NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

George schreef: ma 14 november 2022, 11:05 Top, ik zal vanavond even in de planning duiken, ik ben nog een paar weekenden vrij dus...
Topic aangemaakt in Let's Ride: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 8&t=155462

Daar verder dus :-q
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Singletrack Sundays schreef: ma 14 november 2022, 16:35 Route lag er mooi bij dit weekend!
Begeleide een groep beginners en die gingen er lekker overheen. Zelfs allemaal de hand build gereden (incl dropjes)
We hebben al een keer Schoorl gereden maar lvhv vonden ze toch wel stuk leuker.
Voor de volgende ride staat Amerongen in de planning.

Heeft me daarna alleen paar kratten bier gekost om
Ze te overtuigen van het nut van bladblazers op de route😂
Ik heb je twee keer voorbij zien komen terwijl ik aan het blazen was en je daarbij waarschijnlijk raar aan zitten kijken. Maar dat was om dat ik heel erg aan het twijfelen was. Bekende kop, maar had die slinger fieters erachter niet verwacht. Instructeur geworden dus?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Op de MTB-routes op de Utrechtse Heuvelrug moet je altijd een geldig vignet van het Nationaal Park kunnen tonen. Je bepaalt zelf waar je het vignet plakt: op je fiets, op je helm of op een kaartje in je portemonnee. "Waar bewaar jij je vignet?"

Het vignet 2023 is vanaf dit weekend beschikbaar bij de aangesloten fietsenzaken, horeca en webshops. Het vignet is geldig vanaf 1 december 2022 tot en met 31 december 2023. Je huidige gele vignet 2022 is nog geldig t.e.m. 31 januari a.s. De prijs blijft 7,50 voor een heel jaar mountainbiken op de MTB-routes binnen het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.
Het vignet is geldig op de mountainbikeroutes Rhenen, Kwintelooijen, Amerongen, Leersum, Zeist, Austerlitz, Kidsroute Austerlitz, Lage Vuursche en Hoge Vuursche. Samen goed voor 100km fietsplezier op de MTB.


De actuele lijst met alle verkooppunten, zoals webshop, horeca en fietsenzaak vind je hier:
https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/wp ... tijden.pdf

Via het vignet draag je bij aan de aanleg, het beheer en het onderhoud van de mountainbikeroutes in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en aan de natuur rondom de routes. Dit jaar hebben we dankzij jullie inbreng kunnen bijdragen aan een dassentunnel, aan begrazing van heide met een schaapskudde en aan bloemrijke akkerranden.

Happy biking. Blijf gezond.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Alleen rood is al gepasseerd toch... :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Afbeelding

Okee....met witte letters ipv zwart :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Vandaag maar weer eens op de gravelbike een rondje HVLV gedaan. 8.45 uur op de fiets, de drukte net voor geweest. Dacht dat het met de lagere temperaturen wel snel rustig zou worden, maar het omgekeerde leek vandaag waar.
Was wel weer gaaf op de gravelbike. Op sommige stukken écht sneller, soms ook veel langzamer. Zwaar ook.
Het is vooral kijken, kijken, kijken en weinig remmen, want dat gaat niet heel geweldig, al hobbelend en met mechanische schijfremmen. Remmen gaat stroef/zwaar, dus moet met meer vingers remmen en dan heb je weinig houvast als er ook nog eens wat kuilen zitten. Dat resulteerde in een onverwachts stukje met losse handen, een hoge berm en daarna een salto.... of flik-flak :winkie:

Stukje HV noord ff stukje rust vanwege omleiding. Grappig hoe veel sneller dat gaat tov de meeste mtb-ers, over de schelpenpaden.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik probeer in Komoot een gravel rit te maken met daar in een stukje HV , nu valt me het op dat Komoot er echt alles aan doet om de zo illegaal mogelijke route vinden…..zelfs van Mtb segment naar ander segment geeft hij een route aan waar ik helemaal niet mag komen (ipv over de MTB route zelf)
Ook pakt hij gewoon stukken route tegen de richting in…
Ik kom er vaak genoeg om te weten dat dit niet de bedoeling is maar je zou er maar voor het eerst gaan rijden met Komoot.
Ben er maar mee gestopt er is geen legale route samen te stellen in Komoot rond HV 😂
Have fun!
Rinse.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

erwin.burgers schreef: zo 11 december 2022, 16:27 Vandaag maar weer eens op de gravelbike een rondje HVLV gedaan. 8.45 uur op de fiets, de drukte net voor geweest. Dacht dat het met de lagere temperaturen wel snel rustig zou worden, maar het omgekeerde leek vandaag waar.
Was wel weer gaaf op de gravelbike. Op sommige stukken écht sneller, soms ook veel langzamer. Zwaar ook.
Het is vooral kijken, kijken, kijken en weinig remmen, want dat gaat niet heel geweldig, al hobbelend en met mechanische schijfremmen. Remmen gaat stroef/zwaar, dus moet met meer vingers remmen en dan heb je weinig houvast als er ook nog eens wat kuilen zitten. Dat resulteerde in een onverwachts stukje met losse handen, een hoge berm en daarna een salto.... of flik-flak :winkie:

Stukje HV noord ff stukje rust vanwege omleiding. Grappig hoe veel sneller dat gaat tov de meeste mtb-ers, over de schelpenpaden.
Ik vind het parcours niet echt geschikt voor gravelbikes. Veel stuiteren en weinig snelheid.
Ik heb er al zoveel ingehaald op dit parcours. Met vering en dikke banden ben je zoveel sneller.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

worstkaas schreef: di 13 december 2022, 17:51 Ik vind het parcours niet echt geschikt voor gravelbikes. Veel stuiteren en weinig snelheid.
Ik heb er al zoveel ingehaald op dit parcours. Met vering en dikke banden ben je zoveel sneller.
Mwah, ligt voornalijk aan wie er op de fiets zit, ik ben zelf geen snelheidswonder en wordt dus wel eens ingehaald door snelle jongens, en dat zijn best vaak gravelbikes. Die gasten vliegen over het parcours.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: di 13 december 2022, 17:34 Ik probeer in Komoot een gravel rit te maken met daar in een stukje HV , nu valt me het op dat Komoot er echt alles aan doet om de zo illegaal mogelijke route vinden…..zelfs van Mtb segment naar ander segment geeft hij een route aan waar ik helemaal niet mag komen (ipv over de MTB route zelf)
Ook pakt hij gewoon stukken route tegen de richting in…
Ik kom er vaak genoeg om te weten dat dit niet de bedoeling is maar je zou er maar voor het eerst gaan rijden met Komoot.
Ben er maar mee gestopt er is geen legale route samen te stellen in Komoot rond HV 😂
Rond HV zit niet zo heel veel wat wel mag. Twee halfverharde fietspaden en dat is het dan wel. Er zijn wel een paar legale mogelijkheden die voor crossers leuk zijn, maar die moet je weten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Gecombineerd met GNR, Hollandse rading en die paar fietspaden kan je best een leuk old skool ATB rondje samenstellen.

Maar zelfs als ik de MTB route wil blijven volgen besluit komoot bij een kruising het wandelpad te verkiezen boven de MTB route..om vervolgens de route in tegengestelde richting te selecteren.
Have fun!
Rinse.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Dat zal de reden zijn dat ik laatst gravellaars tegen de route in tegen kwam en hun erg verbaasd waren.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: di 13 december 2022, 22:06 Gecombineerd met GNR, Hollandse rading en die paar fietspaden kan je best een leuk old skool ATB rondje samenstellen.

Maar zelfs als ik de MTB route wil blijven volgen besluit komoot bij een kruising het wandelpad te verkiezen boven de MTB route..om vervolgens de route in tegengestelde richting te selecteren.
Daar kunnen we iets mee. Wel een paar uur werk in OSM. Alle mtb paden eenrichtingsverkeer maken. Alle wandelpaden op Cycling=No zetten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

worstkaas schreef: di 13 december 2022, 17:51
erwin.burgers schreef: zo 11 december 2022, 16:27 Vandaag maar weer eens op de gravelbike een rondje HVLV gedaan. 8.45 uur op de fiets, de drukte net voor geweest. Dacht dat het met de lagere temperaturen wel snel rustig zou worden, maar het omgekeerde leek vandaag waar.
Was wel weer gaaf op de gravelbike. Op sommige stukken écht sneller, soms ook veel langzamer. Zwaar ook.
Het is vooral kijken, kijken, kijken en weinig remmen, want dat gaat niet heel geweldig, al hobbelend en met mechanische schijfremmen. Remmen gaat stroef/zwaar, dus moet met meer vingers remmen en dan heb je weinig houvast als er ook nog eens wat kuilen zitten. Dat resulteerde in een onverwachts stukje met losse handen, een hoge berm en daarna een salto.... of flik-flak :winkie:

Stukje HV noord ff stukje rust vanwege omleiding. Grappig hoe veel sneller dat gaat tov de meeste mtb-ers, over de schelpenpaden.
Ik vind het parcours niet echt geschikt voor gravelbikes. Veel stuiteren en weinig snelheid.
Ik heb er al zoveel ingehaald op dit parcours. Met vering en dikke banden ben je zoveel sneller.
Het ligt er nu wat ruiger bij, maar een maand terug reden er zelfs twee rijders (onafhankelijk van elkaar) met een racefiets op de routes.

Gewoon op 28mm bandjes, omdat het kan 😉
bert l. schreef: di 13 december 2022, 21:01
Singletrack Sundays schreef: di 13 december 2022, 17:34 Ik probeer in Komoot een gravel rit te maken met daar in een stukje HV , nu valt me het op dat Komoot er echt alles aan doet om de zo illegaal mogelijke route vinden…..zelfs van Mtb segment naar ander segment geeft hij een route aan waar ik helemaal niet mag komen (ipv over de MTB route zelf)
Ook pakt hij gewoon stukken route tegen de richting in…
Ik kom er vaak genoeg om te weten dat dit niet de bedoeling is maar je zou er maar voor het eerst gaan rijden met Komoot.
Ben er maar mee gestopt er is geen legale route samen te stellen in Komoot rond HV 😂
Rond HV zit niet zo heel veel wat wel mag. Twee halfverharde fietspaden en dat is het dan wel. Er zijn wel een paar legale mogelijkheden die voor crossers leuk zijn, maar die moet je weten.
Gewoon uit interesse, buiten de routes mag er niet gereden worden, echter je geeft aan dat er wel legale mogelijkheden zijn. Nou hoef ik die lokaties niet persé te weten, ben niet zo'n wild rijder, maar ik vind het wel interessant te weten wat zeg maar de uitzondering op de regel is.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De uitzonderingen zijn de fietspaden. Volgens mij zijn dat er twee. Eentje door het Pipobos langs het zwembad en de andere het fietspad op de Provinciegrens tussen Anna’s hoeve en Gr. Kievietsdal.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie