Welke energy drank?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: do 11 juni 2009, 20:42

Als ik ga mountainbiken neem ik altijd mijn rugzak mee waar een waterzak van 2l in kan. Ja, weet het...extra gewicht :-D

Ik gebruik altijd van die energy dranken in poedervorm van de Decathlon. Heb eigenlijk geen idee of dit nu wel echt goed werkt.

Wat kan ik nu het beste gebruiken om tijdens het mountainbiken het vocht aan te vullen? Waar hebben jullie de beste ervaringen mee?
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... drank.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.optimaalsporten.nl/sportvoed ... -maken.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij is er op het forum ook al veel geschreven. Opvallende aan de teksten bij bovenstaande links is de vermelding dat zout niet noodzakelijk is in sportdrank. Dit kan ook met gewoon eten worden aangevuld (bovenste link) en westerse mensen krijgen zo al meer dan de dagelijkse hoeveelheid binnen (2de link)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Randy13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 18:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber SL 9.8
Contacteer:

Gebruik zelf altijd de 2 in 1 van Amacx bevalt goed en vaak scherp geprijsd.
Wil je weten of het werk neem eens een keer alleen water mee ipv je isotonic sportsdrink. Ik merk in ieder geval wel behoorlijk verschil.
Trek Procaliber SL 9.8
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb zelf altijd water in mn camelbak en 1 kleine bidon op de fiets waar een flesje AA inzit.
Heb ik genoeg aan voor ritjes tot 100km.

Zo houd ik ook de camelbak schoon vanbinnen.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Half water half appelsap..goedkoper en net zo goed.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat van appelsap wist ik nog niet.
Wel lekkerder ook.
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Doe hetzelfde als Randy, Amacx isotonic zelf aanmaken. Doe behoorlijk lang met een bus dus de kosten vallen mee. Kant en klare sportdranken zijn erg duur. Neem tijden ritten van 1 tot 2 uur 1 bidon met Amaxc isotonic mee en 1 bidon met water. Langere ritten of hogere temperaturen de camelbak met 2 liter water ipv de bidon met water. Merk wel degelijk verschil of ik enkel water drink of de Amacx.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
NielsD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 6 maart 2010, 20:19
Mijn mountainbike: Canyon Lux, OnOne Inbred, Cube Cross race pro, Vortrieb beachracer

Ik gebruik bij ritten van 90 min en langer altijd Torq energy van Torq fitness. Koop ik in zakken van 1,5 kg.
Werkt voor mij erg goed en is ook nog eens lekker (is ook een voordeel).
Denny84
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 21:29
Mijn mountainbike: Oudenbosch
Contacteer:

ik vindt sportdrank iets persoonlijks , de ene vindt dit lekker en de andere dat .

Heb veel sportdrankpoeders gehad , omdat ik na lange ritten en stevige inspanning hoofdpijn kreeg ben ik gaan zoeken en gebruik nu Sis Go electrolyte sinds k deze gebruik geen hoofdpijn meer .
Dus voor mij is het op dit moment Sis sportdrank .
Gebruikersavatar
jeroenkuiper
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 21:02
Mijn mountainbike: Cube MTB & Wilier racer

Rudy78 schreef:Opvallende aan de teksten bij bovenstaande links is de vermelding dat zout niet noodzakelijk is in sportdrank. Dit kan ook met gewoon eten worden aangevuld (bovenste link) en westerse mensen krijgen zo al meer dan de dagelijkse hoeveelheid binnen (2de link)
het gaat volgens mij ook niet om de zouttoevoeging omdat we dit kwijtraken tijdens het transpireren maar het zorgt ervoor dat het vocht makkelijker door het lichaam wordt opgenomen tov bijvoorbeeld plat water.

ik doe zelf altijd een bidon water en een bidon water/ranja en een klein snufje zout.

voor lange ritten of op de racer doe ik er altijd Isostar oid in. Alhoewel ik na de volta limburg classic toertocht van 160km de hele dag isostar orange heb gedronken ben ik een beetje klaar met die smaak dus ga nu op zoek naar wat anders...
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Ik kieper er ook altijd ranja in. Bij lange en of serieuse tochten neem ik wat pillen mee.
wat dextro energy en wat anti kramp pillen merk weet ik zo niet.
ben ik in idergeval goedkoop uit, en smaakt ook nog.
East Goat
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 14:25
Mijn mountainbike: BMC TE02

Beetje ranja of 50/50 appelsap, heeft voor mij nog altijd gewerkt, ongeacht kilometers, hoogtemeters of wat dan ook. Overigens doe ik dat alleen in een bidon. In mijn Camelbak stop ik alleen water omdat die daar mooi schoon van blijft. :-q
Vaak ben je te bang, soms te dapper...
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Denny84 schreef:ik vindt sportdrank iets persoonlijks , de ene vindt dit lekker en de andere dat .

Heb veel sportdrankpoeders gehad , omdat ik na lange ritten en stevige inspanning hoofdpijn kreeg ben ik gaan zoeken en gebruik nu Sis Go electrolyte sinds k deze gebruik geen hoofdpijn meer .
Dus voor mij is het op dit moment Sis sportdrank .
Zelfde hier, gebruik het om hoofdpijn te voorkomen. Heb nu de isoactive van powerbar en die doet het ook goed. Wil ook die amacx wel proberen eigenlijk. SIS is sowieso goed, maar loont wel om in de aanbieding aan te schaffen
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zo persoonlijk als hoe slaap je het lekkerst. Ik drink alleen water.
mickelzzon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 13:51

Ik meng natuurlijke vruchtensap, zonder toegevoegde suikers, met een uitgeknepen citroen en wat vers gezette groene thee erbij. En soms los ik in de thee een paar flinke scheppen cocos bloemsuiker op. Dat is een trage suiker die langer doorwerkt dan die glucose of andere zoete troep waarmee ze sportdrank vergiftigen. Mensen die veel sportdrank of van die gels gebruiken zouden voor de grap hun leverwaarden eens moeten laten meten. Al die zooi die niet direct verbrand wordt verdwijnt naar je lever maar die kan niet zo heel veel met niet natuurlijke suikers dus slaat je lever deze op met als gevolg een mogelijk vervette lever. Jonge mensen hebben daar weinig last van maar als je boven de 40 komt en ook nog eens een paar kilotjes teveel hebt is het oppassen met al die zoete drankjes.
Plaats reactie