Offroad motoren op de mtb route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Soapy48
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 maart 2013, 16:35

De mtb-route die ik regelmatig fiets, is ontdekt door offroad motoren :(( Onlangs kwam een groep van 6-8 motoren in tegengestelde
richting over de route gereden (best wel link). Een andere mtb-er die een motor-rijder aansprak werd uitgescholden.
Los van het gevaar en intimiderend gedrag, rijden ze naar mijn idee ook een deel van het traject kapot.
Het is een officiele mtb route en het bos is verboden voor motorvoertuigen.

Wat is jullie praktijk ervaring?
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Tijdens een toertocht een keer vast gereden door zo'n clubje vaneen man of 5, wie ik wel niet aan het bellen was en of ik daar mee wilde ophouden anders had dat consequenties voor mij. Dit was op de route van Venray. Vorig jaar route Horst in tegengestelde richting, gingen wel netjes aan de kant met zijn drieën. Maar verderop de matten in een afdaling tegen erosie een mooie streep in getrokken. Op de route van Gemert een man of 6 met quads van de route af zien komen, ook tegengesteld daar heb je dan weer last van omdat ze alles lostrekken. Nu weet ik ook wel dat die mensen zijn hobby moeten hebben, maar blijf van de ATB routes af. Het kost veel werk van stichtingen, gemeentes, Staatsbosbeheer en vrijwilligers, om deze routes aan te leggen en te onderhouden.
Ook voor deze groep hebben ze toertochten, maar dat zal wel te zwaar zijn of niet leuk zijn met zovelen te rijden, o ja kost ook nog inschrijfgeld. Maar wat ik ook hoor, is dat er zo ook nog vele onverzekerd rondrijden door de bossen (In de kennissen kring zijn er die deze hobby hebben).
Wij zijn niet gewenst door de wandelaar in het bos (wandelroutes), dus toen kwamen er ATB routes, en nu wordt de wandelaar en de mountainbiker lastig gevallen en geïntimideerd door de off road rijder op zijn crosser of quad.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Het zij meestal knuppels die geen echte enduro kunnen/durven rijden en ook niet op de crossbaan rond komen. Daarom gaan ze maar in een bosje rond tuffen. Op de MTB is er al niet heel veel bijzonders aan, laat staan op de crosser.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Kom ze ook regelmatig tegen (helaas). En over het algemeen zijn het niet hele spraakzame figuren anders dan een hoop gevloek dat uit de integraal helm komt en een middelvinger hier en daar. Zonder alle motormuizen te willen beledigen hoor,(ken er 1 met een blauw pak :D ) maar dat is mijn ervaring tot nu toe.

Als ze afstappen en jouw vragen de telefoon neer te leggen wordt het wel heel bont. Overigens zou ik niet weten wie ik zou moeten bellen, los van het feit of dat zinvol is.

Weet overigens niet precies wat de wetgeving is. Er zijn toch MTB routes hier in Brabant waarvan stukken gemaakt "lijken" te zijn voor de crossers.
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Zie soms ook wel eens motorcross sporen bij ons in het bos. Maar heb er eerlijk gezegd weinig last van.
Soms zelfs wel fijn om te volgen, want vaak is de lijn die ze rijden ideaal. (dat is mijn ervaring tenminste)
Verder worden er hier in de buurt weinig diepe sporen getrokken, gelukkig.
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

Maken we een mooie track op hun crossbaan :p
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

azazel schreef:Zie soms ook wel eens motorcross sporen bij ons in het bos. Maar heb er eerlijk gezegd weinig last van.
Soms zelfs wel fijn om te volgen, want vaak is de lijn die ze rijden ideaal. (dat is mijn ervaring tenminste)
Verder worden er hier in de buurt weinig diepe sporen getrokken, gelukkig.
Ik vind het op de singletrack van de rode route vlakbij de wellsche hut in de buurt niet zo prettig persoonlijk. :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

DaanCramer schreef:Weet overigens niet precies wat de wetgeving is. Er zijn toch MTB routes hier in Brabant waarvan stukken gemaakt "lijken" te zijn voor de crossers.
Ik meen dat de meeste gemeentes een politieverordening (misschien gebruik ik het verkeerde woord) hebben die het gebruik van onverharde paden door tweewielige motorvoertuigen verbiedt. Praktisch gezien dus een algemeen verbod tot off-road motorrijden.

Ik ben zelf lang enthousiast motorrijder geweest en heb in die jaren ('80) ook wel terreinmotoren gehad maar helaas is Nederland tegenwoordig echt te vol om een dergelijke hobby nog te kunnen uitoefenen zonder veel overlast te veroorzaken. Simpelweg te weinig natuurlijke ruimte. Degenen die nu nog elke zondagochtend op hun enduro stappen om illegaal de bossen in te duiken hebben weinig sociaal besef, dus asociale reacties zoals hier omschreven passen wel bij het type vrees ik :(
Zelfs in de Loonse en Drunense duinen (een nationaal park) heb ik weleens een clubje van die horken gezien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Zaterdag reden ze ook weer in de Reulsberg in Horst.

Het is te ongelofelijk voor woorden..... In hetzelfde bos aan de andere kant van de snelweg ligt een motorcrossbaan........... En nog 5 andere in een omtrek van 10 km. :~
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Koenuhhh schreef:
azazel schreef:Zie soms ook wel eens motorcross sporen bij ons in het bos. Maar heb er eerlijk gezegd weinig last van.
Soms zelfs wel fijn om te volgen, want vaak is de lijn die ze rijden ideaal. (dat is mijn ervaring tenminste)
Verder worden er hier in de buurt weinig diepe sporen getrokken, gelukkig.
Ik vind het op de singletrack van de rode route vlakbij de wellsche hut in de buurt niet zo prettig persoonlijk. :wink:
Afgelopen najaar anders wel… alleen met die blub van nu is het wat minder.. :D
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Wij hebben er in de bossen en op de route's in de buurt van Helmond heel veel last van , wat een eikels zeg ,alles kapot rijden of ze knallen gewoon volle bak langs je heen.
Zelfs meegemaakt als je er wat van zegt dat ze je helemaal onder het zand zetten met de achterband , leuk he >>> crossers , mooi alle route's vernielen en dan op de koop toe ook nog heel intimiderend gedrag vertonen als je wat zegt.
Ene van zijn motor afkomen dat durven ze dan weer niet , stelletje lafbekken.
BAH BAHH BAH heb het echt gehad met die klootzakjes.

Grtz; Mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

HoHo, dit zijn geen crossers he! Een echte crosser rijd gewoon op de crossbaan.
Dit zijn gewoon losers die niet op de mtb door t bos kunnen komen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Kun je maar een ding tegen doen... Kenteken proberen te onthouden en dat doorgeven aan de blauwe mannen/vrouwen. Hier in de omgeving is het ieder weekend raak...
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

En mocht je toevallig een camera hebben lopen stuur de beelden door naar je lokale boswachterij (Boa's) en of politie.

In het bos hebben wij het vaak gedaan maar dit zijn de echte vandalen die paden stukrijden.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

go Pro ? heb je gelijk de kentekens ..
Plaats reactie