eMTB

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
brooss
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 12:15
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Pro 29"

Vandaag sloeg ik de zojuist gekocht Mountainbike Plus open en ik word overweldigd met op pagina 1 en 2 een advertorial van Haibike. Wat een gruwelijk mooie fiets is die nieuwe Xduro. Ik ben absoluut GEEN fan van Haibike (waarom eigenlijk?) maar deze nieuwe ELECTRISCHE MTB, ja u leest het goed, ziet er zo gelikt uit dat mijn interesse is gewekt. Het frame lijkt op een downhillframe maar het zijn enduro/xc fietsen, al dan niet volledig geveerd. Zowel verkrijgbaar in 29" als 27,5" . Dit geeft al aan dat voor de 26" al niet eens meer reclame gemaakt word en dat dit type dus écht gaat verdwijnen hoor!

Maar ik krijg toch een beetje een kronkel in mijn maag als ik het woord 'electrische mtb' hoor. Waarom electrisch? Om toch nog maar meer km's op de fiets af te kunnen leggen (dus langere enduro-tochten)? Of is het een fiets voor kneuzen die te lui zijn om zelf te fietsen (no offense :-) ). Of zijn ze bedoeld om goed te kunnen trainen om het daarna zelf goed te kunnen? Ik weet het dus niet. Ik heb een beetje het idee dat de hele essentie van mountainbiken verdwijnt op het moment dat je electrisch gaat rijden, ondanks hun vette look.

Wat vinden jullie van deze ontwikkeling? Zijn er onder ons wellicht al mensen die electrisch rijden, zo ja, waarom?
What goes up must come down...
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

Zoek eens een paar topics want er is al wel wat over ebikes geschreven.
En voor kneuzen die lui zijn?
Wat dacht je van mensen met ziektes? Die kunnen misschien niet met een normale atb rondkomen en dan met zon ebike wel.
noitremmen
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 18 juli 2011, 14:25

Lijkt me een mooie oplossing voor mensen die graag mountainbiken, maar door hoge leeftijd, of andere lichamelijke ongemakken ( :wink: ), geen langere afstanden kunnen afleggen.
Maar, zoals mijn broer pleegt te zeggen: als ik ooit in een marathon wordt ingehaald door iemand op een eMtb gaat er wel een stok tussen zn spaken! :D
jvde99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 30 juni 2013, 19:23
Mijn mountainbike: toert 2-3 keer per week door Zuid Limburg

Ik vind ebikes fietsen voor mensen die een fiets huren op vakantie in een bergachtig gebied (je ziet ze daar heel veel) en een keer willen 'mountainbiken' (hebben m'n ouders afgelopen jaar ook gedaan, ik op m'n eigen en hun op een e-bike, samen naar boven, en ik pakte een singletrail naar beneden en zij gingen over het schotterpad terug)
brooss
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 12:15
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Pro 29"

Mensen die ziek zijn ok. Maar toch is het dan net wedstrijdzwemmen met een buitenboordmotor. Maar bijv. Haibike presenteert de bikes alsof het dé bikes voor 2014 zijn en dat 'niet-ebikes' er niet meer toe doen. Dat zieke en oudere mensen er mee uit de voeten kunnen had ik zelf ook al bedacht, maar het gaat me dus om de grote groep MTB-ers aan wie ze deze bikes willen slijten.....

Iemand die er zélf een heeft?
What goes up must come down...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De eerste die dat wil bekennen moet hier nog z'n kop boven het maaiveld durven uitsteken... maar ik denk dat de grootste zorg de actieradius zal zijn. Want wat doe je, in the middle of nowhere, met een lege accu en een fiets van pak 'm beet 20 kg...

Who you gonna call...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ziekte.
Ouderdom.
Handicap.
Lui.
Enz enz....
Denk het niet.
Zit ik laatst stoer op mijn eigen gebouwde wegmachine hem lekker van jetje te geven rond de 40km/h.
Zie ik in mijn ooghoeken een beweging.
Hoor niks dan de klapperende wind in mijn overmaatse oren die lekker, van links, mij van het pad af probeert te duwen.
Dus een brommer kan het niet zijn.
ik kijk even naar links en kijk recht in het het gezicht van een man die zonder enige moeite in zijn dagelijkse werk-kleding met eronder al niet meer te verhullen licht overgewicht met fietshelm op zijn relaxte tronie.
De beste man haalt me rustig in en geeft mij de gelegenheid om een aantal kilometers a 45km/h in D1 te draaien.
Ondanks dat alles vrij eenvoudig lijkt, moet men niet onderschatten dat je voortbewegen op deze manier wel degelijk een bepaalde alertheid benodigd die niet is weggelegd voor iedereen.
Heb naderhand wat info opgezocht over de bike waarop de heer zich voortbewoog.
Het betrof een Bulls citybike met ondersteuning tot 45km/h ook in mtb uitvoering.
Nou begint het toch langzaam een zekere uitdaging te worden om je middels deze 20kg zware machine je over singletracks voort te bewegen.
Dit is zeker niet te doen als je,
Een ziekte hebt,
Oud bent,
Luiheid je oorkussen is,
Of er een deel van je lijf niet 100% funtioneert.
Vergis je dus niet bij een aanschaf van een e-mtb en denkt dat het dan allemaal makkelijker word voor jezelf en andere (non-E) mtb-ers in je directe omgeving.
Elektrisch mountainbiken gaat, waarschijnlijk niet de volgende stap in het mountainbiken zijn, maar een nieuw soort sport met veel adrenaline naarmate de ondersteuning word opgeschroefd.
High speed en handlingskils gaan daarbij de nieuwe uitdagingen zijn.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Heel fijn allemaal. Maar de vraag is dus of er bikers hier op het forum zijn die
ZELF op een Ebike rijden.
Ik weet dat Jos in Campchella op een E-Bike rijdt.
dus het verzoek om al die meningen over Ebikes er door ingehaald worden voor je te houden
en de bikers die er wel een hebben aan het woord te laten.

Als er geen bikers zijn met een Ebike, dan zakt dit topic vanzelf weg.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

brooss schreef:.................... Zowel verkrijgbaar in 29" als 27,5" . Dit geeft al aan dat voor de 26" al niet eens meer reclame gemaakt word en dat dit type dus écht gaat verdwijnen hoor!
Ik weet niet waar jij dit op baseert, maar voorlopig zijn er op het nieuwe Xduro concept 18 modellen ontwikkeld, 8 in 26", voor de 27,5" is dat 6 en 29" slechts 4.

Als ik zo tussen de regels van diverse topics door lees, krijg ik de indruk dat er een groep mensen de 29er de hemel in prijzen, een 27,5er gaat nog, maar een 26er zien ze liever gaan dan komen.
Ik ben van mening dat de 29er overschat wordt, het MTB-wereldje heeft de 26er nog niet afgedaan, ondanks het marktaandeel wat kleiner is geworden.
Iedere wielmaat heeft z'n voor- en nadelen en daar zal ook een marktaandeel voor blijven.

Maar de Xduro is een prachtige lijn fietsen, daarbij vergeleken zien de normale er wel erg tam uit.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pat. schreef:Ik weet dat Jos in Champcella op een E-Bike rijdt.
Inderdaad, dat doet-ie ;-)
Dit jaar begeleidde hij onze week op zijn Haibaike (volgens mij een xduro fully met 140mm, heb me niet helemaal verdiept in het assortiment). Hij is er zeer enthousiast over en verwacht dan ook dat de verkoop van elektrisch ondersteunde mtb's zal gaan stijgen.

Voor de niet-ingewijden: Jos runt (samen met zijn vrouw) een gite in de Franse Alpen en biedt daar mountainbikeweken aan die hij zelf gidst. Dat betekent -in het seizoen- heel veel fietsen: elke week vijf of zes ritten. En dan dus echt mountainbiken, geen Hollandse bosrondjes met amper hoogtemeters.

De e-mtb geeft hem de kans dit vol te houden zonder aan het eind van de dag helemaal kapot terug te komen. Met een gewone mtb wordt herstellen lastiger: in de vier weken voordat wij er waren had hij zes dagen per week gefietst. En naast fietsen wordt er nog meer van een gids verwacht bij een georganiseerde trektocht, het is niet de rest van de tijd met de beentjes omhoog liggen...

Ook met een bike van 20kg zijn technische afdalingen mogelijk. Jos reed net als wij de switchbacks en alle andere obstakels die we voor de wielen kregen. (Nu heeft hij wel "iets" meer ervaring op Alpentrails dan wij ;-))

ZIjn Haibike heeft overigens 26" wielen, grotere wielen zag hij niet als een voordeel op de tracks die hij normaliter rijdt. Wat wielmaat betreft denk ik trouwens ook dat er veel te veel poeha over gemaakt wordt. Bij onze groep waren twee 29-ers, de andere vier reden met 26" en het maakte geen r*k uit op de trails. Het gaat nog altijd om wie er aan het stuur zit en niet om hoe groot je wieltjes toevallig zijn.
En ook bij een e-mtb moet er nog zelf getrapt worden, Jos zweette net zo hard als de rest :)

Oja, ik heb zelf ook een klein stukje de Haibike mogen proberen (op asfalt). Op een steil stuk waar ik met mijn eigen bike zo rond de 7km/h zou rijden knalde ik met de Haibike met 20km/h omhoog :tong
Daarvoor heb je wel de sterkste ondersteuning nodig, en daarmee gaat je accu wel erg rap leeg. In de praktijk rijdt Jos zoveel mogelijk in de eco-modus, voor de zekerheid heeft hij ook nog een extra accu in de rugzak. Het rijden met elektrische ondersteuning was volgens hem wel even wennen geweest. Ook de zwaardere fiets vroeg een gewenningsperiode, je komt soms sneller op een bocht af dan je met je oude bike gewend was en het gewicht zet meer door.

Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst ooit op een e-mtb zal rijden. De ontwikkelingen gaan door, dus de e-mtb's worden minder zwaar en krijgen een grotere actieradius. Het geeft je gewoon de gelegenheid je hobby langer uit te oefenen. Wat is daar mis mee?

Degenen die zo gefrustreerd reageren op (ingehaald worden door) e-mtb's zijn waarschijnlijk teveel gefocused op rondetijden en als eerste boven zijn bij een klim en zijn de essentie van mountainbiken een beetje uit het oog verloren: gewoon genieten van de combinatie van sportief bezig zijn in de natuur en de rijtechnische uitdaging. Het zal me een hele dikke vette rookworst wezen of ik tijdens het genieten wordt ingehaald door iemand op een e-bike...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
noitremmen
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 18 juli 2011, 14:25

Pat. schreef:Heel fijn allemaal. Maar de vraag is dus of er bikers hier op het forum zijn die
ZELF op een Ebike rijden.
Ik weet dat Jos in Campchella op een E-Bike rijdt.
dus het verzoek om al die meningen over Ebikes er door ingehaald worden voor je te houden
en de bikers die er wel een hebben aan het woord te laten.

Als er geen bikers zijn met een Ebike, dan zakt dit topic vanzelf weg.
Volgens mij vraagt de topicstarter juist wel om een mening:
brooss schreef:Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?
Dus waarom zou je die dan niet geven?
Overigens moet mijn opmerking over inhalen met een korreltje zout genomen worden, maar ik dacht dat al duidelijk te hebben gemaakt met die dikke smiley erachter.... :~
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Op zich helemaal niet zo'n raar idee om bijvoorbeeld het parcours van een zware marathon van te voren te verkennen op een elektrisch aangedreven MTB. Dacht dat ik hierover ook al een keer iets gelezen had. Verder moet iedereen zelf maar bepalen of hij al dan niet op een e-bike off road. wil fietsen. Ik stoor me er in ieder geval niet aan.
brooss
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 12:15
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Pro 29"

nou in ieder geval duidelijke meningen. Ik heb zelf nog steeds erg veel plezier in het fietsen en zie vooralsnog geen enkele reden op electrisch te gaan rijden, maar ik snap wel dat sommige mensen er voordeel uit halen.

In ieder geval bedankt voor de reacties!
What goes up must come down...
jvde99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 30 juni 2013, 19:23
Mijn mountainbike: toert 2-3 keer per week door Zuid Limburg

Kapitein Iglo schreef:De eerste die dat wil bekennen moet hier nog z'n kop boven het maaiveld durven uitsteken... maar ik denk dat de grootste zorg de actieradius zal zijn. Want wat doe je, in the middle of nowhere, met een lege accu en een fiets van pak 'm beet 20 kg...

Who you gonna call...?
Actieradius, mits normaal gebruik, dus niet 90% in de hoogste stand kan je (afhankelijk van je gewicht) in de Alpen rond de 55 km en 1600 hm maken. Groot probleem is bij sommige e-bikes, dat je voor maar 1 blad hebt, dus als je accu leeg is kom je door het gewicht bijna nergens meer omhoog.
Jurgen34
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 504
Lid geworden op: di 17 oktober 2006, 21:57
Mijn mountainbike: Specialized Epic Sworks 29
Contacteer:

Ik durf het bijna niet te zeggen maar vorige week op een haibike xduro gereden.
Deze was voorzien van een dongle of te wel pas bij circa 45 km begrenzing.

Dit is toch wel erg cool eigenlijk gewoon om er bij te hebben.
Ik les net zelfs dat ze via de nieuwe badass module (plug en play in 10 sec) tot 75 km per uurondersteunen.

Ik hoef geen off te road meer te kopen :D

Ik rijdt nu een sworks epic 29, maar een xduro erbij is gewoon wel heel veeeel fun!!!
Plaats reactie