NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Willem Altes schreef: vr 10 maart 2023, 17:53Amerongen en Leersum zitten toch weer op een droogte-eiland
Ik denk als je daar vanmiddag zou rijden, iets anders over denkt.................
In ieder geval mooi weer voor de BBQ en potje bier :bier:
Fietsen komt later wel weer :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

daniel1975 schreef: vr 10 maart 2023, 17:29 Sowiso grote verschillen binnen NL deze maand. Februari was redelijk normaal.
Komende 5-6 dagen nog veel neerslag, daarna verwachten ze geleidelijk iets droger weer.
Maar acceptabele temperaturen staan nog niet op de kaart.

Afbeelding
Maandag anders 15 a 16 graden voorspeld
Wel weer met een bak regen erbij.
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/355130 ... oende-lukt

Zit ik lekker lui vrijdagavond te vieren, struikel ik over de foto bij dit bericht in het plaatselijke suffertje. Dus ik gelijk nieuwsgierig: wat zegt dit artikel over MTB en Amerongen?

Wie het weet het mag het want ik zeggen, want ik zie het niet ...

:~
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Bahco schreef: vr 10 maart 2023, 21:55 https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/355130 ... oende-lukt

wat zegt dit artikel over MTB en Amerongen?
Wie het weet het mag het want ik zeggen, want ik zie het niet ...

:~
Zegt Niets.
De dame-journalist zat bij het Groene Verkiezingsdebat waar ik ook bij was. De eindredactie heeft er een foto bij gezocht waar ook een boom op staat. Haar verhaal is in lijn met wat er o.a. in het debat gezegd is.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 9 maart 2023, 11:47
MVMVML schreef: ma 20 februari 2023, 12:43
Jeetje verbazingwekkend dat ik het overleeft heb voordat dat wetje werd ingevoerd. Wat dus pas sinds 2005 is. Daarvoor leefde ik blijkbaar in een levensgevaarlijk Wild Westen.
... toen reed je nog niet zo wild in Bikeparks ...... in jullie filmpjes zie ik toch geregeld wat medische hulp voorbij komen :winkie:
Nog nooit ID voor nodig gehad. Laat staan in de NLse 'bikeparks'. :bier:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bert l. schreef: vr 10 maart 2023, 12:54
Sabai schreef: vr 10 maart 2023, 12:41 Er is in iedergeval geen neerslag tekort meer. Afgelopen jaren was maart telkens te droog. Het is wel echt treurig weer dit jaar. Als naar mijn zonnepanelen kijk heb ik tot nu toe 70% minder opbrengst tegenover vorig jaar deze tijd.
Wees voorzichtig met dit soort uitspraken. Afgelopen februari is het bijna de hele maand droog geweest. Het eerste mulle zand werd al zichtbaar. Tijdens ons werk aan de UHR routes is de grond na éen spade diep nog helemaal droog.
Yep. Ook al regent het weken achter elkaar constant. En kom je doorweekt thuis. Het is nog steeds heel erg en zo. Volgens het model.
Ik denk dat een verplicht paspoort op je voorhoofd dat wel op zal lossen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ca 225mm op de Heuvelrug sinds 1 januari.
Zal ongetwijfeld hier en daar mul zijn geweest, maar té droog gaat er bij mij niet in.
Bicycle, bicycle, bicycle
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als je geen idee hebt hoeveel water er door de wind i.c.m.een droge lucht , zoals bij een oostenwind, er afgevoerd wordt. Dan kun je al misrekenen.
Februari was warm met een periode droge Oosten wind
Ook was Februari gemiddeld in Nederland droog 20 mm tegen 58 mm normaliter https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... 3/februari

De gemiddelde som tot nu toe in 2023 is nagenoeg gelijk aan normaal.

Als je nu naar de route Leersum kijkt. Ik ben er vandaag geweest. Zou iedereen zeggen het ligt er goed bij ( 1).
De paden waren hard en de waterbakken leeg..
2 dagen nadat er de voorgaande dagen een flinke plens is gevallen ongeveer 30 mm. Dan kun je wel zeggen dat de ondergrond op veel plaatsen nog niet verzadigd is. Wat rond deze tijd eigenlijk normaal zou zijn.

Deels waait het vocht weg en deels wordt het te diep zittende grondwater aangevuld. Daar deze laag grondwater dieper zit door de voorgaande droge jaren. En de infiltratie/hangwater zone droger is geworden. Ontstaat er minder snel verzadiging van de bovengrond .
M.a.w. er is een grotere buffer waar het water in kan zakken.

Afbeelding

Alle water stroomt naar zee noch thans raakt deze niet vol

Afbeelding

(1 ) Ben van mening dat een mtb route er altijd goed bij ligt. Zo niet dan ben ik op de verkeerde plek, slechte vorm v.d. dag en misschien het verkeerde humeur.
Er is genoeg te kiezen/combineren om een leuke tocht te maken zonder de ongemakken van een zogenaamd slechte route.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... goverschot

Afbeelding

Dit is het saldo waar we de herfst in gingen. Tussen 30 september en 1 april houdt het KNMI het neerslagtekort/-overschot niet bij.

Op de UHR werkt de hydrologie als een soort omgekeerd soepbord: veel water loopt er aan zijkanten van af.
Dat merk als ik hier precies aan de rand van Veenendaal rond 23:00u de laatste ronde loop met de hond. Daar ligt een manshoog riool waar het kwelwater in wegstroomt. Als het te droog is, is er geen kwelwater en loopt dat ook niet weg. Dan is het stil. Pas vanaf januari stroomt het weer een beetje en de sloten staan pas sinds kort weer ongeveer vol. De eendjes zijn pas net weer terug. Je hoort dat ook aan het stromende water.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
marc94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 11:41
Mijn mountainbike: Wordt binnenkort vervangen

Op een paar plasjes na ligt de route er prima bij!

@trailcrew: onderaan Harry Slinger ligt een boom dwars over het pad. Is dat een nieuwe trailfeature of is hij ongelukkig omgewaaid? :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

marc94 schreef: ma 13 maart 2023, 16:10 Op een paar plasjes na ligt de route er prima bij!

@trailcrew: onderaan Harry Slinger ligt een boom dwars over het pad. Is dat een nieuwe trailfeature of is hij ongelukkig omgewaaid? :)
Is al bekend en wordt vanmiddag nog weggehaald. Of is misschien zelfs al weg weg, die lui daar kennende :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RPG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 17:25
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0 2016

Net Amerongen gereden en de boom ligt nog over de route.
Route ligt er mooi bij, hier en daar een plasje, zal met deze wind en zon wel snel weg zijn.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Einde van de dag wordt de boom weggehaald
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Aaaaand it’s gone.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

bert l. schreef: zo 12 maart 2023, 20:10 https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... goverschot



Op de UHR werkt de hydrologie als een soort omgekeerd soepbord: veel water loopt er aan zijkanten van af.
Dat merk als ik hier precies aan de rand van Veenendaal rond 23:00u de laatste ronde loop met de hond. Daar ligt een manshoog riool waar het kwelwater in wegstroomt. Als het te droog is, is er geen kwelwater en loopt dat ook niet weg. Dan is het stil. Pas vanaf januari stroomt het weer een beetje en de sloten staan pas sinds kort weer ongeveer vol. De eendjes zijn pas net weer terug. Je hoort dat ook aan het stromende water.
Even wat duiding. Voor een juiste voor stelling van zaken.

Je beeldspraak van het soepbord gaat meer op voor een berggebied met rots. Daar kan veel water niet inzijgen. Door de hellingsgraad en harde oppervlak.
De Amerongseberg zou dan een "vergiet" zijn waarbij bij hele zware regenval plaatselijk afstroom is.

Veenendaal is zeer lokaal en heeft een grondwater probleem o.a. omdat daar 2 watersystemen aan elkaar grenzen. Kwel en beek water vanuit het Veluwe massief en kwel van de Amerongseberg. Het kwelwater wat je beschrijft wordt afgevangen en afgevoerd naar de Grift. Is onderdeel van het waterbeheer. Om water problemen in de bebouwde delen van Veenendaal en het Binnenveld te voorkomen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie