NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Op de MTB-routes op de Utrechtse Heuvelrug moet je altijd een geldig vignet van het Nationaal Park kunnen tonen.
Het huidige, gele vignet 2022 is nog 10 dagen geldig. Vanaf 31 januari a.s. moet je het nieuwe, zalmkleurige vignet 2023 kunnen laten zien als je gecontroleerd wordt.
De prijs blijft 7,50 voor een heel jaar mountainbiken op de MTB-routes binnen het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Het vignet is geldig op de mountainbikeroutes Rhenen, Kwintelooijen, Amerongen, Leersum, Zeist, Austerlitz, Kidsroute Austerlitz, Lage Vuursche en Hoge Vuursche.
De actuele lijst met alle verkooppunten, zoals webshop, horeca en fietsenzaak vind je hier:
https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl/mtbvignet.
Happy biking. Blijf gezond.

Afbeelding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Iemand vandaag op het parcours geweest? Ligt er sneeuw of is het glad?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
HansGSX-R
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 6 april 2022, 18:07
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 hpc race

rokl schreef: za 21 januari 2023, 16:51 Iemand vandaag op het parcours geweest? Ligt er sneeuw of is het glad?
Ja, net terug (AM). Prima te doen, hier en daar een klein plasje en sneeuw ligt er nauwelijks dus het is ook niet glad.
Was ook nog redelijk druk, als in normaal voor een zaterdag :D
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Vandaag een rondje Amerongen gedaan, wat een leuk parcours zeg ! Lekkere flow, wat sprongetjes, en weinig saaie stukken.
Lag er ook prima bij. Hij lijkt wel een stuk korter dan ie is, zo leuk zelfs :-q (p.s. ik ben zelden zo positief)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Morgen rondje Amerongen in de planning.
Ik fietst samen met mijn vriendin die iets langzamer is.

Nu weet ik op Amerongen 1 plek waar ik een lusje kan rijden om haar daarna weer in te halen, zijn er hier meer van ?

Amerongen en Leersum is net even teveel voor mijn vriendin.
Kun je natuurlijk een halfje Leersum er bij doen, maar dan mis je het leuke stuk weer.

Moraal : heeft iemand tips zodat ik wat meer gas kan geven, maar toch in de buurt van mijn vriendin blijf ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 27 januari 2023, 20:11 Morgen rondje Amerongen in de planning.
Ik fietst samen met mijn vriendin die iets langzamer is.

Nu weet ik op Amerongen 1 plek waar ik een lusje kan rijden om haar daarna weer in te halen, zijn er hier meer van ?

Amerongen en Leersum is net even teveel voor mijn vriendin.
Kun je natuurlijk een halfje Leersum er bij doen, maar dan mis je het leuke stuk weer.

Moraal : heeft iemand tips zodat ik wat meer gas kan geven, maar toch in de buurt van mijn vriendin blijf ?
Y tell me Y kun je dubbel rijden door aan het eind paars te pakken, onderaan verder naar beneden te rijden en scherp rechtsaf het gravel op te gaan.
Je komt dan vanzelf de route weer tegen.

Het berkenbos kun je gemakkelijk nog een keer doen door voor de brede klim linksaf te gaan het fietspad op en weer links bij de splitsing

Aan het einde van crazy singletrack kun je linksaf het fietspad op en rijd je zo terug naar het einde van Harry Slinger.

Er zullen vast nog meer stukken zijn, maar dit zijn de makkelijkste stukken die zo in me op komen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Laat haar in de auto wachten terwijl jij de volle ronde Leersum rijdt :lol: :winkie: :wink:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Gelukkig fietst mijn vriendin ook graag, eventjes wachten zou geen probleem zijn.

Hoe vindt ik wat die namen zijn mcreal ?

Edit : al gevonden, goeie tips ! :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Waarom laat je niet je vriendin op de e-bike rijden en jij zonder ondersteuning? Dan zal het verschil wel meevallen, tenzij je echt gas geeft :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

:lol: goed idee !

Als er genoeg hoogteverschil is komt ze al een heel eind, alleen met genoeg bochten win ik het met de trapfiets nog.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

tiewrap schreef: vr 27 januari 2023, 22:29 :lol: goed idee !

Als er genoeg hoogteverschil is komt ze al een heel eind, alleen met genoeg bochten win ik het met de trapfiets nog.
Onze oplossing voor het snelheidsverschil 😊

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij Leersum kan je het rondje Lombok twee keer doen en je vriendin een keer. Langer stuk apart is van Scherpenzeelseweg Ginkelduin of fietspad Utrechtse baan . Als je dat te lang wordt rijden vind, zijn er bij Ginkelduin en daarna nog meer plekken waar fietspad parallel loopt aan MTB-route ( en korter is).
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Alle tips waren niet nodig voor mij, ik werd er gewoon af gereden door mijn vriendin :o :lol:

Zelf ook nog een rondje met de ebike gedaan, dat viel eigenlijk best tegen. Continu tegen de begrenzing te harken, dan liever een snelle xc fully.

Amerongen is voorlopig favoriet bij ons, erg leuk parcours! :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vind het wel grappig hoe de track condities in 1 week zo kunnen veranderen. Vorige week hield ik heel erg in en was rond in 1:08.00 en voelde gemakkelijk, vanochtend was het 1:06.00 en had ik het gevoel dat het voor geen meter ging doordat de ondergrond veel meer zuigt.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Een vraagje aan de ervaren Harry Slinger Goeroe’s: nou mijn skills voor het nemen van die kombochtjes langzaamaan wat toegenomen zijn slinger ik ook wat sneller door Harry heen. Alleen heb je ongeveer halverwege (als je HS tot aan het hek voor het omhooglopen rekent) een S-je (links-rechts) die wel heel kort is en ook echt 180 graden terugloopt. Met de snelheid waarmee ik daar nu in ga kan ik ‘m niet nemen. Hoe doen jullie dat?
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie