTB route was. Tja... :~ :-{

Ad bochtje noord: nu is het allemaal weer mooi droog, kans om de oude situatie te herstellen evt met wat versteviging? Tijdens echt natte periode ben ik er niet veel geweest, maar over de kop? Daar, met zo weinig snelheid?

Via FB kan ik helaas geen contact leggen omdat ik geen FB account heb en dat ook niet wil. Dus dan maar via dit.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Nielsk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 18 februari 2022, 16:25

Vandaag o.a. Rood gereden. Ligt er echt top bij :-q
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

kwam dit weekend inderdaad 2 e bikes tegen . er zaten pedalen op maar ze hoefden niet te trappen, en gingen zeker 40/50 per uur en lieten serieze sporen achter, was wel buiten de route;s.
bij TT kamlthout kwamen er ook 2 voorbij, zijn gewoon crossers want ze hoeven niet te trappen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Hedenmiddag flinken accident aan oostkant op paars, vlak voor het stuk wat SBB recent heeft kaalgekapt. Een MTB-er liggend naast de route met een 6-7 man eromheen + ambulance personeel. Ik ben er langzaam langs gereden maar het zag er niet fijn uit.

Er is daar een "snelle" bocht naar rechts met in de buitenrand wat stammetjes om de baan af te zetten. Ik vermoed dat de man een stuurfout heeft gemaakt en tegen zo'n stammetje is gestuurd. Dan ga je wel flink op je bek, zeker omdat het daar naar beneden loopt en je snelheid hebt. Misschien geen stammetjes direct naast de baan?

Wat betreft accident gisteren een near-miss op rood op snelle zonk vlak na de camping op noord staat er ineens een vrouw op een knol vlak naast de doorgaande lijn van de MTB route. Die knol schrikt zich het paardelazerus natuurlijk omdat ik er aan kom en vrouw houdt het beest maar net in bedwang. Scheldpartij van mannelijke ruiter in de buurt, sympathiek dat. Er is ter plekke GEEN ruiterpad zover ik weet, dus wat doe je daar dan? Deze ruiters waren de wandelpaden aan het kapotrijden, terwijl er in de buurt vlakbij prima ruiterpaden zijn. Ik ben daar al 100 keer voorbij gekomen en vrijwel altijd is het daar leeg. Er zijn genoeg ruiterroutes in het bossen zonder in de buurt van MTB-ers te komen, of met gepaste afstand en zichtbaarheid.

PS: @trailcrew stop nou eindelijk eens met het volleggen van paars met allemaal van die verrekte pumpbultjes midden in de trail lijn. Weer een stuk of 3 nieuwe. STOP ERMEE! Leg ze NAAST de trail, prima lekker doen, maar waarom moet iedereen verplicht over die kutdingen? Stop ook al die kombochten. Het wordt zo een tandenborstel trail zoals Dorst.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Ik heb onlangs een keer paars gedaan, maar ik ga die niet meer rijden.
Mijn fysieke en technische zijn onvoldoende om er nog een beetje plezier aan te beleven.
We waren met een groepje 60 plussers, en die dachten er allemaal zo over.
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Vind dat er afgelopen jaar echt super werk is geleverd op de routes! En vooral paars vind ik geweldig.

De mening dat paars te technische/ fysiek is geworden sluit ik me niet bij aan. Ben een beginnende mtb’er en kan daar lekker mijn rondjes doen.
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Betere fietsinfrastructuur klinkt goed, aangezien mountainbikers ook fietsers zijn. Als dan de vergunningstructuur gelijk wordt getrokken, zou dat helemaal mooi zijn. Immers worden voor voetgangers en ruiters ook paden en routes onderhouden, dus is het logisch dat fietsers daar niet voor op hoeven te draaien.
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Mooi om te lezen dat het een Vlaams nationaal park moet worden terwijl meer dan de helft in Nederland zou liggen haha
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

meestal komen er dan ook meer regels net als de beloftes voordat de routes er waren,
de routes zijn een mooie aanwinst alleen alles eromheen word steeds beperkter om te fietsen,
Plaats reactie