Maar ik wilde eigenlijk ook weer terug naar een 29er.. en omdat er nog een setje buizen lag en ik te maken kreeg met een hardnekkige knieblessure, was ik ‘genoodzaakt’ mijn fietsuren om te zetten in bouwuren. Genoeg excuses dus;)
Het is een fiets die voornamelijk in NL gebruikt gaat worden en heb -omdat het speelse karakter van de MK1 goed beviel, ook bij dit frame gekozen voor niet te extreme cijfers maar gewoon behoudend modern, ofzoiets..
Super long en slack gaat mij op de xc rondjes weinig extra’s opleveren, een tikkie low daarentegen weer wel, en mocht hij toch een keer in het buitenland gebruikt worden, zal hij zeker geen modderfiguur slaan, of wel..

Het frame is een mix bestaande uit een Columbus Zona downtube en seattube, en een Reynolds 853 toptube, met aan de achterkant Zona chainstays en 14x0,8 chromo buis seatstays.
Ik heb er voor gekozen de kabels makkelijk buitenlangs te laten lopen, en nokjes geplaatst voor twee bidonhouders, zodat ik langere ritten eventueel ook rugzakloos kan rijden.
De fiets is deels opgebouwd met onderdelen van de MK1, met hier en daar wat nieuw en gebruikt bijgekocht, niks bijzonders maar gewoon functioneel spul en er is (nog) niet echt naar gewicht gekeken, de wielen bijv. zijn wat aan de zwaardere kant en wil ik op termijn wel een keer upgraden naar iets lichters.
Plaatjes:

Gisteren samen met Kermit op Amerongen en Hoge Ginkel de eerste echte rit gedaan en dat was voldoende om hem goed te keuren.
Wat direct opviel is dat hij vele malen comfortabeler aanvoelt dan zijn voorganger, en dat is precies wat ik zocht.
Enerzijds komt dit natuurlijk door de grotere wielen, anderzijds door de betere materialen en vorm van het frame. (f.y.i.: de oude bestond uit rechttoe-rechtaan non butted buis, en had een korte/kleine achterdriehoek met laag aansluitende, dikke seatstays, waardoor de achterkant kanonhard aanvoelde, echt alle comfort moest uit de band en je knieën komen)
Verder is hij wendbaar en het voelt het allemaal in balans, niet zwaar of log, dus bijv. bij uitkomen van een korte snelle bocht het voorwieltje omhoog, geen probleem!(mooiste wat er is

De vork verdient nog wat finetuning maar deed het met de ‘thuisinstellingen’ al heel aardig.
De huidige zitpositie is me net iets te rechtop maar dit voelde niet echt belemmerend, wel wil ik dit aanpassen door een flatbar te monteren, om zo met minder lichaamstaal meer druk op het voorwiel te krijgen.
Nadelen? Nog niet echt, ja een knie die nog niet helemaal meewerkt..
Boven op Hoge Ginkel samen met z'n broertje