Klim ervaringen, Tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Xfries
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 495
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

ma 7 mei 2018, 14:05

Net terug van 2 prachtige weken vakantie in Toscane, fiets mee gehad en 5 x een aantal uren kunnen fietsen. Had me er veel van voorgesteld, biken in een wat ruigere omgeving dan de Veluwe..maar man, wat viel me dat tegen zeg :o Als ik bij onze accomodatie wegfietste, had ik na 5 minuten al geen lucht meer :-? door de steile klim. Vervolgens ging het daarna in iets minder steile percentages nog steeds kilometers lang omhoog en kon ik wel iets opwarmen maar ik ben dus gewoon bijna niet van de paden af geweest, puur omdat ik al "op" was, voordat ik bij een leuk pad was aanbeland. Ben wel steeds iets rustiger van start gegaan om toch rustiger op te warmen maar dat kon daar gewoon eigenlijk niet, omdat alles vaak zo steil was dat ik op mijn kleinste voor en grootste achter tandwiel moest fietsen(26x42). Uiteindelijk heb ik wel genoten van de omgeving enzo maar de voorgenomen spectaculaire afdalingen en technische paadjes heb ik niet gepakt, omdat ik gewoonweg de lucht en energie er niet meer voor had. Op de laatste dag ontdekte ik een grindpad, wat eindeloos en steeds steiler omhoog ging. Na 15 minuten was ik er gewoon misselijk van en ben ik maar weer terug gegaan naar de camping, totaal een uurtje gefietst. Had toch verwacht wel iets extra klim conditie opgebouwd te hebben na die eerste 4 x maar blijkbaar niet dus :roll: was er die avond nog beroerd van, echt dat gevoel dat je (te) diep bent gegaan. :-{

Even wat aanvullende achtergrondinfo: Ik ben 48, fiets sinds 6 jaar, gemiddeld 2x per week, rond de 80-100 km per week in totaal, zomer en winter, uitsluitend off the road. Korte explosieve klimmetjes ben ik juist erg goed in, kom vaak wel boven waar anderen het niet redden..Sport daarnaast 2x per week in de sportschool en loop ook nog wel eens hard(5-10 km). Conditie moet dan dus redelijk zijn volgens mij. Nou ben ik niet de lichtste met 108 kg bij 1.90m maar dat gewicht heb ik al bijna 30 jaar(plus of min een paar kg). Toegegeven, eerder waren het wat meer spieren dan nu(jarenlang sportschool 6x per week : Suprised : ) maar ben nog steeds geen "papzak". Vetpercentage rond de 22%. Ben weleens afgevallen naar 100 kilo, waarbij veel mensen mij vroegen of ik ziek was omdat ik er zo slecht/magertjes uitzag. :winkie:

Ben eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen van andere mensen, ben ik hier nou de enige in of zijn er meer die zo slecht in staat zijn om te klimmen? Wat is hier nou aan te doen(naast afvallen, dat is een open deur) of ben ik gewoon genetisch/anatomisch niet geschikt voor het klimwerk? Ook met betrekking tot het warm worden, hoe kan je dat oplossen als je alleen maar steile klimmen of afdalingen hebt ? Ik heb hier in Nederland ook zeker een half uur tot 40 minuten nodig voordat ik lekker opgewarmd ben(ben een"diesel"), vermoed eigenlijk dat het daar met name in zit. Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3324
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Giant Stance
Contacteer:

ma 7 mei 2018, 14:53

Ik denk dat je laatste punt (diesel) wel een dingetje is. Ik ben 46 maar een lichtgewicht (65) en ben juist slecht in die korte klimmetjes. Ik moet in een ritme komen en trap dan rustig maar wel gestaag omhoog zonder uitgeput te raken. Is hier dus bijna niet te trainen maar heb geleerd dat het met een goede conditie voor mij persoonlijk te doen is.
Not afraid of Willie Wortel :winkie:


My bike

Sale
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7707
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

ma 7 mei 2018, 17:05

108kg en een diesel... ik denk dat het 'm in die combinatie zit.
En het scheelt als je gewend zou zijn aan langere steilere klimmen, maar die moet je dan maar net tegenkomen in je eigen omgeving.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2530
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ma 7 mei 2018, 17:12

Hoogte en temp kunnen mss ook nog een rol spelen (weet niet hoe hoog/warm het daar was?)
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | Propain
-Life begins at the end of your comfort zone-
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

ma 7 mei 2018, 17:47

Heel herkenbaar en langdurig steil klimmen is in Nederland alleen op de tacx te oefenen.
Dat laatste heeft mij enorm geholpen.

Ben nu 1.5e week in de Estrel voor de 4ex, de 1e keer kwam ik op de ruigere paden nauwelijks boven.
Enerzijds kwam dat door een gebrek aan klimconditie, anderzijds door het type fiets (2×10 26 inch Scalpel)

Met mijn Nerve met 3x11 XT groep, dropper, kom ik nu probleemloos overal naar boven en beneden.
Na 3-4 uur is de pijp echt wel leeg, met 90kg en ruige rotspaden kruip ik met 9km omhoog.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ma 7 mei 2018, 18:45

je voorblad zou nog wat kleiner kunnen.
lager gewicht maakt het makkelijker, maar zo te horen zit het met je pk's/kg wel goed.
voor een lange klim moet je rustig gaan zitten en spinnen, niet stampen zoals je waarschijnlijk op de korte klimmetjes doet.
je (gecontroleerde) ademhaling bepaalt het tempo, niks anders.
het is soms ook psychologisch omschakelen, je trapt alsof je 25km/u zou moeten gaan, maar je gaat maar 7 km/u, als je dan toch harder wil, rij je jezelf snel kapot.

kan je nog uit een gps bestand of kaart afleiden wat het stijgingspercentage was, misschien waren het wel klimmen van 25% en zouden de meesten zich er op stuk rijden?
Xfries
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 495
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

di 8 mei 2018, 12:01

Gecontroleerde ademhaling is wel een ding denk ik ja..ga wel een soort van hyperen tijdens zo'n klim. Ben ooit na een longtest met inspannings astma gediagnosticeerd. Vandaar ook dat "dieselen"denk ik. Heb in die tijd ook zo'n inhalator gehad maar had niet het idee dat ik daar veel aan had. Heb toen weer een longtest gedaan en daar bleek toen dat met en zonder inhalator geen verschil maakte. Dus die inhalator gebruik ik sindsdien niet meer. Misschien een goed idee om weer eens een longtest te laten doen..
vincentgiesbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22 februari 2017, 15:12

di 8 mei 2018, 13:00

Je tandwielen zijn goed, maar hoe stijl waren de hellingen? Hellingen rond de 10% kun je uren volhouden maar als het nog steiler word vergt het wel een hele goede uithoudingsvermogen om dat langere tijd te kunnen rijden. Het gaat vooral om de snelheid. Een snelheden van 5 a 6 km/h zijn niet raar. Goed hulpmiddel is een hartslagmeter om te voorkomen dat je hartslag te hoog is en gaat verzuren. Trainen om te klimmen is niet echt nodig, het gaat uiteindelijk toch om je conditie en uithoudingsvermogen en die kun je makkelijk op het vlakke trainen. En koud klimmen is niet ideaal maar moet geen probleem zijn.
Onelo
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 01:15
Mijn mountainbike: Focus Superbud 29R 2.0

di 8 mei 2018, 13:07

Als je in korte klimmetjes goed bent, haal je dat vooral uit je anaerobe inspanning. Je misselijkheid, inspanningsastma, etc lijkt mijn inziens te komen door je beperkte zuurstofinname en opname(Vo2max). Je spieren willen wel, maar hebben de zuurstof nodig om te ‘vlammen’.
Een goede warming up zou helpen(30min vlak fietsen voor jou?), maar als je op klimmetjes iets gaat vragen van je longen en spieren, wat er simpelweg nog niet inzit, dan moet je de inspanning op een acceptabel niveau brengen. Overigens is bovenstaande een vlugge aanname, als er echte sportexperts in de zaal zijn, correct me if i’m wrong…

Ik ben een stuk lichter en jonger dan jij, maar ik herken de klachten wel. Ik heb geleerd dat een weekendje Duitsland voor mij ook problemen geeft. Dat is te kort om er goed in te komen voor mij.
Twee weken vakantie in de bergen gaat wel, maar alleen als ik de tijd en ruimte neem om op te bouwen. En een lichte 29-er met een 22-42 overbrenging maakte voor mij een groot verschil, omdat ik daarmee de inspanning in de klim voldoende kon aanpassen aan mijn niveau. In het begin ga ik dan echt in slakkentempo omhoog, 4 á 5 km. Geoefende wandelaars zouden me bij kunnen houden :) Ik heb goed gelet op een lekker adem- en beweegritme. Geëxperimenteerd met snel of langzaam, oppervlakkig of diep ademen, Probeer eens af te stemmen op je cadans, dat werkte voor mij erg goed.

