Endomondo vs. Strava

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Ziccy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 - 2013

di 29 oktober 2013, 22:12

Aankomend weekend wil ik mijn eerste ritje gaan maken op mijn nieuwe bike. Dit ritje en alle ritjes daarna wil ik ook gaan loggen met behulp van een App op mijn iPhone. Nu weet ik alleen niet welke app ik hiervoor het beste kan gebruiken, de ene zegt Strava en de andere zegt Endomondo. Helaas kunnen ze niet echt onderbouwen waarom ik voor de één of ander moet kiezen.
Vandaar dat ik graag jullie advies hoor en ook vooral waarom. Mocht er een andere app nog veel geschikter zijn, dan hoor ik dat ook graag.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC pro
Contacteer:

di 29 oktober 2013, 22:24

Mijn ervaring is dat strava een stuk minder batterij verbruikt
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

di 29 oktober 2013, 22:53

Probeer ze beide langs elkaar en kijk welke je het fijnste vindt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

di 29 oktober 2013, 23:26

Ik vind strava op de telefoon zelf erg weinig info geven.
Afstand, tijd, hoogtemeters en caloriën.
Misschien dat je op de pc meer ziet maar in-app vind ik het knap weinig.
Puur om te loggen zal het vast prima zijn.
Als je echt een beetje trappen kunt is het wedstrijdelement wel aardig maar voor janboerenlul niet echt interessant als je altijd in de middenmoot zit.

Endomundo ben ik niet mee bekend.

(Zelf gebruik ik runtastic mountainbike pro, maar of je daarmee loggen kunt is mij geheel onbekend. )
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

di 29 oktober 2013, 23:31

Hier op het forum is sowieso een apart topic over Strava.

Maar mijn mening: er zijn talloze fiets-apps, maar ze verschillen allemaal t.o.v. Strava vanwege het wedstrijdelement. Je hoeft er overigens geen halve pro voor te zijn, wat dat betreft ben ik het niet helemaal eens met Brujeria. Natuurlijk, het is super tof als je een KOM (neem aan dat je de betekenis al wel kent) haalt, maar ook dat is relatief; wie weet ben je die de volgende week weer kwijt omdat een mafkees het nodig vond met z'n brommert 2km/u harder te rijden.

Dus ook als 'janboerelul' is het m.i. leuk: je kan altijd jezelf verbeteren en dat is beter en leuker bij te houden dan met de 'conventionele' apps als Endomondo.
Kracht door eenvoud
Gooose1978
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: XTrail Bold 1 29'er

di 29 oktober 2013, 23:35

misschien een gekke tip...maar als je meerdere sporten doet (hardlopen, mountainbiken, wegrennen, etc. etc.) is Runkeeper ook een aardige app. En nee, het is geen app die enkel voor hardlopen te gebruiken is. Ik kan namelijk voor mijn fietsactiviteiten alle wenselijke zaken (snelheid per km, gpsroute, calorien, hoogte) etc etc.
het is een gratis app... het proberen waard.
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

di 29 oktober 2013, 23:58

@ Gooose1978. Dat geldt voor Strava ook ;). Kan je kiezen of je rent of fietst. En als je toch ook aan hardlopen doet, geldt het wedstrijdelement ook dan, al is het zo dat er veel minder hardloop- dan fietssegmenten zijn.
Kracht door eenvoud
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker

wo 30 oktober 2013, 00:01

Ik gebruik ze beide en dan tegelijk.

Heb vanaf begin Endomondo gebruikt en is prima. Ik zal deze dus ook blijven gebruiken o dat hier vanaf begin af mee rij.

Door het forum ook maar eens strava erbij gehaald en ook erg leuk.
Zeker het kom gebeuren.
Je kunt dan toch zien wat anderen doen en kunnen.

En ja ook ik als jan boerenlul sta wel eens in de top 10.
Maar soms sta ik ook wel eens op 150 of zoiets.
Dus kun je er wat mee. Nee. Maar het is wel leuk.

Runtastic mountainbike heb ik ook nog maar kan niet alles gebruiken.
Jornt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 1 2014, Cube Reaction Race 2012

wo 30 oktober 2013, 00:17

Ik ben begonnen met Endomondo, daarna heb ik 2 jaar runkeeper gebruikt en nu heel bewust over naar Strava. Het is natuurlijk fantastisch om een KOM te hebben, maar daarnaast erg leuk om te kijken hoe snel je bent tov fietsmaatjes en andere mensen. Daarnaast is het makkelijk om contact te leggen met mensen die op hetzelfde niveau en op dezelfde plekken fietsen.
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker

wo 30 oktober 2013, 10:02

Nog een voordeeltje van Strava (voor mij dan..) is dat je trainingen 'beter' worden, lees: je daagt jezelf makkelijker uit om korte 'tijdritjes' te doen (vanwege de segmenten). Je traint daardoor veelzijdiger, én leuker.
Kracht door eenvoud
gisissi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Radon ZR Race 8.0 29"
Contacteer:

wo 30 oktober 2013, 10:36

Een goed argument voor mij destijds te beginnen met runkeeper was de zeer uitgebreide audio begeleiding. Vink ik een zeer prettige aanvulling op mijn dagelijkse ritje. Endomondo biedt dat ook maar minder uitgebreid. Met strava kon dat destijds helemaal niet, inmiddels wellicht wel. Overigens ben ik gestopt met Endomondo nadat de gratis versie werd volgestopt met reclame.

De mogelijkheden van Strava om je te meten met Jan en alleman zijn dan wel weer erg leuk. Je kunt ook runkeeper gebruiken en je GPX bestandje uploaden naar strava. Best of both worlds.
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

wo 30 oktober 2013, 10:40

Strava! Vanwege de mogelijkheid tot klassementen: algemeen, alleen jij, je volgers of per groep waarvan je lid bent.
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

do 31 oktober 2013, 22:28

Ik gebruik ze eigenlijk altijd naast elkaar.
Ik fiets vaak alleen; daarom gebruik ik Endomondo vanwege de mogelijkheid tot live-tracking, zodat mijn vrouw kan zien waar ik rij en of ik nog rij. Mocht er een ongeluk gebeuren, dan weet ze waar ik lig ;)
Omdat ik alleen fiets, gebruik ik juist weer strava om mijn prestaties te meten met die van anderen en om mijn progressie te meten.
Vaak heb ik ook nog google mytracks aan, want daarmee kun je leuk je route 'nalopen' in google earth.
Dat alles draait op mijn android phone en die zit tijdens de rit in mijn rugzak. Ik rij eigenlijk altijd uitgepijlde routes, dus heb ik em niet nodig voor de navigatie oid.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

do 31 oktober 2013, 22:42

Strava voor mij. Leuk om andere bikers te volgen om te zien waar ze biken en hoe snel enz. Dit geeft mij altijd weer de motivatie om te gaan.
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

vr 1 november 2013, 12:27

Tacoos schreef:Ik gebruik ze eigenlijk altijd naast elkaar.
Ik fiets vaak alleen; daarom gebruik ik Endomondo vanwege de mogelijkheid tot live-tracking, zodat mijn vrouw kan zien waar ik rij en of ik nog rij. Mocht er een ongeluk gebeuren, dan weet ze waar ik lig ;)
Omdat ik alleen fiets, gebruik ik juist weer strava om mijn prestaties te meten met die van anderen en om mijn progressie te meten.
+1 :-q

Ik gebruik Endomondo en Strava. Met Endomondo neem ik op, later upload ik de gpx naar Strava. Strava is leuk voor de segmenten (wel rekening mee houden dat de klassementen bij korte segmenten, zeker off road, nergens op slaan), Endomondo heeft oa. live tracking.

Een ander verschil is dat Endomondo gewoon de gemeten gps hoogtemeters registreert (met alle fouten vandien) en dat Strava de hoogtemeters van google maps gebruikt (met alle fouten vandien). Aangezien Endomondo registreert wat je meet, en Strava registreet wat het berekent (wat betreft hoogtemeters) heb ik liever de gemeten track, dan kan daar later altijd nog een 'google maps' sausje overheen gegeooid worden, of een andere tool om de gps hoogtemeters wat te 'verbeteren' (runtastic lijkt een heel aardig algorithme daarvoor te hebben die rare pieken in hoogtemeters afvlakt).

Strava segmenten vind ik steeds minder belangrijk worden overigens, ik gebruik Strava nu nog vnl omdat juist daar de meeste bekenden op zitten. De reken en meetfouten op korte segmenten (< 1 km?) zijn echt erg waardoor je vaak een erg vertekend beeld krijgt. Als je het goed wilt doen op segementen moet je je fietsgedrag er op aanpassen (weten waar start/eindpunten liggen en vol voor juist die stukjes gaan). En wellicht wordt je wat minder sociaal of geirriteerd als je door andere bosgebruikers opgehouden wordt.Ik heb gemerkt dat ik minder plezier beleef aan het biken als ik op segementen let, dus dat doe ik niet meer.
Plaats reactie