Ervaringen met Wahoo Elemnt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Ben benieuwd of het ondertussen (na firmware updates) mogelijk is bij de Bolt v2 om "North up" te kiezen terwijl je een track/route volgt ipv de kaart steeds te laten draaien ?

Zie comment #164 ( "Still no “North Up” option while routing? " en verder op
https://www.dcrainmaker.com/2021/05/wah ... 1#comments

en "Disable map rotation while following a route"
https://groups.google.com/g/wahoo-elemn ... p5hQ?pli=1

Thx!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

aurelius schreef: vr 18 februari 2022, 10:00 Reed voorheen met Garmin 800, daarna 500, 520.
Van die laatste was de accu na een uur of 8 bijna leeg, onhandig met een transalp, met hele dagen onderweg.

Dus de Element Bolt V2 aangeschaft afgelopen juni. Ideaal voor een halve digibeet als ik!
Mooier kleurenscherm, zeer simpel intuitief te bedienen app.
Ook op het apparaat zelf simpel intuitief ‘navigeren door het menu’.
Maar na 2 Bolts V2 gefrustreerd weer overgestapt op een Edge 530. Ben weer happy.

Waarom weer overgestapt op de Edge?
Ik had wat pech, denk ik, maar vertrouw de Bolt niet meer.
Hij start sowieso erg traag op, je kunt niet meteen je ritopname starten, itt een 530. Valt prima mee te leven.
Irritanter: de eerste Bolt gaf soms dubbele aantallen hm’s aan, vergeleken met die van mijn maatjes met eenzelfde Bolt tijdens dezelfde rit. Gebeurde vooral tijdens en vlak na 3 losse Alpenweken, maar ook in Zuid-L zelf.
Van alles geprobeerd, onverklaarbaar, maar uitstekende service: nieuwe gekregen. Vlak voor inwisselen constateerde ik een smeltplek waar de laadkabel in de Bolt stak. Hij werd ook wel heet, met laden met originele kabel etc.
Dat apparaat bleef het daarna overigens (bij een ander) ineens weer spontaan betrouwbaar doen, ra ra…
2e Bolt: deed het goed, terug uit de bergen weer dubbele hm-registratie, ging weer over, mmhhh….
En toen: gewoon opladen, bij ontkoppelen loeiheet, weer gesmolten insteekplek bij laadkabel, en vanaf nu ging opladen niet meer. Kon ‘m nog 1x leegrijden, opladen kon niet meer…
Weer keurig ingeleverd bij de LBS, prima service, nu wachten op antwoord van Wahoo.

Maar ik vertrouw ze niet meer, geen zin in fik in de tent. En klaar met die onzekere hm-registratie.
Zonder de oplossing van Wahoo en mijn LBS af te wachten, de Edge 530 gekocht.
De 530 is echt wel een upgrade tov de 520. Mooier dunner design. Langere accuduur, en dat was eigenlijk het enige wat ik miste bij mijn oude 520.
Iets meer gedoe bij instellen, maar handig, de nieuwe 530 nam desgevraagd zo de instelling van de oude 520 over.

De Bolt heeft ‘t mooiere kleurenscherm, de intuitieve app. De 530 is sneller aan, en heeft, eenmaal ingesteld (eenmalig), de gedetailleerdere infoverzameling, als je daarin geinteresseerd bent. Gebruik ik echter allemaal niet. Ik load alleen up naar Strava en gebruik dat als ‘social medium’, niet bezig met tijden, resultaten, analyses (of het moet een verdwaalde kom-poging bergaf ergens zijn, niet meer zo mee bezig). Heb geen hartslag- of powermeters, dus daarover kan ik weinig melden.
Hoorde in een podcast over een Wahoo die uitviel en de rit tot dat toe niet bewaard had, pfft. Dat overkomt zelfs een Etrex30 niet.

OT: Bewust voor non touchscreen gekozen Aurelius?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Niet bewust.
Heb geen bepaalde voorkeur.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik was altijd aardig wild van mijn Elemnt.
Na een paar jaar is de batterij stuk en Wahoo helpt daar met niks bij.
Tegelijkertijd ging mijn Garmin stuk, en deed Garmin een mooi inruil voorstel.
Hier ook weer terug bij Garmin dus.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Hetzelfde probleem met mijn origineel Elemnt. Na 3 jaar was de accu nagenoeg op; ca 3 uur op volle lading was niet eens meer voldoende voor een lange rit. In mijn geval deed Wahoo een mooie aanbieding en heb ik gekozen voor de Bolt 2. Had voor 3 weken een Edge 530 en een Bolt 2 ter beschikking. De Edge 530 werd het niet uit verschillende redenen, o.a., omdat het re-routing niet aan de verwachtingen voldeed.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

rokl schreef: za 19 februari 2022, 19:33 Hetzelfde probleem met mijn origineel Elemnt. Na 3 jaar was de accu nagenoeg op; ca 3 uur op volle lading was niet eens meer voldoende voor een lange rit. In mijn geval deed Wahoo een mooie aanbieding en heb ik gekozen voor de Bolt 2. Had voor 3 weken een Edge 530 en een Bolt 2 ter beschikking. De Edge 530 werd het niet uit verschillende redenen, o.a., omdat het re-routing niet aan de verwachtingen voldeed.
Ik heb ook een hele nette deal gekregen van Wahoo en rijd nu met volle tevredenheid met een Roam.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
madfox
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 juni 2020, 12:07

rokl schreef: za 19 februari 2022, 19:33 Hetzelfde probleem met mijn origineel Elemnt. Na 3 jaar was de accu nagenoeg op; ca 3 uur op volle lading was niet eens meer voldoende voor een lange rit. In mijn geval deed Wahoo een mooie aanbieding en heb ik gekozen voor de Bolt 2. Had voor 3 weken een Edge 530 en een Bolt 2 ter beschikking. De Edge 530 werd het niet uit verschillende redenen, o.a., omdat het re-routing niet aan de verwachtingen voldeed.
Voor diegene die een slechte accu hebben in hun Elemnt (wellicht geld dit ook voor de bolt/roam). Zie hier hoe je die zelf kan vervangen:

https://groups.google.com/g/wahoo-elemn ... T5BA?pli=1

Heb het zelf gedaan met een orginele Elemnt van mijn broer en heb een accu besteld voor ~10eu voor die van mezelf.

edit:
Er moet wel iets gesoldeerd worden hier doet iemand het voor:
Laatst gewijzigd door madfox op do 14 april 2022, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat is nogal wat leesvoer....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

madfox schreef: do 14 april 2022, 10:59 ...
Er moet wel iets gesoldeerd worden hier doet iemand het voor:
Hij gebruikt het originele BMS vd Wahoo en sluit daar de rode en zwarte draad(plus en min) vd nieuwe accu op aan :roll:
Dan heb je 2 BMS'en in serie.
De juiste manier is om de BMS van de nieuwe accu te verwijderen en de kale accu op de BMS vd oude Wahoo accu aan te sluiten, of de rode en zwarte draden op de juiste plek op de Wahoo aan te sluiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
madfox
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 juni 2020, 12:07

tiewrap schreef: do 14 april 2022, 11:55 Hij gebruikt het originele BMS vd Wahoo en sluit daar de rode en zwarte draad(plus en min) vd nieuwe accu op aan :roll:
Dan heb je 2 BMS'en in serie.
De juiste manier is om de BMS van de nieuwe accu te verwijderen en de kale accu op de BMS vd oude Wahoo accu aan te sluiten, of de rode en zwarte draden op de juiste plek op de Wahoo aan te sluiten.
Klopt - als de bms van de vervangende accu eenvoudig te verwijderen is is dat inderdaad de betere oplossing. Opletten dat de nieuwe cel niet te heet wordt bij het solderen aan de wahoo BMS. Zelf heb ik de BMS wel in serie aangesloten zonder de chip te verwijderen van de wahoo en dat gaat al zn half jaar goed; +10h accu.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik ben een tijdje geleden overgestapt van de bolt naar de roam.
Toen was ik dus al mijn instellingen in de app kwijt.
Ik heb een snelheid sensor en power meter (icl cadans).

Wat is nu het verschil tussen nullen meerekenen in gemiddelde, en nullen meerekenen in gemiddeld?
Volgens mij is de 1ste de snelheids sensor, maar wat is dan de 2de?
Als ik die 1ste uit zet, dan is mijn gemiddelde snelheid op de wahoo hoger als strava.
Maar werkt die 2de zo dan ook voor het vermogen??


Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ken het spul niet, en misschien begrijp ik het verkeerd maar...
Je spreekt over een gemiddelde snelheid, gemiddelde cadans en een gemiddeld vermogen. Dus met en zonder e.
Maar het had wel wat duidelijker gekund :wink:

Met een nul bedoelen ze geen beweging?

Voor de gemiddelde snelheid is Garmin zo vriendelijk beide berekeningen te doen, je kunt dan zelf kiezen welke je in beeld hebt (of beide) en naderhand heb je ze beide in de app.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 24 mei 2022, 11:34 Ik ken het spul niet, maar...
Je spreekt over een gemiddelde snelheid en een gemiddeld vermogen.

Met een nul bedoelen ze geen beweging?

Voor de gemiddelde snelheid is Garmin zo vriendelijk beide berekeningen te doen, je kunt dan zelf kiezen welke je in beeld hebt (of beide) en naderhand heb je ze beide in de app.
Tweede lijkt me dan cadans.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dacht ik ook net aan en ik was dus m'n post nog aan het wijzigen :wink:
Maar het is toch ook gemiddelde cadans?

Nou ja, hoe dan ook, enige uitleg van Wahoo had wel handig geweest
Nu is het Wahoe? :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Bedankt voor het meedenken, de tip die ik gekregen heb is op Engels zetten.
Dus dat ga ik vanavond even proberen.

Afbeelding
Plaats reactie