Voor mij is de ‘psychologie’ bij het fietsen belangrijker. Ik wil te vaak, te veel, te snel. Als je teveel in je ‘hoofd’ (denken) zit als fietser, heb je de focus op snelheid, tijd, doelmatigheid(de top halen, of die leuke afdaling, 2km hoger), etc. In Nederland gaat dat prima voor mij, vanwege de aard van de routes. Maar niet in de bergen, althans niet om te beginnen. Probeer in je ‘lichaam’ (ervaren) te zitten. Voel wat je lichaam, spieren, longen, etc, doet, en pas je fietsen erop aan, zelfs als dat betekent dat je even een stukje moet lopen of pauzeren. Alleen dan merk ik dat ik snel progressie maak in in die twee weekjes vakantie...
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9

di 8 mei 2018, 13:55

Als een warming-up op de fiets niet mogelijk is door te ruig of steil terrein, dan kun je natuurlijk ook op andere manieren opwarmen.
Een stuk joggen met een paar hoge knieën en hakken-billen tussendoor is een rustige manier.
Een paar jumping jacks of burpees zijn goede manieren om je hartslag echt even omhoog te rammen.
Daarna even uitpuffen, wellicht wat rek/strekoefeningen en dan op de fiets stappen.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 812
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

di 8 mei 2018, 14:11

Dit verhaal klinkt wel bekend... ik ben zelf zo'n 1m85 en 90+kg, en merkte altijd dat ik flink stuk ging in elke klim, terwijl mensen om me heen simpelweg aan het kletsen zijn. Na 10 jaar op de mtb kan ik zeggen dat de enige verklaring hiervoor in je lichamelijke aanleg ligt. Ik ben simpelweg gebouwd als een sprinter, en als een klim langer dan 10 sec duurt, dan moet ik terugvallen op de duurspieren die in verhouding van mijn gewicht gewoon te veel tekort komen.

Ik ben over de jaren steeds sneller en sneller gaan klimmen, maar ik kan nog steeds niet op hetzelfde niveau meerijden met mijn fietsvrienden... ik heb er vrede mee gekregen. Ik ben wel steeds taaier geworden, en met goeie voorbereiding, voeding en training (op de racefiets) overleef ik nu elke fietsdag wel, ongeacht hoe lang die duurt.

Die racefiets trainingen doe ik dan in Limburg, of zelfs Ardennen of Eiffel. Daar zijn de klimmen lang genoeg om mijn sprintspieren juist NIET te gebruiken, en kunnen die duurspieren zich wat meer ontwikkelen. Ook moet ik goed op mijn ademhaling letten, dat ik diep inadem, en volledig uitadem. Er zit namelijk wel een astma achtergrond in mijn geschiedenis, ook dit maakt verschil.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10777
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

di 8 mei 2018, 19:37

Flow&Co schreef:Als een warming-up op de fiets niet mogelijk is door te ruig of steil terrein, dan kun je natuurlijk ook op andere manieren opwarmen.
Een stuk joggen met een paar hoge knieën en hakken-billen tussendoor is een rustige manier.
Een paar jumping jacks of burpees zijn goede manieren om je hartslag echt even omhoog te rammen.
Daarna even uitpuffen, wellicht wat rek/strekoefeningen en dan op de fiets stappen.
Dit is wel een goeie!

Ik ben zelf ook een diesel en zou denk ik op zo een helling ook problemen krijgen als ik die koud op moet (als je het met 26-42 niet trekt, dan is het echt steil!). Ik start in ruiger terrein het liefst erg langzaam of probeer een soort van ommetje te maken.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1070
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

di 8 mei 2018, 21:18

Zonder warming up kan ik ook niet klimmen. Zonder Ventolin voor de inspanningsastma ook niet.
Trainen helpt ook. Bij gebrek aan hoogteverschil in de buurt pak ik ruiterpaden. Die zijn vaak mul en hobbelig. Daardoor redelijk zwaar om te rijden. Het is niet alleen een lichamelijke , maar ook een mentale training. Verstand op nul en rustig blijven trappen.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

wo 9 mei 2018, 10:52

Ik hou van down en zeker niet van klimmen. Maar je moet omhoog helaas.

Vorige week in de Vogezen bijna alle klimmen 10%+ met ook nog 20%+ ers erbij (doorgereden ivm het slechte weer voor de MillManTrail). Ik was mijn voorblad vergeten te wisselen (34-46) dus dat was lopen geblazen op de 20%+ ers. 77km met 2650hm toen was de koek wel op.

Bij mij/ons is het vooral de mindset. Van het snelle NL naar 'lekker op het gemakkie', en dat kan lang niet iedereen helaas (iets met stoempen en boswielrenner mentaliteit). Dat op het gemakkie is voor mij al zwaar genoeg ;) . Onderaan beginnen in het ligste verzet, gaat het te makkelijk dan opschakelen. Warming up is lekker licht trappen, na een uur gaat het dan al een stuk beter. Belangrijk is 'eigen tempo' en ik stop altijd als de boel op begint te branden in een klim. Even een lekker pauze en van de natuur genieten. Lopen is ook geen schande om even bij te komen.

We rekken en strekken wel altijd vooraf en tussendoor. Warming up heb je daar voor onze begrippen vaak geen kans toe of je moet in een vlak dal zitten. Meestal begint het feest meteen.

Wat ook kan helpen is aanhaken bij de locale rijders. In het dorp waar wij zaten was de jeugd ook vrij en daarvan fietsen er behoorlijk veel. Ze nodigen je gelijk uit om mee te gaan (en als je dat doet met Enduro rijders dan is dat erg gaaf als je van hard naar beneden houdt). Je ziet dan ook hoe zij omhoog gaan en dat ook zij moeite hebben met steile klimmen ;)
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4876
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

wo 9 mei 2018, 11:24

Ik woon In Hongarije en fiets ook veel in Oostenrijk.
Ben bijna 50.
Heb er al wat jaren op de mtb in NL opzitten.
Hield altijd van klimmen, het afzien, de brandende benen hf soms rond de 200 als het 20-25% werd.
https://www.youtube.com/watch?v=sQAzoTKADVw" onclick="window.open(this.href);return false;

Weeg nu weer tussen de 85 en 90 met mijn 1,87m.
Vorig jaar veel gewerkt dus toen over de 100kg gewogen.
Wat ik bemerk is dat het klimmen mij nu nog beter bevalt als toen ik in NL woonde en een uitstapje maakte
naar de Belgische Ardennen of de Eifel.
Altijd even wennen de eerste kilometers.
https://www.youtube.com/watch?v=eHV_TTCcEy0" onclick="window.open(this.href);return false;
klim start op 2:15min na en rit in de auto van 3 uurtjes :-)

Ik denk dat als je vanuit Nederland naar en hoger gelegen gebied reist de eerste dag er altijd tijd nodig is om te lichaam te laten wennen.
Key-factor is natuurlijk het gewicht.
Hoe lichter je bent hoe beter het gaat.
Als je lichter word door training dan speelt een getraint lijf ook een grote rol in de hele omhoog beleving.
Merk nu echter wel dat door ik ouder word er een kleine psychologische verandering gaande is in mijn kop.
Vroeger reed ik tot ver in het rood naar boven.
Ik haal nu op mijn bijna 50 nog 193 slagen per minuut, maar begin al bij (soms) 80% aan opgeven te denken.
Overzie dan de weg voor mij die steeds steiler word en wil dan stoppen.
Moet me dan ertoe zetten door te gaan.
Na een tijdje komt die mindset gevuld met endorfine weer terug en gaan de kleppen vol open.
Dans dan weer als een dolle omhoog.
:-)
Het volgende wat ik beweer kan ik niet feitelijk onderbouwen en is een persoonlijke mening.
Het klimmen moet je ook liggen, denk ik.
Sommige mensen houden ervan en sommige helemaal niet.
Voor die laatste partij is er dus een psychische obstakel en maakt het allemaal niet fijner, hoeveel je ook traint.
Plaats reactie