NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

bouwpakket schreef: ma 15 mei 2023, 15:40
Cube-Elite schreef: ma 15 mei 2023, 15:17 Ja met een schuiver voel je het vaak pas na een tijdje of je douche.
Dus niet douchen!
Geprobeerd, maar dat betekent blijkbaar ook in de schuur slapen in huize Vibe.

Knie gaat goed, vanmiddag op het gemakje een rondje HV gedaan :-q
[/meldingsdrang]
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wij zijn zeer gehecht aan de laatste updates van de harde kern!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Vandaag weer geweest. Ik wil de goden niet verzoeken, maar delen worden al behoorlijk droog.
Hoe is dat toch mogelijk na een voorjaar waarin het nog nooit zo veel geregend heeft.

Was nog prima te doen hoor geen juni 2022 taferelen, maar het viel me op vorige week lag het er perfect bij.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn viel dat maandagochtend inderdaad ook al op. Woensdagavond bij Nijmegen ook al aardig stoffig en mul en zelfs Rhenen was donderdagavond her en der opletten qua los zand. Wat dat betreft zou het nog wel een maandje langer mogen motregenen...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Gisteren de route ede gedaan en die was ook al behoorlijk mul. Denk dat het aan de ondergrond ligt. Want overal hier is de grond behoorlijk verzadigd en alle drinkplaatsen voor de dieren staan gevuld tot aan de rand.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Zand heeft nu eenmaal de eigenschap dat het geen vocht vast houd, dus hoe zandiger de ondergrond, hoe sneller het vocht ook weer weg is. Dan kan het nog zo lang regenen maar als het even mooi weer is zal het weer direct stoffig worden.

Op Rhenen zie je duidelijk dat er op veel plekken een leemfractie in de bodem zit. Dit blijft veel langer vocht vasthouden en houd dus ook meer stevigheid.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Sabai schreef: vr 19 mei 2023, 16:49 Gisteren de route ede gedaan en die was ook al behoorlijk mul. Denk dat het aan de ondergrond ligt. Want overal hier is de grond behoorlijk verzadigd en alle drinkplaatsen voor de dieren staan gevuld tot aan de rand.
Er staat al een paar weken een stevige ventilatorwind die alles droog blaast.
En we hebben een dingetje met onttrekking van water voor mens, industrie en landbouw.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hoe kan je laatste zin nu in overeenstemming zijn met datgene wat Sabai schrijft 'de drinkplaatsen staan tot aan de rand vol'.

Volgens mij wordt er door Sama een prima uitleg gegeven.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Vrijdag triootje Leersum-Amerongen-Rhenen gereden.
Inderdaad erg opvallend dat je opdrogende modder zag én mul zand. Het intensieve gebruik van de route zal hier ook wel toe bijdragen.
1 bijna schuiver op Rhenen omdat ik met veel druk op het voorwiel een bocht indook die muller was dan ik verwachtte…. Gevalletje “met de schrik vrij”. Was lamg geleden dat ik “de wokkel” had gereden, blijft ook een leuk stukje!
Met bijna 60km weer terug bij de auto, leuke ochtend gehad.
Bicycle, bicycle, bicycle
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

daniel1975 schreef: za 20 mei 2023, 21:54 Vrijdag triootje Leersum-Amerongen-Rhenen gereden.
Inderdaad erg opvallend dat je opdrogende modder zag én mul zand. Het intensieve gebruik van de route zal hier ook wel toe bijdragen.
1 bijna schuiver op Rhenen omdat ik met veel druk op het voorwiel een bocht indook die muller was dan ik verwachtte…. Gevalletje “met de schrik vrij”. Was lamg geleden dat ik “de wokkel” had gereden, blijft ook een leuk stukje!
Met bijna 60km weer terug bij de auto, leuke ochtend gehad.
Denk dat het niet per definitie met intensief gebruik te maken heeft. Gisteren heb ik (bijna) alle routes van de Zuid Veluwe gereden en een aantal daarvan worden echt niet heel intensief bereden. En ook daar was dit zichtbaar. Hoewel er een groot verschil te merken is tussen de meer natuur routes in de bosrijke omgeving en de wat meer zandgrond achtige routes zoals bijvoorbeeld Otterlo en Ede (rond de hei).
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Wayne77
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 22:16
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF7 2022

Vandaag een paar keer Harry gedaan. Inderdaad sommige delen zijn echt al heul droog. Onderin de bochten ligt gewoon een laag zand. Je moet heel precies sturen anders is er kans op een behoorlijke schuivert!
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Even over de droog en mul staat van de route: ja, bos pompen, zandgrond, ventilator, allemaal heel belangrijk. Andere ook belangrijke factor na een natte periode is het spoelzand. Door de best wel hevige regenbuien van afgelopen tijd spoelt het “lichte/gladde” zand naar kuilen en laaggelegen stukken->mul. Grind, kiezeltjes en “ruiger” zand blijft over-> glad.
Mooi voorbeeld idd Harry slinger bij het stuk met de snel opvolgende kuipbochtjes. Serieus veel zand onderin, daarboven ook glad door zgn loose over hard en daar weer boven de harde rand van de kuip(als je durft).

De watergaten stonden (vrijdag) hier en daar nog vol. Dit is normaal. Het wegtrekkende water laat elke keer weer wat slib achter, na een aantal keren heb je een waterdichte bodem. Het leuke is dat deze watergaten enorm in trek zijn bij bosbeesten(tjes) , kijk maar eens naar de sporen rond zo een kuil.
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Gistermiddag heb ik ook nog snel effe een rondje gepakt uit het werk, er kwam nog iemand met een gele Santa die bovenaan een klim stond te kletsen achter me aan geracet om te kijken wat voor een fiets ik heb, toevallig iemand van hier?
Sneeuwmonster
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

sama schreef: do 25 mei 2023, 10:45 Gistermiddag heb ik ook nog snel effe een rondje gepakt uit het werk, er kwam nog iemand met een gele Santa die bovenaan een klim stond te kletsen achter me aan geracet om te kijken wat voor een fiets ik heb, toevallig iemand van hier?
ik denk dat je Alfred bedoeld

https://www.strava.com/athletes/29621594

en die ken ik wel,en was er gsiteren.
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Ik heb nog een Garmin fietscomputer gevonden op de route. Als de vermoedelijke eigenaar me kan vertellen op welke datum hij of zij deze is kwijtgeraakt, en welke routes er zijn gereden zijn die dag, hebben we wellicht een match.
Plaats reactie