Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik zie die dingen eigenlijk nergens meer, ook niet in de winkels en zo.
Jeeef
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 januari 2023, 16:18

Dat is het hem juist. Ik denk dat 27.5 met 3.8 de nieuwe "standaard" is.
Aangezien fatbikes zo een niche markt is, zullen de 26 versies niet de prioriteit hebben bij de meeste bandenboeren. Op merken zoals 45NRTH etc na dan.

Ik kan een aantal Jumbo Jims vinden met 26x4.8 maar dat gaat er dus niet in. Ik had gehoopt dat tijdens de winterperiode de productie van de banden weer wat zou aantrekken, maar tevergeefs.

Ik kan er volop replica's van Schwalbe en Maxxis vinden op Aliexpress, maar de prijs is bijna identiek met het origineel. Maar of de kwaliteit dat ook zal zijn...
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Bij heel veel merken zijn de 26x4.0 verdwenen of zijn de fat bike banden zelfs helemaal uit het assortiment. Ik zou niet direct zeggen dat 27.5 de nieuwe standaard is, want voor de 'echte' gebruikers van fatbikes is 26 nog steeds de go to maat, omdat die beter zijn in de sneeuw. Maar 27.5 is wel wat de weinige grote merken op hun fietsen zetten (Trek, Canyon), dus is het wat de grote merken leveren.

Gelukkig zijn er merken zoals Terravail en 45nrth die nog mooi spul maken voor 26 velgen. En als je goed zoekt (en soms een beetje geduld hebt), dan kom je op ebay-kleinanzeigen.de/ geregeld nog prima banden voor 26 velgen tegen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Dus, ombouwen naar 27,5, of op een andere band dan JJ gaan rijden. Ik ben inmiddels over naar 27,5 en dat bevalt me prima.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

Hier er weer een nieuw kleurtje op zie mijn sys voor meer info :-q

Afbeelding
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

Zijn er al Fatbikers die ervaring met een Mullet Fatbike hebben? lijkt mij wel tof om eens mee te gaan experimenteren.
Ik kan makkelijk 27,5 in mijn vork houden
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
carlo1972
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 22:46

Je zal een boel bekijks hebben met dit monster.

Ik rij zelf met de farley 9.8 al bijna een jaar met de 27.5 mullet met 4.50 Barbegazi banden.Weerstand zit denk ik tussen de JJ en de van helga in net als de grip van de band.
Met de farley ex rij ik met de 27.5 3.80 hodag. Dit kost mij meer energie maar dat kan ook zijn omdat het een fully is en meer gewicht heeft.Wel een topband kwa grip.
26 inch hou ik er eigenlijk bij voor de JJ. Ik wissel net zo vaak van banden als jij je fietsen spuit :D
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Aangezien het nu absoluut Fatbike-seizoen is .... wil ik jullie deze plaatjes niet onthouden :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Buitenste
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 2 oktober 2022, 13:49
Mijn mountainbike: Gerecycled Plastic

Mooi hoor, Veluwe?
Hoed u voor mensen die iets zeker weten… Jan Terlouw
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben je op vakantie, of neem je altijd zoveel mee? :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Buitenste schreef: vr 14 juli 2023, 15:25 Mooi hoor, Veluwe?
Ik was weer effe een weekje fietskamperen, dus mijn reactie is wat laat :oops:
Die eerste is rondom het MTB parcours van Soest, de tweede is tussen Wageningen en Renkum op weg naar de Veluwe, waar de derde foto, vlak bij Radio Kootwijk, genomen is.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

carlo1972 schreef: ma 1 mei 2023, 23:36 Je zal een boel bekijks hebben met dit monster.

Ik rij zelf met de farley 9.8 al bijna een jaar met de 27.5 mullet met 4.50 Barbegazi banden.Weerstand zit denk ik tussen de JJ en de van helga in net als de grip van de band.
Met de farley ex rij ik met de 27.5 3.80 hodag. Dit kost mij meer energie maar dat kan ook zijn omdat het een fully is en meer gewicht heeft.Wel een topband kwa grip.
26 inch hou ik er eigenlijk bij voor de JJ. Ik wissel net zo vaak van banden als jij je fietsen spuit :D
Als ik elke keer 10cent krijg als ik iemand hoor zeggen 'jeetje, wat een dikke banden' ..... Dan drink ik het hele jaar gratis bier :lol:

Ik merk gewoon dat de dikke banden meer energie kosten. Ook al lopen die JJ's behoorlijk goed ... ik merk het verschil absoluut.
Maar het rijdt ook weer gewoon heel lekker. Zeker op die hele mulle zandstroken :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Vensterbank
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 juni 2005, 17:10

Ik rij meerdere keren per week op Schoorl en ik ben op zoek naar een fat bike voor de momenten van extreme droogte.
Iemand die uit ervaring kan zeggen of 4" breed genoeg om op schoorl overal probleemloos door te komen (vanuitgaande dat conditie goed is)?

Op de momenten dat zand een probleem wordt, ga ik toch geen snelle tijden neerzetten dus wat meer rol weerstand maakt me dan ook niet meer uit.

Het aanbod is niet heel groot, althans niet bij de fabrikanten van "normale" mountainbikes.
Als ik bij bijvoorbeeld canyon kijk, gaan ze maar tot 3,8" https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... oduct-grid

iemand die nog suggesties heeft? Mijn budget is 1000-2000 euro.
klauterkamer
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 16:40

Wil je een nieuwe of mag het ook gebruikt zijn? En welke maat zoek je?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Vensterbank schreef: za 19 augustus 2023, 14:52 Ik rij meerdere keren per week op Schoorl en ik ben op zoek naar een fat bike voor de momenten van extreme droogte.
Iemand die uit ervaring kan zeggen of 4" breed genoeg om op schoorl overal probleemloos door te komen (vanuitgaande dat conditie goed is)?

Op de momenten dat zand een probleem wordt, ga ik toch geen snelle tijden neerzetten dus wat meer rol weerstand maakt me dan ook niet meer uit.

Het aanbod is niet heel groot, althans niet bij de fabrikanten van "normale" mountainbikes.
Als ik bij bijvoorbeeld canyon kijk, gaan ze maar tot 3,8" https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... oduct-grid

iemand die nog suggesties heeft? Mijn budget is 1000-2000 euro.
Huren om kennis te maken met fatbike is nooit verkeerd.

Die Canyon heeft 27,5 banden. 3,8 of 4 is een klein verschil. 26 * 4.0 zal gelijk zijn 27,5 * 3,8 aan rolweerstand gezien de grotere diameter van het wiel. De druk in de banden waar je mee rijdt is belangrijker.

een 29 of 27,5 plus is ook nog een optie. Rijdt wat lichter dan Fat bike een heeft genoeg breedte om het mulle door te komen. Met een fatbike is het mogelijk stapvoets te rijden door super mul zand, zelfs als het lichtelijk op loopt.

https://www.justpedal.nl/nl/ plusbike expert Jelle.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie