NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

bert l. schreef: wo 14 december 2022, 10:30 De uitzonderingen zijn de fietspaden. Volgens mij zijn dat er twee. Eentje door het Pipobos langs het zwembad en de andere het fietspad op de Provinciegrens tussen Anna’s hoeve en Gr. Kievietsdal.
Ah ja, bedoel je het zo idd. Dat zijn de uitzonderingen voor de crossers idd. Net zoals het pad langs het paleis net ten zuiden van de Lage Vuursche.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Die laatste is echt een kl*te fietspad :-{ zelf rij ik er altijd wel over :oops: wanneer Anna's Hoeve in de rit richting de UHR heb zitten.... Maar ik adviseer niemand dat stuk fietspad :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

worstkaas schreef: di 13 december 2022, 17:51
erwin.burgers schreef: zo 11 december 2022, 16:27 Vandaag maar weer eens op de gravelbike een rondje HVLV gedaan. 8.45 uur op de fiets, de drukte net voor geweest. Dacht dat het met de lagere temperaturen wel snel rustig zou worden, maar het omgekeerde leek vandaag waar.
Was wel weer gaaf op de gravelbike. Op sommige stukken écht sneller, soms ook veel langzamer. Zwaar ook.
Het is vooral kijken, kijken, kijken en weinig remmen, want dat gaat niet heel geweldig, al hobbelend en met mechanische schijfremmen. Remmen gaat stroef/zwaar, dus moet met meer vingers remmen en dan heb je weinig houvast als er ook nog eens wat kuilen zitten. Dat resulteerde in een onverwachts stukje met losse handen, een hoge berm en daarna een salto.... of flik-flak :winkie:

Stukje HV noord ff stukje rust vanwege omleiding. Grappig hoe veel sneller dat gaat tov de meeste mtb-ers, over de schelpenpaden.
Ik vind het parcours niet echt geschikt voor gravelbikes. Veel stuiteren en weinig snelheid.
Ik heb er al zoveel ingehaald op dit parcours. Met vering en dikke banden ben je zoveel sneller.
Nee, het is inderdaad geen specifiek gravelparcours en inderdaad heel veel gestuiter over wortels en door kuilen. Het is ook niet bedoeld om sneller te zijn dan op m'n mtb, maar het is gewoon heel anders rijden.
Doordat ik HVLV heel vaak gereden heb met m'n tank (Fuel EX) sta je niet meer zo stil bij alle relatief kleine hobbels en bobbels. Maar door op de gravel bike (eigenlijk racefiets met 34 mm bandjes :wink: ) te gaan wordt er veel meer gevraagd van mijn techniek (armen en benen die klappen moeten opvangen, wielen optrekken etc.), conditie en het kijken (met name zoeken naar lijnen om de hobbels en bobbels). Ik was letterlijk gesloopt na een keer HVLV, terwijl het tempo (iets) lager lag dan op de mtb. Ook de day-after voelde ik het behoorlijk....

Gewoon een leuke afwisseling, maar volgende keer gewoon weer op de mtb :bier:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Stunning schreef: wo 14 december 2022, 11:32
bert l. schreef: wo 14 december 2022, 10:30 De uitzonderingen zijn de fietspaden. Volgens mij zijn dat er twee. Eentje door het Pipobos langs het zwembad en de andere het fietspad op de Provinciegrens tussen Anna’s hoeve en Gr. Kievietsdal.
Ah ja, bedoel je het zo idd. Dat zijn de uitzonderingen voor de crossers idd. Net zoals het pad langs het paleis net ten zuiden van de Lage Vuursche.
GNR en Hollandse Rading mag je op veel paden (nog) vrij rijden, gecombineerd met wat gravel fietspaden en stukje HV kan je zo echt een leuk rondje maken van 50-100km

Niet zo leuk als de route zelf natuurlijk maar wel leuk als afwisseling. (En paar mooie stukjes om techniek te oefenen)
Have fun!
Rinse.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

erwin.burgers schreef: wo 14 december 2022, 13:02 Nee, het is inderdaad geen specifiek gravelparcours en inderdaad heel veel gestuiter over wortels en door kuilen. Het is ook niet bedoeld om sneller te zijn dan op m'n mtb, maar het is gewoon heel anders rijden.
Doordat ik HVLV heel vaak gereden heb met m'n tank (Fuel EX) sta je niet meer zo stil bij alle relatief kleine hobbels en bobbels. Maar door op de gravel bike (eigenlijk racefiets met 34 mm bandjes :wink: ) te gaan wordt er veel meer gevraagd van mijn techniek (armen en benen die klappen moeten opvangen, wielen optrekken etc.), conditie en het kijken (met name zoeken naar lijnen om de hobbels en bobbels). Ik was letterlijk gesloopt na een keer HVLV, terwijl het tempo (iets) lager lag dan op de mtb. Ook de day-after voelde ik het behoorlijk....

Gewoon een leuke afwisseling, maar volgende keer gewoon weer op de mtb :bier:
Ik herken dat wel, nu ook al een paar keer het MTB parcours van Spaarnwoude op m'n gravelbike gedaan. Goed voor de techniek en concentratie. Binnenkort maar weer eens naar HVLV.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

bert l. schreef: wo 14 december 2022, 10:05 Daar kunnen we iets mee. Wel een paar uur werk in OSM. Alle mtb paden eenrichtingsverkeer maken.
Net nog even nagekeken; ze staan al op eenrichtingsverkeer.
Wat wel gebeurt is dat routeplanners denken "ik ga tegen de richting in en dan stap je maar af", met een langere reistijd en strafpunten voor die route. (eenrichtingsverkeerd geldt wel voor fietsers maar normaal gesproken niet voor voetgangers, tenzij er vanaf de andere kant een expliciet voetgangersverbod staat)

Achtergrond daarbij is dat onze moderne mtb-paden eigenschappen hebben die routeplanners zoveel mogelijk proberen te vermijden : heel veel afstand tussen A en B door veel bochtjes, zoveel mogelijk hoogtemeters meepakken en een classificatie als "hobbelig wegdek". Daarom concluderen routeplanners dat je beter een stukje tegen de richting over zo'n pad kan lopen dan een lang stuk over dat pad fietsen.
Daar is dus duidelijk ruimte voor verbetering voor betere mtb-planners..
Alle wandelpaden op Cycling=No zetten.
Daar zal ik dit weekend eens voor gaan zitten.
Dacht eerst dat ik in NP UHR (rond de mtb-routes) de fietsverboden wel zo'n beetje dekkend had gekregen in OSM, maar net check gedaan en ik zie dat rond HB/LV moeten nog wat stukken moeten gebeuren.

Zodra de betreffende routeplanners een (interne) kaartupdate doen (er zijn gratis routers die dat dagelijks doen en betaalde die maandenlang wachten..) zou het aantal onjuiste adviezen kleiner moeten worden.

Maar ook hierbij zie je -ook als de fietsverboden zijn ingevuld- dat routers -ondanks de langere reistijd- soms het afstappen en over wandelpaden lopen verkiezen boven omfietsen over het mtb-pad :o
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

Heeft OSM niet de mogelijkheid de mtb paden verboden te maken voor voetgangers? #DTV 'k Bedoel maar, fysieke bordjes met die strekking staan er al een aantal rond de Kuil op HV ...
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Bahco schreef: vr 16 december 2022, 19:15 Heeft OSM niet de mogelijkheid de mtb paden verboden te maken voor voetgangers? #DTV 'k Bedoel maar, fysieke bordjes met die strekking staan er al een aantal rond de Kuil op HV ...
Goed punt!
Als er inderdaad bordjes staan waaruit echt een voetgangersverbod volgt, dan kan je de weg in OSM inderdaad ook sluiten voor voetgangers.
Maar het is wel echt tot die situaties beperkt: als gebruik door voetgangers door jou en mij als ongewenst / hinderlijk / gevaarlijk zou worden gezien dan is dat geen grond om de weg in OSM te sluiten (anders wordt het een welles/nietes-strijd tussen bijdragers met wijzigingen aan de hand van persoonlijke voorkeuren / inschattingen die steeds worden teruggedraaid), het moet in het veld echt verboden zijn om het ook in OSM te mogen afsluiten.

Ik ben aan het nagaan hoe het met die bordjes staat, heb er zelf onlangs ook paar gezien.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Bahco schreef: vr 16 december 2022, 19:15 Heeft OSM niet de mogelijkheid de mtb paden verboden te maken voor voetgangers? #DTV 'k Bedoel maar, fysieke bordjes met die strekking staan er al een aantal rond de Kuil op HV ...
Formeel bestaat ‘Voetpadder=No’ niet. Uitgezonderd de A1, A2 etc. Ga je dat in OSM wél doen, dan creëer je een soort schijnwerkelijkheid.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Mensen ik heb t weekend wel HV en LV op de planning staan, bevroren of goed te doen?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

erikvlugt schreef: za 17 december 2022, 04:14 Mensen ik heb t weekend wel HV en LV op de planning staan, bevroren of goed te doen?
Het ligt er zeldzaam snel bij de laatste tijd.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Al 2 weekenden best wel bevroren ondergrond. In combinatie met het goede onderhoud, lijkt het wel asfalt. Ik zou overslaan, heeft niks met mountainbiken te maken. Maar volgend weekend beter na een week met regen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Stunning schreef: za 17 december 2022, 09:50 Al 2 weekenden best wel bevroren ondergrond. In combinatie met het goede onderhoud, lijkt het wel asfalt. Ik zou overslaan, heeft niks met mountainbiken te maken. Maar volgend weekend beter na een week met regen.
Nou vraag mij af of we hetzelfde hv/lv hebben gefietst :lol: . Het ligt er al twee weken super bij , mega veel grip .
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Er worden steeds twee regionen door elkaar gehaald :-{ ........omdat het is namelijk LV HV en niet andersom en dan gaat het mis :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Sabai schreef: za 17 december 2022, 11:10
Stunning schreef: za 17 december 2022, 09:50 Al 2 weekenden best wel bevroren ondergrond. In combinatie met het goede onderhoud, lijkt het wel asfalt. Ik zou overslaan, heeft niks met mountainbiken te maken. Maar volgend weekend beter na een week met regen.
Nou vraag mij af of we hetzelfde hv/lv hebben gefietst :lol: . Het ligt er al twee weken super bij , mega veel grip .
Hebben we zeker hoor :wink:

Maar mijn antwoord heeft een enigszins sarcastische ondertoon. Het is al 2 weken droog, dus natuurlijk ligt het er fantastisch bij !! Het is een racebaan 8)

Ik verbaas mij er altijd over dat mensen toch weer vragen hebben over hoe een ronde erbij kan liggen. Is het niet omdat het modderig kan zijn, dan is het weer omdat de grond bevroren kan zijn. Meestal zijn de door mij aangehaalde twee condities het geval na regenval, of zoals nu na een vorstperiode. Dus ja, uiteraard is de grond is bevroren. Slip je af en toe weg ? Ja, is mij 2 weken geleden overkomen toen een stuk kombocht onder mijn voorwiel los brak. Kan dat gebeuren ? Ja ! Je hebt gekozen voor MTB als sport, dat is een buitensport, dus ben je afhankelijk van de buiten condities. Een MTB fiets moet niet mooi staan te zijn in de schuur - daar moet je op fietsen :tong anders kan je beter voor baanwielrennen kiezen :winkie:
Mario070 schreef: za 17 december 2022, 11:13 Er worden steeds twee regionen door elkaar gehaald :-{ ........omdat het is namelijk LV HV en niet andersom en dan gaat het mis :lol: :lol: :wink:
:lol: :-q

Ik kan daar mentaal best wel moeite mee hebben. Vooral als ik mijn Strava ronde bekijk na het fietsen. Had ik nu eerst de LV gedaan of de HV, het was een combinatie, maar sommige delen lopen ook in elkaar over. Lastig :wink:
Plaats reactie